Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2015, 14:42   #1
marie daenen
Banneling

Standaard Wat is de kern van Jezus leer voor u

We zitten hier heel veel naast elkaar door te praten.
Termen als god, godsdienst, taal, woorden hebben niet voor iedereen dezelfde betekenis.
Laten we naar de kern gaan en alle bijkomstigheden, voor de ene al meer dan voor de andere, naast ons neerleggen.
Wat in Jezus leer, zonder over het woord geloven te vallen, is voor u de kern of kan voor u de kern zijn van wat hij ons is komen meedelen?
En wat hij is komen meedelen is het inderdaad nieuw of is het een herhaling van wat al in oudere godsdiensten geleerd werd?

Laatst gewijzigd door marie daenen : 16 juli 2015 om 14:44.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 14:55   #2
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Termen als god, godsdienst, taal, woorden hebben niet voor iedereen dezelfde betekenis.
Laten we naar de kern gaan en alle bijkomstigheden, voor de ene al meer dan voor de andere, naast ons neerleggen.
Wat in Jezus leer, zonder over het woord geloven te vallen, is voor u de kern of kan voor u de kern zijn van wat hij ons is komen meedelen?
En wat hij is komen meedelen is het inderdaad nieuw of is het een herhaling van wat al in oudere godsdiensten geleerd werd?
Laten we naar de kern gaan en alle bijkomstigheden, voor de ene al meer dan voor de andere, naast ons neerleggen: Jezus ( Yeshua bar Jehosef ) heeft helemaal geen leer gebracht. Dat is een bedenksel van Paulus geweest. Weet je dat nog steeds niet ?
Klaar: slotje.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 14:59   #3
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Laten we naar de kern gaan en alle bijkomstigheden, voor de ene al meer dan voor de andere, naast ons neerleggen: Jezus ( Yeshua bar Jehosef ) heeft helemaal geen leer gebracht. Dat is een bedenksel van Paulus geweest. Weet je dat nog steeds niet ?
Larie en apekool. Alwéér zo'n aftands sprookje. Paulus heeft maar evenmin een leer gebracht. Welke wel?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juli 2015 om 15:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 15:06   #4
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om de kern van Jezus' leer te vatten horen we in de eerste plaats te beseffen dat hij een vrome Jood was. De kern van zijn leer ligt dan ook vervat in het derde boek van de Torah Leviticus Vayikra hfdst 19, verzen 17 en 18.

Citaat:
17 Gij zult uw broeder in uw hart niet haten; gij zult uw naaste naarstiglijk berispen, en zult de zonde in hem niet verdragen.

18 Gij zult niet wreken, noch toorn behouden tegen de kinderen uws volks; maar gij zult uw naaste liefhebben als uzelven; Ik ben de HEERE!
Een voorganger van hem Rabbi Hillel (110-10 VC) gaf aan een leerling een antwoord dat in dezelfde lijn ligt:
Citaat:
Wat voor u hatelijk is, doe dat niet tegenover een ander. Dat is de ganse Torah, de rest is uitleg. Ga en studeer.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 15:19   #5
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Om de kern van Jezus' leer te vatten horen we in de eerste plaats te beseffen dat hij een vrome Jood was. De kern van zijn leer ligt dan ook vervat in het derde boek van de Torah Leviticus Vayikra hfdst 19, verzen 17 en 18.

Een voorganger van hem Rabbi Hillel (110-10 VC) gaf aan een leerling een antwoord dat in dezelfde lijn ligt:

Dat is geen leer. Dat is gewoon het religieuze doen en laten van een toenmalige gelovige jood. Jezus was een Jood die in de ban was van de zogezegde 'eschatologie'. Zoals velen in zijn tijd dit waren. Met alle morele precepten die daar uit voortvloeiden. Meer moet men daar niet achter zoeken. Natuurlijk vergiste hij zich: er kwam geen 'Eindtijd' tijdens zijn generatie zoals hij had voorspeld. Net zoals er voor de gelovige Joden van vandaag geen 'Eindtijd' noch 'Messias' zal komen. Dat zijn fabeltjes, hoe goedbedoeld ook.
Oud 16 juli 2015, 15:23   #6
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oké; ik zal mijn vraag anders draaien. Wat heeft u persoonlijk geleerd uit wat ons als de woorden en of de leer van Jezus wordt overgeleverd?

Mijn vraag is niet of het Jezus en/of Paulus is die deze boodschap uitstuurde; mijn vraag is ook niet of de kerk haar rol wel of niet goed vervuld;
mijn vraag is of u iets heeft opgestoken met dat wat ons als de leer van Jezus wordt aangedragen. En ik vraag ook niet of u al of niet gelovig bent...
Oud 16 juli 2015, 15:24   #7
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

Kunnen we het in de volgende zin samenvatten;
"Bemin God boven al en uw naaste gelijk uzelf" ???
Oud 16 juli 2015, 15:25   #8
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is geen leer. Dat is gewoon het religieuze doen en laten van een toenmalige gelovige jood. Jezus was een Jood die in de ban was van de zogezegde 'eschatologie'. Zoals velen in zijn tijd dit waren. Met alle morele precepten die daar uit voortvloeiden. Meer moet men daar niet achter zoeken. Natuurlijk vergiste hij zich: er kwam geen 'Eindtijd' tijdens zijn generatie zoals hij had voorspeld. Net zoals er voor de gelovige Joden van vandaag geen 'Eindtijd' noch 'Messias' zal komen. Dat zijn fabeltjes, hoe goedbedoeld ook.
Oké, laat ons daar niet over redetwisten; maar heeft de hele Christelijke godsdienst die zogezegd steunt op Jezus leer u iets bijgeleerd of niet???
Oud 16 juli 2015, 15:31   #9
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar komt het inderdaad op neer.
Oud 16 juli 2015, 16:01   #10
Guinevere
Banneling

Standaard

Hetgeen ik van het christendom heb gezien bevestigt mijn geloof: de islam.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 16:07   #11
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar komt het inderdaad op neer.
Bedoelde Jezus "broeder/naaste in geloof" of "broeder in de mensheid"?

Want er is een verschil tussen een medegelovige of een compleet ongelovig anti-God aanhanger als uzelf beminnen? Het laatste lijkt me een tegenstelling op "bemin God..." en quasi onmogelijk?
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 16:18   #12
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Het bevestigt vooral de onwaarheid van de twee godsdiensten. Toen Mohammed stierf was er lange tijd na hem geen ‘leer’. De zo gezegde islamitische ‘leer’ kwam er slechts onder de Abbasiden. Toen werden er plots mass�*�*l hadiths (Bukhari & Co) geproduceerd om de fiq in één islamitsche richting te krijgen en het geloof te ‘canoniseren’. Onnodig te zeggen dat veruit de meeste ahadith uit de duim gezogen zijn. Veel had dit allemaal niet meer te maken met de Koran en bijna even vaak noch minder met uitspraken van Mohammed of zijn Helpers.

En zo ook was het met het christendom. Kerkvaders zoals Irenaeus probeerden uit de wirwar van christelijke gezindheden een uniform geloof te distilleren en na Nicea ontstond er een dan uiteindelijk een soort canoniek geloof. Dit had allemaal nog maar weinig met de jood Jezus en zijn uitspraken te maken.
Oud 16 juli 2015, 16:20   #13
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Christendom heeft gans de geschiedenis door krampachtig gepoogd het zo voor te stellen dat dit principe er pas gekomen zou zijn met Christus. Daar is hoegenaamd niets van aan. Het was en is een joodse leefregel.
Oud 16 juli 2015, 16:40   #14
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Larie en apekool. Alwéér zo'n aftands sprookje. Paulus heeft maar evenmin een leer gebracht. Welke wel?
Het christendom.
O, jij wist dat dus ook al niet. Pffff... Is anders wel oud nieuws hoor.
Oud 16 juli 2015, 16:44   #15
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het christendom.
O, jij wist dat dus ook al niet. Pffff... Is anders wel oud nieuws hoor.
Wat zou het. Toch maar liefst eens andere boekjes lezen.
Oud 16 juli 2015, 16:45   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Waarom?
Hetgeen ik van de islam weet is het een afkooksel van de voorgaande versies, aangepast in het voordeel en wensen van hun zogezegde profeet.
Wat vindt ge een verbetering?
Zijn oorlog voeren, slaven maken ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 16:46   #17
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En was dus niet anders dan wat de vrome joden toen allemaal geloofden. En als hij zelf geen jota aan die leer wilde wijzigen, waar hebben we het dan over ? De leer van Paulus naar model van de overige gangbare mysteriecultussen die toen gangbaar waren onder de Hellenen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus
Oud 16 juli 2015, 16:48   #18
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met de eindtijd werd toen het einde van het Romeinse Rijk bedoeld. Niks meer en niks minder. Men kon al moeilijk schrijven: " De Romeinen hebben hun langste tijd gehad ".
Oud 16 juli 2015, 16:51   #19
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oké; ik zal mijn vraag anders draaien. Wat heeft u persoonlijk geleerd uit wat ons als de woorden en of de leer van Jezus wordt overgeleverd?

Mijn vraag is niet of het Jezus en/of Paulus is die deze boodschap uitstuurde; mijn vraag is ook niet of de kerk haar rol wel of niet goed vervuld;
mijn vraag is of u iets heeft opgestoken met dat wat ons als de leer van Jezus wordt aangedragen. En ik vraag ook niet of u al of niet gelovig bent...
En wat was er nieuw aan die leer ?
Oud 16 juli 2015, 16:55   #20
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het Christendom heeft gans de geschiedenis door krampachtig gepoogd het zo voor te stellen dat dit principe er pas gekomen zou zijn met Christus. Daar is hoegenaamd niets van aan. Het was en is een joodse leefregel.
Die ze op hun beurt dan weer van Plato hadden.

Laatst gewijzigd door Aton : 16 juli 2015 om 16:57.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be