![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.479
|
![]() http://www.lowtechmagazine.be/2009/1...dsbewoner.html
Eindelijk eens een studie die uitlegt waarom stedelingen gemiddeld niet zo duurzaam leven als gedacht. Want de meeste studies vergeten gewoonweg het vliegverkeer, vooral broeikasgassen (bouw vliegtuigen en hun infra niet vergeten). Ook de logica dat als men ergens geld kan sparen aan allerlei energie, ook aan verplaastsingskosten, dat geld dan benut voor andere dingen te doen (zoals meer verre vakanties) en geld uit te geven aan meer producten die alle energie kosten en wslk amper milieuvriendelijk geproduceerd worden. bvb een gemiddelde stedeling zou al 1,6 maal meer met het vliegtuig reizen als een plattelandsbewoner. Enkele quotes: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vliegen: milieubelastend maar uitzonderlijk Ondanks de snelle toename van het luchtverkeer, blijft het vliegtuig voor de gemiddelde Vlaming een uitzonderlijk vervoermiddel. In het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen zegt 52,6 procent van de respondenten nooit te vliegen. Minder dan de helft van de reizigers die in 2008 van Brussels Airport gebruik maakten, vliegt vaker dan vier keer per jaar. Het grootste deel van de uitstoot door vliegverkeer komt dus op rekening van een kleine minderheid. Een natuurlijke bovengrens aan de vraag naar luchtvervoer is nog niet te bespeuren. Gemiddeld genomen vliegt een Vlaming jaarlijks één keer naar pakweg Egypte en terug. "Het milieuprobleem van de luchtvaart kent slechts een beperkte technologische dimensie: per reizigerskilometer is een vliegtuig ongeveer even zuinig als een auto" Daar lijkt nog heel wat bij te kunnen. De prijzen van vliegtuigtickets blijven dalen, dankzij afnemende vaste kosten. Enkel prijsstijgingen van de brandstof of het invoeren van taksen, zouden een belemmering kunnen vormen voor de groei. Voorlopig lijkt de olieprijs echter op een aanvaardbaar peil te blijven. Binnen het huidige kader is een snelle groei van het luchtvervoer, zowel binnen de westerse wereld als op mondiaal vlak, onvermijdelijk. Pogingen om technologische oplossingen te voorzien kennen weinig succes. ... Rebound-effect Bovenstaande bevindingen passen in de theorie van het zogenaamde ‘rebound-effect’. Energiebesparingen binnen een bepaald domein worden gecompenseerd door meerverbruik binnen een ander domein, tenminste als het besteedbare budget gelijk blijft. Een kleine lokale ecologische voetafdruk, mogelijk gemaakt door een stedelijke levenswijze, wordt gecompenseerd door een grote globale ecologische voetafdruk die in dit geval op rekening van vliegreizen kan worden geschreven. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Energiebesparingen binnen een bepaald domein worden gecompenseerd door meerverbruik binnen een ander domein" ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Een macro-economische uitbreiding van deze these staat bekend als het Khazzoom-Brookes-postulaat. Die stelt dat, bij gelijk blijvende energieprijzen, de verhoging van energetische efficiëntie niet leidt tot een afname, maar eerder tot een toename van het mondiaal verbruikte energievolume. De reden hiervoor is dat meer efficiëntie leidt tot een hogere welvaart in combinatie met relatief lage marktprijzen voor energie, in vergelijking met de referentiesituatie. Er is dus een welvaartsoverschot dat gemakkelijk aan energie-intensieve consumptie kan worden besteed. Citytrips Toegepast op ons onderwerp betekent dit dat het geld dat we uitsparen door ons huis beter te isoleren en met een zuinigere wagen te rijden, gemakkelijk wordt geïnvesteerd in activiteiten waar efficiëntie minder belangrijk lijkt, zoals vakanties. De snelle groei van het luchtverkeer wijst erop dat toeristische vliegreizen in dit mechanisme een belangrijke rol spelen. Deze vaststelling plaatst dan ook meteen een kanttekening bij een klimaatbeleid dat louter gebaseerd is op het aanmoedigen van meer energetische efficiëntie. De toename van het luchtverkeer wordt gemakshalve over het hoofd gezien in tal van mobiliteitsstudies en milieubeleidsplannen. Zo bevat het Vlaamse Klimaatbeleidsplan geen enkele maatregel in verband met luchtvaart. Inspanningen om het fietsen te stimuleren worden in dit plan wel relevant geacht in functie van de reductie van de CO2-uitstoot, ook al zijn de verwachte resultaten daarvan marginaal in vergelijking met de uitstoot door de luchtvaart. Behalve het klimaat is ook de uitputting van fossiele voorraden een goede reden om verstandig om te springen met de beschikbare olie. In dit licht is het induceren van de vraag naar citytrips wellicht niet de meest duurzame strategie. Nochtans is dit net wat er vandaag de dag gebeurt door samenwerkingsverbanden tussen low-cost vliegtuigmaatschappijen en diverse overheden. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Een duurzame stedelijke mobiliteit heeft ook een belangrijk effect op de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Alleen al daarom zijn inspanningen op vlak van openbaar vervoer, niet-gemotoriseerd vervoer, parkeerbeleid en tolheffing belangrijk" ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Daarnaast brachten we een verrassend aspect van de stedelijke leefstijl naar voren. Een stedelijke ruimtelijke structuur kan dan wel een duurzaam lokaal verplaatsingsgedrag stimuleren, het heeft geen vat op globale consumptiepatronen. De stedelijke dynamiek stimuleert integendeel de vraag naar luchtverkeer. Wanneer de lokale mobiliteit tegen stucturele grenzen opbotst, wordt de drang naar nog meer interactie met de wereld in het vliegen gezocht. En daar kan geen stedenbouw tegenop. De duurzame druppels op een hete plaat worden door het beleid meestal gerealiseerd binnen de stedelijke mobiliteit, waar ze ook een belangrijk effect hebben op de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Alleen al daarom zijn inspanningen op het vlak van openbaar vervoer, niet-gemotoriseerd vervoer, parkeerbeleid en tolheffing belangrijk. Maar wanneer het op brandstofafhankelijkheid en uitstoot aankomt, zijn succesverhalen nog veraf. Vooral wanneer we de blik ook ten hemel durven richten. © Kobe Boussauw
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2015 om 18:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.479
|
![]() Citaat:
Waar staat dat ? Lees eens: Citaat:
Het is niet van de fietsersbond dus weinig geloofwaardig ? LOL
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2015 om 22:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.219
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.479
|
![]() Citaat:
Ik ken ook ex-collega´s die op een appartement wonen in een stad en om dat "stikkige stadsleven" af en toe te ontvluchten naar de natuur of naar een buitenlandse kust* hebben ze een tweede verblijf in het buitenland, waar ze regelmatig (lowcost) naartoe vliegen. Alweer wat toogpraat van de "groene stadsbewoner" weerlegt. Finland is trouwens een pak kouder als BE waardoor de gemiddelde Finse stadsbewoner daar eigenlijk nog meer voordeel moet uit halen. Open bebouwing op het land heeft in de regel veel meer stookkosten als een stadswoning (meestal appartement of gesloten bebouwing) De Belgische cijfers zijn dus nog meer onderschat als ik dacht.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2015 om 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.479
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De ref van de studie, veel leesplezier: 1 http://iopscience.iop.org/1748-9326/8/3/035050 pdf: http://iopscience.iop.org/1748-9326/...8_3_035050.pdf Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2015 om 22:27. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Neen, dat zei ik niet. Wel dat iedereen die geen auto bezit, flink wat kan overhouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.479
|
![]() Waarmee hij zich eerder verre vakantie mee kan veroorloven en desnoods een huisje of appartement op den buiten.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.479
|
![]() Bij ons wel, in onze (grote) familie toch. En Belgisch-Limburg en NL-limburg is al niet zo rijk aan grote steden, en heeft sowieso (BE-limburg) eerder pover openbaar vervoer, maar wel veel lowcost luchthavens in de buurt.
En neen de ganse stamboom/genealogie ga ik je niet vertellen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.479
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een leuke spaarpot is alleen maar leuk als men het geld ooit uitgeeft. (aan goederen of watdanook die een bepaalde CO2-footprint hebben, dat toont die studie aan)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2015 om 22:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() De studie gaat van "mogelijkheid". Als die stedeling met dat uitgespaarde geld boeken aankoopt, haalt hij dan dezelfde ecologische voetafdruk? Of als hij het investeert in een ander huis dat hij vervolgens verhuurt, gaat de redenering dan ook op?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.479
|
![]() Citaat:
Ik raad je aan de wetenschappelijke studie eens te overlezen, heb ik net oppervlakkig gedaan. Ik ben zeker dat je daar veel antwoorden op je vragen vindt. Beetje huiswerk is toch niet te moeilijk ? Begin mss met dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ecologische_voetafdruk en dan dit (waarover het gaat): http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_footprint
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2015 om 23:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 10 mei 2015 om 23:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.479
|
![]() Citaat:
2 zinnen eruit: Citaat:
Idem voor stroomverbruik.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2015 om 23:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |