Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Zou je je VAG diesel met fraudesoftware laten 'aanpassen' (gesteld dat je er een zou.
1. Ja ik breng hem binnen en laat ze maar aanpassen. 3 25,00%
2. Neen ik laat het zoals het is. 3 25,00%
3. Als het vermogen omlaag gaat eis ik een schadevergoeding. 6 50,00%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 oktober 2015, 20:25   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard Wie gaat er zijn VW diesel laten 'upgraden'?

VAG gaat nu verplicht alle diesels 'laten maken'. In de praktijk zal dat er waarschijnlijk op neerkomen dat je 10-20% van het vermogen kwijtspeelt.

Zou je dat laten doen?

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 16 oktober 2015 om 20:29.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 01:11   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Eigenlijk, ik ben gekrenkt in mijn groene eer, en eis een schadevergoeding die mijn huidig leed over die milieuvervuiling die ik al die tijd heb veroorzaakt zonder het te weten kan compenseren. Ik wil mijn full option A6 inruilen voor een Tesla. Op hun kosten.
Oud 17 oktober 2015, 01:42   #3
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Simpel: de nietsvermoedende klant is bedrogen en de fabricant heeft moedwillig de kluit willen belazeren, dus gerechterlijke stappen voor een schadeloosstelling lijken me plausibel.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 05:22   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eigenlijk, ik ben gekrenkt in mijn groene eer, en eis een schadevergoeding die mijn huidig leed over die milieuvervuiling die ik al die tijd heb veroorzaakt zonder het te weten kan compenseren. Ik wil mijn full option A6 inruilen voor een Tesla. Op hun kosten.
Oud 17 oktober 2015, 05:23   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Deze poll is een beetje nutteloos, tenzij je je VW nooit binnendoet voor een onderhoudsbeurt he. Bij uw eerste onderhoudsbeurt gaan ze die software upgraden, met of zonder uw toelating.
Oud 17 oktober 2015, 05:30   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Simpel: de nietsvermoedende klant is bedrogen en de fabricant heeft moedwillig de kluit willen belazeren, dus gerechterlijke stappen voor een schadeloosstelling lijken me plausibel.
Strikt genomen is dat niet waar he. VAG heeft een intelligent voertuig gemaakt dat de tests, zoals voorgeschreven, doorstaat.

Het enige wat VAG U beloofd heeft als klant, is dat de *testresultaten* zijn wat ze zijn. En die zijn dat ook. Dat die resultaten het gevolg zijn van de auto die intelligent genoeg is om te weten dat hij getest wordt, is maar een strategie zoals een andere om aan de testresultaten te geraken he. Een andere strategie zou zijn om een auto te maken die *altijd* aan die eisen voldoet, en dus ook in het speciale geval van een test (en dat werd impliciet ondersteld bij de opstellers van de test natuurlijk).

Maar dat is equivalent aan:
"op mijn rij examen rijd ik nooit sneller dan de toegelaten snelheid". Dat is wat (oa) uw rijbewijs aangeeft: dat je *tijdens je rijexamen* gereden hebt volgens de regels van de wegcode.

Dat is geen garantie dat je ALTIJD rijdt volgens de regels van de wegcode.

Als jij nu steeds 15 km/u te snel rijdt, dan moet men niet komen zeggen dat jij een zware bedrieger bent omdat je dat niet gedaan hebt op je rij-examen.

Dat je beteugeld kan worden *als men vaststelt* dat je te snel hebt gereden NU, is waar. Men kan dus de testen voor die auto's veranderen. Maar om te spreken van BEDROG omdat je je gedrag aangepast hebt aan het feit dat je getest werd tijdens je rij-examen, is er over.

Die auto's zijn gewoon intelligent genoeg om te weten dat ze een examen passeren, en het enige dat de verkoper van die auto U garandeert is dat ze OP DE TEST die resultaten hebben gehaald. Zoals jij braaf achter je stuur zat op je rij-examen.
Oud 17 oktober 2015, 05:46   #7
vlaams realist
Banneling

Standaard

Och , ik rijd met een "lichte vracht" , en ik word NIET getest op uitstoot .
Ik mag met een rookwolk de controle binnenrijden , en er met dezelfde rookwolk , goedgekeurd terug buitenrijden .
Vanuit m'n hoge positie zwaai ik dan eens naar de "eco" autootjes . Vroem ,vroem , en ik ben weg .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 08:04   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Och , ik rijd met een "lichte vracht" , en ik word NIET getest op uitstoot .
Ik mag met een rookwolk de controle binnenrijden , en er met dezelfde rookwolk , goedgekeurd terug buitenrijden .
Vanuit m'n hoge positie zwaai ik dan eens naar de "eco" autootjes . Vroem ,vroem , en ik ben weg .
Bij mijn weten wordt ieder dieselvoertuig, ook een lichte vracht, aan de uitstoottest onderworpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 09:06   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er rijden anders nog honderdduizenden rond met chiptuning.
Oud 17 oktober 2015, 10:37   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Deze poll is een beetje nutteloos, tenzij je je VW nooit binnendoet voor een onderhoudsbeurt he. Bij uw eerste onderhoudsbeurt gaan ze die software upgraden, met of zonder uw toelating.
Dat weet ik nog zo niet. Als ze dat zonder uw toestemming doen dan prutsen ze op eigen initiatief met vermogen en uitstoot.

Ik ben er quasi zeker van dat je als eigenaar een schriftelijke toestemming zal moeten geven.
Oud 17 oktober 2015, 10:41   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Strikt genomen is dat niet waar he. VAG heeft een intelligent voertuig gemaakt dat de tests, zoals voorgeschreven, doorstaat.

Het enige wat VAG U beloofd heeft als klant, is dat de *testresultaten* zijn wat ze zijn. En die zijn dat ook. Dat die resultaten het gevolg zijn van de auto die intelligent genoeg is om te weten dat hij getest wordt, is maar een strategie zoals een andere om aan de testresultaten te geraken he. Een andere strategie zou zijn om een auto te maken die *altijd* aan die eisen voldoet, en dus ook in het speciale geval van een test (en dat werd impliciet ondersteld bij de opstellers van de test natuurlijk).

"op mijn rij examen rijd ik nooit sneller dan de toegelaten snelheid". Dat is wat (oa) uw rijbewijs aangeeft: dat je *tijdens je rijexamen* gereden hebt volgens de regels van de wegcode.

Als jij nu steeds 15 km/u te snel rijdt, dan moet men niet komen zeggen dat jij een zware bedrieger bent omdat je dat niet gedaan hebt op je rij-examen.

Dat je beteugeld kan worden *als men vaststelt* dat je te snel hebt gereden NU, is waar. Men kan dus de testen voor die auto's veranderen. Maar om te spreken van BEDROG omdat je je gedrag aangepast hebt aan het feit dat je getest werd tijdens je rij-examen, is er over.

Die auto's zijn gewoon intelligent genoeg om te weten dat ze een examen passeren, en het enige dat de verkoper van die auto U garandeert is dat ze OP DE TEST die resultaten hebben gehaald. Zoals jij braaf achter je stuur zat op je rij-examen.
Het is wel niet zo simpel. Die auto's rijden nu eigenlijk met een vervalste homologatie rond en de eigenaars betalen niet de juiste BIV en verkeersbelasting. En de overheid kan moeilijk dat moeilijk toelaten omdat ze anders de eigenaars van andere merken benadeelt.

En het is nog erger: als de auto's 'aangepasr' worden moeten ze opnieuw gehomologeerd worden en moet de BIV en verkeersbelasting eveneens aangepast worden.
Oud 17 oktober 2015, 10:44   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wees maar heel gerust dat de schouwingscentra vanaf 2017/2018(want er zal minstens een jaar tussen liggen) gerichte controles zullen doen volgens strengere regels.(ik neem aan dat test-apparatuur "anti-sjoemelsoftware" kan krijgen.... )
Wees ook maar gerust dat ieder voertuig van de "Volkswagen-lijsten" zal aangemerkt staan op de databases van de keuringscentra..

Een privé-firma kan een vrije burger inderdaad nergens toe verplichten.

Maar als je de update niet doet dan ben je de trotse bezitter van een voertuig dat NIET overeenkomstig is met de boordpapieren.

Uw voertuig wordt afgekeurd,in het beste geval nog voordat je in het keuringscentrum binnen komt en een of ander "aanpassings-certificaat" niet kunt tonen.....

zo simpel zal het zijn.

Laatst gewijzigd door kelt : 17 oktober 2015 om 10:48.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 10:55   #13
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
VW zoekt juridische ondersteuning. (ruime bezoldiging)
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 14:58   #14
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat weet ik nog zo niet. Als ze dat zonder uw toestemming doen dan prutsen ze op eigen initiatief met vermogen en uitstoot.

Ik ben er quasi zeker van dat je als eigenaar een schriftelijke toestemming zal moeten geven.
De wet moet nageleefd worden en de garagist moet die auto's daar in overeenstemming mee brengen. Daar is geen toestemming van u voor nodig. Weigert u uw wagen te laten aanpassen, bent u in overtreding. Uiteraard zijn de VW-eigenaars wel gezien: ofwel krijgen zij en wagen terug met minder vermogen en prestaties; ofwel zullen zij een pak meer verkeersbelasting betalen. Daarom zouden ze hun 'schade' moeten terugvorderen bij VW.
Oud 17 oktober 2015, 15:03   #15
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik zie de vergelijking die je schetst toch niet zo goed opgaan, hoor. Als ik te snel rij na mijn rijexamen waarmee ik mijn rijbewijs heb gehaald, dan is dat een persoonlijke keuze en het is een gedragsmatig iets. Bovendien ga ik daar niemand bewust mee om de tuin leiden. Die ingebouwde sjoemelsoftware doet het laatste echter wel, mensen een rad voor de ogen draaien met voorbedachte rade. Dat is dus bedrog met kwade intenties van je reinste soort: de mensen die dachten een sportief en milieumild karretje te kopen, die komen bedrogen uit. Hoog tijd dus voor compensatie !
Oud 17 oktober 2015, 15:08   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik zie de vergelijking die je schetst toch niet zo goed opgaan, hoor. Als ik te snel rij na mijn rijexamen waarmee ik mijn rijbewijs heb gehaald, dan is dat een persoonlijke keuze en het is een gedragsmatig iets. Bovendien ga ik daar niemand bewust mee om de tuin leiden. Die ingebouwde sjoemelsoftware doet het laatste echter wel, mensen een rad voor de ogen draaien met voorbedachte rade. Dat is dus bedrog met kwade intenties van je reinste soort: de mensen die dachten een sportief en milieumild karretje te kopen, die komen bedrogen uit. Hoog tijd dus voor compensatie !
Dat is niet wat VW deed. Ze zorgden ervoor dat de testen met succes afgelegd werden.

Vergelijk het maar met spieken tijdens het examen.
Test geslaagd, tof he.
Oud 17 oktober 2015, 15:48   #17
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet wat VW deed. Ze zorgden ervoor dat de testen met succes afgelegd werden.

Test geslaagd, tof he.
Tot je gesnapt wordt natuurlijk...

De emissieregels stellen expliciet dat het gebruik van speciale maatregelen die er voor zorgen dat het voertuig beter presteerd tijdens de tests dan bij normaal gebruik niet toegelaten zijn. VW heeft hier inderdaad gewoon de wet overtreden.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 16:16   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Tot je gesnapt wordt natuurlijk...

De emissieregels stellen expliciet dat het gebruik van speciale maatregelen die er voor zorgen dat het voertuig beter presteerd tijdens de tests dan bij normaal gebruik niet toegelaten zijn. VW heeft hier inderdaad gewoon de wet overtreden.
Niet echt, de testen waren gewoon niet relevant aan het eigenlijke gebruik.
Oftewel, het was een openboek examen.

En natuurlijk, zet een racefreak achter het stuur van een zuinige wagen, en een gierige groene achter het stuur van een dikke PKbrakende slee, en we gaan dan eens vergelijken....
Oud 17 oktober 2015, 16:31   #19
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Mijn eerste auto was een VW (golf D 1979)was tevens mijn laatste. Nooit daarna nog zo'n slechte auto gehad. Zelfs Lada was beter.
Oud 17 oktober 2015, 16:42   #20
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Test geslaagd, tof he.
Studenten geneeskunde die betrapt worden op spieken, worden met handboeien afgevoerd met de politiecombi en aan de gehele universiteit geschorst ! Je mag daar dus niet zo licht overgaan.

VW kan alvast beginnen alle opties betreffende sportief rijden aan de betrokken wageneigenaars terugbetalen, want na aanpassing zullen die opties ofwef deels teniet worden gedaan, ofwel worden ze zwaarder belast vanwege een hoger vermogen en uitstoot.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be