Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2015, 19:29   #1
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard Nederlanders "boos" op Vlaanderen/belgië

De Nederlanders zitten op hun (stok)paardje.
Ze zijn niet te spreken over de Vlaamse kilometerheffing.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2348226

Wellicht gaat onze regering zoals gewoonlijk "plooien" en de zo misgelopen extra inkomsten op de Belgische burger verhalen.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 23 mei 2015 om 19:36.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2015, 19:33   #2
Edward De Vere
Banneling

Standaard

Ik vond het nogal lachwekkend, toen ik het hoorde op het nieuws. Omdat Nederland het niet mogelijk maakt om Nederlandse bedrijven een belastingaftrek te verlenen, vinden zij het systeem oneerlijk.
Toen België geen kilometerheffing toepaste; en Nederland wel, was alles natuurlijk wel eerlijk. Toen hebben we geen enkele Nederlander horen klagen.
Edward De Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 08:50   #3
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward De Vere Bekijk bericht
Ik vond het nogal lachwekkend, toen ik het hoorde op het nieuws. Omdat Nederland het niet mogelijk maakt om Nederlandse bedrijven een belastingaftrek te verlenen, vinden zij het systeem oneerlijk.
Toen België geen kilometerheffing toepaste; en Nederland wel, was alles natuurlijk wel eerlijk. Toen hebben we geen enkele Nederlander horen klagen.
DIE Nederlanders welke nu janken, zijn dikke egoïsten.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 09:29   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Elders in Europa zijn er ook irritaties tussen buurlanden omtrent dit soort zaken.

We zien hier ook weer een mooi voorbeeld van een heel praktisch probleem waarvan de technische modaliteiten en het algemeen fiscaal kader eerder op EU-niveau zou moeten AFGESPROKEN worden en DAN lokaal toegepast(omdat het tenslotte lokale overheden ,wegbeheerders zijnde, die de centen moeten ontvangen ).

Een Internationaal vrachtchauffeur BINNEN de EU zal nu een speciaal vakje in zijn truck mogen aanleggen om iedere paar honderd kilometer,een ander "bakje" in te plaatsen,of een ander soort etiket etc......Om het dan nog maar niet te hebben over de administratie...Ongetwijfeld zullen vervoersbedrijven geconfronteerd worden met tientallen betwistingen en fouten per jaar....

In de VS rijden truckers continentale afstanden doorheen misschien wel 10 staten zonder zulke dingen te moeten meemaken,nochtans is het daar ongetwijfeld ook niet gratis....

Laatst gewijzigd door kelt : 24 mei 2015 om 09:30.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 09:37   #5
Edward De Vere
Banneling

Standaard

In de plaats van zo een toestel aan te schaffen, kunnen die truckers altijd een gepersonaliseerd Belgisch nummerplaat op hun truck vijzen, alvorens ze de grens overkomen natuurlijk.
Edward De Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 09:38   #6
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik begrijp niet dat in een de ééngemaakte Europese markt zulke middeleeuwse toestanden als tolwegen nog kunnen, schaf dat allemaal af.
Daar zou Europa zich mee moeten bezighouden en niet met de minimumlengte van komkommers...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 10:24   #7
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward De Vere Bekijk bericht
De kilometerheffing is niet doorgegaan in Nederland, Nederlanders waren allerminst blij met een dergelijk voorstel.
Het is niet zozeer de km heffing op zich maar gezien concurrentie ten opzichte van andere landen in feite subsidie aan Belgische transportbedrijven

Laatst gewijzigd door Adrian M : 24 mei 2015 om 10:25.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 10:28   #8
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik begrijp niet dat in een de ééngemaakte Europese markt zulke middeleeuwse toestanden als tolwegen nog kunnen, schaf dat allemaal af.
Daar zou Europa zich mee moeten bezighouden en niet met de minimumlengte van komkommers...
Probleem natuurlijk is dat het om lokale/nationale bevoegdheden gaat, toegang tot weg X of Y is geen product dat op een eengemaakte markt verhandeld wordt, de EU heeft hier dus niets over te zeggen, dat is uiteraard de kern van het probleem.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 12:52   #9
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat de kilometerheffing juist ingevoerd werd omdat wij Jan Peter nog gestuurd hadden om de plannen voor een vignet van de baan te vegen?

Natuurlijk gaan buitenlanders die de wegen gebruiken meer betalen, dat is het idee van zo'n beetje elk systeem dat in plaats komt van wegenbelasting. Duh. "Wij" zijn gewoon jaloers dat er niemand door ons land heen hoeft en dat onze wegen daardoor vanzelf niet breder hoeven te zijn en niet sneller slijten dan wanneer er alleen bestemmingsverkeer was.
Oud 25 mei 2015, 14:41   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat klopt voor 100 procent.
Maar werk dat nu eens iets verder uit.
Wat is het belangrijkste dat dan moet gebeuren? En zijn we daar rijp voor ?

(ik bedoel jouw eerste paragraaf hé; die tweede is enkel van belang voor eenzame huisvrouwen ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 16:37   #11
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Is er ook heffing op auto's met een caravan (sleurhut)? Zou hun ongenoegen kunnen verklaren...

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 25 mei 2015 om 16:38.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 17:06   #12
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Natuurlijk gaan buitenlanders die de wegen gebruiken meer betalen, dat is het idee van zo'n beetje elk systeem dat in plaats komt van wegenbelasting. Duh. "Wij" zijn gewoon jaloers dat er niemand door ons land heen hoeft en dat onze wegen daardoor vanzelf niet breder hoeven te zijn en niet sneller slijten dan wanneer er alleen bestemmingsverkeer was.
Ah, daarom zeggen Nederlanders altijd dat onze autosnelwegen lijken op die van een ontwikkelingsland.
Oud 25 mei 2015, 22:01   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ibb&Obb Bekijk bericht
Wa ze eigenlijk ook doen, niet? Ik bedoel, als ik sommige wegen in ons kluchterig landje er zo bij zie liggen... Dan denk ik 'ocharme, 'k zou dat asfalt nie willen zijn!'
Ik heb wat kennis van die ingenieurs-ambtenaren.

Tot voor vier vijf jaar was het leven van die mensen een hel.
Ze wisten dat ze x mio euroots nodig hadden voor het minimum onderhoud van hun wegen; en met dat minimum onderhoud kwam er niet één weg supplementair, of meer-verbeterd uit. Geen enkel nieuw rond punt dat veiliger was.
Maar ze kregen minder budget dan dat minimum onderhoud.
En ze wisten perfect: deze weg niet behoorlijk onderhouden voor x mio euroots, betekent na de winter een nodig budget voor 3x mio euroots.

Triestig is dat !

Maar dus die Nederlanders hadden gelijk: ze doorkruisen een ontwikkelingsland.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 22:13   #14
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ibb&Obb Bekijk bericht
Wa ze eigenlijk ook doen, niet? Ik bedoel, als ik sommige wegen in ons kluchterig landje er zo bij zie liggen... Dan denk ik 'ocharme, 'k zou dat asfalt nie willen zijn!'
En dan maar zagen over het vele aantal verkeersdoden in België terwijl de infrastructuur gewoon van een barslechte kwaliteit is.

Laatst gewijzigd door TV-verslaafde : 25 mei 2015 om 22:15.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 03:49   #15
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Stop nu eens met zagen over dat lageland uit het noorden. Als het goed is mag het ook geschreven worden:
Citaat:
Het Nederlandse kabinet stemde vorige week in met een verbod voor boerka's, nikabs, bivakmutsen en integraalhelmen in het onderwijs, het openbaar vervoer, ziekenhuizen en overheidsgebouwen. Volgens minister Plasterk is het onder 'normale omstandigheden' geen probleem om met een boerka of bivakmuts over straat te lopen. Toen verslaggever Jan Roos van Studio PowNed dit ging uittesten, viel dat toch een beetje anders uit.
Roos flaneerde door Amsterdam met een bivakmuts over zijn bril, maar in geen tijd wist hij de aandacht te vatten van een agente in burger. "Waarom draagt u een bivakmuts?," vraagt de arm der wet, maar veel tijd om te antwoorden heeft de reporter niet. Binnen de kortste keren wordt hij tegen de grond gewerkt. Met een kapotte bril als resultaat. Volgens de agenten was niet alleen de bivakmuts verdacht, maar vooral het feit dat hij een wijde jas droeg en zijn handen in zijn zakken had.
reporter 'Roos' zocht en kreeg welverdiende ambras.
Oud 31 mei 2015, 02:16   #16
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Ah, daarom zeggen Nederlanders altijd dat onze autosnelwegen lijken op die van een ontwikkelingsland.
Ja, maar dat doen ze ook. Bovenbuur sneed wel wat anders aan, Nederland wordt straks wel opgesloten door gierige niet gastvrije buren (qua wegen).

Anderzijds is heel dit vignet en heffing gedoe middeleeuws geneuzel. Waarom niet iedere EU-burger een kastje in z'n auto geven en registreren waar iedereen echt gereden heeft, echter gasten betalen dan wel evenveel als inheemsen.
Oud 31 mei 2015, 02:35   #17
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Boos op Vlamingen, per definitie terecht
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 15:25   #18
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Zolang er geen duidelijke Europese regeling is kan men moeilijk België verwijten de assets te gebruiken die het heeft, o.a. haar centrale positie* in (west) Europa. Ook nooit slecht om effectief de eigen onderhandelingspositie te versterken. De Nederlanders zouden niet anders doen.

*Die centrale positie koste België ook veel meer dan Nederland tijdens de wereldoorlogen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 mei 2015 om 15:27.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 15:34   #19
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ja, maar dat doen ze ook. Bovenbuur sneed wel wat anders aan, Nederland wordt straks wel opgesloten door gierige niet gastvrije buren (qua wegen).
De historische vertragingen die Nederland heeft toegepast rond de Ijzeren Rijn ter bescherming van Rotterdam zijn anders ook niet echt gastvrij te noemen. En daarbij tegen gemaakte overeenkomsten in.

Dat de Belgen / Vlamingen wat assertiever worden is een goede zaak. Ook al zijn de buren dat niet zo gewend.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 17:39   #20
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Zolang er geen duidelijke Europese regeling is kan men moeilijk België verwijten de assets te gebruiken die het heeft, o.a. haar centrale positie* in (west) Europa. Ook nooit slecht om effectief de eigen onderhandelingspositie te versterken. De Nederlanders zouden niet anders doen.

*Die centrale positie koste België ook veel meer dan Nederland tijdens de wereldoorlogen.
Ach jullie probleem is jullie relatief centrale ligging, ons probleem is dat Nederland een eindpunt/beginpunt is; en dat we straks opgesloten zitten tussen buren die hun problemen deels op anderen willen afwentelen. Voor de duidelijkheid ik heb het ook over Duitsland.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 31 mei 2015 om 17:51.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be