![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Ecologie / E85 bio-ethanol binnenkort naar België
Tot nu toe was E85 bio-ethanol verboden in de Belgische pompen, maar de brandstof zou naar ons kunnen komen. Deze ‘biobrandstof’ is al talrijk aanwezig in andere landen, zoals Frankrijk. Maar je hebt er een aangepaste motor voor nodig. https://www.autogids.be/autonieuws/e...in-belgie.html Laatst gewijzigd door Garry : 30 januari 2022 om 22:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Dat artikel dateert van augustus 2019. Bij mijn weten is er nog geen E85 aan de pomp beschikbaar, tenminste ik heb het nog nooit gezien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.406
|
![]() Zoals men kan lezen zal dat niet komen, en als het komt zal het een dikke flop zijn. En enkel voor wagens die buiten garantie zijn.
Landbouwgrond voor brandstof? ![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2022 om 17:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
En dan staan ze verwonderd dat een groot deel van de bevolking zegt, "wordt het niet stilletjes tijd om hier heel dat België-gedoe, met zijn ontelbaren tegenstrijdige politici, op te doeken". Laatst gewijzigd door Garry : 31 januari 2022 om 23:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Ik denk het niet.
Op zich is brandstof uit plantaardige bronnen een goed idee, maar niet als het ten koste gaat van landbouwgrond die voor de teelt van voeding kan worden gebruikt. Micele heeft daarin gelijk. Bovendien vereist de E85 brandstof subsidie en dat terwijl onze overheid slapend rijk wordt met de torenhoge belasting op klassieke brandstoffen. Geen fijne gedachte voor een overheid die altijd uit is op geld. Ik ga ervan uit dat onze overheid tussen 2019 en nu tot het inzicht gekomen is dat E85 toch niet zo een goed idee is en daar vanaf is gestapt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
https://energyfactor.exxonmobil.eu/n...tof-gebruiken/ Laatst gewijzigd door Garry : 2 februari 2022 om 02:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
|
![]() Dat valt wel mee. De bio brandstof is agressiever voor kunststof (plastiek/rubber)
en zonder aanpassingen riskeer je na een tijdje brandstoflekken of zoals hier, bij een recent aangekochte Renault 5, (injectie) een piepende brandstofdruk regelaar. Wil je echt geen risico lopen dan kost een ombouw je ergens 600€. In Frankrijk kost de E85 ongeveer 0,7 €/liter. Ook kleine lonen kunnen daar milieu bewust rijden. ![]()
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 februari 2022 om 09:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
|
![]() Citaat:
OK, beetje bij beetje vervangen door 'verkozenen van het volk' die vervolgens werden ingewijd in de gebruiken en gewoontes met als beloning, een rijkelijk leven waar het woord verantwoordelijkheid niet bestaat. Moest het zijn dat er geïnteresseerden opdagen, verkoop de gewesten aan de hoogste bieder ...
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 februari 2022 om 09:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Carbid..._=(carbid).jpg Laatst gewijzigd door Garry : 2 februari 2022 om 17:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Je moet het carbid laten reageren met water om acetyleen te produceren. Dat acetyleen zou je als brandstof kunnen gebruiken. Met 1kg carbid kan je een 400 gram acetyleen maken, maar je hebt ongeveer 2kg carbid nodig om evenveel energie te hebben als in 1 liter diesel. Heb even gezocht en carbid kost als snel 5 - 10€/kg. Dus technisch moeilijk en duur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.406
|
![]() Superbenzine 95 E10 verbruikte 1,5 % meer dan Superbenzine 95 E5.
Bio-ethanol heeft minder energie-inhoud dan 100%-benzine, verbruik stijgt. Hoe meer bio-ethanol hoe minder energie. Daar gaat al een deel van de goedkopere prijs van E10... Er werd slechts 0,9% minder CO2 uitgestoten met E10 tov E5 (dat is gewoon rekenen, het ethanolverschil is 4,2%) Bron ADAC rollenbanktest volgens oude NEDC-cyclus, en dat zijn "bromfietssnelheden" (33,35 kmh gemiddeld). Getest in 2020. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 2 februari 2022 om 18:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
|
![]() Citaat:
Dit lijkt mij ook milieutechnisch en CO2 (komt vrij bij reactie tussen kalksteen en steenkool + verbranding van de steenkool bij die hoge T) gewijs niet de meest ideale oplossing.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
Ik had inmiddels ook al gevonden dat de prijs iets van een 15 euro/kg bedraagt, iets dat ik helemaal niet verwacht had. In het gedacht zijnde dat dat volledig uit gebruik was was ik van mening dat de kostprijs veel minder zou zijn. Ik denk dat ik voortaan in Frankrijk biobrandstof ga tanken aan 0,7 /L Ik moet er dan wel 40 km voor rijden x 2 aan 5 of 6 L/100km. Pak nu nog 6 L op 80 km. Dat is 6 x 0.7 = 4,20 €. Koppel ik daar gelijk mijn aankopen in de Auchan en Le Roy Merlin aan en dan heb ik die paar eurootjes al dubbel en dik terugverdiend en weet je wat met België? ![]() Laatst gewijzigd door Garry : 5 februari 2022 om 02:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
|
![]() Citaat:
E5 is superbenzine 98. ![]() Wat weet jij eigenlijk echt? Posten zonder dat je echt weet waar je het over hebt, het blijft raar hoor.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
|
![]() Citaat:
![]() Het antwoord is trouwens al gepost. Carbuur zou trouwens ook een goede remedie zijn tegen mollen. Wat carbuur in een mollengang, de ingang dichtmaken en het carbuur dat vrijkomt zou de mol naar de buren verjagen. Informatie over het ontploffingsgevaar gaf de informatiebron niet.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 6 februari 2022 om 21:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
|
![]() Citaat:
De mensen leven daar nog, hier wroeten de mensen zich te pletter om alles betaald te krijgen en worden nog bedrogen op de koop toe.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
|
![]() |
![]() |