Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

Discussietools
Oud 1 april 2016, 09:47   #1
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard Nieuwe jihadi's radicaliseren in amper 30 dagen

Terwijl Europa in de ban is van zelfmoordaanslagen door moslimterroristen bereikt ons dit niet zo geruststellend nieuws:

Citaat:
Ze zijn jonger, minder gelovig dan hun voorgangers en radicaliseren in razend tempo. Een nieuwe generatie jihadisten staat op, blijkt uit een grootschalig terreuronderzoek in Europa dat vandaag wordt gepresenteerd. En lang niet alle landen weten wat ze daarmee aan moeten.
Een maand. Soms is er niet meer nodig dan een luttele 30, of vooruit, 31 dagen nodig om een jihadist te worden. Zo snel kan het gaan, zag terreurexpert Bibi van Ginkel tijdens het onderzoek dat ze uitvoerde met medewerking van vrijwel alle lidstaten van de Europese Unie.

Die leverden de cijfers aan, over jihadisten binnen de landsgrenzen. Lieten weten wat voor mensen naar het kalifaat van terreurorganisatie IS vertrokken. En: hoe ze met het fenomeen omgaan, op het gebied van veiligheid, justitie en preventie. "Het onderzoek is uniek, omdat de meeste gegevens rechtstreeks van de overheden komen. Daardoor kan er een vergelijking worden gemaakt tussen de verschillende landen van de EU.''

Aantallen
Vanuit Europa vertrokken sinds 2012 in totaal tenminste 3922 mensen, maximaal zijn het er 4294, naar het kalifaat. Minstens 580 van deze 'buitenlandse strijders' stierven daar, in Syrië en Irak.

Ex-criminelen
Waarom? In elk geval lang niet altijd vanwege het geloof. "Het element islam is veelal een sausje, dat er later overheen gaat. Maar het begint niet bij een diepe overtuiging.'' Wel bij ex-criminelen, of anderen die het gevoel hebben een outcast te zijn, er niet bij te horen. "Vaak zijn deze mensen al bekend bij de politie. Als herboren salafist vinden ze een legitimatie voor hun daden.''

Trends
"Als je naar de gegevens van de landen kijkt, zie je een aantal trends. Een grotere groep vrouwen gaat naar het kalifaat, sommigen daarvan zijn ook echt bij verbonden aan IS bataljons. We zien ook dat een groeiend aantal bekeerlingen vertrekt.''

Tussen de 6 en 23 procent is niet eens opgevoed met het islamitisch geloof. "Opvallend is ook dat in enkele landen de jihadisten steeds jonger worden.'' Piepjong soms: inmiddels is 4 tot 10 procent van de strijders niet ouder dan 18 jaar. En de radicalisering van al deze mensen gaat steeds sneller. Die ene maand, dat is een voorbeeld uit Frankrijk.
http://www.hln.be/hln/nl/32616/Terre...30-dagen.dhtml

Wat ik al altijd zeg is bij deze dus bewezen: onbenullen en criminele radicaliseren met geen enkele andere redenen dan zichzelf belangrijk voelen. Jonge moslims zijn blijkbaar makkelijke prooien voor IS ronselaars die nog steeds ongemoeid hun gang gaan.
Hypochonder is offline  
Oud 1 april 2016, 10:00   #2
Peche
Banneling

Standaard

Er dient een übergroot debat te komen.
Waarin alle partijen betrokken worden. Want praten werkt.
Peche is offline  
Oud 1 april 2016, 10:04   #3
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Met religieuzen praten werkt niet.
Oud 1 april 2016, 10:16   #4
Peche
Banneling

Standaard

Religieuzen hebben het hier dan ook niet voor het zeggen. Wij moeten praten en onze weg uitbreiden.
Peche is offline  
Oud 1 april 2016, 10:42   #5
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooral in combinatie met kaarsjes, kindertekeningen, gevoelige liedjes en gedichtjes.
Thuleander is offline  
Oud 1 april 2016, 11:38   #6
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

"minder gelovig"

Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 1 april 2016, 11:46   #7
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Praten met moslims ...
de vuile muilekoek is offline  
Oud 1 april 2016, 11:47   #8
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Ik denk dat ook niet omdat ze gevangen zitten in een kunstmatige bubbel ...
de vuile muilekoek is offline  
Oud 1 april 2016, 12:15   #9
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Praten met moslims ...
1/4 van de syriëstrijders zijn geen geboren moslims.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 1 april 2016, 12:17   #10
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
En bekeerde moslims zijn geen moslims ?
Eyjafjallajökull is offline  
Oud 1 april 2016, 12:26   #11
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
En bekeerde moslims zijn geen moslims ?
Neen, want als bekeerde katholieken alles kapot beginnen te maken wat te maken heeft met islam is dat okay omdat het katholicisme een religie is en religies mogen alles. Godsdienstvrijheid is absoluut volgens het etablissement.
Oud 1 april 2016, 15:51   #12
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

zolang we het spaghettimonster de schuld blijven geven komen we nergens...

Net overtuigd zijn dat praten niet helpt met gelovigen is = niet praten. En dan kan je enkel de schuld bij jezelf zoeken.

Met gelovigen praten lukt perfect. Het zijn trouwens moslims die het hardst in de wereld strijden tegen IS, niet de belgen.

Dus in dit kleine belgenlandje kunnen we denk ik beter met deze bondgenoten gaan praten ipv ze te haten.
viaSanctus is offline  
Oud 1 april 2016, 15:57   #13
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Neen, want als bekeerde katholieken alles kapot beginnen te maken wat te maken heeft met islam is dat okay omdat het katholicisme een religie is en religies mogen alles. Godsdienstvrijheid is absoluut volgens het etablissement.
beste tv verslaafde...sorry het jou te moeten melden, maar het is niet okay hoor hoor Zo denk ik er althans over en de meeste mensen denk ik. Kan ook niet goed begrijpen waarom jij dat okay vindt? Het is tenslotte jouw uitspraak. ik hoop dat je het niet afschuift op "de mensen", want dat zou niet netjes van je zijn in hun plaats te "prediken".

Als je doelt op het feit dat zaken "zo ver zijn kunnen komen", dan zijn er vele andere zaken die jarenlang als "okay" (om je terminologie te gebruiken) werden beschouwd, zoals discriminatie, werkloosheid, dissociatie, polarisatie,.. die volgens mij eerder aan de basis liggen dan het zogenaamde feit dat ze "gelovig" zijn.
viaSanctus is offline  
Oud 1 april 2016, 16:57   #14
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Klopt niet: 'Tussen de 6 en 23 procent is niet eens opgevoed met het islamitisch geloof. '
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 1 april 2016, 17:00   #15
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door viaSanctus Bekijk bericht
beste tv verslaafde...sorry het jou te moeten melden, maar het is niet okay hoor hoor Zo denk ik er althans over en de meeste mensen denk ik. Kan ook niet goed begrijpen waarom jij dat okay vindt? Het is tenslotte jouw uitspraak. ik hoop dat je het niet afschuift op "de mensen", want dat zou niet netjes van je zijn in hun plaats te "prediken".

Als je doelt op het feit dat zaken "zo ver zijn kunnen komen", dan zijn er vele andere zaken die jarenlang als "okay" (om je terminologie te gebruiken) werden beschouwd, zoals discriminatie, werkloosheid, dissociatie, polarisatie,.. die volgens mij eerder aan de basis liggen dan het zogenaamde feit dat ze "gelovig" zijn.
Ik ben werkloos, dus blaas dan maar 50 mensen op. Zoiets?
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 1 april 2016, 17:01   #16
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bla bla bla bla allemaal onze schuld bla bla bla
Man, ik ben dat gezeik van jouw soort apologeten gewoon kotsbeu.
Pleur toch effe op!
Dat sentimenteel gelul past volledig in de traditie van een geseculariseerde humanistische ideologie die rechtstreeks gekaapt werd uit het oude christelijke universalisme, met zijn "alle mensen zijn broeders"-gevoel.
Met de bijbel kun je net als met de koran alle kanten uit.
Met een Jezus en zijn "keer de andere wang toe" en de parabel over zijn geweldloze arrestatie waarbij hij zelfs een door zijn apostel afgeslagen oor weer aan het hoofd van één van zijn beulen zette, kun je de wacko's het zwijgen opleggen. Maar met Mohammed heb je die beweegruimte niet. Die roeide desnoods hele stammen uit als ze hem ook maar een strobreed in de weg legden.

Er vechten duizenden Arabieren uit de steenrijke golfstaten met IS en aanverwante groepen mee, ook onze schuld zeker?

Het heeft alles met islam te maken, zo simpel is het.

Trek de parallel met de katholieke inquisitie in de middeleeuwen.
De pest, de inval van moslimlegers in Europa tot diep in Frankrijk toe, het verlies van Jeruzalem, dit alles eeuwen voor de eerste kruistocht, resulteerde in het besef dat alleen een puriteinse vorm van het geloof nog redding kon brengen voor de christenheid (en het terug in de gunst komen van de almachtige),die zoals de islam een patent heeft op het claimen van de enige weg naar het paradijs. En jawel, de meeste slachtoffers van de inquisitie waren christenen, ketters, afvalligen, en geen moslims. Gaan we nu ook onze kerk schor staan roepen dat de inquisitie dus helemaal niks met het katholicisme te maken heeft?

De islam is een veroveringsgodsdienst en claimt de uitverkorenheid boven alle andere religies. Het besef grenzeloos achter te lopen op de wereld rondom hen (zowel in de golfstaten, waar de olie als een goddelijk bewijs van uitverkorenheid betekent en Arabieren niks anders presteren dan geld verdoen, westerse ingenieurs ontwerpen er alles, arbeiders uit verre landen bouwrn het en alkes wat ze nodig hebben importeren ze, zolang ze zelf hun handen maar niet vuil steken, als in islamitische staten waar de sharia is geïmplementeerd, als in het westen, zowel in landen wiens regime door het westen wordt gesteund en landen die het westen openlijk verketteren) heeft hen een gevoel van vernedering opgeleverd en een onmogelijkheid om te begrijpen waarom de belofte van verhevenheid zo vaal afsteekt tegenover de rest van de wereld.

Hun reactie, waar ook ter wereld: meer islam. Wat resulteert in de verkiezingsoverwinning van de Moslimbroederschap tot het succes van IS in Syrië en Irak.

Religie, de enige universele reden in de ummah.

Al de rest is cultuurrelativerend, apologetisch gewauwel.

Wel, fuck them all!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 1 april 2016 om 17:27.
Nierika is offline  
Oud 1 april 2016, 17:04   #17
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Ik ben werkloos, dus blaas dan maar 50 mensen op. Zoiets?
Het is zinloos. Die oogkleppen en het daaruit voortvloeiend gewauwel krijg je nooit meer weg...
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 1 april 2016, 17:09   #18
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mooi voorbeeldje van dat 'praten met elkaar'

https://www.youtube.com/watch?v=pmRJTxqd6J8
Oud 1 april 2016, 17:23   #19
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Bla bla bla bla allemaal onze schuld bla bla bla
Man, ik ben dat gezeik van jouw soort apologeten gewoon kotsbeu.
Pleur toch effe op!

Er vechten duizenden Arabieren uit de steenrijke golfstaten met IS en aanverwante groepen mee, ook onze schuld zeker?
Belgïe: 1 op 24.000 jihadi's
Indonesië: 1 op 500.000 jihadi's

Misschien, moeten we met zijn allen ons in armoede storten. Mogelijks helpt dat.
Dirk A is offline  
Oud 1 april 2016, 17:26   #20
Krates
Banneling

Standaard

Citaat:

Het is een combinatie van verschillende factoren zowel sociaaleconomische componenten alsook een problematische ideologie plus een genetische aanleg voor geweld en psychopathie. Dan krijg je een gevaarlijke cocktail; zo worden organisaties als Daesh geboren.
Krates is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be