Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2016, 05:54   #1
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard Fileprobleem

Het wordt steeds erger en erger. Een drastische oplossing biedt zich aan.

De vrouw brengt het hier wat emo, maar ze heeft een punt.

http://www.demorgen.be/opinie/beste-...eren-b65542d3/

12,5 uur per week in de auto zitten is te veel, het openbaar vervoer is nog omslachtiger.

Welke drastische oplossing kan hier helpen?

Een goed idee (volgens mij): de regering zet een website / app op voor carpoolen met van/naar zones.

Even dagen rijden de nummerplaten die eindigen op een even getal, oneven dagen nummerplaten die eindigen op een oneven getal.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 05:55   #2
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Misschien beter in "Mobiliteit & verkeersveiligheid" geplaatst.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 06:40   #3
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.981
Standaard

We kunnen met zijn allen stoppen met uit werken te gaan? Files opgelost.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 07:20   #4
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
We kunnen met zijn allen stoppen met uit werken te gaan? Files opgelost.
Binnenkort geraken we er gewoon niet meer!
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 07:41   #5
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Vreemd dat iedereen er gewoon blijft instaan zonder zich af te vragen of het ook anders kan.

"Het is nu eenmaal zo"-mentaliteit?
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 07:41   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

er is maar één onmiddellijk implementeerbaar werkelijk alternatief : de fiets.

een groot fiets-infrastructuur-plan zou de meeste mensen moeten kunnen verleiden om de fiets te nemen voor de meeste van hun verplaatsingen <15 km bvb ... op dat moment is het gros van de fileproblemen opgelost.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 07:45   #7
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Binnenkort geraken we er gewoon niet meer!
De baas moet controle over je kunnen houden, anders konden ze de helft van de ambtenaren en de helft van de "bedienden" thuis laten werken.
Alle communicatie kanalen bestaan.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 08:35   #8
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
er is maar één onmiddellijk implementeerbaar werkelijk alternatief : de fiets.

een groot fiets-infrastructuur-plan zou de meeste mensen moeten kunnen verleiden om de fiets te nemen voor de meeste van hun verplaatsingen <15 km bvb ... op dat moment is het gros van de fileproblemen opgelost.
De elektrische fiets is daarvoor een aanrader. Makkelijk 45 km/u als je een beetje een degelijke fiets koopt.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 08:40   #9
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
De baas moet controle over je kunnen houden, anders konden ze de helft van de ambtenaren en de helft van de "bedienden" thuis laten werken.
Alle communicatie kanalen bestaan.
Dat is idd ook een deel van het probleem, een beetje een 20e eeuw mentaliteit.

Beter zou zijn om gewoon te verwachten dat het werk af is in plaats van 8 uur aanwezig te zijn.

Maar concreet, zou je zoiets in een wet kunnen gieten om het fileprobleem op te lossen?

Bijvoorbeeld, "als een werknemer van thuis uit kan werken zonder nadelige effecten moet dat minstens 2 dagen per week".
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 10:14   #10
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Het wordt steeds erger en erger. Een drastische oplossing biedt zich aan.

De vrouw brengt het hier wat emo, maar ze heeft een punt.

http://www.demorgen.be/opinie/beste-...eren-b65542d3/

12,5 uur per week in de auto zitten is te veel, het openbaar vervoer is nog omslachtiger.

Welke drastische oplossing kan hier helpen?

Een goed idee (volgens mij): de regering zet een website / app op voor carpoolen met van/naar zones.

Even dagen rijden de nummerplaten die eindigen op een even getal, oneven dagen nummerplaten die eindigen op een oneven getal.
Ik zou een bromfiets kopen en ik rijd lekker door ....en langs de file van wagens ....brom brom
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 10:14   #11
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Kan het anders? Uiteraard kan dat, gewoon eerst even nadenken alvoor te ageren. Het is gewoon allemaal een kwestie van organisatie, planning en verantwoordelijkheid opnemen.

De auto heeft ervoor gezorgd dat mensen ver en afgelegen van hun werk zijn gaan wonen, daar ze niet meer afhankelijk waren van het openbaar vervoer. Gezien de toenemende mate waarin dit gebeurt, de toenemende bevolkingsdichtheid en ook de centrale vestiging van bedrijven leidt dat onvermijdelijk tot verkeersproblemen en files.
Kortom in een eerste fase moet men er terug voor zorgen dat mensen dichter bij huis gaan werken of dichter gaan wonen bij hun werk. Noodzakelijk hierbij is dat de overheid het nodige kader creëert opdat mensen dat zouden doen. Dat bereikt men door bv de vergoeding woon-werkverkeer te beperken tot een bepaalde afstand en door brandstofprijzen te verhogen. Als mensen merken dat ze voor job A per maand € X verdienen en voor de meer afgelegen job B € X+ 100 Euro, maar dat wanneer ze verplaatsingskosten en brandstofkosten in rekening brengen job A toch meer verdient, dan zullen ze niet meer geneigd zijn om voor job B te kiezen.

Daarmee samen hangt een verhoogde woonflexibiliteit, dit wil zeggen verlaagde kosten bij overdracht van een woning. Thans komt er telkens meer dan 10% kosten bij wanneer je een woning verkoopt.
Daarnaast heb je het feit dat mensen automatisch, zonder nadenken, hun wagen nemen zodra ze zich moeten verplaatsen. Als kippen zonder kop. Wanneer de andere mensen dan net hetzelfde doen als zij, dan staan ze vervolgens allemaal samen in de file. Ben Weyts is dan natuurlijk de grote boeman en krijgt allerhande verwensingen naar zijn hoofd geslingerd, maar de keuze van het vervoermiddel is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van het individu zelf. Gezien zowat de helft van de werknemers op minder dan 10 km van het werk woont, zijn er dus alternatieven genoeg voor de auto. 10 Km is perfect fietsbaar en in tijden van de e-bike is zelfs 15 km vlot overbrugbaar. De overheid dient er hier weer voor te zorgen dat alternatieven aantrekkelijker worden en dat de auto dat minder wordt door bv fietsvergoedingen enz., hogere gebruikskosten en minder faciliteiten voor de auto enz.

De inplanting van de werkplek en de timing van het maken van de verplaatsing zijn eveneens cruciaal. Als alle bedrijven zich op dezelfde plek nestelen en iedereen gaat op hetzelfde moment werken, bij voorkeur dan nog met de auto, tja dan is het de logica zelve dat het verkeer overal muurvast zit.

Tenslotte heb je carpoolen, thuiswerken ed die ook een positieve bijdrage hebben tot het reduceren van het verkeer.

Mensen zijn eigenlijk een zootje ongeregeld. Overal vertonen ze hetzelfde domme gedrag. Van Afrika tot in Amerika van op de Himalaya tot in de woestijn. Het moge duidelijk wezen dat zonder de nodige ingrepen van de overheid we overal afstevenen op een compleet verkeersinfarct. Want als er iets is waarin mensen uitblinken dan is het wel volharden in hun dommigheid en met tunnelvisie vastgeroest zitten in hun gewoontes.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 10:23   #12
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Vreemd dat iedereen er gewoon blijft instaan zonder zich af te vragen of het ook anders kan.

"Het is nu eenmaal zo"-mentaliteit?
Alles went. Ik hoor bv jonge mensen veel minder over files klagen dan ouderen....ze zijn ermee geboren het hoort er nu éénmaal bij.....sommigen vinden het zelfs gezellig

Komt er nog bij dat de moderne auto's in feite omzeggens hetzelfde comfort bieden dan een flatje....elektronische klimaatregeling.....automatische versnelling....digitale muziek.smartphone....koelkastje...make-up attributen...t'ja of je nu in een auto zit of op een stoel thuis
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 10:27   #13
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Alles went. Ik hoor bv jonge mensen veel minder over files klagen dan ouderen....ze zijn ermee geboren het hoort er nu éénmaal bij.....sommigen vinden het zelfs gezellig

Komt er nog bij dat de moderne auto's in feite omzeggens hetzelfde comfort bieden dan een flatje....elektronische klimaatregeling.....automatische versnelling....digitale muziek.smartphone....koelkastje...make-up attributen...t'ja of je nu in een auto zit of op een stoel thuis
Ja jonge mensen ik denk dat niet hoor die rijden altijd zo gehaast in onze gemeente waar staat 30 jagen ze u op .... ze willen snel snel rap rap ...O my God
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 10:29   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Kan het anders? Uiteraard kan dat, gewoon eerst even nadenken alvoor te ageren. Het is gewoon allemaal een kwestie van organisatie, planning en verantwoordelijkheid opnemen.

De auto heeft ervoor gezorgd dat mensen ver en afgelegen van hun werk zijn gaan wonen, daar ze niet meer afhankelijk waren van het openbaar vervoer. Gezien de toenemende mate waarin dit gebeurt, de toenemende bevolkingsdichtheid en ook de centrale vestiging van bedrijven leidt dat onvermijdelijk tot verkeersproblemen en files.
Kortom in een eerste fase moet men er terug voor zorgen dat mensen dichter bij huis gaan werken of dichter gaan wonen bij hun werk. Noodzakelijk hierbij is dat de overheid het nodige kader creëert opdat mensen dat zouden doen. Dat bereikt men door bv de vergoeding woon-werkverkeer te beperken tot een bepaalde afstand en door brandstofprijzen te verhogen. Als mensen merken dat ze voor job A per maand € X verdienen en voor de meer afgelegen job B € X+ 100 Euro, maar dat wanneer ze verplaatsingskosten en brandstofkosten in rekening brengen job A toch meer verdient, dan zullen ze niet meer geneigd zijn om voor job B te kiezen.

Daarmee samen hangt een verhoogde woonflexibiliteit, dit wil zeggen verlaagde kosten bij overdracht van een woning. Thans komt er telkens meer dan 10% kosten bij wanneer je een woning verkoopt.
Daarnaast heb je het feit dat mensen automatisch, zonder nadenken, hun wagen nemen zodra ze zich moeten verplaatsen. Als kippen zonder kop. Wanneer de andere mensen dan net hetzelfde doen als zij, dan staan ze vervolgens allemaal samen in de file. Ben Weyts is dan natuurlijk de grote boeman en krijgt allerhande verwensingen naar zijn hoofd geslingerd, maar de keuze van het vervoermiddel is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van het individu zelf. Gezien zowat de helft van de werknemers op minder dan 10 km van het werk woont, zijn er dus alternatieven genoeg voor de auto. 10 Km is perfect fietsbaar en in tijden van de e-bike is zelfs 15 km vlot overbrugbaar. De overheid dient er hier weer voor te zorgen dat alternatieven aantrekkelijker worden en dat de auto dat minder wordt door bv fietsvergoedingen enz., hogere gebruikskosten en minder faciliteiten voor de auto enz.

De inplanting van de werkplek en de timing van het maken van de verplaatsing zijn eveneens cruciaal. Als alle bedrijven zich op dezelfde plek nestelen en iedereen gaat op hetzelfde moment werken, bij voorkeur dan nog met de auto, tja dan is het de logica zelve dat het verkeer overal muurvast zit.

Tenslotte heb je carpoolen, thuiswerken ed die ook een positieve bijdrage hebben tot het reduceren van het verkeer.

Mensen zijn eigenlijk een zootje ongeregeld. Overal vertonen ze hetzelfde domme gedrag. Van Afrika tot in Amerika van op de Himalaya tot in de woestijn. Het moge duidelijk wezen dat zonder de nodige ingrepen van de overheid we overal afstevenen op een compleet verkeersinfarct. Want als er iets is waarin mensen uitblinken dan is het wel volharden in hun dommigheid en met tunnelvisie vastgeroest zitten in hun gewoontes.
Denk jij nu echt dat je de dametjes die in Brusselse administraties werken....met hun pas geföhnd kapsel hun pumps en Louis Vuiton saccoche uit hun Golf cabrio zal krijgen om ze op een fiets te zetten ?

Ik woon vlakbij een werklozenkas .......ik zie hier zelfs geen enkel werkloze met de fiets toekomen

Ik bewonder je utopisme.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 10:39   #15
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Denk jij nu echt dat je de dametjes die in Brusselse administraties werken....met hun pas geföhnd kapsel hun pumps en Louis Vuiton saccoche uit hun Golf cabrio zal krijgen om ze op een fiets te zetten ?

Ik woon vlakbij een werklozenkas .......ik zie hier zelfs geen enkel werkloze met de fiets toekomen

Ik bewonder je utopisme.
Dit is een stijl uit de jaren 1990 ...weet je dat dan niet wie loopt nu nog zo fijn besnaard rond in deze tijden....
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 10:43   #16
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Denk jij nu echt dat je de dametjes die in Brusselse administraties werken....met hun pas geföhnd kapsel hun pumps en Louis Vuiton saccoche uit hun Golf cabrio zal krijgen om ze op een fiets te zetten ?

Ik woon vlakbij een werklozenkas .......ik zie hier zelfs geen enkel werkloze met de fiets toekomen

Ik bewonder je utopisme.
Dat is geen utopie, ik stel gewoon oplossingen voor om een verkeerinfarct af te wenden. In Nederland zijn er tal van dametjes die met de fiets naar hun werk gaan, dus ik zie niet in waarom dit hier niet zou kunnen. Natuurlijk zijn de mensen hier heel wat meer bekrompen, maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk zou zijn. Het is ook niet zo dat iedereen zich met de fiets moet gaan verplaatsen hé. Ik stel wel vast dat het fietsgebruik voor woon-werk verplaatsingen in de lift zit.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 10:52   #17
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Alles went. Ik hoor bv jonge mensen veel minder over files klagen dan ouderen....ze zijn ermee geboren het hoort er nu éénmaal bij.....sommigen vinden het zelfs gezellig

Komt er nog bij dat de moderne auto's in feite omzeggens hetzelfde comfort bieden dan een flatje....elektronische klimaatregeling.....automatische versnelling....digitale muziek.smartphone....koelkastje...make-up attributen...t'ja of je nu in een auto zit of op een stoel thuis
Ik bewonder uw "wishful thinking".

http://www.jobat.be/nl/artikels/mark...en-tegen-auto/
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 10:53   #18
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
er is maar één onmiddellijk implementeerbaar werkelijk alternatief : de fiets.

een groot fiets-infrastructuur-plan zou de meeste mensen moeten kunnen verleiden om de fiets te nemen voor de meeste van hun verplaatsingen <15 km bvb ... op dat moment is het gros van de fileproblemen opgelost.
40km enkel....ik pas voor de fiets. Van thuis werken is ook geen optie behalve om rapporten te maken. Nu, veel file heb ik niet, al werk ik in het Brusselse. Gewoon (zeer) vroeg beginnen.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 10:56   #19
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Alles went. Ik hoor bv jonge mensen veel minder over files klagen dan ouderen....ze zijn ermee geboren het hoort er nu éénmaal bij.....sommigen vinden het zelfs gezellig

Komt er nog bij dat de moderne auto's in feite omzeggens hetzelfde comfort bieden dan een flatje....elektronische klimaatregeling.....automatische versnelling....digitale muziek.smartphone....koelkastje...make-up attributen...t'ja of je nu in een auto zit of op een stoel thuis:roll:
Daar heb je een punt. Als men mij vraagt waarom zo'n bakbeest met een 3l benzine is het antwoord : 'k zit liever in een salon dan op een taboeretje.

Maar er is nog een zekerheid waarom we met zen allen in de file staan. De wegeninfrastructuur, zeker de snelwegen, is nog nagenoeg dezelfde dan pakweg 40 jaar geleden.....terwijl gewestwegen van drie naar 2 rijstroken zijn "aangepest" en locale wegen vol verkeesremmers liggen. Je zou van minder in de file staan.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 22 januari 2016 om 11:00.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 11:06   #20
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Het wordt steeds erger en erger. Een drastische oplossing biedt zich aan.

De vrouw brengt het hier wat emo, maar ze heeft een punt.

http://www.demorgen.be/opinie/beste-...eren-b65542d3/

12,5 uur per week in de auto zitten is te veel, het openbaar vervoer is nog omslachtiger.

Welke drastische oplossing kan hier helpen?

Een goed idee (volgens mij): de regering zet een website / app op voor carpoolen met van/naar zones.

Even dagen rijden de nummerplaten die eindigen op een even getal, oneven dagen nummerplaten die eindigen op een oneven getal.
Welke oplossingen?
Easy: minder emo gezever, meer eigen verantwoordelijkheid opnemen. Ipv als dat madammeke te janken, klagen en zagen en naar anderen te kijken voor de oplossing, kan ze zelfs eens iets doen aan haar probleem en/of zelf eens nadenken van wat zij kan doen. Ze maakt immers zelf deel uit van het probleem.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be