Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Zou je je VAG diesel met fraudesoftware laten 'aanpassen' (gesteld dat je er een zou.
1. Ja ik breng hem binnen en laat ze maar aanpassen. 3 25,00%
2. Neen ik laat het zoals het is. 3 25,00%
3. Als het vermogen omlaag gaat eis ik een schadevergoeding. 6 50,00%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 oktober 2015, 20:25   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.459
Standaard Wie gaat er zijn VW diesel laten 'upgraden'?

VAG gaat nu verplicht alle diesels 'laten maken'. In de praktijk zal dat er waarschijnlijk op neerkomen dat je 10-20% van het vermogen kwijtspeelt.

Zou je dat laten doen?

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 16 oktober 2015 om 20:29.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 01:11   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.606
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Eigenlijk, ik ben gekrenkt in mijn groene eer, en eis een schadevergoeding die mijn huidig leed over die milieuvervuiling die ik al die tijd heb veroorzaakt zonder het te weten kan compenseren. Ik wil mijn full option A6 inruilen voor een Tesla. Op hun kosten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 01:42   #3
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Simpel: de nietsvermoedende klant is bedrogen en de fabricant heeft moedwillig de kluit willen belazeren, dus gerechterlijke stappen voor een schadeloosstelling lijken me plausibel.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 05:22   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eigenlijk, ik ben gekrenkt in mijn groene eer, en eis een schadevergoeding die mijn huidig leed over die milieuvervuiling die ik al die tijd heb veroorzaakt zonder het te weten kan compenseren. Ik wil mijn full option A6 inruilen voor een Tesla. Op hun kosten.
__________________
Al moordend problemen oplossen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 05:23   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.361
Standaard

Deze poll is een beetje nutteloos, tenzij je je VW nooit binnendoet voor een onderhoudsbeurt he. Bij uw eerste onderhoudsbeurt gaan ze die software upgraden, met of zonder uw toelating.
__________________
Al moordend problemen oplossen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 05:30   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Simpel: de nietsvermoedende klant is bedrogen en de fabricant heeft moedwillig de kluit willen belazeren, dus gerechterlijke stappen voor een schadeloosstelling lijken me plausibel.
Strikt genomen is dat niet waar he. VAG heeft een intelligent voertuig gemaakt dat de tests, zoals voorgeschreven, doorstaat.

Het enige wat VAG U beloofd heeft als klant, is dat de *testresultaten* zijn wat ze zijn. En die zijn dat ook. Dat die resultaten het gevolg zijn van de auto die intelligent genoeg is om te weten dat hij getest wordt, is maar een strategie zoals een andere om aan de testresultaten te geraken he. Een andere strategie zou zijn om een auto te maken die *altijd* aan die eisen voldoet, en dus ook in het speciale geval van een test (en dat werd impliciet ondersteld bij de opstellers van de test natuurlijk).

Maar dat is equivalent aan:
"op mijn rij examen rijd ik nooit sneller dan de toegelaten snelheid". Dat is wat (oa) uw rijbewijs aangeeft: dat je *tijdens je rijexamen* gereden hebt volgens de regels van de wegcode.

Dat is geen garantie dat je ALTIJD rijdt volgens de regels van de wegcode.

Als jij nu steeds 15 km/u te snel rijdt, dan moet men niet komen zeggen dat jij een zware bedrieger bent omdat je dat niet gedaan hebt op je rij-examen.

Dat je beteugeld kan worden *als men vaststelt* dat je te snel hebt gereden NU, is waar. Men kan dus de testen voor die auto's veranderen. Maar om te spreken van BEDROG omdat je je gedrag aangepast hebt aan het feit dat je getest werd tijdens je rij-examen, is er over.

Die auto's zijn gewoon intelligent genoeg om te weten dat ze een examen passeren, en het enige dat de verkoper van die auto U garandeert is dat ze OP DE TEST die resultaten hebben gehaald. Zoals jij braaf achter je stuur zat op je rij-examen.
__________________
Al moordend problemen oplossen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 05:46   #7
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Och , ik rijd met een "lichte vracht" , en ik word NIET getest op uitstoot .
Ik mag met een rookwolk de controle binnenrijden , en er met dezelfde rookwolk , goedgekeurd terug buitenrijden .
Vanuit m'n hoge positie zwaai ik dan eens naar de "eco" autootjes . Vroem ,vroem , en ik ben weg .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 08:04   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Och , ik rijd met een "lichte vracht" , en ik word NIET getest op uitstoot .
Ik mag met een rookwolk de controle binnenrijden , en er met dezelfde rookwolk , goedgekeurd terug buitenrijden .
Vanuit m'n hoge positie zwaai ik dan eens naar de "eco" autootjes . Vroem ,vroem , en ik ben weg .
Bij mijn weten wordt ieder dieselvoertuig, ook een lichte vracht, aan de uitstoottest onderworpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 09:06   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Er rijden anders nog honderdduizenden rond met chiptuning.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 10:37   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Deze poll is een beetje nutteloos, tenzij je je VW nooit binnendoet voor een onderhoudsbeurt he. Bij uw eerste onderhoudsbeurt gaan ze die software upgraden, met of zonder uw toelating.
Dat weet ik nog zo niet. Als ze dat zonder uw toestemming doen dan prutsen ze op eigen initiatief met vermogen en uitstoot.

Ik ben er quasi zeker van dat je als eigenaar een schriftelijke toestemming zal moeten geven.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 10:41   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Strikt genomen is dat niet waar he. VAG heeft een intelligent voertuig gemaakt dat de tests, zoals voorgeschreven, doorstaat.

Het enige wat VAG U beloofd heeft als klant, is dat de *testresultaten* zijn wat ze zijn. En die zijn dat ook. Dat die resultaten het gevolg zijn van de auto die intelligent genoeg is om te weten dat hij getest wordt, is maar een strategie zoals een andere om aan de testresultaten te geraken he. Een andere strategie zou zijn om een auto te maken die *altijd* aan die eisen voldoet, en dus ook in het speciale geval van een test (en dat werd impliciet ondersteld bij de opstellers van de test natuurlijk).

Maar dat is equivalent aan:
"op mijn rij examen rijd ik nooit sneller dan de toegelaten snelheid". Dat is wat (oa) uw rijbewijs aangeeft: dat je *tijdens je rijexamen* gereden hebt volgens de regels van de wegcode.

Dat is geen garantie dat je ALTIJD rijdt volgens de regels van de wegcode.

Als jij nu steeds 15 km/u te snel rijdt, dan moet men niet komen zeggen dat jij een zware bedrieger bent omdat je dat niet gedaan hebt op je rij-examen.

Dat je beteugeld kan worden *als men vaststelt* dat je te snel hebt gereden NU, is waar. Men kan dus de testen voor die auto's veranderen. Maar om te spreken van BEDROG omdat je je gedrag aangepast hebt aan het feit dat je getest werd tijdens je rij-examen, is er over.

Die auto's zijn gewoon intelligent genoeg om te weten dat ze een examen passeren, en het enige dat de verkoper van die auto U garandeert is dat ze OP DE TEST die resultaten hebben gehaald. Zoals jij braaf achter je stuur zat op je rij-examen.
Het is wel niet zo simpel. Die auto's rijden nu eigenlijk met een vervalste homologatie rond en de eigenaars betalen niet de juiste BIV en verkeersbelasting. En de overheid kan moeilijk dat moeilijk toelaten omdat ze anders de eigenaars van andere merken benadeelt.

En het is nog erger: als de auto's 'aangepasr' worden moeten ze opnieuw gehomologeerd worden en moet de BIV en verkeersbelasting eveneens aangepast worden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 10:44   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.717
Standaard

Wees maar heel gerust dat de schouwingscentra vanaf 2017/2018(want er zal minstens een jaar tussen liggen) gerichte controles zullen doen volgens strengere regels.(ik neem aan dat test-apparatuur "anti-sjoemelsoftware" kan krijgen.... )
Wees ook maar gerust dat ieder voertuig van de "Volkswagen-lijsten" zal aangemerkt staan op de databases van de keuringscentra..

Een privé-firma kan een vrije burger inderdaad nergens toe verplichten.

Maar als je de update niet doet dan ben je de trotse bezitter van een voertuig dat NIET overeenkomstig is met de boordpapieren.

Uw voertuig wordt afgekeurd,in het beste geval nog voordat je in het keuringscentrum binnen komt en een of ander "aanpassings-certificaat" niet kunt tonen.....

zo simpel zal het zijn.

Laatst gewijzigd door kelt : 17 oktober 2015 om 10:48.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 10:55   #13
jogo
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 8.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Die auto's zijn gewoon intelligent genoeg om te weten dat ze een examen passeren, en het enige dat de verkoper van die auto U garandeert is dat ze OP DE TEST die resultaten hebben gehaald. Zoals jij braaf achter je stuur zat op je rij-examen.
VW zoekt juridische ondersteuning. (ruime bezoldiging)
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 14:58   #14
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat weet ik nog zo niet. Als ze dat zonder uw toestemming doen dan prutsen ze op eigen initiatief met vermogen en uitstoot.

Ik ben er quasi zeker van dat je als eigenaar een schriftelijke toestemming zal moeten geven.
De wet moet nageleefd worden en de garagist moet die auto's daar in overeenstemming mee brengen. Daar is geen toestemming van u voor nodig. Weigert u uw wagen te laten aanpassen, bent u in overtreding. Uiteraard zijn de VW-eigenaars wel gezien: ofwel krijgen zij en wagen terug met minder vermogen en prestaties; ofwel zullen zij een pak meer verkeersbelasting betalen. Daarom zouden ze hun 'schade' moeten terugvorderen bij VW.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 15:03   #15
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Strikt genomen is dat niet waar he. VAG heeft een intelligent voertuig gemaakt dat de tests, zoals voorgeschreven, doorstaat.

Het enige wat VAG U beloofd heeft als klant, is dat de *testresultaten* zijn wat ze zijn. En die zijn dat ook. Dat die resultaten het gevolg zijn van de auto die intelligent genoeg is om te weten dat hij getest wordt, is maar een strategie zoals een andere om aan de testresultaten te geraken he. Een andere strategie zou zijn om een auto te maken die *altijd* aan die eisen voldoet, en dus ook in het speciale geval van een test (en dat werd impliciet ondersteld bij de opstellers van de test natuurlijk).

Maar dat is equivalent aan:
"op mijn rij examen rijd ik nooit sneller dan de toegelaten snelheid". Dat is wat (oa) uw rijbewijs aangeeft: dat je *tijdens je rijexamen* gereden hebt volgens de regels van de wegcode.

Dat is geen garantie dat je ALTIJD rijdt volgens de regels van de wegcode.

Als jij nu steeds 15 km/u te snel rijdt, dan moet men niet komen zeggen dat jij een zware bedrieger bent omdat je dat niet gedaan hebt op je rij-examen.

Dat je beteugeld kan worden *als men vaststelt* dat je te snel hebt gereden NU, is waar. Men kan dus de testen voor die auto's veranderen. Maar om te spreken van BEDROG omdat je je gedrag aangepast hebt aan het feit dat je getest werd tijdens je rij-examen, is er over.

Die auto's zijn gewoon intelligent genoeg om te weten dat ze een examen passeren, en het enige dat de verkoper van die auto U garandeert is dat ze OP DE TEST die resultaten hebben gehaald. Zoals jij braaf achter je stuur zat op je rij-examen.
Ik zie de vergelijking die je schetst toch niet zo goed opgaan, hoor. Als ik te snel rij na mijn rijexamen waarmee ik mijn rijbewijs heb gehaald, dan is dat een persoonlijke keuze en het is een gedragsmatig iets. Bovendien ga ik daar niemand bewust mee om de tuin leiden. Die ingebouwde sjoemelsoftware doet het laatste echter wel, mensen een rad voor de ogen draaien met voorbedachte rade. Dat is dus bedrog met kwade intenties van je reinste soort: de mensen die dachten een sportief en milieumild karretje te kopen, die komen bedrogen uit. Hoog tijd dus voor compensatie !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 15:08   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.606
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik zie de vergelijking die je schetst toch niet zo goed opgaan, hoor. Als ik te snel rij na mijn rijexamen waarmee ik mijn rijbewijs heb gehaald, dan is dat een persoonlijke keuze en het is een gedragsmatig iets. Bovendien ga ik daar niemand bewust mee om de tuin leiden. Die ingebouwde sjoemelsoftware doet het laatste echter wel, mensen een rad voor de ogen draaien met voorbedachte rade. Dat is dus bedrog met kwade intenties van je reinste soort: de mensen die dachten een sportief en milieumild karretje te kopen, die komen bedrogen uit. Hoog tijd dus voor compensatie !
Dat is niet wat VW deed. Ze zorgden ervoor dat de testen met succes afgelegd werden.

Vergelijk het maar met spieken tijdens het examen.
Test geslaagd, tof he.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 15:48   #17
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is niet wat VW deed. Ze zorgden ervoor dat de testen met succes afgelegd werden.

Vergelijk het maar met spieken tijdens het examen.
Test geslaagd, tof he.
Tot je gesnapt wordt natuurlijk...

De emissieregels stellen expliciet dat het gebruik van speciale maatregelen die er voor zorgen dat het voertuig beter presteerd tijdens de tests dan bij normaal gebruik niet toegelaten zijn. VW heeft hier inderdaad gewoon de wet overtreden.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 16:16   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.606
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Tot je gesnapt wordt natuurlijk...

De emissieregels stellen expliciet dat het gebruik van speciale maatregelen die er voor zorgen dat het voertuig beter presteerd tijdens de tests dan bij normaal gebruik niet toegelaten zijn. VW heeft hier inderdaad gewoon de wet overtreden.
Niet echt, de testen waren gewoon niet relevant aan het eigenlijke gebruik.
Oftewel, het was een openboek examen.

En natuurlijk, zet een racefreak achter het stuur van een zuinige wagen, en een gierige groene achter het stuur van een dikke PKbrakende slee, en we gaan dan eens vergelijken....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 16:31   #19
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.822
Standaard

Mijn eerste auto was een VW (golf D 1979)was tevens mijn laatste. Nooit daarna nog zo'n slechte auto gehad. Zelfs Lada was beter.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 16:42   #20
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is niet wat VW deed. Ze zorgden ervoor dat de testen met succes afgelegd werden.

Vergelijk het maar met spieken tijdens het examen.
Test geslaagd, tof he.
Studenten geneeskunde die betrapt worden op spieken, worden met handboeien afgevoerd met de politiecombi en aan de gehele universiteit geschorst ! Je mag daar dus niet zo licht overgaan.

VW kan alvast beginnen alle opties betreffende sportief rijden aan de betrokken wageneigenaars terugbetalen, want na aanpassing zullen die opties ofwef deels teniet worden gedaan, ofwel worden ze zwaarder belast vanwege een hoger vermogen en uitstoot.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be