Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2016, 07:16   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.495
Standaard motard reed 200

Ik rijd nu zowat 40 jaar met de auto en tot nu toe kan ik de motoren op 1 hand tellen die ik zelf heb ingehaald. Omzeggens allemaal steken ze mij voorbij en ik rijd volgens mezelf heel normaal. Vooral die sportmotoren van 150 pk en 150 kg met de prestaties van een Formule 1 koop je niet om '' normaal'' mee te rijden.
Een autootje van 50 pk dat 110 per uur kan moet ieder jaar gekeurd worden maar een race machine die vlotjes 250 haalt helemaal niet.....Mij niet gelaten maar dat onze politici dat autootje ook met rust laten.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-per-uur.dhtml

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 maart 2016 om 07:16.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2016, 08:34   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik rijd nu zowat 40 jaar met de auto en tot nu toe kan ik de motoren op 1 hand tellen die ik zelf heb ingehaald. Omzeggens allemaal steken ze mij voorbij en ik rijd volgens mezelf heel normaal. Vooral die sportmotoren van 150 pk en 150 kg met de prestaties van een Formule 1 koop je niet om '' normaal'' mee te rijden.
Een autootje van 50 pk dat 110 per uur kan moet ieder jaar gekeurd worden maar een race machine die vlotjes 250 haalt helemaal niet.....Mij niet gelaten maar dat onze politici dat autootje ook met rust laten.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-per-uur.dhtml
Ik vind een keuring nog altijd verantwoord.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2016, 08:38   #3
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Een moto mag nog zoveel gekeurd zijn als je wil, als er een gek aan 200 per uur op een baan van 70 rijdt is er veel kans op een zwaar ongeval. Jammer dat die motorrijder het ongeval niet heeft overleefd want anders had hij de gevolgen van zijn stommiteiten onder ogen moeten zien.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2016, 10:52   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.656
Standaard

Een technische keuring moet men positief voor de (eigen) extra veiligheid zien: waar kan men zijn auto elk jaar laten nazien en technische testen laten ondergaan en dat voor amper ~34 euro?

Ook daarom blijft mijn "oude auto" aangemeld als gewoon gebruik en niet als oldtimer (definitieve vrijstelling van technische keuring)

Topic: uiteraard kan men hier voor moto´s ook een -*bepaalde- verplichte keuring invoeren zoals in het buitenland bestaat (o.a. Duitsland).
*bij bepaalde voorwaarden, of EU-voorstel:
Citaat:
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=672

De Europese Commissie heeft op 13 juli 2012 een voorstel gelanceerd om de EU-Richtlijn 2009/40/EG, die voorziet in een periodieke technische keuring van motorvoertuigen, uit te breiden naar gemotoriseerde 2-, 3 en 4- wielers.

De reacties lopen uiteen. Ja, want waarom zou één bepaalde categorie van motorvoertuigen aan een veiligheidskeuring mogen ontsnappen. Nee, want in de landen waar nu al een periodieke inspectie voor motorfietsen gebeurt, is er geen bewezen verkeersveiligheidseffect. In elk geval moet het onderwerp grondig besproken worden met de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Het Belgische park
Eind 2011 waren in België 400.646 gemotoriseerde 2-, 3- en 4-wielers ingeschreven, of 5,8% van het volledige voertuigenpark. Daarvan is 71% ouder dan 4 jaar.
“De Europese Commissie heeft een voorstel gelanceerd om de periodieke technische keuring van motorvoertuigen uit te breiden naar gemotoriseerde 2-, 3 en 4-wielers.”

“Bewijs de voordelen op vlak van verkeersveiligheid”

De Europese motorrijdersfederatie FEMA(1) spreekt zich resoluut uit tegen een keuring. Ze citeert uit het rapport van MAIDS(2) waaruit blijkt dat in minder dan 1% van de ongevallen de oorzaak te vinden is in de technische staat van het voertuig. Bovendien presteren de landen, die al wel een periodieke keuring toepassen, niet beter op vlak van de ongevallenstatistieken. De oorzaak van ongevallen is immers complex en veel factoren spelen een rol (opleiding, staat en eigenheid van de weg, oplettendheid bij andere weggebruikers, enz.). Het laatste tegenargument van de motorrijders is dat de prijs voor de keuring de kost van motorrijden alweer zou verhogen.

Bescherming van de motorrijder door keuring na ongeval en bij 2-hands verkoop

FEBIAC van haar kant is voorstander van een technische keuring in 2 specifieke gevallen, zoals die ook voor de wagens bestaan:

- Na een ongeval: een objectieve vaststelling dat de motorrijder zijn voertuig opnieuw veilig op de openbare weg kan gebruiken;
- Bij een 2-handse verkoop: bescherming van de consument die een voertuig wenst aan te kopen, hetzij van een handelaar, hetzij van een andere consument.

Besluit

FEBIAC pleit voor een keuring na ongeval en bij een tweedehandse verkoop. Mits gepaste omkadering is ook een periodieke keuring voor ons bespreekbaar. Zo is het belangrijk dat de keuring zich focust op veiligheidaspecten en minder op de conformiteit met het voertuig in nieuwe staat. De periodiciteit moet worden bepaald vanuit de dagelijkse realiteit. Maar nog belangrijker dan het omzetten van een Europese Richtlijn in nationale wetgeving, is de wens van de motormerken om nog meer te focussen op het jaarlijkse onderhoud. Dat is immers de beste garantie voor veilige voertuigen in het verkeer.

(1) FEMA (Federation of European Motorcyclists’ Associations) overkoepelt 24 belangenorganisaties van motorrijders uit 19 Europese lidstaten.
(2) MAIDS, Motorcycle Accidents In-Depth Study, http://www.maids-study.eu
... en wat dat ongeval betreft, de bestuurder wordt nooit jaarlijks gekeurd...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2016 om 11:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2016, 11:18   #5
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ik denk dat de berijder eerder dan de motor een keuring nodig heeft.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2016, 15:36   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Wat kunt je nu keuren aan een moto ?
De motorijder zelf gaat niet besparen op het technisch op peil houden van zijn machien, want als dat machien niet in orde is, dan zit hij er op gelijk een clown.

Technische keuring van moto: totaal overbodig. Tenzij ge geldklopperij voor ogen hebt.

Ik kan het weten, ik heb een machientje en ik ben lid van een clubke.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2016, 16:28   #7
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

De Schoof en zijn gang

__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2016, 17:05   #8
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Is de nationaliteit en geloof van de motard al bekend of is dat alleen belangrijk als het gene witmans is ?
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2016, 22:12   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat kunt je nu keuren aan een moto ?
De motorijder zelf gaat niet besparen op het technisch op peil houden van zijn machien, want als dat machien niet in orde is, dan zit hij er op gelijk een clown.

Technische keuring van moto: totaal overbodig. Tenzij ge geldklopperij voor ogen hebt.

Ik kan het weten, ik heb een machientje en ik ben lid van een clubke.

.
Er staan anders aardig wat krotten te koop.
Iemand moet daar dan toch ook weer mee rondrijden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2016, 22:23   #10
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De Schoof en zijn gang



(Sorry dat ik lach , Schoof)
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2016, 17:37   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak;8025747[B
]Wat kunt je nu keuren aan een moto ?[/b]
De motorijder zelf gaat niet besparen op het technisch op peil houden van zijn machien, want als dat machien niet in orde is, dan zit hij er op gelijk een clown.

Technische keuring van moto: totaal overbodig. Tenzij ge geldklopperij voor ogen hebt.

Ik kan het weten, ik heb een machientje en ik ben lid van een clubke.

.
En aan een autootje wat kun je daar aan keuren ? Die is in de meeste gevallen ook totaal overbodig .Maar goed je leert ons weer wat bij.....een moto heeft geen banden geen remmen....geen lichten geen schokbrekers.....geen Co uitstoot ....en een uitlaat die je hoort van de Ardennen tot in Oostende....weeral schrik voor uw kiezers schoof ?
Ah ja want in Brasschaat hebben die bierbuiken allemaal een Harley staan en die mannen willen gerust gelaten worden

En als je wil weten wat ze keuren aan een moto ga dan eens kijken in Duitsland dat is toch steeds het grote voorbeeld voor uw partijgenoten (uiteraard alleen als het hun goed uitkomt )

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 maart 2016 om 17:42.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2016, 21:57   #12
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Schoofke, met wat rijdt ge rond en wat is de naam van uw clubke?
Ik heb ook ne moto en ben ook lid van een clubke.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 02:33   #13
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Oplossing is simpel : alles met een motor begrenzen. Zet de max. snelheid op 130 km/uur en begrens het vermogen. Wagens 200 PK en moto's 50 PK. 0-100 km/uur mag in niet minder dan 7 seconden gebeuren. Moto's zoals elk jaar een wettelijke controle. En motorijders jaarlijks een test laten doen op rij ervaring en correct anticiperen in het verkeer. Er niet door = geen rijbewijs voor dat jaar en kom volgend jaar nog eens proberen.

De oplossing voor wie toch wil racen : op het circuit en de slimme GPS technologie herkent de plaats en zet de begrenzer tijdelijk uit. Verlaat je het circuit dan gaat de begrenzer terug automatisch aan. Ook een soort black box wettelijk verplicht maken. Bij een ongeluk kan deze dan uitgelezen worden.

En zo zijn er nog veel zaken. Lichte vracht begrenzen op max. 80 km/uur, ook de SUV's en omgebouwde breaks. Inhaalverbod voor vrachtwagens dus op rechtse baanvak blijven. Automatisch systeem voor afstand tussen de vrachtwagens. En nog honderden andere zaken.

ALLEEN : dan gaat men niet genoeg flitsboetes meer kunnen schrijven > niet genoeg werk meer voor de politie > nog meer vervelen?
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 11:24   #14
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Moto's 50 PK, kunt ge evengoed met de fiets rijden.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 11:29   #15
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Schoofke, met wat rijdt ge rond en wat is de naam van uw clubke?
Ik heb ook ne moto en ben ook lid van een clubke.
Waarom moet een motorrijder zo nodig in een "clubke"? De overgrote meerderheid van de autobestuurders zit ook niet in een "clubke".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 14:26   #16
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Is de nationaliteit en geloof van de motard al bekend of is dat alleen belangrijk als het gene witmans is ?
Die rijden enkel in gestolen, onverzekerde BMW's of Mercedessen. Nu goed?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 15:37   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Schoofke, met wat rijdt ge rond en wat is de naam van uw clubke?
Ik heb ook ne moto en ben ook lid van een clubke.
Als schoof een Hells Angel is, en jij een Satudarah, gaan jullie dan afspreken voor een gang war ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 15:38   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Moto's 50 PK, kunt ge evengoed met de fiets rijden.
Eh ?

36 kW (50 pk) is toch wat meer als de 100-200 Watt die een fietser constant kan leveren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 15:51   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waarom moet een motorrijder zo nodig in een "clubke"? De overgrote meerderheid van de autobestuurders zit ook niet in een "clubke".
omdat vrijheid van vereniging een tamelijk fundamenteel item in de grondwet is ?

en niks of niemand moet hoor, maar wie wil, mag t wel...

en VAB en Touring, zijn dat geen autoclubkes mss ??
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 15:52   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als schoof een Hells Angel is, en jij een Satudarah, gaan jullie dan afspreken voor een gang war ?
tegen zijn scherm pissen telkens als hij een post van Schoof ziet passeren!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be