Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2015, 12:54   #1
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard Iedereen ondernemer

Schaf werknemersstatuten af en verplicht iedereen om ondernemer te worden.

Dan kan je werken voor je "baas" als onderaannemer tegen het beste loon dat je zelf kan bedingen.

Het voordeel:
De ondernemers betalen minder omdat de werknemers mekaar beconcurreren voor werk.

De werknemers leren wat het is om te ondernemen en misschien krijgen ze de smaak wel te pakken.

Iedereen wint.
Oud 29 maart 2015, 14:00   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik denk eerlijk gezegd wel dat we naar zulke vorm van economische interactie gaan, hoor.
Oud 29 maart 2015, 14:52   #3
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Schaf werknemersstatuten af en verplicht iedereen om ondernemer te worden.

Dan kan je werken voor je "baas" als onderaannemer tegen het beste loon dat je zelf kan bedingen.

Het voordeel:
De ondernemers betalen minder omdat de werknemers mekaar beconcurreren voor werk.

De werknemers leren wat het is om te ondernemen en misschien krijgen ze de smaak wel te pakken.

Iedereen wint.
We zijn ondertussen geëvalueerd naar de premisse dat ondernemers parasieten zijn die houtrot veroorzaken in de bomen die de hangmat moeten dragen.
Dat die bomen ondertussen bijna haaks naar elkaar toe zijn gebogen doet er blijkbaar niet toe.
Ze zijn optimistisch omdat ze toch nog enkele blaadjes hebben.

Laatst gewijzigd door hamac : 29 maart 2015 om 14:53.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2015, 16:13   #4
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Statuten zijn manifestaties van dwang.
Schaf ze allemaal af.
Dan zal niemand winnen / verliezen.
En zo hoort het.
Prestatie bezorgt dan op vrijwillige basis een statuut, en niet korter of langer dan ze duurt.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2015, 09:10   #5
edward222
Vreemdeling

edward222's schermafbeelding

Standaard

hhhhmmmmmvoor mij , als je iets wat je nooit had willen , doe iets wat je nooit gedaan , ,
op deze manier , kun je winnen voor iedereen.

Laatst gewijzigd door edward222 : 30 maart 2015 om 09:12.
edward222 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2015, 07:33   #6
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Als men de statuten voor werknemers afschaft moet men dat ook doen met deze voor werkgevers. Gedaan met vennootschappen en iedereen voor eigen risico. Eens zien hoe goed dat nog gaat draaien of hoeveel geweld je gaat nodig hebben om iedereen die niet mee kan of ergens wordt ingeluisd er onder te houden.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2015, 12:23   #7
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
We zijn ondertussen geëvalueerd naar de premisse dat ondernemers parasieten zijn die houtrot veroorzaken in de bomen die de hangmat moeten dragen.
Dat die bomen ondertussen bijna haaks naar elkaar toe zijn gebogen doet er blijkbaar niet toe.
Ze zijn optimistisch omdat ze toch nog enkele blaadjes hebben.
Het is duidelijk dat U de NVA genegen bent.
Oud 31 maart 2015, 12:41   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Als men de statuten voor werknemers afschaft moet men dat ook doen met deze voor werkgevers. Gedaan met vennootschappen en iedereen voor eigen risico.
Daar ben ik het 100% mee eens. Er is niks gekker dan "morele personen".
Oud 31 maart 2015, 15:25   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als men de statuten voor werknemers afschaft moet men dat ook doen met deze voor werkgevers. Gedaan met vennootschappen en iedereen voor eigen risico. Eens zien hoe goed dat nog gaat draaien of hoeveel geweld je gaat nodig hebben om iedereen die niet mee kan of ergens wordt ingeluisd er onder te houden.
Dit.

Een vennootschap is ook maar een juridische bescherming voor de ondernemer (aangezien eenpersoonsvennootschappen schering en inslag zijn geworden). Ook een soort statuut. Mag dus ook verdwijnen. Indien bedrijf falliet met schulden, eigenaar ook falliet en travakken tot het einde der tijden om die schuld af te lossen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2015, 15:32   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dit.

Een vennootschap is ook maar een juridische bescherming voor de ondernemer (aangezien eenpersoonsvennootschappen schering en inslag zijn geworden). Ook een soort statuut. Mag dus ook verdwijnen. Indien bedrijf falliet met schulden, eigenaar ook falliet en travakken tot het einde der tijden om die schuld af te lossen.
Daar ben ik het mee eens. Enfin, natuurlijk ga je je persoonlijk bezit niet in de weegschaal gooien, maar wel verzekeringen betalen he. Op elke schuld komt een verzekering. Die schat het risico in. Je kan zelfs armen gebruiken die onsolvabel zijn, om als pineut te dienen en de verzekering op zich nemen

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 maart 2015 om 15:33.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2015, 17:11   #11
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Daar ben ik het mee eens. Enfin, natuurlijk ga je je persoonlijk bezit niet in de weegschaal gooien, maar wel verzekeringen betalen he. Op elke schuld komt een verzekering. Die schat het risico in. Je kan zelfs armen gebruiken die onsolvabel zijn, om als pineut te dienen en de verzekering op zich nemen
Waarom rente betalen als het risico wordt ingedekt. Iemand die geld uitleent vraagt meer terug om het risico dat hij neemt te vergoeden. Is er geen risico meer (bvb omdat hij verzekert is of omdat een rechtssysteem bestaat dat verplicht terug te betalen) dan moet er ook geen vergoeding betaalt worden voor risico.

Nog zo iets. Sun Tzu of Clausewitz, ik weet het niet meer, stelt dat overeenkomsten slechts gelden zolang de omstandigheden niet veranderen. Beide partijen leven in dat besef en overeenkomsten zijn dus nooit helemaal zeker. Trek dat door naar het economische : contracten kunnen nooit helemaal bindend zijn. Alle contractanten beseffen dat de ander zich maar aan een contract hoeft te houden zolang het goed uitkomt en de omstandigheden niet veranderen. Een contract bestaat maar zolang alle partijen er beter van worden. Als dat niet meer het geval is mag men niet door geweld gebonden worden.
Oud 31 maart 2015, 22:40   #12
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mogen die armen die rijken ook een pistool onder de neus duwen in jouw liberaal systeem ?
Oud 31 maart 2015, 23:36   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Ik denk dat veel ultra liberalen niet beseffen dat de wereld niet functioneert zoals zij denken.

Waarom zou ik moeten spelen volgens de regels die een ander bepaalt ? Als ik meer te winnen heb bij ze te breken ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2015, 06:04   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom rente betalen als het risico wordt ingedekt. Iemand die geld uitleent vraagt meer terug om het risico dat hij neemt te vergoeden.
Dat is niet de enige reden om rente te vragen. De fundamentele reden om rente te vragen is dat "nu" meer waard is dan "morgen". Rente is essentieel de prijs die het aanbod en de vraag naar lening in evenwicht houdt. Als je een lening wil, ben je bereid daarvoor te betalen (de rente) tot op zekere hoogte. Als je eventueel wil lenen dan wil je daarvoor betaald worden: je zou liever je geld nu opdoen dan het uit te lenen, maar voor een zekere premie wil je die consumptie wel uitstellen. Op dat laatste bestaat een uitzondering, namelijk als je als lener ZELF vrager bent om waarde opzij te leggen en je dus iemand wil vinden die het absoluut zou willen houden. Dan kan de rente negatief worden, zoals nu soms het geval is. Maar dat is een absurde monetaire toestand die niet houdbaar is op lange termijn.

De rente is de prijs van lening, zoals elke prijs, waar vraag en aanbod elkaar vinden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 april 2015 om 06:05.
Oud 1 april 2015, 06:06   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk dat veel ultra liberalen niet beseffen dat de wereld niet functioneert zoals zij denken.

Waarom zou ik moeten spelen volgens de regels die een ander bepaalt ? Als ik meer te winnen heb bij ze te breken ?
Dat laatste is nu net precies een ultra-liberaal principe

Op 1 punt na, natuurlijk, en daar heb je gelijk dat dat niet is zoals de wereld werkt: opdat iets een liberaal principe zou zijn, moet het geweldloos zijn en de vrijheid respecteren van anderen.

Iemand een pistool onder de neus duwen is dus GEEN liberaal principe. Maar het is wel een manier waarop de wereld werkt. Vandaar dat liberale principes onhoudbaar zijn in de praktijk, want er zijn altijd geweldenaars.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 april 2015 om 06:26.
Oud 1 april 2015, 06:06   #16
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Mogen die armen die rijken ook een pistool onder de neus duwen in jouw liberaal systeem ?
Uiteraard. Dat is trouwens wat er nu de ganse tijd gebeurt. Dat heet staat en belastingen.

Het pistool, dat is de staat he. Bij definitie: de staat is de geweldsmonopolist, die de regels (met zijn pistool) oplegt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 april 2015 om 06:08.
Oud 1 april 2015, 06:42   #17
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is niet de enige reden om rente te vragen. De fundamentele reden om rente te vragen is dat "nu" meer waard is dan "morgen". Rente is essentieel de prijs die het aanbod en de vraag naar lening in evenwicht houdt. Als je een lening wil, ben je bereid daarvoor te betalen (de rente) tot op zekere hoogte. Als je eventueel wil lenen dan wil je daarvoor betaald worden: je zou liever je geld nu opdoen dan het uit te lenen, maar voor een zekere premie wil je die consumptie wel uitstellen. Op dat laatste bestaat een uitzondering, namelijk als je als lener ZELF vrager bent om waarde opzij te leggen en je dus iemand wil vinden die het absoluut zou willen houden. Dan kan de rente negatief worden, zoals nu soms het geval is. Maar dat is een absurde monetaire toestand die niet houdbaar is op lange termijn.

De rente is de prijs van lening, zoals elke prijs, waar vraag en aanbod elkaar vinden.
Allemaal slechts perceptie, geweld en macht. Als ik 10.000 euro op de bank zet aan 2 % dan heb ik na 10 jaar iets van een 12000 euro. Als ik daarentegen datzelfde geld bij de bank leen aan 2% dan rekenen ze het op zo'n manier dat ik op het einde van de rit 20000 euro heb terug betaald.
Blijkbaar is mijn geld morgen niet evenveel waard dan dat van de bank ook al gaat het om hetzelfde geld. Neen wanneer de bank me geld leent mag ze geen been hebben om op te staan als ik niet terug betaal. Pas dan heeft ze gelijk om zoveel rente te vragen. Wat vraag en aanbod betreft. Dat is slechts een minieme factor in prijsbepaling. Gewoonte, macht, nabijheid, afspraken, onwetendheid, ... zijn zeker zo bepalend. Vraag en aanbod is een schone theorie maar een werkelijkheid is ze niet.
Oud 1 april 2015, 07:40   #18
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Dat is trouwens wat er nu de ganse tijd gebeurt. Dat heet staat en belastingen.

Het pistool, dat is de staat he. Bij definitie: de staat is de geweldsmonopolist, die de regels (met zijn pistool) oplegt.
De staat dat zijn alle kiezers en die hebben volgens jou dus allemaal zelfmoordneigingen?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2015, 10:01   #19
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Dat laatste is nu net precies een ultra-liberaal principe

Op 1 punt na, natuurlijk, en daar heb je gelijk dat dat niet is zoals de wereld werkt: opdat iets een liberaal principe zou zijn, moet het geweldloos zijn en de vrijheid respecteren van anderen.

Iemand een pistool onder de neus duwen is dus GEEN liberaal principe. Maar het is wel een manier waarop de wereld werkt. Vandaar dat liberale principes onhoudbaar zijn in de praktijk, want er zijn altijd geweldenaars.
Waarmee meteen aangetoond is, dat het wat uw liberale principes betreft, het alleen om een loutere mentale masturbatie gaat.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 1 april 2015 om 10:07.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2015, 10:03   #20
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Dat is hoe jij het ziet.

Als de meerderheid via een democratie bepaalt dat jij als rijkere je daarbij moet neerleggen, moet dat kunnen. Dat is evenzeer te beschouwen als een liberaal principe. En dan kan je dat nog zo sneu vinden zoveel je wil, zo is het.

Ik rijd graag hard, maar de meerheid heeft beslist dat het niet kan, dus ik moet mij aanpassen en niet omgekeerd.

De rijken zijn wat dat betreft in de minderheid en daar betalen zij op dat moment het gelag voor. Niet voor niks dat de rijkeren graag dictatoriale regimes hebben. Of dan dan liberaal is, daar stel ik mij vragen bij. Het gaat in een dictatoriaal regime immers evenzeer om het gebruik van geweld.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 1 april 2015 om 10:08.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be