![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
|
![]() E-loc serie 1000.
Ontworpen naar een Zwitserse loc voor sneltreinen met 160 km/uur. Eindigde in de goederendienst, waar ze totaal niet geschikt voor waren. Euvels: spaakbreuk door heftig doorslippende wielen bij het optrekken. Diverse mechanische problemen door de starre asindeling. Moesten nog met de hand gesmeerd worden. Mochten niet boven de rivieren komen ivm met de zeer hoge asdruk. ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
|
![]() De serie 1100. Berucht om het slingeren en het lage vermogen.
Kreeg een botsneus omdat bij aanrijdingen de machinist erg kwetsbaar leek. ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
|
![]() NS 6300 uit 1931.
Te lage stoomdruk en een beruchte kolenvreter. Was nauwelijks te stoken. Ontworpen als universele goederentrein- en personentreinloc, maar als personentreinloc totaal ongeschikt door de geringe max. snelheid. ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
|
![]() Dieselloc NS 2400.
Ouderwets Frans ontwerp, veel te laag vermogen van 800 pk (Duitse locs haalde de 2000 pk). Reed met zijn vieren zware goederentreinen en maakte daarbij vreselijke herrie. ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.794
|
![]() De "Beelen' nog vergeten...
De hondekoppen die Benelux-treinen reden waren ook een ramp. Slechte remming, storinggevoelig, ...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven. Robert Lieberman Laatst gewijzigd door DewareJakob : 30 oktober 2015 om 21:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
|
![]() Citaat:
Kwam doordat men een langzaam lopende twee-tact dieselmotor gebruikte. Geschikt voor schepen maar niet voor locomotieven.
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 20.207
|
![]() Is daar 1 van Engelse makelij bij? De locomotief is daar tenslotte uitgevonden....
__________________
"Een beetje kennis is een gevaarlijk ding; Drink diep, of proef niet van de Pierische bron: Daar bedwelmen oppervlakkige gedachten de hersenen" - Alexander Pope |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
|
![]() Citaat:
Alleen in het stoomtijdperk werden er locs in GB of in Nederland zelf besteld.
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
|
![]() Uit eigen ervaring als oud NS'er kan ik vertellen dat de loc van de Brusselaar, de NMBS1190, een complete ramp was.
De NS1200 bracht je daarentegen overal.
__________________
I want to light the lights of patriotism. Lech Walesa |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
|
![]() ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.794
|
![]() Vooral als er een Hollandse machinist mee reed. Trouwens het is 1180...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven. Robert Lieberman Laatst gewijzigd door DewareJakob : 1 november 2015 om 20:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.794
|
![]() Inderdaad, NS heeft een kleine reeks E-loc's van de Engelsen overgenomen, maar ik ken de reeksnummer niet. Intussen opgezocht: reeks 1500.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven. Robert Lieberman Laatst gewijzigd door DewareJakob : 1 november 2015 om 20:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
|
![]() Citaat:
![]() Het was wederzijds, ook de Belgische machinisten hadden veel problemen in Nederland. Het leek leuk, een loc voor twee systemen, maar de grootste problemen waren tussen Roosendaal en Essen tijdens de omschakeling.
__________________
I want to light the lights of patriotism. Lech Walesa |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.794
|
![]() Nooit (onoplosbare) problemen gehad daar.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven. Robert Lieberman Laatst gewijzigd door DewareJakob : 1 november 2015 om 20:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
|
![]() Duitse machinisten konden niet omgaan met Franse stoomlocs met dubbele expansie en met twee regulateurs.
André Chapelon was een meester in het opvoeren van bestaande locs en het ontwerpen van zeer krachtige nieuwbouwlocs. In het moderne tijdperk blijkt echter dat Duitse en Canadese ontwerpen het veel beter doen. Twee stuks Baureihe 189 trekken moeiteloos 6000 ton zware ertstreinen van Rotterdam naar het Ruhrgebied. In Nederland moest de serie 1600 4000 ton zware treinen trekken en werd bij het optrekken geholpen door twee diesels. ![]() ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
|
![]() ![]() Uiteindelijk kwamen we altijd wel weer in Antwerpen aan, ja.
__________________
I want to light the lights of patriotism. Lech Walesa |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 6.338
|
![]() Citaat:
Nederland heeft overigens wel degelijk eigen treinbouwers gehad, maar nadat we niet meer bij hen kochten omdat ze te duur zouden zijn, gingen die uiteindelijk failliet én werd concurrentie óók duurder. |
|
![]() |
![]() |