Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2010, 11:37   #1
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard Tweetaligheid

Ergens gehoord of gelezen (dubbelinterview van het strikje met Martens en Claes dacht ik) dat onze communautaire problemen vooral voortkomen uit de onwil van de Walen indertijd om België tweetalig te maken. Naar mijn mening zijn de tijden daar nu wel rijp voor. Ik ben alvast voorstander en zou graag mijn Frans bijschaven. Ieder spreekt dus gewoon zijn eigen taal gelijk waar in het land en de ander moet dan maar zien dat hij of zij het verstaat en wordt anders het land uit gezet richting Nederland of Frankrijk.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 11:40   #2
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ah, tweetaligheid... een mooi initiatief! Na het grote succes van Brussel mag dit wel eens landelijk doorgevoerd worden.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 11:41   #3
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ergens gehoord of gelezen (dubbelinterview van het strikje met Martens en Claes dacht ik) dat onze communautaire problemen vooral voortkomen uit de onwil van de Walen indertijd om België tweetalig te maken. Naar mijn mening zijn de tijden daar nu wel rijp voor. Ik ben alvast voorstander en zou graag mijn Frans bijschaven. Ieder spreekt dus gewoon zijn eigen taal gelijk waar in het land en de ander moet dan maar zien dat hij of zij het verstaat en wordt anders het land uit gezet richting Nederland of Frankrijk.
tijd rijp?
de tijd zal nooit rijp zijn.
het is nog altijd de bedoeling van de Franstalige partijen om héél België terug Franstalig te maken.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 1 mei 2010 om 11:45.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 11:43   #4
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Dat klopt niet. De communautaire problemen vloeien voort uit de verschillende visies op de taalgrens (territorialiteit vs personaliteit). België zal instabiel blijven zo lang de franstaligen het blijvend karakter van de taalgrens bestrijden.

Het stemt wel in die mate overeen met wat jij post, voor zover de betwisting van de legitimiteit van de demarcatie van het Nederlandse taalgebied voortvloeit uit de weigering om het Nederlands als gelijkwaardig te beschouwen.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 11:51   #5
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Dat klopt niet. De communautaire problemen vloeien voort uit de verschillende visies op de taalgrens (territorialiteit vs personaliteit). België zal instabiel blijven zo lang de franstaligen het blijvend karakter van de taalgrens bestrijden.

Het stemt wel in die mate overeen met wat jij post, voor zover de betwisting van de legitimiteit van de demarcatie van het Nederlandse taalgebied voortvloeit uit de weigering om het Nederlands als gelijkwaardig te beschouwen.
Die taalgrens is er pas gekomen omdat de franstaligen geen tweetaligheid wensten in Wallonië. Volgens het interview.
Demarcatie moet ik eens eerst gaan opzoeken.
Oud 1 mei 2010, 11:52   #6
Shadowke

Standaard

Citaat:
Die taalgrens is er pas gekomen omdat de franstaligen geen tweetaligheid wensten in Wallonië. Volgens het interview.
Demarcatie moet ik eens eerst gaan opzoeken.
dat klopt idd.
Oud 1 mei 2010, 11:55   #7
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat klopt idd.
Wel misschien denken ze daar tegenwoordig anders over en kunnen we een echt tweetalig land worden en word het gemakkelijker om meer bevoegdheden naar de gewesten over te hevelen. Weg met de taalgrens maar meer onafhankelijkheid op politiek gebied.
Oud 1 mei 2010, 12:01   #8
Shadowke

Standaard

Citaat:
Wel misschien denken ze daar tegenwoordig anders over en kunnen we een echt tweetalig land worden en word het gemakkelijker om meer bevoegdheden naar de gewesten over te hevelen. Weg met de taalgrens maar meer onafhankelijkheid op politiek gebied.
zal niet gebeuren.
België volledig Franstalig of gedaan met België.
Oud 1 mei 2010, 12:04   #9
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Tweetaligheid is inderdaad een grote stap in de goede richting. En dat zou moeten beginnen in het onderwijs. Zoals in dit onderstaande voorbeeld.

"In 2001 startten drie Brusselse scholen met een project waarbij de wettelijk voorziene uren Frans gedeeltelijk werden omgezet naar andere leerdomeinen zoals lichamelijke opvoeding en rekenen. Na vier jaar blijken zowel de leerlingen als de leerkrachten wel te varen bij dit initiatief.
In de Hendrik Conscienceschool in Schaarbeek wordt wiskunde eerst in het Nederlands gegeven, en daarna in het Frans. Die leerlingen uit meertalige scholen kunnen beter rekenen dan hun leeftijdsgenootjes uit gewone Nederlandstalige scholen.
Het onderzoek toont aan dat leerlingen uit een Nederlandstalige controleschool gemiddeld 54 procent halen voor wiskunde. Bij de drie meertalige scholen is dat 69,2 procent. Eén van de redenen daarvoor is dat de kinderen dus meer uren wiskunde krijgen.
Ondanks de eigen positieve evaluatie worden de projecten niet geselecteerd in het kader van de vernieuwende onderwijsprojecten die door de Vlaamse overheid ondersteund worden, de zogenaamde 'proeftuinen'. Elf Nederlandstalige scholen uit Brussel gaan nu op eigen houtje door met meertalig onderwijs. Ze kunnen dat zonder de taalwet te overtreden. In Vlaanderen kan dat niet, zodat elf Vlaamse scholen hun meertaligheidsprojecten kunnen opbergen.
In 2001 en 2002 waren er in Wallonië al 51 Franstalige scholen waar 50 tot 80 procent van de vakken in het Nederlands wordt gegeven."

Laatst gewijzigd door system : 1 mei 2010 om 12:04.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 12:09   #10
Shadowke

Standaard

een druppel op een hete plaat system.
Oud 1 mei 2010, 12:15   #11
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben daarvoor wel te vinden.
Tweetaligheid in België zorgt er voor dat ik zonder problemen me verstaanbaar kan maken van Schiermonnikoog tot in Nice.

Dat is pas schaalvergroting
Oud 1 mei 2010, 12:30   #12
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In 2001 en 2002 waren er in Wallonië al 51 Franstalige scholen waar 50 tot 80 procent van de vakken in het Nederlands wordt gegeven."[/i]
Een goede ontwikkeling, maar in het perspectief van ca 2000 scholen van de Franse gemeenschap is dat natuurlijk nog erg karig.

2%

dat is geen basis om een meertalige populatie op te bouwen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 12:33   #13
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

la belgique zal nooit 2 talig zijn, nooit.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 12:36   #14
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Waarom niet ? Zelfs de grootste losers, snobs, elitaire windneuzen gaan met de hoop meedoen eens de wind zo waait. En zo goed als bijna iedereen moet in staat zijn om op gelijke welke leeftijd een andere taal te leren verstaan. Spreken hoeft niet eens.
Oud 1 mei 2010, 12:41   #15
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een land kan nooit tweetalig zijn, alleen individuen kunnen dat en dan nog, alleen individuen met een intellectueel niveau.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 12:41   #16
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
een druppel op een hete plaat system.
een reis begint met het zetten van een eerste stap.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 12:51   #17
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb hier een leuke folder :

De vlaamse Esperantobond vzw organiseert een

F e s t i v a l v a n S t r e e k t a l e n

(in het kader van hezt Beneluxcongres 13-16 mei 2010)

Aan dit festival kan afzonderlijk deelgenomen worden:
het zal plaatsvinden op 14 mei 21010 van 9hg30 tot 17h30

De voordrachten vinden afzondserlijk in het Nederlands als het Esperanto plaats.

De volgende streektalen komen o.a. aan bod:

*Brabants (waartoe ook het Antwerps behoort)

*Fries

* Luxemburgs

* Picardisch

* Waals

(andere talen die niet besproken worden zijn o.a. Gronings, Drents, Gelders-Overijssels, Twents, Zuid-Gelders, Limburgs, Oost Vlaams, West-Vlaams, Champenois, Lorrain, Westfries, Hollands en.. Duits...

Zegelstraat 3
2140 Borgerhout

De inkom is gratis, reserveren is niet nodig (een vrijwillige bijdrage is welkom).

België/Belgique is dus niet 2talig, maar eerder 8-talig....
Geen rekening houdens met de recente immigratie (meer dan 170 verschillende nationaliteiten in Antwerpen... waaronder diverse mensen met talen zonder land...)

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 1 mei 2010, 12:52   #18
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt een goed idee. Een taal kunnen begrijpen en kunnen lezen, is veel eenvoudiger dan ze moeten spreken of schrijven.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 12:57   #19
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Lijkt een goed idee. Een taal kunnen begrijpen en kunnen lezen, is veel eenvoudiger dan ze moeten spreken of schrijven.
Passieve talkennis is inderdaad een ideale situatie waarbij iedereen zich in zijn eigen taal kan uitdrukken en de andere kan begrijpen.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 1 mei 2010, 13:04   #20
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ergens gehoord of gelezen (dubbelinterview van het strikje met Martens en Claes dacht ik) dat onze communautaire problemen vooral voortkomen uit de onwil van de Walen indertijd om België tweetalig te maken. Naar mijn mening zijn de tijden daar nu wel rijp voor.
Hoe kom je daar nu bij?

Naar mijn mening zijn de tijden nu wel rijp om België vaarwel te zeggen. Niet om met achterhaalde concepten uit begin vorige eeuw toch nog proberen te laten werken.

Citaat:
Ik ben alvast voorstander en zou graag mijn Frans bijschaven.
Je bent dus niet tweetalig... Dat is als een maagd die seks het einde vindt.

Citaat:
Ieder spreekt dus gewoon zijn eigen taal gelijk waar in het land en de ander moet dan maar zien dat hij of zij het verstaat en wordt anders het land uit gezet richting Nederland of Frankrijk.
En natuurlijk kan het concept "onder dwang" niet uitblijven in dit wereldvreemde, absurde voorstel.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be