Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2015, 12:09   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard feminisering onderwijs

Ik die nog school liep in een typisch mannelijk college vond dit artikel zeer interessant.
Mijn schooltijd was inderdaad ruw wild en stoer met duidelijke lijnen van wat kon en niet kon.Je wist duidelijk tot hoever je kon gaan ....ging je over die streep dan waaide er wat.Die tucht en strengheid deed ons menig keer morren maar bleef ons ook boeien ( en nog dikwijls lachen ook ) . Ik vergelijk het steeds met de legerdienst waar op het ogenblik zelf iedereen niks anders deed dan het vervloeken maar iedere man wel tot aan het einde van zijn leven boeiend kan blijven over vertellen.....Ik denk dat het vooral die duidelijke lijnen over the good en the bad is wat nu aan jongens ontbreekt.
http://www.demorgen.be/opinie/faalt-...uden-bea772c6/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 december 2015 om 12:10.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 12:32   #2
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

We weten allemaal waarom de meeste vrouwen voor het onderwijs kiezen: Niet omdat ze graag lesgeven maar omdat het makkelijk te combineren is met kinderen en voor de vele vakanties.

Het niveau evolueert dan ook navenant.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 11 december 2015 om 12:32.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 12:41   #3
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Het gaat er over dat het onderwijssysteem gebaseerd is op de manier waarop meisjes optimaal les moeten krijgen, en er geen mee rekening houdt dat het bij jongens anders is.
Het feit dat onderwijs nagenoeg helemaal een vrouwenzaak is geworden doet er absoluut geen goed aan.
Oud 11 december 2015, 12:55   #4
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pedagoochelaars zullen ongetwijfeld met studies schermen. Maar als meisjes het beter doen op school dan jongens, wat zegt dat dan? Wordt het mannelijke geslacht dommer? Stijgt de intelligentie van het vrouwelijke geslacht? Of faalt ons té gefeminiseerd onderwijs erin om jongens nog geboeid te houden?
De auteur slaat de plank hier lelijk mis. Meisjes doen het namelijk al van oudsher - redelijk betrouwbare cijfers gaan terug tot de jaren '50 - beter op school dan jongens. De schoolcultuur (conformistisch, weinig competitief) is in bepaalde opzichten inderdaad voordeliger voor meisjes dan voor jongens, terwijl jongens juist succesvoller zijn op de 'harde', competitieve arbeidsmarkt. Wellicht lagen in het verleden (en misschien nog) de verwachtingen t.a.v. meisjes een stuk lager en sowieso werden ze vaak niet klaargestoomd voor hogere studies.

Het effect van gemengd onderwijs, zowel op het niveau van het lerarenkorps als op het niveau van de leerlingenpopulatie, blijkt alvast geen significant verschil te maken voor de prestaties van jongens vs. meisjes. (Zie hierover een van de studies in De Symbolische Samenleving onder redactie van Mark Elchardus).

Ik vrees dat de auteur het verleden enigszins romantiseert. Er is ten opzicht van pakweg dertig jaar geleden zelfs een lichte daling geconstateerd in prestatieverschillen tussen jongens en meisjes. Ook uit mijn eigen schooltijd herinner ik mij veel jongens die afhaakten omdat ze moeite hadden met de discipline, omdat de school niet 'cool' was, omdat ze ook thuis meer aanvaringen hadden met de ouders, etc.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 11 december 2015 om 12:55.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 12:57   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
We weten allemaal waarom de meeste vrouwen voor het onderwijs kiezen: Niet omdat ze graag lesgeven maar omdat het makkelijk te combineren is met kinderen en voor de vele vakanties.

Het niveau evolueert dan ook navenant.
Dan zegt u nu dat ook de inspectie haar taak niet naar behoren uitvoert alsook de toezichthoudend verantwoordelijken (inrichtende macht en directie)...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 12:58   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
De auteur slaat de plank hier lelijk mis. Meisjes doen het namelijk al van oudsher - redelijk betrouwbare cijfers gaan terug tot de jaren '50 - beter op school dan jongens. De schoolcultuur (conformistisch, weinig competitief) is in bepaalde opzichten inderdaad voordeliger voor meisjes dan voor jongens, terwijl jongens juist succesvoller zijn op de 'harde', competitieve arbeidsmarkt. Wellicht lagen in het verleden (en misschien nog) de verwachtingen t.a.v. meisjes een stuk lager en sowieso werden ze vaak niet klaargestoomd voor hogere studies.

Het effect van gemengd onderwijs, zowel op het niveau van het lerarenkorps als op het niveau van de leerlingenpopulatie, blijkt alvast geen significant verschil te maken voor de prestaties van jongens vs. meisjes. (Zie hierover een van de studies in De Symbolische Samenleving onder redactie van Mark Elchardus).

Ik vrees dat de auteur het verleden enigszins romantiseert. Er is ten opzicht van pakweg dertig jaar geleden zelfs een lichte daling geconstateerd in prestatieverschillen tussen jongens en meisjes. Ook uit mijn eigen schooltijd herinner ik mij veel jongens die afhaakten omdat ze moeite hadden met de discipline, omdat de school niet 'cool' was, omdat ze ook thuis meer aanvaringen hadden met de ouders, etc.
Als het allemaal geen verschil maakt, dan stel ik ook voor om scholen weer de vrijheid te geven niet-gemengd onderwijs aan te bieden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 13:02   #7
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Waaruit moet dat allemaal wel blijken?
Oud 11 december 2015, 13:06   #8
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als het allemaal geen verschil maakt, dan stel ik ook voor om scholen weer de vrijheid te geven niet-gemengd onderwijs aan te bieden.
Wat mij betreft geen probleem.
Oud 11 december 2015, 13:46   #9
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik die nog school liep in een typisch mannelijk college vond dit artikel zeer interessant.
Mijn schooltijd was inderdaad ruw wild en stoer met duidelijke lijnen van wat kon en niet kon.Je wist duidelijk tot hoever je kon gaan ....ging je over die streep dan waaide er wat.Die tucht en strengheid deed ons menig keer morren maar bleef ons ook boeien ( en nog dikwijls lachen ook ) . Ik vergelijk het steeds met de legerdienst waar op het ogenblik zelf iedereen niks anders deed dan het vervloeken maar iedere man wel tot aan het einde van zijn leven boeiend kan blijven over vertellen.....Ik denk dat het vooral die duidelijke lijnen over the good en the bad is wat nu aan jongens ontbreekt.
http://www.demorgen.be/opinie/faalt-...uden-bea772c6/
Onzin. Enerzijds is het allemaal niet stoer genoeg, anderzijds moet alles streng zijn. Het was dan ook fase die nu afgelopen is. Stuur uw jongens naar 'n vechtsportschool als ge dat per se mannelijk vind (niet dus, maar u denkt dat blijkbaar wel). Tegenwoordig zijn de dienstplicht-fetishisten wel voorstander van zowel jongens als meisjes in zo'n spuuglelijk uniform te hijsen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 13:48   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft geen probleem.

Of het allemaal beter was laat ik graag in het midden. Waar ik wel van overtuigd ben is dat de sfeer onder 'enkel' jongens of 'enkel' meisjes heel anders was ....net als dat de sfeer,toen de universiteiten nog vnml bestonden uit mannelijke studenten, niks vandoen had met de sfeer van weleer.
Volgens mij zouden zeker heel wat mensen terug voor niet gemengde scholen opteren en waarschijnlijk ook heel wat jongeren .

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 december 2015 om 13:50.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 13:54   #11
Bhairav

Standaard

Citaat:
Of het allemaal beter was laat ik graag in het midden. Waar ik wel van overtuigd ben is dat de sfeer onder 'enkel' jongens of 'enkel' meisjes heel anders was ....net als dat de sfeer,toen de universiteiten nog vnml bestonden uit mannelijke studenten, niks vandoen had met de sfeer van weleer.
Volgens mij zouden zeker heel wat mensen terug voor niet gemengde scholen opteren en waarschijnlijk ook heel wat jongeren .
In de hoop dat vrouwelijkere jongetjes meer sociale druk ervaren zich mannelijker te gedragen?
Oud 11 december 2015, 14:04   #12
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Ik heb op een jongensschool gezeten en ik zou dat wellicht opnieuw prefereren, maar tegelijk moet ik bekennen dat ik de twee situaties onmogelijk met elkaar kan vergelijken en ik zou dat al zeker niet als beginnende scholier gekund hebben. Ik hoor anno vandaag toch weinig jongeren klagen over dat gemengd onderwijs.
Oud 11 december 2015, 14:12   #13
Bhairav

Standaard

Citaat:
Ik heb op een jongensschool gezeten en ik zou dat wellicht opnieuw prefereren, maar tegelijk moet ik bekennen dat ik de twee situaties onmogelijk met elkaar kan vergelijken en ik zou dat al zeker niet als beginnende scholier gekund hebben. Ik hoor anno vandaag toch weinig jongeren klagen over dat gemengd onderwijs.
Vind u ook dat jongens Duits moeten leren, en vrouwen Frans?
Oud 11 december 2015, 14:20   #14
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Vind u ook dat jongens Duits moeten leren, en vrouwen Frans?
Nee. Heb ik zoiets gesuggereerd?
Oud 11 december 2015, 14:23   #15
Bhairav

Standaard

Citaat:
Nee. Heb ik zoiets gesuggereerd?
Neen, was maar 'n retorische vraag.
Oud 11 december 2015, 14:29   #16
Tavek
Banneling

Standaard

Als er enkel jongensscholen bestaan, kies ik daar per direct voor voor mijn zoon.

Ikzelf heb het geluk gehad om mijn lagere school te lopen op een jongensschool. Er werd regelmatig gevochten op de speelplaats, er werd stoer gedaan, er werd vanal uitgestoken, maar er heerstte een gevoel van kameraderie, en pesten was veel minder een issue. Je wist waar de grenzen waren, en als je er over ging, was het een strenge straf. Voor vechten werd bijna niet gestraft door de meesters, dat hoorde er bij. Zolang er geen blijvende schade was en je nadien de andere de hand schudde.

Pedagoochelaars zouden verklaren dat mensen die zo opgroeien bijna allemaal criminelen moeten worden later. Niets is minder waar. Wij zijn sterkere, weerbaardere mannen geworden tov de lapzwanzen die nu uit school komen.

Ik ben enorm triestig over het feit dat mijn zoon niet meer het geluk gaat kennen van een jongensschool, een mannelijk lerarenkorps en een autoritaire directeur. Want als hij zoals mij gaat zijn, gaan die dametjes afzien...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 14:32   #17
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze weten niet beter.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 14:34   #18
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ze weten niet beter.
Jij wel?
Oud 11 december 2015, 14:37   #19
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ikzelf heb het geluk gehad om mijn lagere school te lopen op een jongensschool. Er werd regelmatig gevochten op de speelplaats, er werd stoer gedaan, er werd vanal uitgestoken, maar er heerstte een gevoel van kameraderie, en pesten was veel minder een issue.
Een 'issue' misschien niet, een praktijk des te meer.
Oud 11 december 2015, 14:38   #20
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vroeger kloeg men ook niet over het afzonderlijk onderwijs.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be