Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2015, 14:07   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Nationale Bank voorspelt 114.000 extra banen in komende drie jaar

De nationale Bank van b. zegt dat.

En wie mogen zich daar allemaal "regent" of andere hoge pief noemen ? Diegenen die ik hiermee bedoel, zullen wel erg groen lachen met zo'n goed nieuws.

titel : Nationale Bank voorspelt 114.000 extra banen in komende drie jaar
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151204_02004169

Citaat:
De economische groei blijft erg laag, maar de Nationale Bank ziet de arbeidsmarkt wel aantrekken. ‘Dankzij de inspanningen van de regering om lasten op arbeid te verminderen en de loonmatiging.’ 'De taxshift mist haar effect niet', aldus een tevreden Johan Van Overtveldt, minister van Financiën. 'De historische piek van de overheidsinkomsten die onder de regering Di Rupo werd bereikt, ligt achter ons. De daling is ingezet.

‘De werkgelegenheid, dat is het goede nieuws’, verklaarde gouverneur Jan Smets vrijdagvoormiddag op de halfjaarlijkse economische voorspellingen van de Nationale Bank. Dit jaar zullen 32.000 mensen extra aan de slag zijn. In 2016 en 2017 komen daar nog eens 40.000 en 42.000 bij. In totaal gaat het in de komende drie jaar over 114.000 bijkomende banen. Dat zijn er 20.000 meer dan bij een eerdere voorspelling. Smets stipte ook aan dat de groei vooral in de industrie en dienstensector plaatsvindt.

Jobs, jobs, jobs

Smets werpt voor die stijging met bloemetjes naar de regering. ‘De werkgelegenheid stijgt beter dan verwacht. Dat komt onder meer door de indexsprong, de taxshift, de loonmatiging en de competitiviteit.’ De directe impact van de taxshift schat de Nationale Bank op 16.300 extra jobs tegen 2017. De indexsprong levert in die periode 12.000 bijkomende banen op. ‘Daarna zal dat nog stijgen, want de maatregelen komen pas dan op kruissnelheid.’

Door de arbeidstoename daalt de werkloosheid volgend jaar naar 8,4 procent, in 2017 naar 8,1 procent. En dit ondanks de toename van het aantal mensen op beroepsleeftijd door de vluchtelingencrisis. ‘We schatten de toename op 10.000 mensen voor 2016 en 2017. Het is een interessant aanvullend arbeidsaanbod als we ervoor kunnen zorgen dat die mensen ook een job vinden.’

Competitiever

De regering kreeg nog meer goede punten. Door de loonmatiging worden we sterk competitiever ten opzichte van de buurlanden. ‘De loonkosten per eenheid product dalen, en dat steekt af tegen de buurlanden. Dat is een weerspiegeling van beoogd beleid.’

De regering heeft wel nog werk voor de boeg met de begroting. Volgens de Nationale Bank zal het tekort hoger uitkomen dan door de regering geraamd. Voor dit en volgend jaar zou het tekort 2,9 procent bedragen. In 2017 zou het voorspelde tekort 2,5 procent bedragen, terwijl de regering zelf een tekort van 1 procent vooropgesteld heeft. Om dat traject te halen, moeten de regeringen in ons land nog op zoek naar een slordige 6,5 miljard euro.

De Nationale Bank is pessimistischer dan de regering en de Europese Commmissie, omdat de instelling geen rekening houdt met een aantal maatregelen die nog weinig concreet zijn. Het gaat bijvoorbeeld om de reorganisatie van de federale overheidsadministraties en de verwachte opbrengsten van van fraudebestrijding. 'Maar zelfs als we dat zouden meerekenen, moeten er nog inspanningen gebeuren. Ik ben daarover ongerust.'

Smets sprak ook Wim Moesen (KU Leuven) tegen. De begrotingsexpert stelde voor om de begrotingsinspanningen te minderen om de groei te laten aantrekken. 'De gezondmaking is belangrijk, en niet contradictorisch met groei. Het geeft bedrijven en mensen vertrouwen omdat pensioenen en gezondheidszorg betaalbaar blijven. Dat zal resulteren in meer consumptie vandaag', zegt Smets.

De economische groei zou in 2015 1,4 procent bedragen. Dat is 0,2 procent meer dan eerder voorspeld. In 2016 bedraagt de groei 1,3 procent. Dat is dan weer 0,2 minder dan voorspeld.

'Taxshift mist haar effect niet'

'Ik ben tevreden dat de resultaten van het federale beleid zichtbaar worden, ook nu weer in de vooruitzichten van de Nationale Bank', reageerde minister van Financiën Johan Van Overtveldt. 'De economische groei voor 2016 van 1,3 procent wordt bevestigd, met een steviger herstel nadien. Bovendien zien we dat de private consumptie en investeringen de groei dragen, in plaats van de overheid. Dat is een gezonde evolutie.'

De taxshift mist haar effect niet in de cijfers, klinkt het tevreden. 'De historische piek van de overheidsinkomsten die onder de regering Di Rupo werd bereikt, ligt achter ons. De daling is ingezet. We zien de lasten op arbeid dalen en we zien de inspanningen om de uitgaven onder controle te houden. De fiscale en parafiscale druk gaan omlaag. We zijn tevreden dat de NBB ook verwacht dat het begrotingstekort onder de belangrijke 3 procent duikt, weg van het strafbankje.'

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2015, 14:33   #2
DarkVader
Banneling

Standaard

kan je eens nader uitleg geven over wat je bedoelt met de opmerking over regenten? heb je een mening of smijt je er maar wat mee?
DarkVader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2015, 15:58   #3
demonen
Banneling

Standaard

Dit is een regeringsboodschap van een politiek benoemde ambtenaar (ex-kabinetchef van Martens & Dehaene) die rijkelijk betaald wordt om dit te zeggen.
Met voorspellingen zijn wij niets!
De laatste 14 jaar zijn er enkel jobs bijgekomen in de netto-ontvangerssector.
Tussen nu en 2020 voorspelt men 480.000 nieuwe belgen erbij.
Wat mij vooral opvalt is dat de NBB zegt dat onze staatsschuld blijft ontsporen!
Ik dacht dat de nva daar verandering in ging brengen?
Stijgende belastingen en oplopende schulden, helemaal volgens de beste Belgische traditie. De PS hoeft zich niet moe te maken, ze kijkt vanuit de coulissen toe en ziet dat het goed is.

Laatst gewijzigd door demonen : 4 december 2015 om 16:03.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2015, 16:02   #4
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De nationale Bank van b. zegt dat.

En wie mogen zich daar allemaal "regent" of andere hoge pief noemen ? Diegenen die ik hiermee bedoel, zullen wel erg groen lachen met zo'n goed nieuws.

titel : Nationale Bank voorspelt 114.000 extra banen in komende drie jaar
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151204_02004169
De reactie van Van Overtveldt is alvast hilarisch: hij krijgt over de hele lijn onvoldoende van de Nationale Bank, maar laat het uitschijnen alsof zijn beleid volledig wordt goedgekeurd
Oud 4 december 2015, 16:13   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DarkVader Bekijk bericht
kan je eens nader uitleg geven over wat je bedoelt met de opmerking over regenten? heb je een mening of smijt je er maar wat mee?
Ik smijt met mijn mening, inderdaad.

Dat het goed nieuws is, kan je lezen in mijn korte openingspost.

Voor de rest zal je wel goed weten dat ik een sneer geef naar de twee stakerskapiteins die in de regentenraad zetelen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 december 2015, 16:17   #6
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik smijt met mijn mening, inderdaad.

Dat het goed nieuws is, kan je lezen in mijn korte openingspost.

Voor de rest zal je wel goed weten dat ik een sneer geef naar de twee stakerskapiteins die in de regentenraad zetelen.

.
Met voorspellingen ben je niets.
Bent U geïnteresseerd in mijn voorspelling voor de uitslag vd Euromillions van deze avond.
Die ambtenaar wordt betaald om deze VOORSPELLING te doen. Dit is waardeloze regeringspropaganda.
ps Hoeveel banen gaan er verloren in dezelfde periode? Hoeveel nieuwe belgen komen erbij? Zijn dat full-time banen? Zijn die bestemd voor belgen of polen? Zijn dat banen in de privé of de ambtenarij?
Oud 4 december 2015, 16:17   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De reactie van Van Overtveldt is alvast hilarisch: hij krijgt over de hele lijn onvoldoende van de Nationale Bank, maar laat het uitschijnen alsof zijn beleid volledig wordt goedgekeurd
Een voorspelling dat er meer dan 100.000 banen bijkomen, zou een onvoldoende zijn ?
Voor een regering en een meerderheidspartij die 'jobs, jobs, jobs' als credo heeft ?

Gij gelooft zeker ook nog dat roi Phphphphphilippe en zijn ijskonijn gaan meedoen aan Temptation Island ?

.

Oud 4 december 2015, 16:21   #8
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Een voorspelling dat er meer dan 100.000 banen bijkomen, zou een onvoldoende zijn ?
Ik doe ook een voorspelling.
Niet voor 2020 maar reeds voor vanavond :
2-27-39-48-50 8*11*
Oud 4 december 2015, 16:27   #9
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Meer dan 100.000 banen? Dat gelooft zelfs mijn gans niet, en die kan ik véél wijsmaken, maar dat niet hoor!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2015, 17:37   #10
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Valt allemaal te bezien : de huidige groei heeft te maken met de goedkope olie en euro ( die dan weer door het bijgedrukte geld van de ecb veroorzaakt wordt) 😀 En dat is dixit dezelfde nationale bank
Ik had wel verwacht dat je de loftrompet ten onrechte van je klotepartij zou gaan afsteken en heb dus wat langer de berichtgeving gevolgd dan jij
Oud 4 december 2015, 18:56   #11
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Meer dan 100.000 banen? Dat gelooft zelfs mijn gans niet, en die kan ik véél wijsmaken, maar dat niet hoor!
Uw vrouw?
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2015, 19:34   #12
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Uw vrouw?
Zelfs die gelooft dat niet!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2015, 20:50   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met voorspellingen ben je niets.
...
In de titel van de draad staat duidelijk dat het om een voorspelling gaat.

Waarom reageer jij dan eigenlijk, als je schrijft dat je niets bent met voorspellingen ?

Pas op, ik vind niet dat je ongelijk hebt, want inderdaad, met voorspellingen koop je geen brood.
Toch vind ik positieve voorspellingen beter dan negatieve.

En vind ik het amusant dat die twee captains of not-industry-but-yes-strikers de studie hebben moeten slikken.

.

Oud 4 december 2015, 21:05   #14
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de titel van de draad staat duidelijk dat het om een voorspelling gaat.

Waarom reageer jij dan eigenlijk, als je schrijft dat je niets bent met voorspellingen ?

Pas op, ik vind niet dat je ongelijk hebt, want inderdaad, met voorspellingen koop je geen brood.
Toch vind ik positieve voorspellingen beter dan negatieve.

En vind ik het amusant dat die twee captains of not-industry-but-yes-strikers de studie hebben moeten slikken.

.
Ik heb op mijn bedrijf met zogenaamde studies en cijfertjes er ook al weten vanalles bewijzen. Vooral als het om statische analyses gaat. En weet je wat het resultaat was : ze kregen uiteindelijk allemaal ongelijk.
Oud 5 december 2015, 06:24   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik heb op mijn bedrijf met zogenaamde studies en cijfertjes er ook al weten vanalles bewijzen. Vooral als het om statische analyses gaat. En weet je wat het resultaat was : ze kregen uiteindelijk allemaal ongelijk.
Da's wel sneu voor jou ...

.

Oud 5 december 2015, 08:08   #16
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Taxshift.
De dief passeert langs andere deuren.
En dat verandert... wat aan de diefstal?

"Smets sprak ook Wim Moesen (KU Leuven) tegen. De begrotingsexpert stelde voor om de begrotingsinspanningen te minderen om de groei te laten aantrekken. 'De gezondmaking is belangrijk, en niet contradictorisch met groei. Het geeft bedrijven en mensen vertrouwen omdat pensioenen en gezondheidszorg betaalbaar blijven. Dat zal resulteren in meer consumptie vandaag', zegt Smets."

Dit zijn voorspellingen door de dief.
Voorspellingen.
Een bewering van wat in de toekomst zou gebeuren, wordt hier "nieuws" genoemd.
Beweringen door de dief zelf, dan nog.

Tenslotte, kijk eens rond. Kijk eens naar de "job" uit "jobs".
Ik zie met gestolen geld (belastingen) betaalde lieden struiken planten langsheen en tussenin asfalt. Zelfs asfalt uitbreken voor aarde.
Ik zie vervolgens een dozijn met gestolen geld (belastingen) betaalde lieden met hun neuzen tegen de grond tussen die struiken wieden.
Vervolgens kopen die "jobhebbers" dingen die anderen produceren.
Dezelfden van wie dat geld werd gestolen.
"Jobs".

En dan "Dat zal resulteren in meer consumptie vandaag'"
"zal"
"vandaag"
Voorspelling van vandaag, zo onnozel wordt het bij de NBB gouverneur.
A spaart geld om later te kunnen consumeren.
Dat geld wordt nu geconsumeerd door B.
B wordt de schuld kwijtgescholden via intrestvoeten en allerhande door overheid uitgereikte gunstjes waardoor B niet meer hoeft te produceren wat A voor zijn spaargeld nodig zal hebben. Bezigheden zoals dat wieden tussen struiken.
Het kapitaal van A werd vernietigt. Potverteerd.
A kan niet investeren.
Productie die anders had plaatsgevonden, verdwijnt.
Consumptie ervan, verdwijnt mee.

"pensioenen en gezondheidszorg betaalbaar blijven."
Betaalbaar voor de betalers.
Minder betaalde betaalden.
Waardoor meer dingen onbetaalbaar worden voor de betaalden.

De impliciete kant van het verhaal die Staatsisten als deze NBB gouverneur doodzwijgen.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2015, 09:21   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Taxshift.
De dief passeert langs andere deuren.
En dat verandert... wat aan de diefstal?
...
Je weet goed genoeg dat de voorwaarde bij uitstek van de nva voor een tax-shift was dat er minder belastingen geheven zouden worden op arbeid; en dat er ook globaal minder belastingen geheven zouden worden.

Je weet al evengoed dat wij altijd gezegd hebben dat wij niet konden toveren. De staatsschuld delgen tot een aanvaardbaar peil: dat zal pijn doen; dat zal iedereen voelen; dat zal lang duren.

Wie in die omstandigheden afkomt met diefstal en dieven die passeren, verdient eigenlijk nog een paar legislaturen PS aan zijn teelballen te krijgen.

.

Oud 5 december 2015, 11:24   #18
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Je weet goed genoeg dat de voorwaarde bij uitstek van de nva voor een tax-shift was dat er minder belastingen geheven zouden worden op arbeid; en dat er ook globaal minder belastingen geheven zouden worden.

Je weet al evengoed dat wij altijd gezegd hebben dat wij niet konden toveren. De staatsschuld delgen tot een aanvaardbaar peil: dat zal pijn doen; dat zal iedereen voelen; dat zal lang duren.

Wie in die omstandigheden afkomt met diefstal en dieven die passeren, verdient eigenlijk nog een paar legislaturen PS aan zijn teelballen te krijgen.

.
1/ Van de 7,8 miljard Euro gaat slechts 1,9 miljard naar arbeidslastenverlaging.
2/ De 100 Euro opslag is een belofte maar reeds uitgegeven door de nva aan oa duurdere stroom, water, ...
3/ Zie 2/ de belofte van 100 Euro is onbetaalbaar en komt er niet.
4/ Onder de nva heeft België de snelst stijgende staatsschuld vd wereld.

Uw ambtenarenpartij moest bij wet verboden worden!
De enigen die profijt doen zijn de onderwijzers die nu onbeperkt mogen bijverdienen in de horeca, BELASTINGSVRIJ!
Oud 5 december 2015, 11:29   #19
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
1/ Van de 7,8 miljard Euro gaat slechts 1,9 miljard naar arbeidslastenverlaging.
2/ De 100 Euro opslag is een belofte maar reeds uitgegeven door de nva aan oa duurdere stroom, water, ...
3/ Zie 2/ de belofte van 100 Euro is onbetaalbaar en komt er niet.
4/ Onder de nva heeft België de snelst stijgende staatsschuld vd wereld.

De enigen die profijt doen zijn de onderwijzers die nu onbeperkt mogen bijverdienen in de horeca, BELASTINGSVRIJ!
Is dat echt?
Dat is goed nieuws!

Welke code moet ik daarvoor invullen op mijn belastingsbrief?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 5 december 2015 om 11:39.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2015, 12:02   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Ik wens je veel succes bij het zoeken naar een meerderheid om die wet er door te krijgen.

post scrotum: ik betaal nog altijd een solidariteitsbelasting op mijn pensioen.

Citaat:
Wie werkt moet beloond worden.
Zelfs een industrieel ingenieur die in het onderwijs staat, en die de zaterdagavond plongeur wil gaan spelen voor wat extra centen.

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be