![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar aanleiding van die hetze over slachten, halal en koosjer, schoot me te binnen dat de katholieken vroeger geen vlees mochten eten op vrijdag.
Waarom is dat eigenlijk afgeschaft ? En klopt het dat ze nu nog altijd geen vlees mogen eten op goede vrijdag ? En wel tijdens de vasten ? Die paar voorschriften die nog bestaan, worden die onderwezen in het vroom-christelijk onderwijs ? En wie leeft dat vleesconsumentieverbod nog na ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() vis was lekkerder de vrijdag want
de vrijdag was de dag dat de vissers terugkwamen van zee -> verse vis smaakt veel beter.
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Goede vrijdag? Vis is ook symbool voor Jezus. Dus vrijdag eet je vis om aan de Here Jezus te denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In België heeft men vrij snel de verplichting vis te eten afgeschaft, terwijl andere bisschoppenconferenties meer terughoudend waren of veel sterker het boete-element benadrukten tegenover de loutere verplichting vlees te eten. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de Ierse bisschoppenconferentie. In een recent document benadrukten de Ierse bisschoppen dat een katholiek met aandrang aangeraden wordt de dag te wijden aan boete en gebed, maar ook zich te onthouden van vlees én alcohol. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Is sushi ook goed?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Sorry, dit is onzin. Tne eerste schreef de Katholieke kerk nooit voor dat je op vrijdag vis moet eten. Het voorschrift was ooit van op vrijdag geen vlees te eten. In Beieren en Oostenrijk werden (en worden) op die dag traditioneel eiergerechten gegeten. In de buurt van de zee ligt vis dan wel weer voor de hand. Maar in de kuststeden is verse vis elke dag beschikbaar. De meeste vissers keren immers elke dag terug. En voor die die niet elke dag terugkomen is er geen vaste dat, want alles hangt van de vangst af, van het weer, en in vroegere tijden, van de wind.
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eieren Ieren Eren Ren En Het kan kloppen.... Ik doe boete door me te laten geselen met een schattig lamsleren zweepje. Telt dat ook? Moet dat op vrijdag? Hoeveel aflaten is dat waard (het gaat ongeveer om een 30-tal kletsen)
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel merkwaardig, daar de Kerk tot ongeveer de tijd van de Reformatie voorschreef dat ook eieren en melkproducten niet mochten gegeten worden op een vrijdag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gut, mocht er van die kerk überhaupt ìets gegeten worden op vrijdag?
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wij mochten geen vlees eten op woensdag & vrijdag ,
ik ging 's morgens stiekem in de ijskast vlees pakken , of wanneer ik wat ouder , geld gespaard , en naar de frituur ![]() Ik moet wel bekennen , ik lust vis , dus .... ik at dan vis ![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Kerk heeft wel meer van die belachelijke voorschriften gemaakt en moet niet onderdoen voor de concurrentie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vandaar sommige verschillen waarschijnlijk.
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In onze tijd is vis al lang niet meer een goedkope voeding. In die zin begrijp ik de Kerk om niet langer de nadruk te leggen op het vis eten op een vrijdag. Wel betreur ik dat de Kerk in onze contreien de nadruk op versterving en boete vrijwel volledig heeft laten varen die toch verbonden zijn met de vrijdag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Auto-erotisch_ongeval Maar die boete en versterving, als je nu eens ernstig aan introspectie doet, welk gevoel geeft dat jou ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
|
![]() |
![]() |