Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2012, 21:33   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Post 30 % meer PV´s voor De Lijn, betalen is meestal voor "ons"

Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...tot-1-250.aspx

Aantal boetes voor chauffeurs De Lijn gestegen tot 1.250

Het aantal verkeersboetes voor chauffeurs van De Lijn steeg tussen 2007 en 2010 van 961 naar 1.250. Dat blijkt zaterdag uit cijfers die een krant van De Persgroep via de archieven van het Vlaams parlement kon inkijken.

In 2007 lieten de buschauffeurs van De Lijn 961 processen-verbaal optekenen, waarvan 669 voor overdreven snelheid. In 2010 waren dat er al 1.250, waarvan 993 snelheidsovertredingen. Het aantal pv's van 2011 zal pas eind november vrijgegeven worden.

"Hoewel het verkeer de voorbije jaren overal is toegenomen, heeft De Lijn de 'rittijden' net strakker gemaakt, waardoor de buschauffeurs sneller rijden om geen vertraging op te lopen", zo verklaart verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent) de evolutie.

Bovendien hoeven chauffeurs die beboet worden niet voor de eigen portemonnee te vrezen. Volgens de bedrijfsinterne regels moeten die pas na een tweede proces-verbaal zelf een deel van de boete betalen: 20 procent voor een zware en 15 procent voor een lichte overtreding. Nadien loopt de eigen bijdrage geleidelijk op, maar pas na zes zware overtredingen binnen hetzelfde kalenderjaar moet de chauffeur de boete volledig zelf betalen.

"Zo maak je chauffeurs automatisch roekelozer", aldus De Mol. De verkeersdeskundige pleit ervoor om de bussen uit te rusten met een snelheidsbegrenzer.

"Meer kilometers"
De Lijn-woordvoerster Astrid Hulhoven meldt in een reactie dat de stijging ook te verklaren valt doordat de politiecontroles en de pakkans eveneens zijn toegenomen.

"Bovendien rijden onze chauffeurs samen miljoenen kilometers per jaar, wat omgerekend neerkomt op één pv per 118.000 kilometer. En dat vinden wij een redelijk goed resultaat."

Belga
Het overige verkeer - en de meesten hebben veel snellere motorvoertuigen - worden alleszins minder snel gepakt, dus dat is een redelijk "beter als goed" resultaat ?

Overig verkeer :97.400.000.000 / 698980 (# 700.000 - 1020 *PV-lijnbussen ) = om de 139.346 km één boete uitgeschreven (# cijfers 2009* volgens hln.be).
bron: http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=13
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...dsboetes.dhtml
20/05/10

Sterke toename snelheidsboetes

Vorig jaar zijn er in België # 700.000 pv's opgesteld voor overdreven snelheid, 160.000 meer dan in 2008.
Ondanks die stijging is de federale politie niet van plan om nieuw materieel te kopen. Eerder wordt gedacht aan nieuwe technieken. ...
"Het overige verkeer kan dus ~ 18 % meer kms afleggen als Lijnbussen, vooraleer ze zich laten betrappen op snelheid" of een beter resultaat als de Lijnchauffeurs... naja die betalen het meeste niet zelf...

Gehaaste Lijnchauffeurs ? Mogen andere bestuurders dan ook (soms) gehaast zijn ?

Laatst gewijzigd door Micele : 27 oktober 2012 om 21:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 21:44   #2
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Exclamation

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bron: gva.be
"Hoewel het verkeer de voorbije jaren overal is toegenomen, heeft De Lijn de 'rittijden' net strakker gemaakt, waardoor de buschauffeurs sneller rijden om geen vertraging op te lopen", zo verklaart verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent) de evolutie.
Daar schuilt het probleem , time = money !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 22:57   #3
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
"Het overige verkeer kan dus ~ 18 % meer kms afleggen als Lijnbussen, vooraleer ze zich laten betrappen op snelheid" of een beter resultaat als de Lijnchauffeurs... naja die betalen het meeste niet zelf...

Gehaaste Lijnchauffeurs ? Mogen andere bestuurders dan ook (soms) gehaast zijn ?
18% meer lijkt mij niet significant verschillend.
Ach, die chauffeurs van de Lijn worden even goed als wij allemaal constant in de val van de struikrovers gelokt.

Wat kan je er aan doen?
Met dikke tegenzin betalen en zwaar tandenknarsen en wraak zweren bij de volgende verkiezingen, om dan anderen in het zadel te helpen die hetzelfde soort struikrovers blijken te zijn als de vorige.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 23:22   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
18% meer lijkt mij niet significant verschillend.
Mij wel, omdat een Lijnbus wegens zijn traagheid op bepaalde wegen 90 kmh - en 120 kmh - limiet(+ marge) niet kan geflitst worden.
En de tramkms* of ca. 15 % zijn in de berekening inbegrepen...

Ook om op een 70 kmh-weg geflitst te worden moet hij al de nodige 77 kmh halen (70 + 6 kmh marge) als het verkeer het enigzins toelaat, dus al serieus optrekken en de nodige vrije afstand hebben....
Met een vlotte auto/moto ligt dat anders, ook inhalen doen die eerder...

Ik vraag me af of die bussen wel op die 75 kmh-netto-beperking überhaupt geflitst worden (Art 11.3 op 1+1 90 kmh wegen 11.2.2° b)) (technisch mogelijk), van trams flitsen* al gehoord ?
Citaat:
11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt :
1° tot 75 km per uur voor de autobussen en autocars behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;
Aja, ik heb net uitgerekend (jaarverslag De Lijn 2010 page 105)
http://www.delijn.be/images/jaarvers...tcm7-21732.pdf
dat de kms van de Tram daar ook meegerekend worden om aan die ~ 118.000 km/snelheidPV te komen.

Tram : 15.881.930 km
+ bussen eigen beheer: 104.335.530 km
Totaal : 120.217.460 km/ 1020* snelheidsPV(bron HLN) = 117.860 km/V-PV (klopt bron HLN.be *)

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-De-Lijn.dhtml

In 2010 kregen chauffeurs van de Lijn in totaal 1.020 boetes aangesmeerd wegens een snelheidsovertreding. In 2009 lag het aantal boetes nog op 941 stuks. Het aantal neemt al enkele jaren sterk toe. In 2004 werden er slechts 197 dergelijke verkeersboetes uitgeschreven tegenover 669 in 2007.

Omgerekend naar het totaal aantal kilometers dat Lijn-bussen in Vlaanderen afleggen, betekent dit dat er vorig jaar één boete per 117.860 km werd uitgeschreven. In de eind vorig jaar afgesloten nieuwe beheersovereenkomst tussen de Vlaamse regering en De Lijn staat gestipuleerd dat het aantal verkeersboetes tegen 2015 moet dalen naar 1 boete per 150.000 gereden kilometers.

33 procent betaalt tussenkomst

De boetes voor snelheidsovertredingen liepen op tot 66.116 euro. Naast de 1.020 boetes voor snelheidsovertredingen kregen de Lijn-chauffeurs ook nog 262 boetes - goed voor circa 31.000 euro - voor andere verkeersovertredingen. In één geval op drie vroeg De Lijn van de chauffeur een tussenkomst in de boete. Daarnaast moesten er vorig jaar ook 23 chauffeurs voor de rechter verschijnen. Zeven chauffeurs verloren tijdelijk hun rijbewijs. Als een chauffeur voor een overtreding wordt veroordeeld, betaalt de Lijn de gerechtskosten. Voor de geldboete geldt een gelijkaardige regeling als de gewone verkeersboetes. (belga/tma)
Als we de tramkms aftrekken* is het verschil quasi > 36 % ipv ~ 18 %....
of Lijnbussen eigen beheer: 104.335.530 km /1020 V-PV = 102.290 km per V-PV (HLN)

tov van overig (meestal sneller) verkeer: 139.346 km per V-PV.

N:B de GVA bron "corrigeerde" die 1020 PV´s van hln.be naar 993 wat nog altijd 121.064 km /PV zijn...
Citaat:
In 2007 lieten de buschauffeurs van De Lijn 961 processen-verbaal optekenen, waarvan 669 voor overdreven snelheid. In 2010 waren dat er al 1.250, waarvan 993 snelheidsovertredingen
Ik neem aan dat de Lijnchauffeurs veel minder of geen "technisch legale hulpjes" gebruiken als de andere weggebruikers om de (vaste-mobiele) struikrovers rechttijdig te ontdekken...

Laatst gewijzigd door Micele : 27 oktober 2012 om 23:51.
Oud 28 oktober 2012, 00:41   #5
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Het moet nu maar eens gedaan zijn met die obsessie om mensen te pesten die iets sneller rijden dan toegelaten. De ongelukken die eventueel zouden te wijten zijn aan een bus die iets te snel rijd zijn hoogstwaarschijnlijk volledig te verwaarlozen. Persoonlijk heb ik er absoluut geen bezwaar tegen dat mijn bus snel rijd om mij van A naar B te vervoeren. In de 20 jaar dat ik met het openbaar vervoer meerijd heb ik nog nooit meegemaakt dat een tram of bus in een ongeval betrokken geraakte. Die buschauffeurs kunnen heus wel rijden en 5 of 10km/h te snel zal er zeker niet de oorzaak van zijn dat ze verongelukken.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 12:26   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Het moet nu maar eens gedaan zijn met die obsessie om mensen te pesten die iets sneller rijden dan toegelaten. De ongelukken die eventueel zouden te wijten zijn aan een bus die iets te snel rijd zijn hoogstwaarschijnlijk volledig te verwaarlozen. Persoonlijk heb ik er absoluut geen bezwaar tegen dat mijn bus snel rijd om mij van A naar B te vervoeren. In de 20 jaar dat ik met het openbaar vervoer meerijd heb ik nog nooit meegemaakt dat een tram of bus in een ongeval betrokken geraakte. Die buschauffeurs kunnen heus wel rijden en 5 of 10km/h te snel zal er zeker niet de oorzaak van zijn dat ze verongelukken.
Lijnbussen zijn heus zeer veel betrokken in ongevallen hoor (meer als auto´s per kms, ik schat ruw # 10 �* 12 x meer, ik neem ook alle ongevallen, bron Assuralia) # , maar dat heeft idd amper met "snelheid an sich" te doen, meer met zijn massa, constructie-onoverzichtelijkheid en lompheid in het drukke enge stadsverkeer. Bussen zijn meestal te groot/onoverzichtelijk voor de smallere stadswegen. Kinetische energie is MASSA*V², en dan nog het raaakpunt en vergevingsgezindheid bij impact...

Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...s-gedaald.aspx

Aantal ongevallen met bussen De Lijn lichtjes gedaald

30/07/'10 Binnenland De bussen van De Lijn waren in 2009 bij minder verkeersongevallen betrokken dan een jaar eerder. Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) op vraag van parlementslid Chris Janssens (Vlaams Belang).

In het voorbije jaar kregen 7.362 bussen een ongeval. Omgerekend gaat het om 5,83 ongevallen per afgelegde 100.000 kilometer. In de periode tussen 2005 en 2008 ging het gemiddeld om 6,05 en 6,26 ongevallen.

Lijn-bussen botsen voornamelijk op lijnen door drukke stadscentra. Bij de ongevallen viel er één dodelijk slachtoffer te betreuren. 125 anderen raakten gewond, waaronder 97 reizigers en 28 derden. 1.328 mensen liepen lichte verwondingen onder wie 1.089 reizigers en 239 derden. De Vlaamse vervoersmaatschappij werd bij 221 ongevallen volledig aansprakelijk gesteld.
Uiteraard is dat bericht ook bedrog want men maakt daar meestal enkel gewag van slachtoffers in de bus, en niet bij de betrokken andere weggebruikers (of in andere betrokken voertuigen).

Lijnbussen zijn immers "veel dodelijker als auto´s per afgelegde kms", dit door zijn massa en hoge constructie (vooral impact/verplettering zwakke weggebruiker). Nederland doet daar niet geheimzinnig over, zelfs op hun betere weginfra is dat nu eenmaal zo; in België kunnen de echte cijfers enkel maar "erger" zijn als in NL.

Citaat:
http://www.swov.nl/rapport/Factsheet...ar_vervoer.pdf

Hoe groot is het probleem?

Het aantal slachtoffers onder gebruikers van het openbaar vervoer (bus, tram/lightrail, metro, trein) is gering: gemiddeld per jaar 1 dode en 19 ziekenhuisgewonden in de afgelopen tien jaar (2000 - 2009). De onveiligheid van openbaarvervoermiddelen voor andere verkeersdeelnemers is veel groter: gemiddeld per jaar 41 doden en 138 ziekenhuisgewonden in dezelfde periode. Hiervan vallen 116 slachtoffers (waarvan 16 doden) bij botsingen met een bus en 63 (waarvan 25 doden) bij botsingen met een tram of trein.

Door het aantal afgelegde voertuigkilometers van personenauto's, bussen en trams te relateren aan het aantal ongevallen of slachtoffers, bereken je het ongevallen- resp. slachtofferrisico. Het blijkt dat er per afgelegde kilometer bij ongevallen met een bus 7 keer zoveel ongevallen zijn met ernstige afloop (doden en/of ziekenhuisgewonden) dan bij ongevallen met een personenauto, en bij ongevallen met een tram 12 keer zoveel. Voor dodelijke ongevallen zijn deze verhoudingen nog ongunstiger: bij ongevallen met een bus 15 keer zoveel en bij ongevallen met een tram 57 keer zoveel dodelijke ongevallen als bij ongevallen met een personenauto.

De trend in het aantal slachtoffers door ongevallen met openbaarvervoermiddelen (Afbeelding 1) loopt voor doden de afgelopen vijf jaar gelijk met de trend voor alle verkeersdoden in Nederland. Het niveau van de trend voor openbaarvervoermiddelen ligt echter iets lager dan dat voor alle verkeersdoden samen.

De trend voor ziekenhuisgewonden door ongevallen met openbaarvervoermiddelen (Afbeelding 2) gaat min of meer gelijk op met de trend voor ziekenhuisgewonden bij alle verkeersongevallen in Nederland. De trend voor doden bij ongevallen met trams lijkt grilliger door de kleine aantallen (gemiddeld zeven doden per jaar).

De aantallen ziekenhuisgewonden door alleen trams zijn niet weergegeven, omdat dit gegeven in de huidige ongevallenregistratie niet betrouwbaar is. De trend voor ziekenhuisgewonden bij ongevallen met trein/tram gecombineerd kunnen we wel weergeven en daarin is een stijging zichtbaar na 2006.
Het aantal doden op overwegen schommelt al enkele jaren rond achttien doden per jaar (VenW, 2010a). Overigens blijven de gemiddeld tweehonderd zelfdodingen per jaar op het spoor hier buiten beschouwing. Deze doden vallen niet onder de verkeersdoden.

SWOV-Factsheet 1 © SWOV, Leidschendam, februari 2011
Zelfs per bezettingsgraad (Bus is auto x 10) of afgelegde personenkm is de Openbare Bus 1,5 maal dodelijker als de auto, de Tram zelfs bijna 4 maal dodelijker. Ik had hier al een topic over.

#
Citaat:
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/

Afgelegde afstanden per type voertuig (in mrd voertuigen-km) (d)
- personenwagens (a)
2008 2009 2010
76,56 77,24 78,14

- autobussen en autocars 2010 : 0,77
~ 77 miljard personenwagenkms of ~ 100 x meer als alle autobussen en autocars.

Even omrekenen naar per 100.000 km is (2010 Assuralia):
379.700/770.000 = 0,493 alle personenwagenongevallen per 100.000 km, dus incl. ook enkel materiële schade. Leselongevallen zijn amper ~ 45.000.

# 5,83 bus/ 0,493 pw = 11,8 maal méér !

Laatst gewijzigd door Micele : 28 oktober 2012 om 12:48.
Oud 28 oktober 2012, 12:46   #7
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Ik ga de cijfers hierboven zeker niet betwisten. Maar kwestie van de massa van de bussen, kunnen we mogelijk al een vergelijking doortrekken met vrachtwagens.

Feit blijft denk ik dat die 5 of 10km/h dat sommige bussen al eens sneller rijden zeker niet de hetse verantwoorden die de overheid handhaaft t.o.v. snelrijders.

Men moet veel soepeler zijn ten aanzien van mensen die iets te snel rijden. Het feit dat de Lijn zelf niet zo streng optreed tov personeel dat iets te snel rijd duid mijn inziens toch aan dat zij hun chauffeurs die iets te snel rijden niet onmiddellijk als doodrijders bestempelen. Iets wat de overheid wel doet met hun camera obsessie en hun jacht op snelrijders.

Men zou eens een vergelijking moeten maken welke soort criminele misdrijven men zoal kan begaan die dezelfde sancties zouden geven dan die van iemand die bvb 140 of 150km/h rijd op een snelweg. Dat laatste word perceptiegewijs veel te hard bestraft.
Oud 28 oktober 2012, 13:01   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Ik ga de cijfers hierboven zeker niet betwisten. Maar kwestie van de massa van de bussen, kunnen we mogelijk al een vergelijking doortrekken met vrachtwagens.
Idd en bussen mogen (wettelijk op papier, 1+1 weg) al 15 kmh sneller als vrachtwagens, maar vrachtwagens worden zoveel mogelijk geweerd uit de stad, bussen uiteraard niet.

Citaat:
Feit blijft denk ik dat die 5 of 10km/h dat sommige bussen al eens sneller rijden zeker niet de hetse verantwoorden die de overheid handhaaft t.o.v. snelrijders.
Het blijft idd een opgeblazen hetse, bij het "zwaar verkeer, vooral bussen" minimaliseert de overheid alles, of heb jij al zo´n SWOV bericht in de Belgische media gezien ?

Iedereen weet dat een bus zelfs aan 5 kmh gereden snelheid al dodelijk kan zijn (ook verpletting onder het wiel), en bij een redelijk voetgangersveilige personenauto moet dat al 30 kmh of meer impact zijn.

Citaat:
Men moet veel soepeler zijn ten aanzien van mensen die iets te snel rijden. Het feit dat de Lijn zelf niet zo streng optreed tov personeel dat iets te snel rijd duid mijn inziens toch aan dat zij hun chauffeurs die iets te snel rijden niet onmiddellijk als doodrijders bestempelen. Iets wat de overheid wel doet met hun camera obsessie en hun jacht op snelrijders.
Idd, het is gewoon hoofdzakelijk kassa kassa en de vele beetjes maken de grootste hoop snelheidskassa. Dat totaal uitvergroten wat opbrengt en gemakkelijk kan gehandhaafd-gekasseerd worden. De grootste ongevaloorzaak voorrangsregels negeren gaat niet zogoed hé, dus daar zwijgen ze over qua handhaving... of heb jij ooit het aantal voorrangsnegatiePV´s in de krant gelezen of ergens in een doc bij het Vlaams parlament ?

Citaat:
Men zou eens een vergelijking moeten maken welke soort criminele misdrijven men zoal kan begaan die dezelfde sancties zouden geven dan die van iemand die bvb 140 of 150km/h rijd op een snelweg. Dat laatste word perceptiegewijs veel te hard bestraft.
Het zou zelfs niet bestraft mogen worden, als men werkelijk met ongevalsoorzaken bezig is. Ook NL-snelwegstudies-statistieken tonen dat aan.
In Be wordt dat helemaal niet onderzocht, ttz onder de mat geveegd.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 oktober 2012 om 13:03.
Oud 28 oktober 2012, 17:06   #9
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Ik denk dat we het over vrijwel de meeste punten eens zijn. Ik kan daarenboven zeggen dat mijn mening mogelijk des te ongenuanceerder en neutraler is daar ik al een 10-tal jaren geen wagen of moto bestuur. Ik heb er dus totaal geen belang bij om voor of tegen snelheidsbeperking te zijn of om voor of tegen harde sanctionering van snelheidsovertreders te zijn.
Oud 28 oktober 2012, 18:04   #10
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Zelfs per bezettingsgraad (Bus is auto x 10) of afgelegde personenkm is de Openbare Bus 1,5 maal dodelijker als de auto, de Tram zelfs bijna 4 maal dodelijker. Ik had hier al een topic over.
(...)
Dat klopt.
Ik blijf er mij over verbazen dat onze Vlaamse overheid nog steeds vasthoudt aan haar politiek om het aantal tramlijnen, zelfs in een stedelijke omgeving, verder uit te bouwen.
Oud 28 oktober 2012, 19:08   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat klopt.
Ik blijf er mij over verbazen dat onze Vlaamse overheid nog steeds vasthoudt aan haar politiek om het aantal tramlijnen, zelfs in een stedelijke omgeving, verder uit te bouwen.
Ik ben idd zeer benieuwd...

Mij dus ook, zie zelfs plan Spartacus in Limburg.
Een veel te dure sneltram, daar ben ik quasi zeker dat ze het geld niet hebben, ook de cijfers van het nut (verwachte passagiers) zijn veel te optimistisch.

In Nederland vinden ze tramplannen te duur en onrendabel... maar Hasselt...
Citaat:
http://www.leefbaarhasselt.be/?p=877

Leefbaar Hasselt: Nederland is minder voor de Tram
8 oktober 2012

De aanleg van een tramlijn in de stad Groningen ,tussen de stad en de buitenwijken, is door het stadsbestuur afgevoerd wegens te duur. Dit werd door de politieke partijen D66 en SP beslist.

Voor Leefbaar Hasselt is dit het voorbeeld waar men in Hasselt iets van kan leren. Als de Nederlanders dergelijke Regiotram te duur en niet rendabel vinden vragen wij af waarom dezelfde politieke fractie in België blijft beweren dat een Tramlijn Hasselt – Maastricht wel rendabel gaat zijn.

Leefbaar Hasselt roept dus op om het mobiliteitsprobleem in Hasselt niet op te lossen met een peperdure tram, waarvan we nu reeds weten dat deze voor hinder gaat zorgen in de binnenstad. De Spartacus-tram zal geen enkele Hasseltse deelgemeente aandoen dus van een voorstadsnet is hier dan ook geen sprake. Dit alles toont dus aan dat de tram geen meerwaarde is voor de Hasselaren.

Mobiliteitsdossier Leefbaar Hasselt kan je terug vinden op:
mobiliteitdossier: http://www.leefbaarhasselt.be/wp-con...tdossier31.pdf

Van (véél) geld gesproken een "veel veiligere tram" bestaat... dat is enkel zoveel mogelijk onder de grond (Metro) of een totaal veilig gescheiden tramspoor zonder gelijkvloerse kruisingen als hij bovengronds gaat (analogie autosnelweg).

Alhoewel ik al een redelijk veilig tramnet (denk ik) bovengronds enkele dagen als toerist getest heb (Basel).

Maar daar zijn de kwetsbare weggebruikers er duidelijk gewend aan, ook aan het feit dat bijna al het privé-autoverkeer daar geweerd werd, behalve plaatselijk verkeer en taxi´s.
Ook de stedelijke weginfra moet op het OV Tram-bus dus totaal afgestemd worden. Zie ik in Vlaanderen niet gebeuren, daarvoor moeten ze eerst bewijzen dat ze hun autosnelwegflessehalzen kunnen wegwerken, als ze dat al niet kunnen...

Laatst gewijzigd door Micele : 28 oktober 2012 om 19:18.
Oud 4 maart 2015, 15:04   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard De Lijn betaalt meeste boetes zelf.

Wie betaalt de snelheidsboetes van De Lijn ? Juist...

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150226_01550941

De Lijn betaalt 80 procent van verkeersboetes zelf
27/02/2015

Boetes voor bellen achter het stuur of dronken rijden moeten de chauffeurs van De Lijn meestal zelf betalen. Maar ongeveer alle andere overtredingen worden, geheel of gedeeltelijk, door de vervoersmaatschappij geregeld. In 2013 kregen alle chauffeurs samen 1.099 boetes. De meeste voor overdreven snelheid. Volgens Annick De Ridder (N-VA) hebben ook de vakbonden een ‘boete-spaarpotje’.
Tom van De Vreken van De Lijn doet weinig moeite om te ontkennen dat De Lijn in 2013 voor 91.316 euro aan boetes in de bus kreeg en dat ongeveer 80 procent daarvan door de vervoersmaatschappij zelf werd betaald. Met die nuance dat enkel ‘lichtere’ overtredingen worden betaald en dat streng wordt opgetreden tegen chauffeurs die passagiers of andere weggebruikers echt in gevaar brengen.

‘Het gaat hier om provinciale afspraken die we in 1991, bij de oprichting van De Lijn, geërfd hebben en die eigenlijk nooit herbekeken geweest zijn. We proberen die afspraken nu te harmoniseren en duidelijke afspraken te maken naar onze chauffeur toe.’

Met andere woorden elke provinciale entiteit heeft vandaag eigen regeltjes over boetesystemen.

‘De regel is meestal hoe meer boetes een chauffeur in een jaar krijgt, hoe meer hij uit eigen zak moet betalen. Maar laat het duidelijk zijn, een chauffeur waar klachten over komen of die te vaak op de bon vlieg, wordt onmiddellijk op het matje geroepen en riskeert een sanctie’, zegt Tom van De Vreken.

Chauffeurs en vakbonden geven toe dat boetes voor kleinere overtredingen wel worden betaald. Maar de regels verschillen.

Chauffeurs in Antwerpen bijvoorbeeld moeten maar gemiddeld 6% van hun boetes uit eigen zak betalen, terwijl bestuurders in Vlaams-Brabant 40% van hun bekeuringen zelf moeten betalen. In Antwerpen moet een busbestuurder pas zijn boete volledig zelf betalen na de vijfde zware overtreding binnen een jaar. In Limburg en Oost-Vlaanderen draait de bestuurder op voor de volledige boete vanaf de vierde zware inbreuk op een jaar.

In de meeste provincies betaalt De Lijn alles terug als de chauffeur zich een tijd lang vlekkeloos gedraagt in het verkeer. In Antwerpen krijgt de chauffeur zijn persoonlijk aandeel in de boete alsnog terug na één jaar boetevrij rijden.

In West-Vlaanderen betaalt elke chauffeur sowieso 37 euro, maar dat bedrag krijgen ze na zes maanden boetevrij rijden terug. Behalve voor het negeren van een rood licht of het in gevaar brengen van andere weggebruikers.

Dat zelfs dronken rijden zou worden terugbetaald, ontkent de woordvoerder van De Lijn met klem. ‘Daar wordt zelfs zeer streng tegen opgetreden en kan zelfs tot ontslag leiden. Ook bellen achter het stuur betalen we niet terug.’

Volgens Annick De Ridder (N-VA) doen ook de vakbonden hun duit in het zakje en passsen zij wel eens het gedeelte bij wat De Lijn niet betaalt.

‘Uiteraard viel mijn mond open toen ik dat allemaal hoorde. Dit ondermijnt het doel van het systeem’, aldus Vlaams parlementslid Annick De Ridder (N-VA).
En dan vergeet Wegweyts z´n 70 kmh-ballonetje van november 2014... " k ontploft ?"

Laatst gewijzigd door Micele : 4 maart 2015 om 15:05.
Oud 8 maart 2015, 18:00   #13
PeterCC
Minister

Standaard

Ik lees hier: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...stropdas.dhtml dat de Lijn 8000 chauffeurs in dienst heeft. Die rijden samen iets van een 150 miljoen km bij elkaar (zie de eerste post: in 2010: 1250 boetes = 1 om de 118.000km => 1250 * 118000 = 147,5 miljoen km)
Een goeie 1000 boetes per jaar lijkt me niet zo slecht. Gemiddeld om de 8 jaar een boete. Ik zit hoger.

Wat me wel opvalt is dat de gemiddelde chauffeur van de Lijn jaarlijks verbazend weinig kilometers aflegt: ongeveer 18.000 (1250 * 118000 / 8000). Dat is nauwelijks meer dan wat de gemiddelde Belg met zijn auto aflegt.
OK, een lijnbus rijdt gemiddeld niet zo snel, misschien iets van een 25km/hr, maar toch. Ik kan me niet voorstellen dat een chauffeur van een commercieel transportbedrijf er zo gemakkelijk van afkomt.
Oud 8 maart 2015, 18:28   #14
Another Jack
Banneling

Standaard

Wat zeggen de Duitse sites, Micele?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 8 maart 2015 om 18:28.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be