Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2004, 21:05   #1
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard 40.000 artikels

De Nederlandstalige wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina, heeft deze week de grens van de 40.000 artikles overschreden. Voor wie Wikipedia niet kent, het is een project om encyclopediën te schrijven in alle talen, maar (uniek eraan) idereen kan eraan meedoen. Ook U. Alle artikels zijn geschreven door vrijwillers, worden nagelezen en verbeterd door vrijwillgers, soms gereistreerd, maar ook toevallige passanten. de grootste Wikipedia, de Engelstalige telt ondertussen al tegen de 400.000 artikels.
Dit project groeit nog, en groeit zelfs sneller en sneller. Op 8-11 werden er maar liefst 174 artikels bijgemaakt.

Wat denken de forumleden van dit project? Kan een project dat op vrijwilligers draait beter worden dan de professionele stuff? Zou U er een bijdrage aan kunnen/durven/willen leveren?
Een aantal mensen vinden het leuk om er allerhand obscenitieten tussen te plaatsen. Graag ook uw mening daarover.

Laatst gewijzigd door driewerf : 9 november 2004 om 21:09.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2004, 21:09   #2
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Zeer goed, en uiterst handig.
Ik heb al het al vaak gebruikt, en probeer dan ook zelf wat aan te vullen (tip, veel ongeschreven artikels zijn er al in het engels en dienen enkel vertaald te worden)
Oud 11 november 2004, 20:46   #3
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Zeer goed en handig initiatief inderdaad. Het enige probleem is natuurlijk dat er eigenlijk geen controle mogelijk is op datgene dat mensen er schrijven, waardoor er al wel eens foutieve informatie op terug te vinden is. Het professionele overtreffen en/of vervangen lijkt mij daarom niet mogelijk.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2004, 21:26   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Een aantal mensen vinden het leuk om er allerhand obscenitieten tussen te plaatsen. Graag ook uw mening daarover.
Ik ben niet vies van obscene tieten.
Oud 11 november 2004, 23:23   #5
driewerf

Standaard

Wat is er obsceen aan een trio tieten?
Maar triestig is wel dat er lieden zijn die zich geroepen voelen om van Wikipedia gebruik te maken om tussen ernstige artikels in, obsceniteiten te plaatsen.
Oud 11 november 2004, 23:29   #6
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Zeer goed en handig initiatief inderdaad. Het enige probleem is natuurlijk dat er eigenlijk geen controle mogelijk is op datgene dat mensen er schrijven, waardoor er al wel eens foutieve informatie op terug te vinden is. Het professionele overtreffen en/of vervangen lijkt mij daarom niet mogelijk.
Bedoeling is dat er een soort van zelfcontrole ontstaat. Als je foute informatie tegenkomt, verbeter die dan. Als je nog wat extra weet, voeg het eraan toe. De bedoeling achter Wikipedia is dat het een immer groeiend gegeven is, en dat geen enkel artikel ooit 'af' is. Momenteel ben ik zelf bezig aan een artikel over creationisme. Het kan nog wel even duren voor ik het openbaar gooi, omdat er veel meer over te schrijven valt dan ik zelf verwacht had, en omdat het een zeer gevoelig gegegeven is, waar een woord verkeerd voldoende is om gekelderd te worden.

Laatst gewijzigd door driewerf : 11 november 2004 om 23:35.
Oud 12 november 2004, 14:35   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er obsceen aan een trio tieten?
Niks maar ik vraag me af waar die vierde dan naar toe is.

Deze encyclopedie is wel een mooi voorbeeld van de waarde van het internet. Ik hoop ten zeerste dat dit informatiemedium altijd een anarchie blijft en zich nooit laat inkapselen door reglementeringen, winstprincipes of staatscontrole.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2004, 15:12   #8
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Wat denken de forumleden van dit project?
Goed, maar niet betrouwbaar. Als starter is het handig, maar als ik echt betrouwbare info wil, neem ik mijn toevloed tot betaalde bronnen (afin ja, in de bieb betaal je wel niet).

Citaat:
Kan een project dat op vrijwilligers draait beter worden dan de professionele stuff?
Neen. En dat blijkt ook wel zo. Her en der is een en ander met een gekleurde pen geschreven. Zo maakt de BUB er een sport van hun lemma constant te censureren. Foundation is de enige die er zijn naam durft bij schrijven. Veel linksen gebruiken het als propagandastunt, maar ook van rechterkant durft men wel eens gekleurde teksten schrijven. Een tekenend voorbeeld was het lemma Indymedia, waar een communist, "Violet", per se wou censureren dat Indymedia zich als antikapitalistisch profileert (zelfs nadat er een link werd gegeven naar waar het op die site stond), en dat Indymedia.be tot 2X toe werd geregistreerd op adressen waar ook mantelorganisaties van de PVDA zich huisvesten...

Citaat:
Zou U er een bijdrage aan kunnen/durven/willen leveren?
Ikke? Nee toch!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruikeromie/bijdrages

Citaat:
Die worden er binnen de minuut tot het kwartier uitgefilterd. Ook massale beschadiging kan met 3 muisklikken hersteld worden.

Erger vind ik de oorlogen. Op de Engelse wiki is dit nog erger, maar bijvoorbeeld over Fahrenheit was er destijds een oorlog tussen de aanhangers van Fahrenheit=Pool en Fahrenheit=Duitser.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be