Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2015, 17:02   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard Fietser spuwt voetganger (62) in het gezicht en slaat hem met helm

Bron

Detail tekst:

Citaat:
Antwerpen - Een 62-jarige man heeft zondagavond op de Isabellalei in Antwerpen rake klappen gekregen van een fietser.
Het begint er 'leuker en leuker' op te worden. (door Sarcasmus )

p.s. De persoon(en) die dat ook in leven geroepen hebben dat fietsers de beide richtingen in straten mogen gebruiken die zijn toch ook niet echt op de hoogte van hoe het verkeer in elkaar steekt. Dat is in veel straten gewoon om ongelukken vragen.
Oud 2 november 2015, 17:05   #2
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Op het "verdraagzaamheidsplein" dan nog wel. Oh, de ironie.

Mocht het een automobilist zijn geweest had BS er wel direct weer dwaze claims bij gemaakt ook...
Oud 2 november 2015, 18:36   #3
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Nationaliteit van de dader?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2015, 20:06   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
p.s. De persoon(en) die dat ook in leven geroepen hebben dat fietsers de beide richtingen in straten mogen gebruiken die zijn toch ook niet echt op de hoogte van hoe het verkeer in elkaar steekt. Dat is in veel straten gewoon om ongelukken vragen.
En hoeveel ongelukken gebeuren er jaarlijks dan wel in straten waar fietsers in beide richtingen mogen rijden?

Het probleem met de Isabellalei is dat aan de ene k
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2015, 20:07   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
En hoeveel ongelukken gebeuren er jaarlijks dan wel in straten waar fietsers in beide richtingen mogen rijden?

Het probleem met de Isabellalei was dat aan de ene kant een fietspad ligt en aan de andere kant niet. Dat schept verwarring, daar sommige automobilisten denken dat fietsers op de rijbaan op het fietspad horen te rijden.

Daarom heeft men de toestand later weer gewijzigd en is het fietspad weer tweerichting geworden.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 2 november 2015 om 20:08.
Oud 2 november 2015, 20:45   #6
Another Jack
Banneling

Standaard

Ongelofelijk toch die Jan uit Waregem.
Zelfs de Antwerpse verkeerssituatie heeft geen geheimen voor hem...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2015, 20:56   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Is het dan niet correct wat ik schrijf? U mag het altijd verbeteren, hoor. Geen enkel probleem!
Oud 2 november 2015, 21:01   #8
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is het dan niet correct wat ik schrijf? U mag het altijd verbeteren, hoor. Geen enkel probleem!
Ik ken de situatie daar niet.
Oud 2 november 2015, 21:08   #9
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Geef die fietsertjes nog wat meer privileges! Ze vergeten wel één ding: veel fietsers zijn jonge snaken op weg van of naar school die later ook met de auto gaan rijden. En het rijgedrag dat ze op de fiets hebben aangeleerd zullen ze ook vertonen aan het stuur van hun auto. En dan maar klagen over de mentaliteit van de automobilist.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2015, 21:10   #10
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Een superman op de fiets en op de koop toe meld hij alle overtredingen die hij op de weg tegenkomt aan de politie. Tussendoor heeft hij dan nog eens les en zit hij tot na middernacht op het forum.
Ga daar maar een puntje aan zuigen Jack.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2015, 21:15   #11
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Een superman op de fiets en op de koop toe meld hij alle overtredingen die hij op de weg tegenkomt aan de politie. Tussendoor heeft hij dan nog eens les en zit hij tot na middernacht op het forum.
Ga daar maar een puntje aan zuigen Jack.
Oud 2 november 2015, 22:28   #12
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Geef die fietsertjes nog wat meer privileges! Ze vergeten wel één ding: veel fietsers zijn jonge snaken op weg van of naar school die later ook met de auto gaan rijden. En het rijgedrag dat ze op de fiets hebben aangeleerd zullen ze ook vertonen aan het stuur van hun auto. En dan maar klagen over de mentaliteit van de automobilist.
Probleem is dat die jeugdige fietsers vaak nog geen auto rijden en bijgevolg geen besef hebben hoe moeilijk het is voor automobilisten om te anticiperen op 'roekeloze' fietsers. Ik geef grift toe: als tiener was ik ook geen perfect voorbeeld (hoewel er vele erger waren). Ik ben veiliger met de fiets gaan rijden, toen ik aan het leren autorijden was. En het me bijgevolg opviel dat de perceptie van een fietser gans anders is dan die van een automobilist.

Bijvoorbeeld: als fietser die zonder licht in de stad rijdt (dus met straatverlichting aanwezig), denk je vaak: 'ik zie de auto, dus de chauffeur zal mij ook wel zien'. Terwijl dat natuurlijk vaak niet waar is, maar als je zelf nog geen autostuur in je pollen hebt gehad, is dat besef er vaak gewoonweg niet.

Ik denk wel dat de fietsers enkel beter gaan rijden, als de pakkans op overtredingen verhoogt. Nu is die bijzonder laag en dat motiveert dus niet bepaald om het rijgedrag aan te passen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2015, 22:39   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Geef die fietsertjes nog wat meer privileges!
Fietsers hebben geen privileges. De wegcode geldt ook voor hen. Onverkort. Onverminderd.
Oud 2 november 2015, 22:41   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik denk wel dat de fietsers enkel beter gaan rijden, als de pakkans op overtredingen verhoogt. Nu is die bijzonder laag en dat motiveert dus niet bepaald om het rijgedrag aan te passen.
Onlangs in Gent aan de Coupure. Algemene fietscontrole. Iedereen zonder licht wordt eruit gehaald. En een PV van waarschuwing opgesteld.
Oud 2 november 2015, 23:11   #15
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Onlangs in Gent aan de Coupure. Algemene fietscontrole. Iedereen zonder licht wordt eruit gehaald. En een PV van waarschuwing opgesteld.
Goed zo ! De flikken hebben eindelijk 'het licht' gezien. Moest zo elke avond een controle zijn. Als ik met den bak op de autostrade rijd, riskeer ik ook vrijwel elke dag geflitst te worden bij een overtreding.
Oud 2 november 2015, 23:13   #16
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Fietsers hebben geen privileges. De wegcode geldt ook voor hen. Onverkort. Onverminderd.
Probleem is dat velen dat wel denken. Bovendien is er wel degelijk de juridische connotatie 'zwakke weggebruiker'. Wat hen niet alleen in perceptie, maar ook de jure meer rechten geeft dan een automobilist. Voor mij mag dit privilege gerust worden afgeschaft, iedereen gelijk voor de wet en iedereen heeft zich - in overeenstemming tot zijn specifieke vervoermiddel - aan de verkeersregels te houden.
Oud 2 november 2015, 23:32   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Probleem is dat velen dat wel denken.
Loutere veronderstelling.
Oud 2 november 2015, 23:36   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien is er wel degelijk de juridische connotatie 'zwakke weggebruiker'. Wat hen niet alleen in perceptie, maar ook de jure meer rechten geeft dan een automobilist.
Het statuut "zwakke weggebruiker" gaat niet over privileges, maar wel over de regeling voor de betaling bij lichamelijke schade.
Oud 3 november 2015, 13:02   #19
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Probleem is dat die jeugdige fietsers vaak nog geen auto rijden en bijgevolg geen besef hebben hoe moeilijk het is voor automobilisten om te anticiperen op 'roekeloze' fietsers. Ik geef grift toe: als tiener was ik ook geen perfect voorbeeld (hoewel er vele erger waren). Ik ben veiliger met de fiets gaan rijden, toen ik aan het leren autorijden was. En het me bijgevolg opviel dat de perceptie van een fietser gans anders is dan die van een automobilist.

Bijvoorbeeld: als fietser die zonder licht in de stad rijdt (dus met straatverlichting aanwezig), denk je vaak: 'ik zie de auto, dus de chauffeur zal mij ook wel zien'. Terwijl dat natuurlijk vaak niet waar is, maar als je zelf nog geen autostuur in je pollen hebt gehad, is dat besef er vaak gewoonweg niet.
Dat is zeer zeker zo. Omgekeerd is een nog groter probleem en dat maakt het nog gevaarlijker voor zwakke weggebruikers. Automobilisten die zelf nooit of nauwelijks fietsen hebben een erg beperkt verkeerinzicht doordat hun ervaring louter voortspruit uit de verkeersbelevenis als automobilist zijnde. Daardoor hebben ze totaal geen affiniteit met de gevaren voor fietsers. Het zijn ook dergelijke figuren die zich zonder schroom op het fietspad parkeren, fietsers rakelings voorbij vlammen of deze op het laatste moment inhalen om vervolgens voor hun neus af te slaan.
Logisch en dit blijkt ook uit onderzoek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
Probleem is dat velen dat wel denken. Bovendien is er wel degelijk de juridische connotatie 'zwakke weggebruiker'. Wat hen niet alleen in perceptie, maar ook de jure meer rechten geeft dan een automobilist. Voor mij mag dit privilege gerust worden afgeschaft, iedereen gelijk voor de wet en iedereen heeft zich - in overeenstemming tot zijn specifieke vervoermiddel - aan de verkeersregels te houden.
De huidige regelgeving betreffende de zwakke weggebruiker is in ons land zeker een goede zaak. Dit leidt ertoe dat automobilisten toch iets of wat meer oppassen bij het benaderen van fietsers. Ze zullen deze niet zo snel meer van de baan rijden of geen voorrang nemen wanneer ze er geen hebben goed wetende dat ze een factuur mogen verwachten wanneer het tot een ongeval komt. In ons automobilisten land bij uitstek is dit dus zeker geen overbodige luxe.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 3 november 2015 om 13:03.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 13:20   #20
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Op het "verdraagzaamheidsplein" dan nog wel. Oh, de ironie.

Mocht het een automobilist zijn geweest had BS er wel direct weer dwaze claims bij gemaakt ook...
Er moest zelf geen automobilist zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be