![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik die nog school liep in een typisch mannelijk college vond dit artikel zeer interessant.
Mijn schooltijd was inderdaad ruw wild en stoer met duidelijke lijnen van wat kon en niet kon.Je wist duidelijk tot hoever je kon gaan ....ging je over die streep dan waaide er wat.Die tucht en strengheid deed ons menig keer morren maar bleef ons ook boeien ( en nog dikwijls lachen ook ) . Ik vergelijk het steeds met de legerdienst waar op het ogenblik zelf iedereen niks anders deed dan het vervloeken maar iedere man wel tot aan het einde van zijn leven boeiend kan blijven over vertellen.....Ik denk dat het vooral die duidelijke lijnen over the good en the bad is wat nu aan jongens ontbreekt. http://www.demorgen.be/opinie/faalt-...uden-bea772c6/ Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 december 2015 om 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() We weten allemaal waarom de meeste vrouwen voor het onderwijs kiezen: Niet omdat ze graag lesgeven maar omdat het makkelijk te combineren is met kinderen en voor de vele vakanties.
Het niveau evolueert dan ook navenant. Laatst gewijzigd door Thuleander : 11 december 2015 om 12:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Het gaat er over dat het onderwijssysteem gebaseerd is op de manier waarop meisjes optimaal les moeten krijgen, en er geen mee rekening houdt dat het bij jongens anders is.
Het feit dat onderwijs nagenoeg helemaal een vrouwenzaak is geworden doet er absoluut geen goed aan.
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Het effect van gemengd onderwijs, zowel op het niveau van het lerarenkorps als op het niveau van de leerlingenpopulatie, blijkt alvast geen significant verschil te maken voor de prestaties van jongens vs. meisjes. (Zie hierover een van de studies in De Symbolische Samenleving onder redactie van Mark Elchardus). Ik vrees dat de auteur het verleden enigszins romantiseert. Er is ten opzicht van pakweg dertig jaar geleden zelfs een lichte daling geconstateerd in prestatieverschillen tussen jongens en meisjes. Ook uit mijn eigen schooltijd herinner ik mij veel jongens die afhaakten omdat ze moeite hadden met de discipline, omdat de school niet 'cool' was, omdat ze ook thuis meer aanvaringen hadden met de ouders, etc. Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 11 december 2015 om 12:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan zegt u nu dat ook de inspectie haar taak niet naar behoren uitvoert alsook de toezichthoudend verantwoordelijken (inrichtende macht en directie)...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of het allemaal beter was laat ik graag in het midden. Waar ik wel van overtuigd ben is dat de sfeer onder 'enkel' jongens of 'enkel' meisjes heel anders was ....net als dat de sfeer,toen de universiteiten nog vnml bestonden uit mannelijke studenten, niks vandoen had met de sfeer van weleer. Volgens mij zouden zeker heel wat mensen terug voor niet gemengde scholen opteren en waarschijnlijk ook heel wat jongeren . Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 december 2015 om 13:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Als er enkel jongensscholen bestaan, kies ik daar per direct voor voor mijn zoon.
Ikzelf heb het geluk gehad om mijn lagere school te lopen op een jongensschool. Er werd regelmatig gevochten op de speelplaats, er werd stoer gedaan, er werd vanal uitgestoken, maar er heerstte een gevoel van kameraderie, en pesten was veel minder een issue. Je wist waar de grenzen waren, en als je er over ging, was het een strenge straf. Voor vechten werd bijna niet gestraft door de meesters, dat hoorde er bij. Zolang er geen blijvende schade was en je nadien de andere de hand schudde. Pedagoochelaars zouden verklaren dat mensen die zo opgroeien bijna allemaal criminelen moeten worden later. Niets is minder waar. Wij zijn sterkere, weerbaardere mannen geworden tov de lapzwanzen die nu uit school komen. Ik ben enorm triestig over het feit dat mijn zoon niet meer het geluk gaat kennen van een jongensschool, een mannelijk lerarenkorps en een autoritaire directeur. Want als hij zoals mij gaat zijn, gaan die dametjes afzien... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |