Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2004, 17:08   #1
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard Het kan nog gekker: 80 km/h op de autobaan !

Er moeten meer 80 km-zones op de snelwegen komen

Eens
(47%)
Oneens
(53%)

tot nu toe hebben 2238 mensen gestemd

Uitleg stelling

De luchtvervuiling boven de Randstad behoort tot de ergste ter wereld. Dat bleek onlangs nog uit de foto van een speciale milieusatelliet, die een grote rode vlek boven Nederland liet zien.

Om de luchtkwaliteit in de Randstad te verbeteren wil minister Peijs van Verkeer nu de maximumsnelheid verlagen. Op vier snelwegtrajecten mag straks in plaats van 100 nog maar 80 kilometer per uur worden gereden. Naast minder uitlaatgassen zou dat ook minder dodelijke slachtoffers en een betere doorstroom van het verkeer opleveren. De perfecte oplossing? Of wordt de automobilist onnodig gedupeerd?

Gekke hollanders!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 17:52   #2
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Gekke hollanders!
Logistiek hebben ze echter wel gelijk dat als een autostrade aan zijn debiet komt, er een betere flow zal zijn aan 80 dan aan 100. Het probleem in Nederland is echter dat het zowieso al aan 10 is, zodat die maatregelen gezever zijn.

Wat ze daar nodig hebben zijn twee of drie extra baanvakken, maar dat zullen de zogenaamde milieubewegingen wel tegenhouden.
Oud 29 oktober 2004, 18:16   #3
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Logistiek hebben ze echter wel gelijk dat als een autostrade aan zijn debiet komt, er een betere flow zal zijn aan 80 dan aan 100. Het probleem in Nederland is echter dat het zowieso al aan 10 is, zodat die maatregelen gezever zijn.

Wat ze daar nodig hebben zijn twee of drie extra baanvakken, maar dat zullen de zogenaamde milieubewegingen wel tegenhouden.
Dat is onmogelijk.

Het mag dan wel in België zijn, maar het is toch vergelijkbaar. Als je 's morgens van Limburg naar Brussel gaat, kom je ter hoogte van Bekkevoort in een ware autostroom terecht. Stilstaan gebeurd nog neit, maar sneller dan 110 geraak je zelden.
Veel mensen ijveren voor een dere rijvak op de E314. Maar dat is nagenoeg onmogelijk, jammer genoeg heeft men vroeger geen rekening gehouden met de potentiële groei van het aantal wagens. Je kunt dit ook vergelijken met Nederland.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 18:53   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard dan moet het JUISTE probleem aangepakt!

Luchtvervuiling bestrijden via snelheidsbeperking,autobeperking,taxatie,en wat nog allemaal???

Kijk,als het probleem milieukundig bekeken wordt,dan zitten we met 2 feiten:

1) Een moderne maatschappij vereist massaal transport,zowel groot,klein,individueel,collectief,enz...,en de dingen slibben geleidelijk dicht rond de grote steden...
2) Bijna 100% van dat transport gebeurd middels opstoken van fossiele brandstoffen,rechtstreeks of onrechtstreeks....

Punt 1: lost zichzelf wel op,onbereikbare gebieden zullen door de "marktwerking" weer bereikbaar worden(enkel een domme aap vestigt zich nu nog met zijn hoofdkantoor in de hoofdsteden.(er zijn nog veel domme apen,ik geef het toe)
Punt 2: De staat kan hier sturen(aanmoediging brandstofcellen),pushen(quotas opleggen,Californisch systeem) en stok achter de deur houden (via staatsinstellingen alternatieve technologien doen ontwikkelen,die mensen moeten toch IETS doen nietwaar?)

Ik vrees dat punt 2 veel te weinig toegepast wordt
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2004, 12:01   #5
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Logistiek hebben ze echter wel gelijk dat als een autostrade aan zijn debiet komt, er een betere flow zal zijn aan 80 dan aan 100.
Daar ga ik mee akkoord. Ik ben geen tegenstander als men zulks experiment eens wil opzetten op de Brusselse Ring hier. Maar het mag enkel worden geprobeerd op snelwegen die oververzadigd zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 30 oktober 2004 om 12:02.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2004, 17:40   #6
Dimitri

Standaard

Citaat:
Gekke hollanders!
Bij Rotterdam is er al een 80 km-stuk op de A13 bij Overschie. De huizen staan daar aan beide kanten pal op de snelweg. Als je daar een maandje zou moeten wonen zou je dit voorstel lang zo gek niet meer vinden.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 31 oktober 2004 om 17:44.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2004, 17:43   #7
Dimitri

Standaard

Citaat:

Er is al een heel plan voor wegverbreding door het kabinet voorgesteld. Over vijftien jaar mag een reis in het spitsuur nergens meer dan een kwart langer duren dan normaal, dat is waar op afgerekend wordt. De vraag is alleen of het werkt, want meer rijstroken betekent automatisch meer wegverkeer omdat autorijden dan aantrekkelijker wordt.
Oud 31 oktober 2004, 17:46   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Bij Rotterdam is er al een 80 km-stuk op de A4 bij Overschie. De huizen staan daar aan beide kanten pal op de snelweg. Als je daar een maandje zou moeten wonen zou je dit voorstel lang zo gek niet meer vinden.
Ik ken dat stuk... daar moet je idd opletten. Er wordt een foto genomen als je erin rijdt en een foto als je uit die zone rijdt. Als het stuk daartussen niet overeenkomt met een gemiddelde snelheid van 80km/u dan hang je.

Vraag is echter : wie was daar eerst ? De snelweg of die huizen ? En kan 80km/u nou überhaupt zoveel schelen in lawaai daar ? Het is gewoon waanzin om daar te wonen en nog waanzinniger om die verkeersader daar te gaan zitten bottlenecken. Ofwel had men de snelweg anders moeten leggen ofwel had men moeten onteigenen. Als die huizen er niet stonden, dan had men daar nooit mogen laten bouwen. Als men echt niet aan die "kip of ei" toestand uitraakt dan moet men de snelweg daar maar onder de grond doortrekken. Deze oplossing is gewoon idioot.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 31 oktober 2004, 17:49   #9
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is al een heel plan voor wegverbreding door het kabinet voorgesteld. Over vijftien jaar mag een reis in het spitsuur nergens meer dan een kwart langer duren dan normaal, dat is waar op afgerekend wordt. De vraag is alleen of het werkt, want meer rijstroken betekent automatisch meer wegverkeer omdat autorijden dan aantrekkelijker wordt.
Met dat laatste ben ik het niet met je eens. Autorijden is waanzinnig duur... enkel mensen met geld of mensen die niet anders kunnen (gebrekkige aansluiting openbaar vervoer met het werk) doen dat. Als er de laatste twintig jaar nog verkeer is bijgekomen dan heeft dat te maken met de welstand van de mensen en het enorm toegenomen vrachtverkeer. Ik sta de laatste tijd gewoon te staren naar de dubbele rij vrachtwagens op de Brusselse ring... daar is die nooit voor gemaakt geweest.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 31 oktober 2004, 18:45   #10
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Ik ken dat stuk... daar moet je idd opletten. Er wordt een foto genomen als je erin rijdt en een foto als je uit die zone rijdt. Als het stuk daartussen niet overeenkomt met een gemiddelde snelheid van 80km/u dan hang je.

Vraag is echter : wie was daar eerst ? De snelweg of die huizen ? En kan 80km/u nou überhaupt zoveel schelen in lawaai daar ? Het is gewoon waanzin om daar te wonen en nog waanzinniger om die verkeersader daar te gaan zitten bottlenecken. Ofwel had men de snelweg anders moeten leggen ofwel had men moeten onteigenen. Als die huizen er niet stonden, dan had men daar nooit mogen laten bouwen. Als men echt niet aan die "kip of ei" toestand uitraakt dan moet men de snelweg daar maar onder de grond doortrekken. Deze oplossing is gewoon idioot.
De huizen stonden daar wel veel eerder hoor. Dat zijn van die woningen met gezamenlijk trappenhuis volgens mij, dus die moeten minstens vijftig jaar oud zijn. De maximumsnelheid van 80 km/u is er overigens niet alleen vanwege de geluidsoverlast, maar ook vanwege de luchtverontreiniging. Hoe sneller auto's rijden, des te meer stoten ze uit. En het is daar al niet bepaald gezond om te wonen.

De oplossing die wordt voorgesteld is het aanleggen van een tweede snelweg van Den Haag naar Rotterdam, de A4 door het Midden-Delfland (Delft-Schiedam ten oosten van Schipluiden). Helaas wordt daar al veertig jaar over gesproken omdat men het niet eens wordt over de manier van aanleggen. Het Midden-Delfland is nl. het laatste stukje ongerept weidelandschap tussen Den Haag en Rotterdam. De weg zal daarom op z'n minst verdiept aangelegd worden. Het alternatief is een snelweg via het Westland (Den Haag-Naaldwijk-Maassluis) om het Midden-Delfland heen.
Oud 31 oktober 2004, 18:49   #11
Dimitri

Standaard

Citaat:
Met dat laatste ben ik het niet met je eens. Autorijden is waanzinnig duur... enkel mensen met geld of mensen die niet anders kunnen (gebrekkige aansluiting openbaar vervoer met het werk) doen dat. Als er de laatste twintig jaar nog verkeer is bijgekomen dan heeft dat te maken met de welstand van de mensen en het enorm toegenomen vrachtverkeer. Ik sta de laatste tijd gewoon te staren naar de dubbele rij vrachtwagens op de Brusselse ring... daar is die nooit voor gemaakt geweest.
Het openbaar vervoer in Nederland is helaas nog steeds duurder dan de auto, dus dat argument gaat niet op. Als er dan bredere wegen worden aangelegd, waardoor de capaciteit toeneemt, wordt het voor veel mensen aantrekkelijk om uit het ov en in de auto te stappen. Met als gevolg dat het nog steeds vaststaat. In de Randstad wonen gewoon zoveel mensen, dat er altijd file zal staan. De enige oplossing hier is het ingrijpend verbeteren van het openbaar vervoer.
Oud 31 oktober 2004, 19:23   #12
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het openbaar vervoer in Nederland is helaas nog steeds duurder dan de auto, dus dat argument gaat niet op.
Hoeveel kost het openbaar vervoer in NL ? Met de wagen rijden is een zaak van 25-30 eurocent per kilometer*, een intussen wat verouderde inschatting gezien de hoge olieprijs.

* = rekening houdende met brandstof, onderhoud en ontwaarding/slijtage van de wagen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 31 oktober 2004, 19:25   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het openbaar vervoer in Nederland is helaas nog steeds duurder dan de auto, dus dat argument gaat niet op. Als er dan bredere wegen worden aangelegd, waardoor de capaciteit toeneemt, wordt het voor veel mensen aantrekkelijk om uit het ov en in de auto te stappen. Met als gevolg dat het nog steeds vaststaat. In de Randstad wonen gewoon zoveel mensen, dat er altijd file zal staan. De enige oplossing hier is het ingrijpend verbeteren van het openbaar vervoer.
Ik kan me inbeelden dat de wagen nog steeds niet aantrekkelijk is als je pakweg in Amsterdam of sommige delen van Rotterdam gaat werken.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 31 oktober 2004, 19:48   #14
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hoeveel kost het openbaar vervoer in NL ? Met de wagen rijden is een zaak van 25-30 eurocent per kilometer*, een intussen wat verouderde inschatting gezien de hoge olieprijs.

* = rekening houdende met brandstof, onderhoud en ontwaarding/slijtage van de wagen.
Hoeveel het per kilometer is weet ik niet precies, maar in principe kun je met een auto elke dag overal naar toe, dus kun je dat het beste vergelijken met een OV-jaarkaart, waarmee je ook elke dag overal naartoe kan (met alle vormen van openbaar vervoer). Een OV-jaarkaart voor één persoon is 2695 euro. Als die 25-30 eurocent inclusief alle vaste en variabele kosten is, zou je dus minstens 9.000 kilometer per jaar moeten rijden om goedkoper uit te zijn met het OV. En dan kun je nog niet eens van deur tot deur komen. Bovendien vermoed ik dat die 25-30 eurocent gebaseerd is op rijden op benzine en rijden op diesel en zeker rijden op gas is veel goedkoper.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 31 oktober 2004 om 19:51.
Oud 31 oktober 2004, 19:59   #15
Dimitri

Standaard

De actuele brandstofprijzen van Shell:
benzine (euro 95): 1,26 euro per liter
diesel: 0,98 euro per liter
gas: 0,52 euro per liter
Oud 31 oktober 2004, 20:21   #16
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel het per kilometer is weet ik niet precies, maar in principe kun je met een auto elke dag overal naar toe, dus kun je dat het beste vergelijken met een OV-jaarkaart, waarmee je ook elke dag overal naartoe kan (met alle vormen van openbaar vervoer). Een OV-jaarkaart voor één persoon is 2695 euro. Als die 25-30 eurocent inclusief alle vaste en variabele kosten is, zou je dus minstens 9.000 kilometer per jaar moeten rijden om goedkoper uit te zijn met het OV. En dan kun je nog niet eens van deur tot deur komen. Bovendien vermoed ik dat die 25-30 eurocent gebaseerd is op rijden op benzine en rijden op diesel en zeker rijden op gas is veel goedkoper.
Ik woon op 25 km van mijn werk. Dat is dus nog niet erg veel... dan zit ik al aan 10.000km per jaar enkel en alleen voor verplaatsingen van en naar het werk. Dan ben ik nog niet naar de winkel geweest of eens naar vrienden, familie, op reis, e.d. ...

Die kilometerprijs voor de wagen is onafhankelijk van de gebruikte brandstof. Bij diesel zijn de vaste taksen immers veel hoger en ook is de wagen duurder in aanschaf. Bovendien wordt het merendeel van dat bedrag bepaald door de ontwaarding en het onderhoud van de wagen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 31 oktober 2004, 21:05   #17
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik woon op 25 km van mijn werk. Dat is dus nog niet erg veel... dan zit ik al aan 10.000km per jaar enkel en alleen voor verplaatsingen van en naar het werk. Dan ben ik nog niet naar de winkel geweest of eens naar vrienden, familie, op reis, e.d. ...

Die kilometerprijs voor de wagen is onafhankelijk van de gebruikte brandstof. Bij diesel zijn de vaste taksen immers veel hoger en ook is de wagen duurder in aanschaf. Bovendien wordt het merendeel van dat bedrag bepaald door de ontwaarding en het onderhoud van de wagen.
Ik denk dat gas toch wel goedkoper is dan benzine hoor. De literprijs is meer dan de helft goedkoper, met een moderne G3-installatie krijg je korting op de houderschapsbelasting en de wegenbelasting is veel minder hoog dan voor diesel. Voor een wagen van 1000 kilo betaal je aan wegenbelasting per kwartaal in Zuid-Holland (belasting verschilt licht per provincie) met benzine 78 euro, met diesel 169 euro en met autogas 98 euro.

Maar goed, OV is inderdaad al vrij snel goedkoper. Dat neemt niet weg dat het gemak om zelf van deur tot deur te kunnen een beslissend voordeel is voor veel mensen. Zeker omdat je met het OV veel moet overstappen om op je bestemming te komen. Daarom zullen mensen waarschijnlijk altijd ook een auto willen hebben.
Oud 31 oktober 2004, 21:55   #18
Peace
Europees Commissaris

Peace's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eens
(47%)
Oneens
(53%)

Uitleg stelling

De luchtvervuiling boven de Randstad behoort tot de ergste ter wereld. Dat bleek onlangs nog uit de foto van een speciale milieusatelliet, die een grote rode vlek boven Nederland liet zien.

Om de luchtkwaliteit in de Randstad te verbeteren wil minister Peijs van Verkeer nu de maximumsnelheid verlagen. Op vier snelwegtrajecten mag straks in plaats van 100 nog maar 80 kilometer per uur worden gereden. Naast minder uitlaatgassen zou dat ook minder dodelijke slachtoffers en een betere doorstroom van het verkeer opleveren. De perfecte oplossing? Of wordt de automobilist onnodig gedupeerd?

Gekke hollanders!
Indien men de luchtverontreinigeing en het aantal ongevalen wil verminderen dan kan dit enkel met het aantal mensen in dat land te verminderen.
Oud 1 november 2004, 16:53   #19
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eens
(47%)
Oneens
(53%)

Uitleg stelling

Gekke hollanders!
Ik ken toevallig iemand die aan één van deze wegen woont in Rotterdam, het is echt heel erg daar. Er zit zo'n ongelooflijk dik laag roet op alles, dat als je daar een glas water op het balkon uitstrooit er een vieze dikke zwarte drap richting afvoerput gaat.
Tja de ideale oplossing is de Duitse autobähnstelsel, maar er is simpelweg niet genoeg ruimte in Nederland om zoiets te realiseren. Onze infrastructuur is zo compact dat er weinig ruimte is voor uitbreiding.
Overigens had het CDA het plan om dubbeldekkerwegen te bouwen (uiteraard verschrikkelijk duur), maar dan gaan we dus echt de kant op van New York et cetera.
Oud 1 november 2004, 16:55   #20
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Indien men de luchtverontreinigeing en het aantal ongevalen wil verminderen dan kan dit enkel met het aantal mensen in dat land te verminderen.
Daar hebben we toevallig ook een club voor : De Club Van 10 Miljoen. Deze organisatie streeft ernaar om, zoals de naam al zegt, een Nederland te vormen met maximaal 10 miljoen Nederlanders. De rest 'moet' emigreren naar landen als Canada, Australië en België

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be