Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 augustus 2015, 09:44   #1
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard Het huidige leersysteem deugt niet

België is nu volledig in de ban van structurele veranderingen en andere ambetantenarenzaken, onderwijs on the move.
Citaat:
Het verzet tegen games vertoont alle trekjes van een ritueel conflict tussen generaties. Ook rock ‘n’ roll zou een ronduit kwade invloed hebben: jonge mensen zouden veranderen in ‘duivelaanbidders’ die de wet niet langer zouden naleven. Dat waren de woorden van een Amerikaanse protestantse predikant, precies vijftig jaar geleden. Eerder hadden de wals en jazz op dergelijke kritiek kunnen rekenen, zoals ook romans, stripboeken en films de jeugd zouden afstompen. Achteraf viel dat allemaal wel mee.

Sterker, w�*j vinden boeken tegenwoordig hoge vorm van cultuur, maar Socrates, toch niet de minste filosoof uit de geschiedenis, was een verklaard tegenstander van lezen. Boeken zouden vergeetachtigheid brengen. Socrates vond – zo staat te lezen in Plato’s Phaedrus – dat je zelfs een toespraak niet moest opschrijven, omdat het geschreven woord altijd ‘één onveranderlijk antwoord’ geeft. Het verleidde The Economist er onlangs toe te suggereren dat Socrates dus het gebrek aan interactiviteit van boeken bekritiseerde, en dat hij daarom wellicht meer waardering zou hebben gehad voor videospelletjes.

Het is evident dat de digitale cultuur de samenleving steeds meer in haar greep houdt. Het is duidelijk dat er daardoor nieuwe mogelijkheden aanbreken. En het is uiteindelijk vanzelfsprekend dat die cultuur ook het onderwijs zal bereiken. De klassikale onderwijssystemen waaruit de leerlingen van Tim Rylands even ontsnappen als Myst wordt aangezet, lijkt meer te passen in de tijd dat jongeren werden opgeleid voor een rol in de massaproductie van de fabriek. Maar het vergt niet veel inzicht om in te zien dat de moderne economie vraagt om heel andere talenten – talenten waarvoor een traditioneel studieboek misschien wel tekortschiet. De opmars van videospelletjes in het onderwijs is daardoor niet alleen onvermijdelijk; ze is noodzakelijk.

http://www.beteronderwijsnederland.n...eem-deugt-niet

Laatst gewijzigd door tandem : 20 augustus 2015 om 09:44.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 09:53   #2
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
België is nu volledig in de ban van structurele veranderingen en andere ambetantenarenzaken, onderwijs on the move.
Stel u voor dat ge niet elke dag met uw kinderen de baan op moet naar school maar dat zij afstandonderwijs volgen. Hoeveel files worden opgelost, letterlijk?
Hoeveel kinderlevens worden gered in het verkeer?
Laat de kinderen zelf studeren wanneer zij willen.
Velen zullen veel sneller afstuderen omdat ze niet afgestemd zijn op de vele vakanties en halve lesdagen van hun onderwijzers.
Laat kinderen gespreid over de week 1 �* 2 dagen naar school/bedrijf komen voor praktijklessen, tentamens, ...
Laat kinderen toe vanaf 15 j aan de unief als ze er verstandelijk klaar voor zijn.
Hoeveel sparen wij uit aan overbodige docenten?
Aan gebouwen, verwarmingskosten, ...?
Wij organiseren ons onderwijs nog steeds zoals in de 18de eeuw!

Laatst gewijzigd door demonen : 20 augustus 2015 om 09:53.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 10:35   #3
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Stel u voor dat ge niet elke dag met uw kinderen de baan op moet naar school maar dat zij afstandonderwijs volgen. Hoeveel files worden opgelost, letterlijk?
Hoeveel kinderlevens worden gered in het verkeer?
Laat de kinderen zelf studeren wanneer zij willen.
Velen zullen veel sneller afstuderen omdat ze niet afgestemd zijn op de vele vakanties en halve lesdagen van hun onderwijzers.
Laat kinderen gespreid over de week 1 �* 2 dagen naar school/bedrijf komen voor praktijklessen, tentamens, ...
Laat kinderen toe vanaf 15 j aan de unief als ze er verstandelijk klaar voor zijn.
Hoeveel sparen wij uit aan overbodige docenten?
Aan gebouwen, verwarmingskosten, ...?
Wij organiseren ons onderwijs nog steeds zoals in de 18de eeuw!
Je verwarming afzetten in de winter terwijl je gaat werken en de kinderen op school zijn zit er dan wel niet in. Ook meer elektriciteitsverbruik thuis zal je del zijn. Verder denk ik dat afstandsonderwijs veel afstandelijker zal zijn en dat de docent niet of moeilijk zal kunnen aanvoelen wie kan volgen of wie problemen heeft.
Macro-economisch gezien heb je wel gelijk. Haal in de spitsuren de auto's met schoolkinderen van de baan en vele files verdwijnen. Het verkeer zal in ieder geval meer vlotten.
Ook vind ik dat men begaafde kinderen sneller de kans moet geven om hun kennis te vergroten. Men heeft wel veel aandacht in het onderwijs voor minderbegaafden, maar verliest veel mogelijkheden omdat superbegaafden nauwelijks op niveau uitgedaagd worden

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 20 augustus 2015 om 10:36.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 10:37   #4
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
België is nu volledig in de ban van structurele veranderingen en andere ambetantenarenzaken, onderwijs on the move.
Wat zegt Amartya Sen hierover?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 10:51   #5
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 23.824
Standaard

Er worden volop digitale leermiddelen ontwikkeld. Weer zo'n opinie van een techneut die daar niet van op de hoogte is.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 10:59   #6
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.777
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Stel u voor dat ge niet elke dag met uw kinderen de baan op moet naar school maar dat zij afstandonderwijs volgen. Hoeveel files worden opgelost, letterlijk?
Hoeveel kinderlevens worden gered in het verkeer?
Laat de kinderen zelf studeren wanneer zij willen.
Velen zullen veel sneller afstuderen omdat ze niet afgestemd zijn op de vele vakanties en halve lesdagen van hun onderwijzers.
Laat kinderen gespreid over de week 1 �* 2 dagen naar school/bedrijf komen voor praktijklessen, tentamens, ...
Laat kinderen toe vanaf 15 j aan de unief als ze er verstandelijk klaar voor zijn.
Hoeveel sparen wij uit aan overbodige docenten?
Aan gebouwen, verwarmingskosten, ...?
Wij organiseren ons onderwijs nog steeds zoals in de 18de eeuw!
Altijd begaan met de begroting, onze Demonen...
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 11:05   #7
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Wat zegt Amartya Sen hierover?
De systeemtheorie gaat ervan uit dat leerervaringen bij een leerling een resultaat achterlaten, dit noemen we een ‘spoor’. Zo’n leerresultaat moet als een psychologisch spoor worden beschouwd, niet als een fysiologisch. Deze sporen staan niet los van elkaar, zij vertonen een zekere samenhang en organiseren zich tot een geheel, een systeem. Daarbij verliezen ze een deel van hun individualiteit, er treedt homogenisering op tijdens de systeemvorming. Bijvoorbeeld, een van de technieken die een beginnend autorijder moet leren, is het overschakelen. Heeft hij dat onder de knie, dan heeft zich in zijn leersysteem een spoor gevormd. Maar daarnaast vormen zich andere sporen, het ontkoppelen, het remmen, het beheersen van de beweging door sturen. Het totaal is een klonter of denkcluster, sturen staat op zich als een spoor maar hoeft niet altijd betrekking te hebben op een auto, ook met de fiets moeten we sturen.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 11:08   #8
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Er worden volop digitale leermiddelen ontwikkeld. Weer zo'n opinie van een techneut die daar niet van op de hoogte is.
Deze is een prachtig voorbeeld, er zullen er nog velen schrikken van wat ze nog nooit geweten hebben, zelfs nog nooit over nagedacht hebben. En maar lullen over een aantal geldtransfertjes, veel verder reikt het verstand blijkbaar niet anno 2015.

http://www.htwins.net/scale2/

Laatst gewijzigd door tandem : 20 augustus 2015 om 11:08.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 11:11   #9
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 23.824
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Deze is een prachtig voorbeeld, er zullen er nog velen schrikken van wat ze nog nooit geweten hebben, zelfs nog nooit over nagedacht hebben. En maar lullen over een aantal geldtransfertjes, veel verder reikt het verstand blijkbaar niet anno 2015.

http://www.htwins.net/scale2/
Citaat:
Uitgeverij VAN IN, specialist in de ontwikkeling van educatieve leermiddelen en onderdeel van de Sanoma Group, heeft met bingel de prestigieuze International Educational Learning Resources Award in de wacht gesleept op de London Book Fair International Excellence Awards 2015.

Het succesvolle Vlaamse digitale leerplatform voor leerlingen en leerkrachten uit het lager onderwijs haalde het in een internationale competitie van twee andere educatieve uitgeverijen uit Ierland en de Verenigde Staten.

Een jury van internationale experts koos uitgeverij VAN IN en bingel uit een lange lijst van deelnemers uit tientallen landen. Een delegatie van VAN IN ontving op de uitreikingplechtigheid de prijs uit handen van Lis Tribe, managing director bij Hodder Education. De jury loofde de inspanningen van VAN IN om kinderen en hun leerkrachten een veilige, motiverende en gebruiksvriendelijke digitale leeromgeving aan te bieden, zowel thuis als op school.

Over bingel
Bingel is niet aan haar proefstuk toe: het leerplatform won in het verleden al de prijs voor ‘beste Belgische online content voor kinderen’ in de categorie 'professionals' uit de handen van Click Safe, een onderdeel van Child Focus. In 2011 eindigde het woord 'bingelen' op de tweede plaats in de categorie 'jongerentaal' bij de verkiezing van het Van Dale Woord van het jaar.

VAN IN lanceerde bingel in 2011. Leerkrachten kunnen op bingel gedifferentieerd taken klaarzetten en hun leerlingen optimaal opvolgen. De uitgeverij was de eerste met dergelijk ICT-aanbod. Meer dan 70% van de leerlingen uit het lager onderwijs en 80% van de lagere scholen 'bingelen'.

Bingel werd in september 2014 volledig vernieuwd en dat is ook de jury van de London Book Fair International Excellence Awards 2015 niet ontgaan. Om leerlingen nog meer te motiveren werd in deze nieuwe versie nog extra aandacht geschonken aan gamification, motivatie en gepersonaliseerde leerpaden: op de vernieuwde bingel werden nieuwe werelden en verhalen geïntroduceerd. Bovendien kan bingel nu ook op tablet gebruikt worden. Daarnaast bevat het leerkrachtgedeelte bijkomende differentiatiemogelijkheden om het beste uit elk kind te halen.

Bingel is niet alleen beschikbaar in Vlaanderen, ook in Wallonië (Wazzou.be), Zweden en Finland werd het platform inmiddels geïntroduceerd.

Bingel krijgt in september 2015 een vervolg in het secundair onderwijs met het online leerplatform 'diddit' en er is tijdens de zomervakantie een aparte Zomerbingel-app beschikbaar.
Nu gij.

Met uw pretentieus gezwam...
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 11:13   #10
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Stel u voor dat ge niet elke dag met uw kinderen de baan op moet naar school maar dat zij afstandonderwijs volgen. Hoeveel files worden opgelost, letterlijk?
Hoeveel kinderlevens worden gered in het verkeer?
Laat de kinderen zelf studeren wanneer zij willen.
Velen zullen veel sneller afstuderen omdat ze niet afgestemd zijn op de vele vakanties en halve lesdagen van hun onderwijzers.
Laat kinderen gespreid over de week 1 �* 2 dagen naar school/bedrijf komen voor praktijklessen, tentamens, ...
Laat kinderen toe vanaf 15 j aan de unief als ze er verstandelijk klaar voor zijn.
Hoeveel sparen wij uit aan overbodige docenten?
Aan gebouwen, verwarmingskosten, ...?
Wij organiseren ons onderwijs nog steeds zoals in de 18de eeuw!
Over hoe eenvoudig eenvoudig kan zijn, je hoeft het probleem zelfs niet op te lossen aangezien het vanzelf oplost wanneer we de alternatieven in beschouwing nemen. Vandaag lossen ze het fileprobleem op door de wegen breder te maken, totaal absurd maar de experten hebben het zo gezegd?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 11:14   #11
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Nu gij. Met uw pretentieus gezwam...
En wat wil je nu zeggen? Dat het niet ontbreekt aan alternatieven maar dat men nog steeds in het Stenen Tijdperk leeft?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 11:17   #12
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 23.824
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
En wat wil je nu zeggen? Dat het niet ontbreekt aan alternatieven maar dat men nog steeds in het Stenen Tijdperk leeft?
Die middelen worden gebruikt.

Kom jij ooit in scholen?
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 11:45   #13
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Die middelen worden gebruikt. Kom jij ooit in scholen?
Heb je ook het afleerplan al eens goed bekeken? Of ben je dat vergeten, met of zonder videopresentatie?

Laatst gewijzigd door tandem : 20 augustus 2015 om 11:46.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 20:53   #14
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Wat zegt Amartya Sen hierover?
Afgaande op z’n diepe inzicht in de menselijke psyche, zal ‘m daar ook wel kunnen inkomen, vermoed ik, al kunnen we ’t hem helaas niet meer vragen.
Laten we dus maar ’s aan ’n levende (ex-) onderwijzer vragen, wat die zoal van het algemene onderwijs vind:

“Volgens John Taylor Gatto, Leerkracht van het Jaar in 1991 in de staat New York, is de school gewoon een disciplineringsinstrument, bedoeld om de mensen dom te houden. Deze stelling vindt u terug in het essay dat hij publiceerde in het herfstnummer van de Whole Earth Review in '91, getiteld: "De zes lessen van de leerkracht". Men zou het essay ook "Het verborgen leerplan" kunnen noemen.”


http://users.telenet.be/antroposofie...s/b26gatto.htm

Heb dat artikel ook eens aan uwe goeie maat de Zjaak voorgelegd, maar die gaf daarop niet thuis, begrijpelijk.
Mss dat jij daar ’n gedacht over hebt ?
Of blijf je liever gewoon den domme uithangen ? Ook begrijpelijk; ntl.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 21:00   #15
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Het rariteitenkabinet is weer compleet...
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 21:06   #16
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Het rariteitenkabinet is weer compleet...
Flying Diego heeft er de leerkracht van het jaar 1991 (!) bijgehaald om het huidige leersysteem te evalueren...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 20 augustus 2015 om 21:24.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 21:17   #17
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
België is nu volledig in de ban van structurele veranderingen en andere ambetantenarenzaken, onderwijs on the move.
Op heel wat mondiale onderwijsolympiades haalt het Vlaams onderwijs mooie tot zéér mooie resultaten.
Ons onderwijs deugt wél !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 21:37   #18
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Afgaande op z’n diepe inzicht in de menselijke psyche, zal ‘m daar ook wel kunnen inkomen, vermoed ik, al kunnen we ’t hem helaas niet meer vragen.
Laten we dus maar ’s aan ’n levende (ex-) onderwijzer vragen, wat die zoal van het algemene onderwijs vind:

“Volgens John Taylor Gatto, Leerkracht van het Jaar in 1991 in de staat New York, is de school gewoon een disciplineringsinstrument, bedoeld om de mensen dom te houden. Deze stelling vindt u terug in het essay dat hij publiceerde in het herfstnummer van de Whole Earth Review in '91, getiteld: "De zes lessen van de leerkracht". Men zou het essay ook "Het verborgen leerplan" kunnen noemen.”


http://users.telenet.be/antroposofie...s/b26gatto.htm

Heb dat artikel ook eens aan uwe goeie maat de Zjaak voorgelegd, maar die gaf daarop niet thuis, begrijpelijk.
Mss dat jij daar ’n gedacht over hebt ?
Of blijf je liever gewoon den domme uithangen ? Ook begrijpelijk; ntl.
Die verwijzing is inderdaad heel treffend en om over na te denken...
Iedereen zou dat moeten lezen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 21:41   #19
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Het rariteitenkabinet is weer compleet...
Ja, de trollenbende ook is ook blijkbaar present …
Bon, heb je nu al een mening over dat artikel ?
Klopt er iets niet aan of zo ?
Of volg je meester Zjaak weer liever in z’n slijkspoor ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 21:41   #20
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Op heel wat mondiale onderwijsolympiades haalt het Vlaams onderwijs mooie tot zéér mooie resultaten. Ons onderwijs deugt wél !
Kan je het afleerplan ook? Misschien dat je dan heel anders gaat besluiten, niet schrikken aub.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be