Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2016, 10:23   #1
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard Mag de terugbetaling van een medische behandeling afhangen van uw levensstijl?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160218_02135369

Citaat:
Een duur geneesmiddel tegen long*fibrose wordt alleen terugbetaald als de patiënt bewijst dat hij niet rookt. Wie rookt, heeft dus minder rechten.
Moet de maatschappij opdraaien voor mensen die, mogelijk omwille van hun levensstijl, dure medicijnen moeten slikken, en toch niet wensen hun ongezonde levensstijl aan te passen?
Oud 18 februari 2016, 10:41   #2
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Mensen die roken, zichzelf volstoppen met vet en suiker, abnormaal veel zuipen, te veel werken,... Die mogen inderdaad alles zelf betalen. Ze kiezen er immers zelf voor om ongezond te leven, niemand legt hen dat op.

ALVORENS men dit echter mag toepassen moet er onmiddellijk paal en perk gesteld worden aan het automatisch toegang verlenen tot onze sociale zekerheid en gezondheidszorg van vluchtelingen en nieuwkomers in het algemeen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2016, 10:54   #3
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht

Moet de maatschappij opdraaien voor mensen die, mogelijk omwille van hun levensstijl, dure medicijnen moeten slikken, en toch niet wensen hun ongezonde levensstijl aan te passen?
Uw vraag is eigenlijk op zich al suggestief.

Als je het artikel gelezen hebt dan zie je dat er geen link is aangetoond tussen de ziekte en het roken. Verder is het ook niet aangetoond dat roken de werking van het medicijn zal onderdrukken.

Mijn mening is dat mensen die ziek worden door hun ongezonde levensstijl daar inderdaad zelf voor mogen opdraaien. Maar het geval beschreven in het artikel voldoet dus niet aan dat criterium.

Wat wel in aanmerking komt: rokers met long-kanker, vette mensen met diabetes,...
Oud 18 februari 2016, 10:58   #4
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Uw vraag is eigenlijk op zich al suggestief.

Als je het artikel gelezen hebt dan zie je dat er geen link is aangetoond tussen de ziekte en het roken. Verder is het ook niet aangetoond dat roken de werking van het medicijn zal onderdrukken.

Mijn mening is dat mensen die ziek worden door hun ongezonde levensstijl daar inderdaad zelf voor mogen opdraaien. Maar het geval beschreven in het artikel voldoet dus niet aan dat criterium.

Wat wel in aanmerking komt: rokers met long-kanker, vette mensen met diabetes,...
Niks suggestief, gewoon beschrijving van een mogelijke toestand.
Het gaat er over dat roken wel degelijk een rol speelt in hun ziekte, hoewel het mogelijk niet de oorzaak van hoeft te zijn. Moet men dan blijven betalen voor iemand die door verder te blijven roken niet aangeeft aan zijn behandeling mee te werken?

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 18 februari 2016 om 10:59.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2016, 11:46   #5
Guinevere
Banneling

Standaard

Rokers worden geviseerd op levensstijl maar bv. een geslachtsoperatie wordt wel terug betaald? Terwijl een patiënte zelfs een borstreconstructie na amputatie (borstkanker) zelf moet betalen.

Heel logisch allemaal.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2016, 12:14   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Als mensen die roken niet geholpen worden, dan moeten ze ook niet bijdragen.

Laat rokers en drinkers dan 6% belasting betalen voor de vorm en daarmee afgelopen, dan kunnen ze zelf een centje opzijleggen en zich privé verzekeren voor als ze ziek worden.
Oud 18 februari 2016, 12:19   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Uit De Standaard (via de link in de post hierboven):

Citaat:
‘Roken heeft een ongunstig effect op het verloop van de ziekte’, zegt Ri De Ridder, directeur-generaal van het Riziv. ‘Het gaat bovendien om een dure behandeling. Dus is het niet onredelijk om aan patiënten te vragen om te stoppen met roken.’
Als ge zelf niet een beetje wilt meewerken, dan moet ge van die dure behandeling van mij geen solidariteit vragen.
Hoogstens wat medelijden.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2016, 12:19   #8
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht

Een medische behandeling laten afhangen van levensstijl is zever en belachelijk.
Ga je wie een ongeluk veroorzaakt door verkeerde manoeuvre ( levensstijl) niet helpen, ga je sporters( levensstijl) uitsluiten, mensen met verslavingsproblematiek( dus geen ontwenning meer, afkicken onder begeleiding zelfs geen psychiatrische hulp meer) laten we alcoholici aan hun lot over, diabetici ( ook samenhang met levensstijl)
Dat is ergerlijk , iedereen heeft recht op dezelfde gezondheidszorg, punt uit!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2016, 12:24   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Veel sporters moeten reeds een aparte supplementaire verzekering betalen.

Maar wat mij betreft, mag daar wel eens een discussie supplementair over opgestart worden.

Om sporters met grotere risico's voor kosten voor de mutualiteit af te wegen tegenover de gunstige gezondheidsaspecten van dat sporten.
En dan wil ik nog breed zijn, en ook sociale en culturele aspecten mee in rekening nemen.

Een voorbeeld: parachutespringen. Ik zie daar weinig maatschappelijk voordeel aan, en zelfs al zijn er weinig ongevallen mee, een aparte volledige verzekering moet dan maar de financiële tol zijn om het zotteke uit te gaan hangen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 18 februari 2016, 12:56   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Maar wat mij betreft, mag daar wel eens een discussie supplementair over opgestart worden.

Om sporters met grotere risico's voor kosten voor de mutualiteit af te wegen tegenover de gunstige gezondheidsaspecten van dat sporten.
En dan wil ik nog breed zijn, en ook sociale en culturele aspecten mee in rekening nemen.

Een voorbeeld: parachutespringen. Ik zie daar weinig maatschappelijk voordeel aan, en zelfs al zijn er weinig ongevallen mee, een aparte volledige verzekering moet dan maar de financiële tol zijn om het zotteke uit te gaan hangen.

.
Kom schoof, je zit hier niet in K&K hé.
Oud 18 februari 2016, 12:59   #11
Anna List
Banneling

Standaard

kom kom, BE heeft de beste sociale zekerheid in de hele wereld.

die kritiek is ongetwijfeld een politieke afrekening van separatisten.

ze moesten maar eens ziek worden in de US of zo!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2016, 13:00   #12
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

.
toch raar dat mijn ziekteverzekering sportclublidmaatschap terugbetaald omdat de cijfers bewijzen dat sporters algemeen minder gezondheidskosten hebben dan niet sporters.
Oud 18 februari 2016, 13:02   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als mensen die roken niet geholpen worden, dan moeten ze ook niet bijdragen.

Laat rokers en drinkers dan 6% belasting betalen voor de vorm en daarmee afgelopen, dan kunnen ze zelf een centje opzijleggen en zich privé verzekeren voor als ze ziek worden.
:hear: :hear:

en doe mij maar geen RSZ, ik heb geen nood aan officiële werkloosheidsverzekering of officieel (armtierig) pensioen!
Oud 18 februari 2016, 13:02   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
toch raar dat mijn ziekteverzekering sportclublidmaatschap terugbetaald omdat de cijfers bewijzen dat sporters algemeen minder gezondheidskosten hebben dan niet sporters.
Schoof wil waarschijnlijk een extra belasting voor de mensen die aan sport doen.

Ter meerdere glorie van Belgie.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 18 februari 2016 om 13:03.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2016, 13:26   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Een medische behandeling laten afhangen van levensstijl is zever en belachelijk.
Ga je wie een ongeluk veroorzaakt door verkeerde manoeuvre ( levensstijl) niet helpen, ga je sporters( levensstijl) uitsluiten, mensen met verslavingsproblematiek( dus geen ontwenning meer, afkicken onder begeleiding zelfs geen psychiatrische hulp meer) laten we alcoholici aan hun lot over, diabetici ( ook samenhang met levensstijl)
Dat men een beslissing tot behandeling niet laat afhangen van de voorgeschiedenis van de patiënt vind ik normaal.

Maar mag men eens de peperdure behandeldeling gestart dan niet van de patient eisen dat hij stopt met roken? Het is gewoon een feit dat roken nefast is voor de longen. Als je in die situatie blijft verder roken, dan vraag je er toch zelf om?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2016, 13:30   #16
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Citaat:
en toch niet wensen hun ongezonde levensstijl aan te passen?
Daar gaat het over! Betalen voor gezondheidszorg OK, maar niet als je je eigen verantwoordelijkheid niet opneemt door te stoppen met, in dit geval, roken.
Je moet iemands brand niet blussen als die zelf olie op het vuur giet.
Oud 18 februari 2016, 13:44   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Heb ik onvoldoende aangegeven dat ik het niet in twijfel trek dat veel sportdisciplines inderdaad erg positief zijn voor de volksgezondheid ?

Aai dontink so.

.

Oud 18 februari 2016, 14:02   #18
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb ik onvoldoende aangegeven dat ik het niet in twijfel trek dat veel sportdisciplines inderdaad erg positief zijn voor de volksgezondheid ?

Aai dontink so.

.
wellicht omdat jij niet sport.
Oud 18 februari 2016, 14:04   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Schoof wil waarschijnlijk een extra belasting voor de mensen die aan sport doen.

Ter meerdere glorie van Belgie.
lacht m maar uit gij, maar ze zijn toch maar België aan t redden!

dat gaat nog vele schone ministerschappen van staat en nadien dito staatsbegrafenissen geven ! k zie ze al voor mij, met zo'n schoon vod op hun kist later! ... me dunkt dat je ondertussen wel kan stellen dat zelfs Schiltz het in zijn meest Belgische jaren nooit zo bont gemaakt heeft!
Oud 18 februari 2016, 14:23   #20
geertvdb

Standaard

Juist gehoord op de radio dat dit soort verzoeken al lang gebeurd. Een patient die een kandidaat is voor een levertransplantatie wordt gevraagd om geen alcohol te drinken.
Net hetzelfde, gebeurt al jaren, kraaide geen haan naar.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be