Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2018, 11:45   #1
Guinevere
Banneling

Standaard Relaties: zij bepaalt, hij betaalt is de beste constructie

Citaat:
?Zij bepaalt, hij betaalt is de beste constructie’

© Aangeboden door TMG - Telegraaf Media Groep
Naast ‘kinderen’ is ‘geld’ de grootste bron van ergernis tussen levenspartners. Hij vindt dat zij een gat in haar hand heeft en zij vindt hem op de centen zitten. Zij vindt zijn uitgaven aan muziekapparatuur overdreven en hij vindt dat zij hem zijn hobby niet gunt. De definitieve oplossing voor alle relationele ruzies over geld is simpel: zij bepaalt, hij betaalt.
Nu hoor ik de protestgeluiden al direct. Want, zo zullen de meest modern denkende stellen zeggen: ‘alles in goed overleg’, dit om de zo belangrijke gelijkwaardigheid in de verhouding te benadrukken.
Ingewikkeld
Probleem alleen is dat het gelijkwaardigheids-denken alles nodeloos ingewikkeld maakt. Hij heeft twee eigen rekeningen, zij heeft er ook een paar. En dat betekent dat overeenstemming moet worden bereikt over wat de man bijdraagt aan de huishoudpot. Bijvoorbeeld.
Eerlijk delen
En wat als de vrouw tijdelijk niet werkt, maar wel net een dikke voorschot op de erfenis heeft gekregen van haar ouders? Is dat geld alleen van haar of blijft zij wel evenredig bijdragen aan de kosten van het dagelijks onderhoud?
En wat als hij weer eens een snelheidsbekeuring van een paar honderd euro heeft ontvangen? Deelt zij dan ook mee in de kosten of is dat juist het bedrag wat hij van zijn spaarrekening moet halen?
Verantwoordelijk
Het zijn allemaal geldkwesties waar dagelijks door stellen over gesteggeld wordt zonder dat er enige vorm van oplossingsgerichte harmonie te ontdekken valt. Vele malen handiger is het om al het geld op één gezamenlijke rekening te zetten; een rekening die de vrouw dan beheert.
Haar natuurlijke verantwoordelijkheidsgevoel zal er voor zorgen dat de juiste bedragen aan de juiste doelen worden besteed.
Groen licht
De man rest alleen nog maar twee taken: 1) zorgen dat er zoveel mogelijk geld binnenkomt op de gezamenlijke rekening, 2) af en toe vragen aan zijn vrouw hoe de financiële boel erbij staat.
Wil de man iets aan zichzelf besteden (seizoenkaart voetbal, nieuwe schoenen) dan hoeft hij alleen maar aan haar te vragen of het licht op groen staat.
Voordeel voor de man is ook, dat hij alles wat hij aan meningen heeft over de geldbesteding, voorgoed in de prullenbak kan gooien.
Zij bepaalt
Dat hij, bijvoorbeeld, van mening is dat de besproken vakantie te duur is uitgepakt, dat doet er dan niet toe. Dat zij, bijvoorbeeld, vindt dat de woonkamer aan een schilderbeurt toe is, kan dan ook zonder zijn commentaar gewoon plaatsvinden.
En laat nu juist deze zeer simpele constructie ervoor zorgen dat er geen onenigheid meer plaats hoeft te vinden.
De schoonheid van de zij-bepaalt-hij-betaalt-constructie is dat de man zijn onvoorwaardelijk vertrouwen schenkt aan de vrouw met wie hij het leven deelt. Nog mooier is het feit dat de vrouw, door het geschonken vertrouwen, man en kinderen zal gunnen wat hen toekomt. Wat aan de strijkstok blijft hangen, is voor haar.

Dit artikel is een pareltje. Volgens mij is dit de beste manier om een relatie financieel te doen slagen. Bij ons gebeurt het meestal ook op deze manier. We hebben nog geen gezamenlijke rekening; misschien moet ik dat introduceren? Maar ik heb wel toegang tot zijn rekening, wat gewoon praktisch is om de rekeningen te betalen, sommige uitgaven te doen, want hij heeft er geen tijd voor enz.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 11:59   #2
eno2
Banneling

Standaard

Wij werkten beide en bij de minnelijke schikking vroeg mijn ex of ik ergens geld had op een eigen rekening. Ik zei: nee. De vraag is of ik daarbij Schadenfraude voelde of niet. Dan zouden jullie ook weten of ik loog of niet. In het eerste geval zou er sprake geweest zijn van Frauenschade ook.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 12:06   #3
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wij werkten beide en bij de minnelijke schikking vroeg mijn ex of ik ergens geld had op een eigen rekening. Ik zei: nee. De vraag is of ik daarbij Schadenfraude voelde of niet. Dan zouden jullie ook weten of ik loog of niet. In het eerste geval zou er sprake geweest zijn van Frauenschade ook.
Natuurlijk heb je gelogen.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 12:46   #4
eno2
Banneling

Standaard

Wat weet jij daarvan. Dan had ik ja moeten zeggen. Maar misschien lieg ik hier ook?

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 november 2018 om 12:49.
Oud 22 november 2018, 13:10   #5
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Dit artikel is een pareltje. Volgens mij is dit de beste manier om een relatie financieel te doen slagen. Bij ons gebeurt het meestal ook op deze manier. We hebben nog geen gezamenlijke rekening; misschien moet ik dat introduceren? Maar ik heb wel toegang tot zijn rekening, wat gewoon praktisch is om de rekeningen te betalen, sommige uitgaven te doen, want hij heeft er geen tijd voor enz.
besef je wel hoe geïndoctrineerd je bent? jouw loon ligt immers hoger dan dat van je man.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 13:26   #6
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Nee. Dat is het niet. Het reduceert mannen tot melkkoeien zonder inspraak op de boerderij.
Wanneer er veel onenigheid is open je een gezamelijke rekening waar beiden op storten voor huur, rekeningen en boodschappen, in verhouding tot inkomsten en bepaal je zelf wat je met de rest wel/ niet doet.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 13:30   #7
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee. Dat is het niet. Het reduceert mannen tot melkkoeien zonder inspraak op de boerderij.
Wanneer er veel onenigheid is open je een gezamelijke rekening waar beiden op storten voor huur, rekeningen en boodschappen, in verhouding tot inkomsten en bepaal je zelf wat je met de rest wel/ niet doet.
Dat doen wij ook en zelfs zonder onenigheid. Gewoon eenvoudiger zo.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 13:32   #8
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dat doen wij ook en zelfs zonder onenigheid. Gewoon eenvoudiger zo.
Inderdaad, dus is dat artikel onzin.
Oud 22 november 2018, 14:02   #9
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
besef je wel hoe geïndoctrineerd je bent? jouw loon ligt immers hoger dan dat van je man.
Indoctrinatie zorgt er net voor dat je alle besef verliest. En niet meer autonoom denkt... ????
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 14:03   #10
eno2
Banneling

Standaard

Onze grote onenigheden waren nooit over het geld, daar hadden we beiden toegang toe.
Oud 22 november 2018, 14:04   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Indoctrinatie zorgt er net voor dat je alle besef verliest. En niet meer autonoom denkt... ????
En zelfindoctrinatie?
Oud 22 november 2018, 14:07   #12
eno2
Banneling

Standaard

Ik heb twee constructies geprobeerd:
1 Hij en zij betalen, hij en zij bepalen
2 Hij betaalt en hij bepaalt.

Beide tot mijn tevredenheid.
Misschien met een lichte voorkeur voor de tweede.
De eerste constructie twintig jaar en de tweede constructie dertig jaar.

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 november 2018 om 14:08.
Oud 22 november 2018, 14:11   #13
eno2
Banneling

Standaard

Ik heb mijn moeder nog een onderzoek weten uitvoeren naar hoeveel geld mijn stiefvader achterhield van zijn loon. Dat liep dan toch niet uit op een scheiding.
Oud 22 november 2018, 14:37   #14
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nooit een gemeeschappelijke rekening gehad, nooit problemen gehad. Voor niets nodig.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 15:16   #15
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Nooit een gemeeschappelijke rekening gehad, nooit problemen gehad. Voor niets nodig.
Er staat ook niet dat het moet hoor Enkel wanneer je er ruzie over blijft maken is dat een goede oplossing.
Oud 22 november 2018, 16:17   #16
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Onze grote onenigheden waren nooit over het geld, daar hadden we beiden toegang toe.
betaalde dat zo wat goed, taxichauffeur?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 16:25   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
betaalde dat zo wat goed, taxichauffeur?
Is dat relevant in de discussie ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 16:30   #18
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

De dingen weer moeilijk maken. Totaal aparte rekeningen lijkt me het beste. Tenzij je een hypotheek deelt ofzoiets.

Kinderen, niet verwennen en niet verwaarlozen. En vooral laat ze hun eigen conclusies maken, als ze een zwerver op straat willen zijn, so be it... Iemand van 15 jaar kan op kinderen letten, dus zo moeilijk zal dat wel niet zijn.
Oud 22 november 2018, 16:37   #19
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Is dat relevant in de discussie ?
Getrol en dus zijn getrol is zelden relevant.

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 november 2018 om 16:44.
Oud 22 november 2018, 16:48   #20
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Getrol en dus zijn getrol is zelden relevant.
Jouw getrol is gelukkig relevanter..
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be