Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2016, 22:42   #1
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard Minister Galant ziet verspilling bij NMBS.

Er kan bij het spoor nog meer *bespaard worden dan de 663 miljoen euro die nu al voorzien is. Dat zegt *minister van *Mobiliteit *Jacqueline Galant (MR) in een *gesprek met deze krant. "Ik ben *geschrokken van de verspilling bij de NMBS."

In maart moet de regering bij de *begrotingscontrole weer op zoek naar geld. Terwijl partijen al volop hun veto's stellen, ziet minister *Galant bij de NMBS - die onder haar bevoegdheid valt - wél nog mogelijkheden om verder te snijden. "Er is veel verspilling", zegt ze. "Sommige mensen hebben er ook hun eigen *carrière laten voorgaan op het belang van de reiziger." Galant kijkt daarbij naar de complexe structuur van het spoorbedrijf, dat veel kaderpersoneel tewerkstelt. Tegen maart of april komt ze met een moderniseringsplan.

"Bij het gewone personeel komen er zeker geen naakte ontslagen", verzekert de liberale minister alvast. Ze hoopt dan ook dat haar hervormingsplannen geen stakingen veroorzaken. "Als we de bonden alles rationeel *uitleggen en openlijk op tafel leggen, zullen ze wel begrip hebben", meent Galant. Op 18 februari zit ze al met hen rond de tafel. Het socialistische ACOD had er immers mee gedreigd het treinverkeer eind deze maand plat te *leggen als er geen rechtstreeks overleg kwam.

Haar socialistische voorgangers krijgen van Galant trouwens een stevige veeg uit de pan over het nieuwe vervoersplan. Sinds de aangepaste regeling op 14 december van start ging, kwam er al een stroom klachten. "Dat plan is door mijn voorgangers gemaakt", zegt Galant. "Zij hebben verzuimd om met de regionale ministers samen te zitten en het treinaanbod af te stemmen op dat van bus en tram." Galant werkt nu al aan een nieuw vervoersplan. Dat moet in 2017 in voege treden.

Met dank aan HLN.

Lees dit nu eens goed...
véél kaderpersoneel, gewoon personeel geen naakte ontslagen.
Dat is toch wat ik hier al verschillende keren heb geschreven, meer bazen dan werkvolk.
En omgedraaide piramide, veel bazen vanboven en weinig werkvolk vanonder.
18 februari, een datum om naar uit te kijken, ik denk dat ik mijne BBQ al ga opwarmen.
In een klein stationneke
op achtien februari...

En anders in maart of april, een hete lente op komst?

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 9 februari 2016 om 22:44.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2016, 23:53   #2
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Patrick, wie heeft die omgekeerde piramide in het verleden veroorzaakt?
"De bazen" zou een te simpel antwoord zijn.......
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2016, 00:41   #3
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Patrick, wie heeft die omgekeerde piramide in het verleden veroorzaakt?
"De bazen" zou een te simpel antwoord zijn.......
Die mannen van de omgekeerde piramide hebben binnen de 2 dagen hun rode parachute heel goed verstopt. alleen bij promoties halen ze die soms nog boven.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2016, 06:13   #4
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Die mannen van de omgekeerde piramide hebben binnen de 2 dagen hun rode parachute heel goed verstopt. alleen bij promoties halen ze die soms nog boven.
Ja want Bovy, hoofd HR is ne rooie
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2016, 13:25   #5
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ja want Bovy, hoofd HR is ne rooie
Groene parachute, al even erg. Eerst vakbondsman dan NMBS-top. Wablieft? moet er nog zand zijn?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 10 februari 2016 om 13:25.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2016, 21:57   #6
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

De drie omgekeerde piramiden is iets wat de bazen van de NMBS in de tijd wilden. De vakbond heeft de NMBS toen gewaarschuwd van het niet te doen. En toen van 3 omgekeerde piramides naar 2 omgekeerde piramides bij het gevolg dat de 2 omgekeerde piramides vanboven breder worden.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2016, 09:12   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
De drie omgekeerde piramiden is iets wat de bazen van de NMBS in de tijd wilden. De vakbond heeft de NMBS toen gewaarschuwd van het niet te doen. En toen van 3 omgekeerde piramides naar 2 omgekeerde piramides bij het gevolg dat de 2 omgekeerde piramides vanboven breder worden.
Actie Godverdomme, ACTIE!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2016, 17:45   #8
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Maar als we actie voeren is het ook niet goed.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2016, 10:19   #9
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
De drie omgekeerde piramiden is iets wat de bazen van de NMBS in de tijd wilden. De vakbond heeft de NMBS toen gewaarschuwd van het niet te doen. En toen van 3 omgekeerde piramides naar 2 omgekeerde piramides bij het gevolg dat de 2 omgekeerde piramides vanboven breder worden.

De vakbonden staan zelf ook een efficiënte organisatie in de weg door vast te houden aan een eenheidsstatuut, en te eisen dat alle werknemers bij dezelfde werkgever onder dezelfde voorwaarden aangesteld zijn.

HR Rail is het grootste gedrocht binnen de NMBS groep.

Gewoon proper in drie bedrijven splitsen. NMBS Reizigers, Infrabel en B-Cargo. Personeel krijgt een nieuw contract bij een van deze entiteiten. B-Cargo verkopen we dan, aan bijv. Schenker.

Voila. Simpel. Minder bazen. Als de Patrick M meent met dat zijngrootste bezwaar de complexe structuur en het grote aantal bazen is dan moet hij hier met harte achter gaan staan.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2016, 10:23   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar als we actie voeren is het ook niet goed.
Sorry,

Vergeten mijn sarcasmeknop uit te zetten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2016, 21:01   #11
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Proper in drie bedrijven splitsen is zeker niet minder bazen. Ieder van de drie bedrijven zijn bazen en onderbazen en het werkvolk gewoon verdeeld. Is in het verleden bij de Belgische spoorwegen gebeurd en dat werkte ook niet.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2016, 21:18   #12
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Proper in drie bedrijven splitsen is zeker niet minder bazen. Ieder van de drie bedrijven zijn bazen en onderbazen en het werkvolk gewoon verdeeld. Is in het verleden bij de Belgische spoorwegen gebeurd en dat werkte ook niet.
Omdat er geen splitsing was, want officieel werkte al het personeel voor de Holding en vandaag voor HR Rail. Een splitsing die keer op keer zo ge eurd op vraag van de vakbonden.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2016, 21:18   #13
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Proper in drie bedrijven splitsen is zeker niet minder bazen. Ieder van de drie bedrijven zijn bazen en onderbazen en het werkvolk gewoon verdeeld. Is in het verleden bij de Belgische spoorwegen gebeurd en dat werkte ook niet.
Omdat er geen splitsing was, want officieel werkte al het personeel voor de Holding en vandaag voor HR Rail. Een splitsing die keer op keer zo gebeurd op vraag van de vakbonden.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2016, 21:32   #14
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Ge blijft weeral hangen, splitsing was niet gevraagd door de vakbonden maar door de top van de NMBS en de Belgische politiek.
De vakbonden hadden juist gewaarschuwd dat het niet ging werken.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2016, 21:38   #15
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Ge blijft weeral hangen, splitsing was niet gevraagd door de vakbonden maar door de top van de NMBS en de Belgische politiek.
De vakbonden hadden juist gewaarschuwd dat het niet ging werken.
Nee, de vakbonden wilden niet dat enkel bepaalde functies zoals het toewijzen van de rijpaden werd overgedragen naar het ministerie van verkeer. Want dan zou dat deel van het personeel niet meer onder het statuut vallen. Dus werd op vraag van de vakbonden het drieledige monster geboren waardoor al het personeel voor de Holding ging werken en dus iedereen onder hetzelfde statuut bleef werken. Maar als u niet anders doet dan naar de praatjes van de vakbond luisteren weet u inderdaad niet beter.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 12:16   #16
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Maar het enige wat die splitsing heeft opgeleverd was meer bazen want het werkvolk werd verdeeld over de drie groepen en het was niet op vraag van de vakbonden. De vakbonden wilden 1 groep behouden.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 12:29   #17
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar het enige wat die splitsing heeft opgeleverd was meer bazen want het werkvolk werd verdeeld over de drie groepen en het was niet op vraag van de vakbonden. De vakbonden wilden 1 groep behouden.
De vakbonden willen één statuut behouden, al de rest boeit hen niet.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 15:12   #18
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

De vakbonden moeten dat ene statuut behouden want anders doen de werkgevers wat ze willen met de werknemers.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2016, 08:12   #19
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De vakbonden staan zelf ook een efficiënte organisatie in de weg door vast te houden aan een eenheidsstatuut, en te eisen dat alle werknemers bij dezelfde werkgever onder dezelfde voorwaarden aangesteld zijn.

HR Rail is het grootste gedrocht binnen de NMBS groep.

Gewoon proper in drie bedrijven splitsen. NMBS Reizigers, Infrabel en B-Cargo. Personeel krijgt een nieuw contract bij een van deze entiteiten. B-Cargo verkopen we dan, aan bijv. Schenker.

Voila. Simpel. Minder bazen. Als de Patrick M meent met dat zijngrootste bezwaar de complexe structuur en het grote aantal bazen is dan moet hij hier met harte achter gaan staan.
Wat B-Carg betreft loop je wat achter. Dat heet tegenwoordig Blogistics en is al voor bijna 70 % in handen van een Zwitserse groep bron
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2016, 13:48   #20
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Nog 3 jaar en dan geef ik mijn werkpijp aan Maarten.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be