![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Big Brother in de praktijk. Vanaf 2022 moet het standaard op elke nieuwe wagen zitten, net zoals de zwarte doos.
Dat heeft "Europa" vandaag beslist annex bekend gemaakt. https://tweakers.net/nieuws/150784/z...tos-in-eu.html
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het systeem geeft de chauffeur "feedback die is gebaseerd op kaartinformatie en verkeersborden". Dat zou alleen gebeuren als de snelheidslimiet wordt overtreden. Mijn auto heeft al zo een "snelheidsassistent". De GPS meldt me dan: "u rijdt te snel". De oplossing is simpel: ik mute de stem en dan heb ik geen last meer van de "snelheidsassistent". Een echte ISA beperkt uw snelheid tot de maximum toegelaten snelheid. Een vreselijk systeem dat een mens tot waanzin brengt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat mij eraan stoort is dat dat wil zeggen dat elke auto "connected" is, of tenminste een ingebouwde GPS heeft. Dat is niet iets dat ik wil. Ik wil niet rijden met een auto die ingebouwde tracking heeft. Net zoals ik geen vork wil dat weet wat er in mijn bord ligt.
Ideaal gezien heb ik een auto die lokaal visueel verkeersborden herkent. Dat stoort mij niet. Maar een die weet waar ik ben, niet. Het voordeel is wel natuurlijk, dat je nu je snelheidsboetes naar de constructeur kan sturen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Er is een zeer grote tweedehands markt met wagens die deze functie niet hebben
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over het algemeen vind ik die maatregelen wel goed, ook de zwarte doos. Maarja slimme en kwaadwillende jongens zullen dat wel weten te omzeilen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het betekent uiteraard niet dat je continue getracked wordt - maar de hardware zit al in je auto. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Trouwens sommige merken hebben nu al auto's die continue in verbinding staan met de 'fabrikant' en eigenlijk op elk moment traceerbaar zijn. En, Uw GPS in je auto... weet jij welke gegevens die nu al bijhoudt zonder dat we het weten?
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het kan het wél worden. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben daar akkoord mee indien ik volledige controle heb op de data zoals voorzien in de GDPR wetgeving. Dat betekent o.m. - dat ik mijn uitdrukkelijke toestemming moet geven (niet enkele zinnetjes weggemoffeld in het aankoopcontract). - dat ik ten allen tijde kan vragen om de data te vernietigen - dat de data enkel gebruikt worden in geval van ongeval |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik geloof daar geen ene moer van. Ik heb die studie gelezen van de universiteit van Birmingham. Met een ISA hebben mensen de neiging om continu plankgas te geven. Dat spoort niet met het basisartikel over snelheid in het verkeer, artikel 10 van de wegcode. https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/168-art10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op mijn telefoon installeer ik enkel communautaire systemen, niks van de fabrikant (op de modem software na, daar kan je niet rond). Op mijn computer enkel linux. Ik wil geen communicatie toestellen waar ik de controle niet heb over wat er verteld wordt. Laatst gewijzigd door patrickve : 31 maart 2019 om 18:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Mijn wagen, Mercedes C van 2018, heeft een eigen SIM-kaart en dat was trouwens ook al het geval in mijn vorige wagen, een Mercedes C van 2016. Met die vorige had ik op een gegeven moment een technisch probleem dat verder rijden onmogelijk maakte. Ik kan dan met een drukknop rechtstreeks de service contacteren. En dat verliep niet via mijn GSM. Die kerel aan de andere kant van de lijn wist precies welke wagen ik had, wie ik was, waar ik stond en hoeveel km er op mijn teller stonden. Ik weet niet welke andere gegevens er zo nog worden doorgegeven. Wellicht veel meer dan ik kan vermoeden. Ik snap dat ook wel. Al die gegevens geven de fabrikant een schat aan gegevens waaruit hij kan leren hoe mensen hun wagen echt gebruiken, bijvoorbeeld. Maar ook wat er voorafgegaan is aan zaken die slecht afgelopen zijn, zoals een ongeval. Nu wellicht ondertussen al 15 jaar of langer geleden, introduceerde Renault de noodstop op haar modellen. Ga je plots stevig op de rem dan gaat de wagen automatisch in een noodstop met maximale vertraging waarbij dan alle pinkers beginnen te knipperen. Het is me bijgebleven dat die functie het resultaat was van jaren onderzoek van ongevallen waaruit gebleken was dat mensen de neiging hebben om gewoon niet hard genoeg te remmen van in het begin. Hadden ze dat wel gedaan dan hadden ze het ongeval kunnen vermijden. Dergelijke inzichten kunnen nu veel sneller worden vastgesteld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals je boordcomputer waar men aan de data kan zien wat jou reacties waren nét voor een ongeval.... Bij volvo heet dat dan officieel dat men uit zulke data de nodige lessen kan nemen om de auto qua verkeersveiligheid te verbeteren.... |
|
![]() |
![]() |