Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2017, 13:15   #1
Anna List
Banneling

Standaard de taalgrens is ook een economische grens

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170831_03044860

Citaat:
Een op de drie van alle Belgische bedrijven die actief zijn op het internet, beperken het taalgebruik op hun website tot het Frans. Sites die eentalig het Nederlands gebruiken, komen bijna niet voor.
...
Taalgrens

Vande Wiele noemt zich ‘geschokt’ door het grote verschil in meertaligheid tussen websites van bedrijven uit Vlaanderen of uit het Franstalige landsgedeelte.

‘Liefst 162.000 websites van Belgische bedrijven zijn eentalig in het Frans opgesteld, tegenover slechts 8.000 die eentalig in het Nederlands bestaan. Bijna alle bedrijven in Vlaanderen hanteren naast het Nederlands ook het Frans of het Engels, of beide. In Wallonië is dat duidelijk niet het geval.’
...
Failliet

Nog dit: driekwart van alle Belgische bedrijven en bedrijfjes die failliet gaan, waren niet actief op het internet. ‘Dat wil niet zeggen dat een bedrijf of ondernemer met een website niet kan failliet gaan’, zegt Vande Wiele. ‘Maar het toont wel aan dat ondernemers die failliet gaan, niet goed bezig waren.’
maw 'het alles gaat goed'-PS credo vs de werkelijkheid ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 15:13   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170831_03044860

maw 'het alles gaat goed'-PS credo vs de werkelijkheid ...
Sinds wanneer zijn er op het internet grenzen ?

Toch niet grenzen van fatsoen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 15:29   #3
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

wat begreep je juist niet aan deze zin in het artikel ?

Citaat:
Vande Wiele noemt zich ‘geschokt’ door het grote verschil in meertaligheid tussen websites van bedrijven uit Vlaanderen of uit het Franstalige landsgedeelte.
Oud 31 augustus 2017, 15:51   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar inhoudelijk niets zeker? Ja, zo kennen we u als de waarheid u niet uitkomt.
Oud 31 augustus 2017, 16:24   #5
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het gaat hier niet over grenzen op het internet. Wel over het totaal verschillend gedrag van de Franstaligen en de Nederlandstaligen t.a.v. het gebruik van meer dan één taal op de websites. De Vlamingen zijn op dat punt duidelijk veel meer flexibel dan de WalloBruxers die blijkbaar vastgevroren zitten in "la langue et la culture française". Dat is niet erg snugger wanneer je beseft dat die WalloBrux-websites ook bekeken worden door niet-franstalige gebruikers. Ronduit achterlijk!
Daaruit wordt, volkomen terecht, geconcludeerd dat de grens tussen Wallonië en Vlaanderen niet alleen een taal-culturele maar evenzeer een economische grens is.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 21:20   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ontkennen.
Onder de mat vegen.
"'t Is nie waar" heel hard roepen.
Schelden: nationalisten, nazi's, fascisten, ze willen het land kapot maken ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 02:01   #7
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het gaat hier niet over grenzen op het internet. Wel over het totaal verschillend gedrag van de Franstaligen en de Nederlandstaligen t.a.v. het gebruik van meer dan één taal op de websites. De Vlamingen zijn op dat punt duidelijk veel meer flexibel dan de WalloBruxers die blijkbaar vastgevroren zitten in "la langue et la culture française". Dat is niet erg snugger wanneer je beseft dat die WalloBrux-websites ook bekeken worden door niet-franstalige gebruikers. Ronduit achterlijk!
Daaruit wordt, volkomen terecht, geconcludeerd dat de grens tussen Wallonië en Vlaanderen niet alleen een taal-culturele maar evenzeer een economische grens is.
Inderdaad, ik ben weliswaar Brabander en geen Zeeuw, maar zelfs ik zie , dat die Belgische Franstalige zaken, hele potentiële markten niet aangeboord laten, dat kost ze potentiële omzet.
Oud 1 september 2017, 04:03   #8
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Inderdaad, ik ben weliswaar Brabander en geen Zeeuw, maar zelfs ik zie , dat die Belgische Franstalige zaken, hele potentiële markten niet aangeboord laten, dat kost ze potentiële omzet.
Mochten al mijn toenmalige Belgische franstalige concurrenten zichzelf zo uit de markt hebben geprezen destijds zou ik een gat in de lucht hebben gesprongen! Mijn afzetgebied in Belgenland had immers een veel hogere belangrijkheid kunnen verwerven naast de buitenlandse markten.
Wat schrijft het hedendaagse flamingant Q. kippeboutje hierboven?
Hij klaagt dat concurrenten zo lomp als een achterdeur zijn.

Dan kan ik weer niet anders denken dan: "goe bezig in Vlaendrenland..."

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 1 september 2017 om 04:11.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 05:44   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Mochten al mijn toenmalige Belgische franstalige concurrenten zichzelf zo uit de markt hebben geprezen destijds zou ik een gat in de lucht hebben gesprongen! Mijn afzetgebied in Belgenland had immers een veel hogere belangrijkheid kunnen verwerven naast de buitenlandse markten.
Wat schrijft het hedendaagse flamingant Q. kippeboutje hierboven?
Hij klaagt dat concurrenten zo lomp als een achterdeur zijn.

Dan kan ik weer niet anders denken dan: "goe bezig in Vlaendrenland..."
alleen is het in BE zo dat die Waal met de gatachterlijke houding uw gedwongen collega is en uw eindejaarsbonus afhankelijk is van de gezamenlijk behaalde omzet hé JP ...
Oud 1 september 2017, 07:04   #10
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
alleen is het in BE zo dat die Waal met de gatachterlijke houding uw gedwongen collega is en uw eindejaarsbonus afhankelijk is van de gezamenlijk behaalde omzet hé JP ...
2
Inderdaad wij moeten betalen voor de stommiteiten van de Walen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 07:09   #11
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, 'k volg effe niet. Mijn concurrent = mijn collega? Welke gezamelijke eindejaarsbonus?
In de jaren 70-80-90 betaalde ik mezelf geen salarisbonussen want de staat ging er toch mee lopen, en mijn concurrent betaalde me ookni. 't Gedacht alleen al Wat heb ik gemist in de huidige 'wee-of- doeink' business in Belgenland?

Te ongewikkeld jullie systemen en blijkbaar te sos. Ben daar te oud voor geworden. Pffffft...
Oud 1 september 2017, 07:23   #12
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Sorry, 'k volg effe niet. Mijn concurrent = mijn collega? Welke gezamelijke eindejaarsbonus?
In de jaren 70-80-90 betaalde ik mezelf geen salarisbonussen want de staat ging er toch mee lopen, en mijn concurrent betaalde me ookni. 't Gedacht alleen al Wat heb ik gemist in de huidige 'wee-of- doeink' business in Belgenland?

Te ongewikkeld jullie systemen en blijkbaar te sos. Ben daar te oud voor geworden. Pffffft...
mijn eindejaarsenvelopke is altijd afhankelijk geweest van het behaalde jaarresultaat, dus ja, die meesurfende nietsnut van een collega, die was niet echt populair en ging er snel uit.

Laatst gewijzigd door Anna List : 1 september 2017 om 07:23.
Oud 1 september 2017, 07:24   #13
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mijn eindejaarsenvelopke is altijd afhankelijk geweest van het behaalde jaarresultaat, dus ja, die meesurfende nietsnut van een collega, die was niet echt populair en ging er snel uit.
Ok frank gevallen. Ik snap je verkeerde interpretatie Anna.
Ik sprak niet als werknemer binnen een bedrijf met een competie binnen hun sales.
Ik sprak als bedrijf jegens andere bedrijven. -mijn situatie toen-.
Oud 1 september 2017, 07:26   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok frank gevallen. Ik snap je verkeerde interpretatie Anna.
Ik sprak niet als werknemer binnen een bedrijf met een competie binnen hun sales.
Ik sprak als bedrijf jegens andere bedrijven. -mijn situatie toen-.
dat ik jou nu nog moet uitleggen dat Vl en W nog steeds één BE bedrijf zijn!
Oud 1 september 2017, 07:36   #15
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat ik jou nu nog moet uitleggen dat Vl en W nog steeds één BE bedrijf zijn!
En gezien ik goed ben in de drie landstalen kunnen al die 't minder goed konden uitleggen, op de taalgrens 'de Zenne' gezamelijk gaan bekijken overstromen.

Trouwens: een voordeel van geen werknemer te zijn: mezelf nooit afgedreigd met een C4.
Ikke individualist met personeel geweest toen. Handig om te vermijden een C4 te krijgen.

Nu wel gedegradeerd tot second-in-command na 'She-Who-Must-Be-Obeyed'.
Maar een (bedrijfs)C4 zit er niet in want dat is destijds verkocht!

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 1 september 2017 om 07:38.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 09:14   #16
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
En dan lees je dit:

Citaat:
3. Taalinitiatie

Het decreet basisonderwijs geeft aan dat taalinitiaties in het Frans, Engels en Duits facultatief tot het onderwijsaanbod van het gewoon basisonderwijs behoren. Taalinitiatie in deze drie talen kan dus vanaf het eerste jaar gewoon kleuteronderwijs.

Tot en met het schooljaar 2016-2017 moest steeds eerst taalinitiatie Frans aangeboden worden, vooraleer met taalinitiatie Engels en/of Duits te kunnen starten. Deze prioriteit van het Frans vervalt vanaf het schooljaar 2017-2018. De school kiest zelf of, en zo ja voor welke taal (Duits, Engels, Frans) er initiatie gegeven wordt.
Dat lijkt me een eerste aanzet om het Frans in ons onderwijs te vervangen als tweede taal door Engels.

Met gevolg dat de Vlamingen dezelfde weg opgaan als de Franstaligen: te weinig kennis van de andere landstaal (-en).

Het belang van het kind wordt in het Vlaamse onderwijs ondergeschikt aan het belang van politieke partijen. ik vind dat een bedroevende evolutie.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 10:00   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En dan lees je dit:

Dat lijkt me een eerste aanzet om het Frans in ons onderwijs te vervangen als tweede taal door Engels.

Met gevolg dat de Vlamingen dezelfde weg opgaan als de Franstaligen: te weinig kennis van de andere landstaal (-en).

Het belang van het kind wordt in het Vlaamse onderwijs ondergeschikt aan het belang van politieke partijen. ik vind dat een bedroevende evolutie.
Intern de flamingante partijen, is daar weinig eensgezindheid over, afijn, je hebt twee kampen.
Het ene kamp is van mening dat "hoe flaminganter je bent, hoe beter je Frans zou moeten zijn, want een troef. Kennis is altijd een troef."
Het andere kamp bekijkt het inderdaad iets meer politiek (wie herinnert zich nog de Antwerpse oude advocaat die pleitte voor het afschaffen van het Frans in de scholen ...), maar ... ook iets meer economisch.

Want economisch gezien, is het in het belang van de toekomstige actieve burger dat zijn Engels uitmuntender is dan zijn andere vreemde talen. (enkele uitzondering daargelaten, vanzelfsprekend)

Persoonlijk heb ik een tussenliggende mening daarover.
Het Engels gaat er makkelijker in. Je moet dus meer trainen op het Frans. Ik ben voorstander van een verplichte tweede taal Frans, en derde taal Engels.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 10:59   #18
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Intern de flamingante partijen, is daar weinig eensgezindheid over, afijn, je hebt twee kampen.
Het ene kamp is van mening dat "hoe flaminganter je bent, hoe beter je Frans zou moeten zijn, want een troef. Kennis is altijd een troef."
Het andere kamp bekijkt het inderdaad iets meer politiek (wie herinnert zich nog de Antwerpse oude advocaat die pleitte voor het afschaffen van het Frans in de scholen ...), maar ... ook iets meer economisch.

Want economisch gezien, is het in het belang van de toekomstige actieve burger dat zijn Engels uitmuntender is dan zijn andere vreemde talen. (enkele uitzondering daargelaten, vanzelfsprekend)

Persoonlijk heb ik een tussenliggende mening daarover.
Het Engels gaat er makkelijker in. Je moet dus meer trainen op het Frans. Ik ben voorstander van een verplichte tweede taal Frans, en derde taal Engels.
Voor één zeldzame keer delen we hetzelfde standpunt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 11:02   #19
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Om een uitspraak van Wim Sonneveldt te citeren: "En allemaal mee eten!"
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 11:26   #20
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En dan lees je dit:

Goed bezig.

Alweer een stap in de richting van de Vlaamse Onafhankelijkheid.

De taalgrens zal een staatsgrens worden.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 1 september 2017 om 11:30.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be