Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 december 2017, 23:47   #1
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard Openbaar vervoer gaat terug naar steden en gemeenten

Nu zowel het Belgische NMBS als de Vlaamse De Lijn het openbaar vervoer afbouwen vullen steden en gemeenten zelf het gat in met eigen openbaar vervoer. Misschien moeten landelijke streken zonder deftig openbaar vervoer zoals de Westhoek of de Kempen dit ook eens overwegen? Geef het belastingsgeld dat de inwoners betalen voor een niet-bestaand openbaar vervoer aan de gemeenten terug.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171221_03255721
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 21 december 2017 om 23:49.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2017, 23:50   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Nu zowel het Belgische NMBS als de Vlaamse De Lijn het openbaar vervoer afbouwen vullen steden en gemeenten zelf het gat in met eigen openbaar vervoer. Misschien moeten landelijke streken zonder deftig openbaar vervoer zoals de Westhoek of de Kempen dit ook eens overwegen? Geef het belastingsgeld dat de inwoners betalen voor een niet-bestaand openbaar vervoer aan de gemeenten terug.
In welke gemeente bestaat er geen openbaar vervoer?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2017, 23:56   #3
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Nu zowel het Belgische NMBS als de Vlaamse De Lijn het openbaar vervoer afbouwen vullen steden en gemeenten zelf het gat in met eigen openbaar vervoer. Misschien moeten landelijke streken zonder deftig openbaar vervoer zoals de Westhoek of de Kempen dit ook eens overwegen? Geef het belastingsgeld dat de inwoners betalen voor een niet-bestaand openbaar vervoer aan de gemeenten terug.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171221_03255721
1. Alleen financieel haalbaar in regio's met een grote bevolkingsdichtheid
2. Geef het belastinggeld dat de inwoners betalen voor een niet-bestaand openbaar vervoer aan de belastingbetalers terug.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 00:03   #4
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
1. Alleen financieel haalbaar in regio's met een grote bevolkingsdichtheid
Als enkele landelijke gemeenten samen een streekvervoer op poten zetten, dan is dit ook haalbaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
2. Geef het belastinggeld dat de inwoners betalen voor een niet-bestaand openbaar vervoer aan de belastingbetalers terug.
Is ook een goed idee. Je kan de belastingbetaler eventueel een vervoerskrediet geven die hij/zij mag besteden aan wie hij/zij wil.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 00:20   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Als enkele landelijke gemeenten samen een streekvervoer op poten zetten, dan is dit ook haalbaar.
Geen enkele groep landelijke gemeenten kan de organisatie van dat streekvervoer financieel dragen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 07:01   #6
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Met andere woorden: de subsidiëring van het platteland door de steden wordt teruggeschroefd. De dienstverlening en bereikbaarheid buiten de steden wordt nog slechter, en loopt meer risico slachtoffer te worden van lokale politieke akkefietjes. De kloof tussen het rijke platteland en de arme steden wordt politiek groter en iedereen die zich geen wagen kan permitteren wordt door hun economische realiteit uit den buiten weggejaagd.

Waart gij gene progressief, Doomy? Solidariteit met de werkmens enzo?
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 07:44   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In welke gemeente bestaat er geen openbaar vervoer?
De naam waardig?
Bij ons!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 08:13   #8
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De naam waardig?
Bij ons!
Het leven in een landelijke gemeente is goedkoper, koop een auto. Of verhuis naar de stad.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 08:37   #9
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In welke gemeente bestaat er geen openbaar vervoer?
Bestaan is niet het juiste woord. Op papier bestaat het wel maar het rijd meestal van daar waar je het niet nodig hebt naar daar waar je niet moet zijn op tijdstippen dat ge het niet moet hebben. En als ge er toch ergens mee wil geraken moet ge een combinatie doen van een aantal tussenstops die niet op elkaar zijn afgestemd waardoor ge 3 uur onderweg bent om een afstand af te leggen van soms nog geen half uur met eigen vervoer. Daarbij sta je dan nog tussen de wachttijden in de kou, erg aangenaam is dai niet te noemen en als je de tegenslag hebt dat het goed vol zit mag je rechtstaand hangen bengelen ergens aan een lus, veiligheidsnormen (gordels) zijn overbodig, die tellen alleen voor automobilisten.

Met andere woorden het openbaar vervoer wordt voornamelijk gebruikt door schoolgangertjes die niet al te ver van school wonen en oudere dames die op weg zijn naar of met hun vriendin om ergens een koffie en een gebakje te gaan nuttigen.

Laatst gewijzigd door Garry : 22 december 2017 om 08:48.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 08:50   #10
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het leven in een landelijke gemeente is goedkoper, koop een auto. Of verhuis naar de stad.
Daar kun je dan in betonnen konijnenkoten gaan wonen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 08:51   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De naam waardig?
Bij ons!
De enorme spreiding van de bevolking binnen een plattelandsgemeente is van die aard dat je normale omstandigheden er geen rendabele en sterk uitgebouwd OV kunt organiseren. Dit zal altijd zwaar verlieslatend zijn, tenzij iedereen de auto thuis laat en ze daar met z'n allen steeds beroep doen op het OV.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 08:52   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Bestaan is niet het juiste woord. Op papier bestaat het wel maar het rijd meestal van daar waar je het niet nodig hebt naar daar waar je niet moet zijn op tijdstippen dat ge het niet moet hebben. En als ge er toch ergens mee wil geraken moet ge een combinatie doen van een aantal tussenstops die niet op elkaar zijn afgestemd waardoor ge 3 uur onderweg bent om een afstand af te leggen van soms nog geen half uur met eigen vervoer. Daarbij sta je dan nog tussen de wachttijden in de kou, erg aangenaam is dai niet te noemen en als je de tegenslag hebt dat het goed vol zit mag je rechtstaand hangen bengelen ergens aan een lus, veiligheidsnormen (gordels) zijn overbodig, die tellen alleen voor automobilisten.

Met andere woorden het openbaar vervoer wordt voornamelijk gebruikt door schoolgangertjes die niet al te ver van school wonen en oudere dames die op weg zijn naar of met hun vriendin om ergens een koffie en een gebakje te gaan nuttigen.
Ook vrij normaal: welke mobiliteitsstromen in een plattelandsgemeente zijn van die aard dat er een samehangend OV voor uitgebouwd kan worden. En ja, dat zijn de schoolgangers. Allemaal van punt A naar punt B. Werkenden zwermen evenwel naar over uit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 08:53   #13
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen enkele groep landelijke gemeenten kan de organisatie van dat streekvervoer financieel dragen.
Misschien kunnen ze dan beter investeren in het verbeteren van het wegennet zo dat meer verkeer aan kan en minder files ontstaan.

Ooit zullen ze toch gaan begrijpen, zoals ik al zo dikwijls heb aangehaald, dat openbaar vervoer noooooooit naar behoren zal kunnen werken en gebruikt worden, zelfs niet in de steden.

Laatst gewijzigd door Garry : 22 december 2017 om 08:57.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 08:58   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Misschien kunnen ze dan beter investeren in het verbeteren van het wegennet zo dat meer verkeer aan kan en minder files ontstaan.
Is er iets mis van het wegennet in plattelandsgemeenten? Zijn er daar voortdurend files?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 08:59   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ooit zullen ze toch gaan begrijpen, zoals ik al zo dikwijls heb aangehaald, dat openbaar vervoer noooooooit naar behoren zal kunnen werken en gebruikt worden, zelfs niet in de steden.
Jawel, zeker in steden. De mobiliteitsstromen zijn daar immers zo dicht dat je er wel een rendabel en performant OV voor kunt uitbouwen. Meerdere steden in het buitenland tonen dat trouwens aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 09:04   #16
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook vrij normaal: welke mobiliteitsstromen in een plattelandsgemeente zijn van die aard dat er een samehangend OV voor uitgebouwd kan worden. En ja, dat zijn de schoolgangers. Allemaal van punt A naar punt B. Werkenden zwermen evenwel naar over uit.
Als ze iets bevorderlijk willen doen aan de verkeersstroom zal het niet zijn door het centraliseren van alles en nog wat, maar door het decentraliseren.

bv: De overheid centraliseert al hun diensten zoveel mogelijk in Brussel terwijl die bemand worden door mensen die overal in het land wonen. waarom is dat nodig dat die allemaal in Brussel gevestigd zitten. Het is niet meer zo dat er een bode tussen al die diensten rondfladdert met briefjes en dossiers, alles zit en gebeurt via computers vandaag. Verdeelt die diensten eens over het land rekening houdend met de regio's waar weinig werkgelegenheid is.

Als er zich verkeersproblemen voor doen is het steeds en altijd rond de grote steden. Natuurlijk want daar zit alles op een hoop, fabrieken, terminals en noem maar op.

Laatst gewijzigd door Garry : 22 december 2017 om 09:07.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 09:11   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, zeker in steden. De mobiliteitsstromen zijn daar immers zo dicht dat je er wel een rendabel en performant OV voor kunt uitbouwen. Meerdere steden in het buitenland tonen dat trouwens aan.
Nee ook niet in de steden aangezien er veel te veel weggebruikers zijn die gewoon wegens hun activiteit geen gebruik KUNNEN maken van het openbaar vervoer
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 09:23   #18
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De enorme spreiding van de bevolking binnen een plattelandsgemeente is van die aard dat je normale omstandigheden er geen rendabele en sterk uitgebouwd OV kunt organiseren. Dit zal altijd zwaar verlieslatend zijn, tenzij iedereen de auto thuis laat en ze daar met z'n allen steeds beroep doen op het OV.
Inderdaad. Op dat vlak kunnen we veel van Nederland leren.

Idealiter zou een kleine gemeente slechts enkele haltes nodig moeten hebben. Door o.a. lintbebouwing is dit niet haalbaar en moeten bussen veel te vaak stoppen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 10:08   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Nu zowel het Belgische NMBS als de Vlaamse De Lijn het openbaar vervoer afbouwen vullen steden en gemeenten zelf het gat in met eigen openbaar vervoer. Misschien moeten landelijke streken zonder deftig openbaar vervoer zoals de Westhoek of de Kempen dit ook eens overwegen? Geef het belastingsgeld dat de inwoners betalen voor een niet-bestaand openbaar vervoer aan de gemeenten terug.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171221_03255721
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen enkele groep landelijke gemeenten kan de organisatie van dat streekvervoer financieel dragen.
Inderdaad, vroeger was er het systeem van de belbussen. Dat is afgeschaft omdat het aan de gemeenten teveel kost.
__________________
Trump: ‘En wat met de koeien?’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:57   #20
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is er iets mis van het wegennet in plattelandsgemeenten? Zijn er daar voortdurend files?
Spijtig dat ik je moet tegenspreken Jan maar tracht maar eens van Temse naar Antwerpen LO te geraken. Voortdurend files.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be