![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() [02/10/2004] – Meise overtreedt taalwet
MEISE - Het gemeentepersoneel van Meise helpt Frans- of anderstaligen in hun eigen taal, zegt burgemeester Roger Heyvaert (VLD). Meise overtreedt daarmee als Vlaamse gemeente de taalwetgeving. ,,Dat het gemeentepersoneel Franstaligen helpt in hun eigen taal, is een verkeerd signaal en bovendien in strijd met de wet'', zei het Spirit-raadslid Roel Anciaux op de gemeenteraad. Anciaux stelde voor dat de gemeente een draaiboek opstelt om het gemeentepersoneel te helpen bij netelige taalkwesties. ,,Dat gebeurt al in Halle en Asse'', zegt Anciaux. In beide gemeenten moet gemeentepersoneel Nederlands praten en indien de anderstalige geen Nederlands kent, moet die zich met een tolk aanbieden. ,,Als Frans- of anderstaligen zich niet verstaanbaar kunnen maken, dan nemen we ze even apart en helpen we hen in hun eigen taal'', geeft de VLD-burgemeester Roger Heyvaert toe. ,,We hangen dat natuurlijk niet aan de grote klok. We hebben al voldoende initiatieven genomen om het Vlaamse karakter van Meise te promoten.'' Roel Anciaux en Jorgen Noens van het Vlaams Blok maken zich nu al zorgen over de verkiezingsuitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in 2006. ,,Ik vraag dat het gemeentebestuur nu al wakker wordt en maatregelen neemt tegen de verfransing van Meise'', zegt Roel Anciaux. De Standaard (JHW), pagina 24, 198 woorden Laatst gewijzigd door Jörgen Noens : 6 oktober 2004 om 11:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() [02/10/2004] – Meise geeft faciliteiten aan Franstaligen
MEISE - Het gemeentepersoneel van Meise helpt Frans- of anderstaligen in hun eigen taal. Dat verklaarde burgemeester Roger Heyvaert (VLD) op de gemeenteraad donderdagavond. Meise overtreedt daarmee als Vlaamse gemeente de taalwetgeving. Het leek een onschuldig punt met de titel Vlaams karakter Meise op de agenda van de jongste gemeenteraadszitting. Tot bleek dat Meise de taalwetgeving systematisch overtreedt. ,,Dat het gemeentepersoneel Franstaligen helpt in hun eigen taal, is een verkeerd signaal en bovendien in strijd met de wet'', zo oordeelde Spirit-raadslid Roel Anciaux al snel. Anciaux stelde voor dat de gemeente een draaiboek opstelt om het gemeentepersoneel te helpen bij zulke netelige taalkwesties. ,,Dit is al het geval in Halle en Asse'', aldus het raadslid. In beide gemeenten moet gemeentepersoneel Nederlands praten en indien de anderstalige geen Nederlands kent, moet die zich met een tolk aanbieden. Niet aan de grote klok ,,Als Frans- of anderstaligen zich niet verstaanbaar kunnen maken, dan nemen we ze even apart en helpen we hen in hun eigen taal'', zo gaf VLD-burgemeester Roger Heyvaert toe. ,,We hangen dit natuurlijk niet aan de grote klok. We hebben al voldoende initiatieven genomen om het Vlaamsekarakter van Meise te promoten.'' ,,Ik heb vandaag (donderdag) nog een bedrijf gevraagd om vlaggen met Franstalige opschriften weg te halen'', zo beklemtoonde de burgervader nog zijn Vlaamse reflexen. Roel Anciaux en Jorgen Noens van het Vlaams Blok hekelden aansluitend nog de verkiezingsuitslag die het Union des Francophones bij de laatste verkiezingen behaalde. ,,Ik vraag dat het gemeentebestuur nu al wakker wordt en maatregelen neemt tegen de verfransing om na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 niet met een kater wakker te worden'', aldus Roel Anciaux. Het Nieuwsblad (JHW), pagina 19, 268 woorden Het Volk (JHW), pagina 19, 268 woorden Laatst gewijzigd door Jörgen Noens : 6 oktober 2004 om 11:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Schandalig! Ik ga regelmatig met mijn dochtertje naar het zwembad in Zaventem, en ik merk op dat er daar erg veel franstaligen zitten. Maar aan de kassa is er slechts 1 taal, ik heb er een vrouw zien sukkelen om haar verstaanbaar te maken, maar de vrouw achter de kassa was streng. En zo moet het!
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Wat is er tegen dat er Frans gesproken wordt? De formulieren en alle officiële contact zijn immers in het Nederlands. Verder mag men toch spreken wat men wil? Of moet het ook verboden worden dat een Congolese ambtenares even in het Lingala overlegt met de burger van Congolese afkomst over wat hij of zij moet doen?
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Wat is er van ons fiere vlamingen geworden.
Hoe diep zijn wij gevallen. ALs jonge man stapte ik in de jaren 60 mee op in Leuven met het TAK. Nooit was ik afwezig op de bedevaart. Het was er mij van jongsaf aan ingeprent, de vlaamse troef is de talenkennis. U bent zoveel keren man,als u talen spreken kan. In het zweet des aanschijns hebben wij dit vlaanderen gebracht tot wat het op de dag van vandaag is, een van de welstellendste regio's ter wereld. Nu zie ik met lede ogen wat men heden ten dage allemaal uitspookt, alles word ten gronde gericht,met de snelheid van een TGV (grote vitesse trein) gaat het bergaf. Vroeger waren wij zo trots als een gieter om een woordje frans (of een andere taal)te spreken en we werden erom geroemd. Nu lees ik dat het in het gemeentehuis in het geniep om het hoekske moet gebeuren, sommige vlamingen gaan er zelfs prat op geen frans te kunnen of te willen spreken. Hoe men het zware werk en de offers van een voorgaande generatie met voeten treden kan. Echt triestig is dat |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Waarom liep U mee met het TAK?
![]() |
#8 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Jongens, dit doet danken aan de mentaliteit van de Ayatollah's in Iran ! Wordt Frans een verboden taal, ofzo???
Jullie zouden beter pleiten voor individuele tweetaligheid van de Belgen. Dan is er geen taalprobleem meer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
www.taalwetwijzer.be het homogeen Nederlandse taalgebied (waaronder Meise-Wolvertem dus valt!) Van overheid naar burger. In haar relaties met inwoners van het homogeen Nederlandse taalgebied gebruikt de overheid het Nederlands. Als u in Gent woont, kunt u dus niet verwachten dat de provincie uw belastingformulieren in het Frans opstuurt. De inlichtingsformulieren van het VDAB-kantoor in Brugge zijn uitsluitend in het Nederlands. Van burger naar overheid. Inwoners van het homogeen Nederlandse taalgebied mogen uitsluitend Nederlands gebruiken in hun contacten met diensten die in het homogeen Nederlandse taalgebied gevestigd zijn en waarvan de werkkring alleen dat taalgebied omvat. Er zijn dus twee voorwaarden:
nuances In een aantal situaties is de overheid verplicht om van de basisregels af te wijken of heeft ze de mogelijkheid om dat te doen. Het uitgangspunt blijft dat het gebruik van een andere taal niet mag leiden tot een systematische meertaligheid. De streektaal blijft nog altijd de officiële taal.U ziet dus, beste Foundation, men mag GEEN frans spreken in het gemeentehuis van Meise of Wolvertem! Jörgen Noens |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Overigens: alle Walen hebben een superioriteitsgevoel? Graag had ik het formele bewijs gezien van deze apartheidsstelling.
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Indien u uw net geposte tekst immers eens goed leest, dan merkt u dat men het heeft over aanvragen e.d., dit zijn officiële, schriftelijke contacten met de overheid. De SCHRIJFTAAL, is bijgevolg het Nederlands, en daar zal geen inbreuk op gebeuren. De SPREEKTAAL is iets helemaal anders, en er is niets op tegen dat die anders is. De eerste wet die het spreken van Nederlands, Frans of Lingala in een gemeentehuis waar ook ter wereld verbiedt, moet nog geboren worden.
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik raad dus iedere Vlaming aan wat meer taalfierheid aan de dag te leggen en zich niet door de BUBbels te laten intimideren als die weer eens beweren dat het onbeschoft is indien je als Vlaming weigert een Franstalige in zijn taal te woord te staan in je eigen streek.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 10 oktober 2004 om 16:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pfff... Bende flamingante idioten...
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() man, waar houden jullie je toch mee bezig! zielig hoor!
2 mensen moeten met elkaar converseren, de ene is franstalig, de andere nederlandstalig, en de nederlandstalige kan beter frans dan dat de andere nederlands kan. is het dan niet logisch dat het gesprek in het frans verloopt ipv gewoon wat naast elkaar te praten en mekaar niet te kunnen helpen?! omg! de verfransing van brussel en omstreken is niet leuk, maar op deze manier ga je dat niet verhelpen hoor. taalonderwijs voor onze jeugd, zowel in wallonie als vlaanderen, dat is nodig. met die zielige koppigheid kom je echter nergens. en ik hoop (en denk) dat patriot gelijk heeft, dat de taalwet enkel voor officiele documenten telt. of ben ik in dit land al niet meer vrij zelf te kiezen welke taal ik spreek?! is het vlaams blok dan voor een verbod van het spreken van frans in vlaamse gemeenten?! kom nou ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#19 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, laten we de taalapartheid invoeren.
|
![]() |
![]() |