Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juni 2018, 15:05   #1
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard De volgende spoorwegstakingen zijn op komst!

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180611_03555196

De NMBS kost de belastingbetaler al bakken geld. Wie gaat voor de extra schade opdraaien?
Zou de NMBS niet beter geprivatiseerd worden? Erger dan het nu is kan het toch moeilijk worden?
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 juni 2018 om 15:05.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 17:52   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180611_03555196

De NMBS kost de belastingbetaler al bakken geld. Wie gaat voor de extra schade opdraaien?
Zou de NMBS niet beter geprivatiseerd worden? Erger dan het nu is kan het toch moeilijk worden?
Lijkt me een normale gang van zaken.

Citaat :
De vakbond wil zo protesteren tegen een voorstel tot herwaardering van de treinbestuurders. ‘Dit voorstel wordt door een meerderheid van het betrokken personeel verworpen’, klinkt het.

De vakbond eist nieuwe onderhandelingen die tot een breed gedragen voorstel moeten leiden.

De datum is volgens de vakbond bewust gekozen om studenten in de examenperiode ‘zoveel mogelijk te ontzien’. ‘Dit zou immers al bij voorbaat de publieke opinie tegen ons doen keren.’
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 18:24   #3
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Lijkt me een normale gang van zaken.

Citaat :
De vakbond wil zo protesteren tegen een voorstel tot herwaardering van de treinbestuurders. ‘Dit voorstel wordt door een meerderheid van het betrokken personeel verworpen’, klinkt het.

De vakbond eist nieuwe onderhandelingen die tot een breed gedragen voorstel moeten leiden.

De datum is volgens de vakbond bewust gekozen om studenten in de examenperiode ‘zoveel mogelijk te ontzien’. ‘Dit zou immers al bij voorbaat de publieke opinie tegen ons doen keren.’
Het is natuurlijk raar hoe dat men dit gepeild heeft bij de werknemers aangezien de vakbonden bij de NMBS altijd hun eigen zinnetje doen.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 20:31   #4
Brakelaar
Minister
 
Brakelaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2011
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.587
Standaard

Het zullen weer de sossen zijn die staken, die werken niet graag....
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 20:38   #5
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Mooi zo.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 20:57   #6
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De NMBS kost de belastingbetaler al bakken geld. Wie gaat voor de extra schade opdraaien?
Moeten we daar compassie mee hebben ofzo.

Met die belastingbetaler.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 06:28   #7
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

De bonden zullen doorgaan met stakingen organiseren tot alles naar de kloten is. Daarna zullen zij de schuld op anderen steken.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 07:17   #8
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
De bonden zullen doorgaan met stakingen organiseren tot alles naar de kloten is. Daarna zullen zij de schuld op anderen steken.
Op N-VA misschien ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 07:29   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

viva de vakbond!


staken tot alles naar de kloten is!


België moet kapot!!!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 07:32   #10
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.667
Standaard

https://www.facebook.com/astbsact/

Nog een andere stakingsaanzegging.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 07:38   #11
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
https://www.facebook.com/astbsact/

Nog een andere stakingsaanzegging.
Het kan weer niet op voor de "eigen vakbondsvolk eerst" bende.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 07:51   #12
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Het kan weer niet op voor de "eigen vakbondsvolk eerst" bende.
Ja jong. Als er honderdduizenden euro's per man bespaard worden terwijl de vorige generatie niets hoeft bij te dragen aan de besparingen dan krijg je dit he. Het zal nog veel erger worden.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 08:46   #13
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180611_03555196

De NMBS kost de belastingbetaler al bakken geld. Wie gaat voor de extra schade opdraaien?
Zou de NMBS niet beter geprivatiseerd worden? Erger dan het nu is kan het toch moeilijk worden?
Veel treinbestuurders zullen juichen bij privatisering. Als een geprivatiseerde NMBS ze een competitief loon moet uitbetalen kijken ze aan tegen 3-4 K per maand, bedrijfswagen en tweede pijler.

Privatisering is echt niet de heilige graal van het spoorvervoer (zie UK). De enige manier waarop een private spoorwegonderneming winstgevend kan zijn, is door cherrypicking van de meest lucratieve lijnen (maar dan laat je driekwart van het land in de kou staan) en fors hogere ticketprijzen. Maar met fors hoger bedoel ik ook écht fòrs hoger. Om u een idee te geven: een jaarabonnement Birmingham-Londen (1u 22 min) bij operator Virgin Trains kost ongeveer £ 10 000 (!).

Stiptheid zal ook niet veel beter zijn, want de factoren die voor vertragingen zorgen blijven net hetzelfde. Van de 17 vertragingen zijn er 7 te wijten aan het rollend materieel (een geprivatiseerd rijtuig is niet betrouwbaarder), 6 aan derden (spoorlopers etc.) en 4 aan de infrastructuur (Infrabel). Je lost de bottleneck aan de Noord-Zuid verbinding niet op door een operator te privatiseren.

Overal in Europa waar private operatoren actief zijn, drijft de sector op subsidies. Soms rechtstreeks, soms via absurde verlagingen van de rijpadvergoedingen door de (overheidsgebonden) infrastructuurbeheerder. (vb: de Britse overheid heeft enkele jaren geleden de West-Coast line vernieuwd voor 10 miljard pond om daarna de rijdpadvergoeding voor Virgin verder te verlagen).
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 08:57   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Veel treinbestuurders zullen juichen bij privatisering. Als een geprivatiseerde NMBS ze een competitief loon moet uitbetalen kijken ze aan tegen 3-4 K per maand, bedrijfswagen en tweede pijler.

Privatisering is echt niet de heilige graal van het spoorvervoer (zie UK). De enige manier waarop een private spoorwegonderneming winstgevend kan zijn, is door cherrypicking van de meest lucratieve lijnen (maar dan laat je driekwart van het land in de kou staan) en fors hogere ticketprijzen. Maar met fors hoger bedoel ik ook écht fòrs hoger. Om u een idee te geven: een jaarabonnement Birmingham-Londen (1u 22 min) bij operator Virgin Trains kost ongeveer £ 10 000 (!).

Stiptheid zal ook niet veel beter zijn, want de factoren die voor vertragingen zorgen blijven net hetzelfde. Van de 17 vertragingen zijn er 7 te wijten aan het rollend materieel (een geprivatiseerd rijtuig is niet betrouwbaarder), 6 aan derden (spoorlopers etc.) en 4 aan de infrastructuur (Infrabel). Je lost de bottleneck aan de Noord-Zuid verbinding niet op door een operator te privatiseren.

Overal in Europa waar private operatoren actief zijn, drijft de sector op subsidies. Soms rechtstreeks, soms via absurde verlagingen van de rijpadvergoedingen door de (overheidsgebonden) infrastructuurbeheerder. (vb: de Britse overheid heeft enkele jaren geleden de West-Coast line vernieuwd voor 10 miljard pond om daarna de rijdpadvergoeding voor Virgin verder te verlagen).
Wat eigenlijk wilt zeggen dat de dienst die een spoorwegmaatschappij aanbiedt gewoon niet voldoende rendabel KAN zijn ?

Lees: is het nog wel nodig dat we een spoorwegmaatschappij hebben ? Kunnen we die 3 miljard per jaar niet gebruiken voor alternatieven die wel in de smaak vallen bij de bevolking ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 09:31   #15
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat eigenlijk wilt zeggen dat de dienst die een spoorwegmaatschappij aanbiedt gewoon niet voldoende rendabel KAN zijn ?
Voor reizigersvervoer met nationale dekking is dat quasi onmogelijk, ja.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Lees: is het nog wel nodig dat we een spoorwegmaatschappij hebben ? Kunnen we die 3 miljard per jaar niet gebruiken voor alternatieven die wel in de smaak vallen bij de bevolking ?
Welk alternatief kan je organiseren voor een schamele 3 miljard?

Wie zegt bovendien dat spoorverkeer niet in de smaak valt bij de bevolking? De algemene tevredenheidsscore van de NMBS in 2016 was 6.75. De tevredenheid over het personeel bij de reiziger lag echter hoger (7.79 voor het rijdend personeel, 7.24 voor het personeel in de stations). Comfort van de treinen scoort 7.12. De slechtste scores zijn voor ticketprijzen (6.25) en stiptheid (6.04). Aanbod scoort 6.74. http://www.belgianrail.be/nl/corpora...tion_2016.aspx

Wat de bevolking vooral lijkt te willen, zijn lagere ticketprijzen, meer aanbod en een betere stiptheid (die deels te realiseren is door investeringen in rollend materieel en spoorcapaciteitsuitbreiding in Brussel).
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"

Laatst gewijzigd door Zeus : 12 juni 2018 om 09:31.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 10:40   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Voor reizigersvervoer met nationale dekking is dat quasi onmogelijk, ja.




Welk alternatief kan je organiseren voor een schamele 3 miljard?

Wie zegt bovendien dat spoorverkeer niet in de smaak valt bij de bevolking? De algemene tevredenheidsscore van de NMBS in 2016 was 6.75. De tevredenheid over het personeel bij de reiziger lag echter hoger (7.79 voor het rijdend personeel, 7.24 voor het personeel in de stations). Comfort van de treinen scoort 7.12. De slechtste scores zijn voor ticketprijzen (6.25) en stiptheid (6.04). Aanbod scoort 6.74. http://www.belgianrail.be/nl/corpora...tion_2016.aspx

Wat de bevolking vooral lijkt te willen, zijn lagere ticketprijzen, meer aanbod en een betere stiptheid (die deels te realiseren is door investeringen in rollend materieel en spoorcapaciteitsuitbreiding in Brussel).
Ik rij niet meer met de trein, ik ga nog liever in de file staan, omdat:

a) Ze onbetrouwbaar zijn
b) Ze vaak overvol zitten
c) Het point to point is en geen direct to destination oplossing is
d) Het veel duurder is dan autovervoer voor iemand die niet kan genieten van go-pass of 65+ pass toestanden en enkel occasioneel gebruik maakt van de trein
e) De kwaliteit van bepaalde (oudere) stellen erbarmelijk is, en ook bepaalde stations (hasselt, genk) echte "onveilige barakken" zijn


Op al deze punten zijn oplossingen te formuleren. Ik vraag me af waarom dat niet wordt gedaan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 11:06   #17
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.931
Standaard

Al van in de studententijd geleden dat ik nog op een trein heb gezeten. En ik zal ook geen trein meer nemen. Dus laat ze maar staken en zichzelf de das om doen
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 11:14   #18
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.048
Standaard

We hebben in dit rotland dringend een Margaret Thatcher nodig.

Voor de NMBS is elke oplossing goed die een eind maakt aan de vakbondsdictatuur.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 11:19   #19
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik rij niet meer met de trein, ik ga nog liever in de file staan, omdat:

a) Ze onbetrouwbaar zijn
b) Ze vaak overvol zitten
c) Het point to point is en geen direct to destination oplossing is
d) Het veel duurder is dan autovervoer voor iemand die niet kan genieten van go-pass of 65+ pass toestanden en enkel occasioneel gebruik maakt van de trein
e) De kwaliteit van bepaalde (oudere) stellen erbarmelijk is, en ook bepaalde stations (hasselt, genk) echte "onveilige barakken" zijn


Op al deze punten zijn oplossingen te formuleren. Ik vraag me af waarom dat niet wordt gedaan.
Ik niet. Het antwoord is namelijk steeds hetzelfde: budget.

Maar wat betreft uw kritiek

- Onbetrouwbaar: stiptheid draait al jaren rond de 88-90 procent. Ik weet niet hoe vaak u de theoretische reistijd haalt met uw wagen, maar ik doe het door files en wegenwerken doorgaans slechter.
- Overvol: hangt af van het traject, het tijdstip en het beschikbaar materieel. Een occasionele, niet-professionele gebruiker (zoals in uw punt d) gaat doorgaans niet op dergelijke piekmomenten reizen.
- prijs: hangt opnieuw af van het traject. Gaat u een dagje naar zee met het gezin, bent u inderdaad beter af met de wagen. Rijdt u in uw eentje naar Brussel, is de trein doorgaans goedkoper (de prijs per kilometer van uw wagen is meer dan de brandstof alleen). En dan heb ik het nog niet over parkeerkosten.

Treinverkeer heeft ook bepaalde voordelen: je kan iets productief doen, het is milieuvriendelijker en het is veiliger.

Maar alles hangt natuurlijk ook wat af van uw woonregio. Ik kan mij inbeelden dat spoorverkeer voor veel Limburgers of Westhoekbewoners een weinig valabel alternatief is.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2018, 11:24   #20
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
We hebben in dit rotland dringend een Margaret Thatcher nodig.

Voor de NMBS is elke oplossing goed die een eind maakt aan de vakbondsdictatuur.
U bent duidelijk niet vertrouwd met de ramp die de spoorwegen in de UK zijn.

https://www.tuc.org.uk/sites/default..._7June2013.pdf
http://repository.essex.ac.uk/19702/
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be