Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2015, 09:44   #1
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard Koen Geens moet van geen gerecht weten

Het concept gerecht is den Koen duidelijk vreemd. Niet verwonderlijk, 't is een advokaat....

Citaat:
Geens kent als gewezen advocaat de trucs van de gerechtelijke foor. Hij wil die kennis gebruiken bij de hervorming. "Ik heb ook een meer praktische visie op procedures, zoals het hoger beroep. Uit de praktijk weet ik dat heel wat advocaten na het verlies van de zaak op verzoek van hun cliënt in beroep gaan om de uitvoering uit te stellen, terwijl ze perfect weten dat ze in tweede orde wellicht nog eens zullen verliezen. Dat kost de justitie te veel tijd en moeite. Ik beschouw de tweede aanleg, zeker in burgerlijke zaken, niet als een heilig recht. Een beroep schorst vandaag de uitvoering van een vonnis. Ik wil dat veranderen en de uitvoering - meestal de betaling van een som geld - onmiddellijk laten plaatsvinden."
In plaats van democratischer te worden wordt dit land met de dag krankzinniger

Bron: http://trends.knack.be/economie/bele...campaign=knack
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 09:50   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Te gek voor woorden. 1 van de grondprincipes van de moderne rechtstaat overboord kieperen. Ik heb die man al veel zinnige dingen weten verkondigen met betrekking tot justitie, maar dit is gewoon belachelijk. Zoiets debiels had ik niet verwacht van Geens.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 10:19   #3
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Feit is dat men nu reeds niet in beroep kan gaan louter omdat men in beroep wenst te gaan. Men dient eerst procedurefouten of nieuwe feiten aan te brengen die dan worden beoordeeld alvorens men in beroep kan gaan.

Het voorstel van Koen Geens lijkt me een aanzet tot verbetering om sneller tot een afwikkeling te komen.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 10:35   #4
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Feit is dat men nu reeds niet in beroep kan gaan louter omdat men in beroep wenst te gaan. Men dient eerst procedurefouten of nieuwe feiten aan te brengen die dan worden beoordeeld alvorens men in beroep kan gaan.
Dat is nieuw.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 10:41   #5
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Dat is nieuw.

Voor mij ook.

Bij mijn weten dient een beroepsakte gewoon gemotiveerd te zijn, i.e. een schriftelijke argumentatie gericht tegen het oordeel van de eerste rechter (dit hoeft niet om procedurefouten dan wel nieuwe feiten te gaan).

We hebben het hier over burgerlijke zaken voor alle duidelijkheid, hetgeen ook Geens beoogt.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 10:43   #6
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Te gek voor woorden. 1 van de grondprincipes van de moderne rechtstaat overboord kieperen. Ik heb die man al veel zinnige dingen weten verkondigen met betrekking tot justitie, maar dit is gewoon belachelijk. Zoiets debiels had ik niet verwacht van Geens.
Waarom zou dat debiel zijn? Als de staat in eerste aanleg dat geld ontvangt en later dient terug te betalen, komt dat met een flinke opslag voor de betrokkene waardoor dat misschien zelfs een interessante investering blijkt.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 10:44   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Zelfs een kathedraal van een rechtsfiguur als het beroep, kan misbruikt worden.

En misbruiken moeten vermeden worden.

Evenwel zonder dat de remedie erger wordt dan de kwaal. En daar zal de nva wel een oogje voor in het zeil houden.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 10:46   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht

Het voorstel van Koen Geens lijkt me een aanzet tot verbetering om sneller tot een afwikkeling te komen.
Cassatie werkt ongeveer zo, je motiveert je cassatie-aanvraag, en het hof verklaard ze ontvankelijk of niet ontvankelijk.
En in mijn tijd moest je 250.000Fr betalen op voorhand.

Maar beroepshof, gewoon beroep aantekenen volstaat.
Oud 22 april 2015, 10:46   #9
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Waarom zou dat debiel zijn? Als de staat in eerste aanleg dat geld ontvangt en later dient terug te betalen, komt dat met een flinke opslag voor de betrokkene waardoor dat misschien zelfs een interessante investering blijkt.
Ik herinner mij een prof die zei: "De beste bank is de rechtbank".
Oud 22 april 2015, 10:48   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je schijnt Geens niet te begrijpen.

Hij gaat de beroepsprocedure afschaffen, er komt geen terugbetalen van de staat vermits je tegen je veroordeling niet meer in beroep kan gaan.
Oud 22 april 2015, 10:49   #11
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik herinner mij een prof die zei: "De beste bank is de rechtbank".
De gerechtelijke interest is ook wel fameus gezakt sinds 2008, maar inderdaad nog steeds beter dan welke bank dan ook (dacht 3,75% momenteel).
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2015, 10:50   #12
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Cassatie werkt ongeveer zo, je motiveert je cassatie-aanvraag, en het hof verklaard ze ontvankelijk of niet ontvankelijk.
En in mijn tijd moest je 250.000Fr betalen op voorhand.

Maar beroepshof, gewoon beroep aantekenen volstaat.
Aan uw advocaat misschien. En als die u heeft wijsgemaakt dat dat het rolrecht was, heeft die u dik in't zak gezet.
Oud 22 april 2015, 10:51   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan uw advocaat misschien. En als die u heeft wijsgemaakt dat dat het rolrecht was, heeft die u dik in't zak gezet.
Goed, jij weet het het beste.
Oud 22 april 2015, 10:52   #14
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je schijnt Geens niet te begrijpen.

Hij gaat de beroepsprocedure afschaffen, er komt geen terugbetalen van de staat vermits je tegen je veroordeling niet meer in beroep kan gaan.
Tiens, dat lees ik niet. Ik lees dat hij de schorsing van uitvoering door instelling van hoger beroep wil afschaffen in burgerlijke zaken.
Oud 22 april 2015, 10:58   #15
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Als er geen beroep mogelijk is, dan komt dat geld niet terug
2. Grapjas, alsof de renteloze lening die veel belastingbetalers nu aan de staat geven, ooit al een goeie investering is gebleken
3. Als je niks verkeerd hebt gedaan en je geen geld genoeg hebt om die boete te betalen, wat dan?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 22 april 2015, 11:00   #16
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tiens, dat lees ik niet. Ik lees dat hij de schorsing van uitvoering door instelling van hoger beroep wil afschaffen in burgerlijke zaken.
Hij beschouwt 2e aanleg niet als een heilig recht...Wat bedoelt hij daar dan wel mee eigenlijk, anders dan dat hij dat wenst in te perken?
Oud 22 april 2015, 11:06   #17
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Je schijnt Geens niet te begrijpen. Hij gaat de beroepsprocedure afschaffen, er komt geen terugbetalen van de staat vermits je tegen je veroordeling niet meer in beroep kan gaan.
Wellicht heb ik dat verkeerd begrepen inderdaad, dacht even dat hij het beroep wou laten bestaan maar wel de betaling onmiddellijk ontvangen. En pas later hoeft dan beslist te worden of dat nu geldig was of niet. Omwille van deze zinsnede vooral.
Citaat:
Een beroep schorst vandaag de uitvoering van een vonnis. Ik wil dat veranderen en de uitvoering - meestal de betaling van een som geld - onmiddellijk laten plaatsvinden."
Als je alles afschaft dan hoeven we ons geen zorgen meer te maken over de rest, dan kunnen we ons met nuttiger dingen bezighouden.
Oud 22 april 2015, 11:07   #18
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
1. Als er geen beroep mogelijk is, dan komt dat geld niet terug
2. Grapjas, alsof de renteloze lening die veel belastingbetalers nu aan de staat geven, ooit al een goeie investering is gebleken
3. Als je niks verkeerd hebt gedaan en je geen geld genoeg hebt om die boete te betalen, wat dan?
De renteloze lening verandert dan, zo zal Geens nog laten weten. Was hij misschien vergeten te zeggen. Er zijn veel mensen die niets verkeerd gedaan hebben, ze hebben ook geen geld om andermans wanbeleid te ondersteunen.

Laatst gewijzigd door tandem : 22 april 2015 om 11:09.
Oud 22 april 2015, 11:09   #19
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij beschouwt 2e aanleg niet als een heilig recht...Wat bedoelt hij daar dan wel mee eigenlijk, anders dan dat hij dat wenst in te perken?
Dat gebeurt nu al door de plafonds van 1860 bij de vrederechter en 2500 euro bij eerste aanleg en koophandel. Niets nieuws dus.

Een universeel recht op hoger beroep wordt bovendien inderdaad niet erkend door internationale verdragen, hoven en rechtbanken.

Er moet wel dringend iets gebeuren. 4-5 jaar achterstand is meer regel dan uitzondering bij de hoven van beroep.

Laatst gewijzigd door Zeus : 22 april 2015 om 11:12.
Oud 22 april 2015, 11:14   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zegt Geens:
Citaat:
Ik beschouw de tweede aanleg, zeker in burgerlijke zaken, niet als een heilig recht.
Ik lees:

Citaat:
Ik wil het beroep afschaffen, eerst voor burgerlijke zaken, dan voor correctioneel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be