Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 maart 2024, 20:38   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard "Groene" batterijfabriek van het Zweedse Northvolt komt naar Duitsland

Duitsland wint het van de VS en haalt grote batterijfabriek binnen.

De batterijen zullen daar hoofdzakelijk met windenergie gemaakt worden.

De grootste windparken liggen direct in de buurt, en überhaupt de eerste windturbines van Duitsland. Ook de Noordzeekust ligt op ~20 km. * Heide (kreis Dithmarschen) is een gemeente in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein.
Citaat:
*Economie

In 2023 zijn de te Stockholm (Zweden) gevestigde batterijen- en accufabrikant Northvolt en de regeringen van Duitsland en de deelstaat Sleeswijk-Holstein tot een akkoord gekomen, dat inhoudt, dat Northvolt bij de plaats Heide in 2024 een grote fabriek van accu's voor elektrische auto's gaat bouwen. Deze moet, als de fabriek in 2026 zal zijn gaan draaien, aan 3000 mensen werk gaan bieden.

In de stad staat een technische hogeschool, genaamd Fachhochschule Westküste, met in het studieaanbod een zwaartepunt in opleidingen economie, management en combinatiestudies economie/techniek.
Windenergie:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dithmarschen#Energy
Commercial wind farming in Germany began in Dithmarschen. Germany's first wind park was opened 1987 in Kaiser-Wilhelm-Koog, the experimental GROWIAN ("Große Windkraftanlage" – big wind turbine) stood there from 1983 to 1987. As of 2008 the tallest wind turbine in the world is the experimental Enercon E-126 near Emden.

In Dithmarschen stand around 800 wind turbines, almost all of them in marshland. That means that 5% of all German wind turbines stand on 0.15% of its area. Except for Büsum, where a small airport prevents their erection, and the nature reserve at Speicherkoog, the whole coastline is lined by wind turbines.
Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240325_95136632

Northvolt start bouw van grootste batterijfabriek in Duitsland

De Duitse fabriek van Northvolt moet tegen 2026 jaarlijks één miljoen batterijen leveren. — © reuters

Het Zweedse bedrijf Northvolt begint in Duitsland met de bouw van de grootste fabriek voor autobatterijen van het land. Duitsland had bijna één miljard euro subsidie veil om de investering binnen te halen.

Vandaag om 15:16

De Duitse fabriek van Northvolt moet tegen 2026 operationeel zijn en jaarlijks één miljoen batterijen opleveren. Northvolt is het enige grote bedrijf in Europa dat zich specialiseert in de bouw en ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto’s. Het project in Duitsland kost 4,5 miljard euro.

Ook de VS aasde op de investering van Northvolt, en had daar honderden miljoenen van de Inflation Reduction Act voor veil. Maar de Duitse regering-Scholz kon dat bod overtreffen door zelf 900 miljoen euro subsidie op tafel te leggen. Bondskanselier Olaf Scholz zegt dat de fabriek Duitsland zal helpen om een productieland voor elektrische wagens te worden. (blg)

Lees ook
Met 902 miljoen euro wint Duitsland de slag om Zweedse batterijfabriek
Kon ook in mobiliteit staan want het gaat vooral over batterijen voor electrische voertuigen gemaakt in Europa.

Deze worden dus alvast zoveel mogelijk met hernieuwbare electriciteit gebouwd.

De "grondleggers" van Northvolt waren betrokken bij de bouw van de Tesla fabriek in Nevada. (ook die zou hoofdzakelijk op hernieuwbare energie draaien)

Vragen en antwoorden over Northvolt (Duitse link):
Citaat:
https://www.ndr.de/nachrichten/schle...thvolt270.html
Northvolt: Fragen und Antworten zur Batteriefabrik bei Heide
Stand: 24.03.2024 16:33 Uhr

Bis zu einer Million Batteriezellen jährlich will Northvolt ab 2026 bei Heide produzieren. Doch wer steckt eigentlich hinter dem Unternehmen? Und was könnte das für die Region bedeuten? Die wichtigsten Fragen und Antworten.

Wie is eigenaar van Northvolt?

Northvolt wordt geleid door oprichters Peter Carlsson en Paolo Cerruti. Beiden werkten eerder voor Tesla en waren betrokken bij de bouw van de eerste Gigafactory van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's. Carlsson en Cerruti richtten het bedrijf in 2016 samen met Vargas Holding op. Destijds heette het nog “SGF Energy AB”. Pas in 2017 werd het Northvolt AB. Vargas is een investeringsmaatschappij die investeert in duurzame technologieën. Volgens het jaar- en duurzaamheidsrapport van 2022 heeft Vargas nog steeds ruim acht procent van Northvolt in handen – een vergelijkbaar bedrag als wat Carlssons management, leden van de raad van bestuur of werknemers bezitten. De grootste aandeelhouder is de Volkswagen Groep met ruim 21 procent. Ze investeerden al vroeg in Northvolt en richtten in 2019 bijvoorbeeld met het bedrijf de ‘European Battery Union’ op. Ook autofabrikant BMW (2,8 procent) en zakenbank Goldman Sachs met bijna 20 procent zijn erbij betrokken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2024 om 21:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2024, 11:42   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Batterijbedrijf Northvolt hoopt op noodwendige investeringen om door te kunnen gaan... en wie weet hopen ze ook op strengere Europese regels tegen Chinese batterijbedrijven...
Citaat:
Northvolt is in een kwestie van maanden veranderd van Europa's beste kans op een zelfontwikkelde kampioen in batterijen voor elektrische voertuigen in een race om geld bij elkaar te krijgen.
Wegens belastingsschulden...
Citaat:
https://nl.marketscreener.com/beursn...eldt-48096382/

Medeoprichter Northvolt, Zweedse fondsen injecteren mogelijk geld.

17 oktober 2024 om 13:44 uur

Een medeoprichter van de Zweedse batterijproducent Northvolt, die het moeilijk heeft, is bereid om 100 miljoen kronen ($9,50 miljoen) in de groep te pompen en wordt mogelijk vergezeld door pensioenfondsen AMF en AP, meldde omroep SVT woensdag laat, zich daarbij baserend op ongenoemde bronnen.

Northvolt is in gesprek met investeerders en kredietverstrekkers om een kortetermijnfinanciering van ongeveer 200 miljoen euro ($ 217 miljoen) veilig te stellen, zo vertelden drie mensen die bekend zijn met de zaak vorige week aan Reuters, terwijl het bestuur en de directie proberen om de financiën van de groep te stabiliseren.

Harald Mix, die de batterijfabrikant in 2016 mede oprichtte, zou 100 miljoen kronen kunnen inbrengen, meldde SVT.

De Vargas investeringsgroep, waarvan Mix voorzitter is, weigerde commentaar te geven.

Northvolt is in een kwestie van maanden veranderd van Europa's beste kans op een zelfontwikkelde kampioen in batterijen voor elektrische voertuigen in een race om geld bij elkaar te krijgen.

Het Zweedse particuliere pensioenfonds AMF en het staatsfonds AP Funds, die al in Northvolt hebben geïnvesteerd, kunnen ook meer geld bijdragen, op voorwaarde dat andere aandeelhouders en kredietverstrekkers ook bereid zijn om bij te dragen, aldus het SVT-rapport.

Een woordvoerder van AMF vertelde Reuters dat de fondsbeheerder nog geen beslissing had genomen over de financiering van Northvolt.

Een woordvoerder van de AP-fondsengroep vertelde Reuters dat zij de ontwikkelingen op de voet volgden en betrokken waren bij een voortdurende dialoog.

"Gezien de uitdagende situatie waarin het bedrijf zich bevindt, geven we verder geen commentaar en verwijzen we voorlopig naar Northvolt en hun communicatie," zei de AP-woordvoerder.

Northvolt reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar op donderdag.

Het bedrijf heeft eerder gezegd dat het de afgelopen weken aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt in zijn pogingen om geld in te zamelen.

De investeringstak van Goldman Sachs Group, de op één na grootste eigenaar van Northvolt, overweegt ook deel te nemen aan pogingen om de batterijfabrikant te redden, meldde Bloomberg News op woensdag, zich beroepend op mensen die bekend zijn met de zaak.

Goldman Sachs weigerde commentaar te geven toen ze werd bereikt door Reuters.
Een link van 5 dagen eerder, veel meer context via NOS.nl:
Citaat:
https://nos.nl/artikel/2540488-europ...er-aan-de-hand
Europa's hoop voor de accumarkt bijna failliet, wat is er aan de hand?

zaterdag 12 oktober, 07:22
Charlotte Boström, Redacteur Economie


De Zweedse accumaker Northvolt heeft meer dan 15 miljard dollar aan financiering binnengehaald. Een Europees record voor niet-beursgenoteerde bedrijven, volgens de Britse zakenkrant Financial Times. De onderneming zou Europa onafhankelijk moeten maken van Chinese batterijen en een belangrijke schakel zijn om de auto-industrie op het continent te elektrificeren.

Toch hapert het. Maandag moet Northvolt 25 miljoen euro aan vorderingen betalen aan de Zweedse belastingdienst. Doet het dat niet, dan kan de belastingdienst een faillissementsaanvraag indienen bij de rechtbank. Eerder deze week werd bekend dat een dochteronderneming in de Northvolt-groep failliet gaat. Vorig jaar boekte de accumaker 1,1 miljard euro aan verlies.

In aanloop naar maandag is de sfeer onder de fabrieksmedewerkers in Skelleftea onrustig, vertelt Lena Lundgren van vakbond IF Metall. "Mensen willen vooral uit de onzekerheid: mogen ze hun baan houden of niet? Ze zijn hierheen verhuisd uit de hele wereld omdat ze geloven in de groene omwenteling van de industrie. Ze hopen heel erg dat ze ook morgen een baan hebben. Want ze geloven in Northvolt", zegt Lundgren.

Onverklaarbare doden

Problemen met het betalen van salarissen en leveranciers zijn niet de enige zorgen. Vorig jaar overleden twee medewerkers door ongelukken op de fabrieksvloer. Ook zijn vier medewerkers buiten werktijd onder onduidelijke omstandigheden overleden.

De politie onderzoekt of dat gekoppeld kan worden aan hun werk, bericht de lokale omroep SVT Västerbotten. In de accufabriek in het noorden van Zweden worden veel chemische stoffen gebruikt.

Ook liet Northvolt recent weten dat 1600 werknemers misschien worden ontslagen, ongeveer een kwart van het personeel. Wat gaat er allemaal mis bij het bedrijf waar de Europese investeringsbank zoveel in geloofde dat ze er een klein miljard euro in stopte?

Een verklaring is dat de vraag naar elektrische auto's tegenvalt in Europa, zegt Rico Luman, analist automarkt bij ING Economisch Bureau. "Autofabrikanten zoals Volkswagen en BMW maken zich ook zorgen over hun toeleveringsketens en doen een pas op de plaats. Dan is de afzetmarkt voor de batterijen van Northvolt kleiner, en moeten ze bezuinigen."

Zo trok BMW dit jaar een Northvolt-order ter waarde van 2 miljard euro terug, omdat de Zweedse batterijmaker zijn batterijen niet op tijd kon leveren.

Northvolt heeft snel willen groeien en in korte tijd veel geld uitgegeven aan fabrieken en het aannemen van mensen. De groeipijn heeft het onmogelijk gemaakt om de veiligheid van de medewerkers te waarborgen, zei vakkoepel LO tegen de lokale omroep.

Eigenaar is ook klant

Het zijn in totaal zes bedrijven binnen Northvolt die maandag een fors bedrag moeten betalen aan de Zweedse fiscus. Waar het geld vandaan moet komen is dit weekend nog onduidelijk.

Vrijdag berichtte persbureau Reuters dat het bedrijf aan het onderhandelen is met geldschieters over een lening van 200 miljoen euro. Northvolt wilde daar vrijdag nog geen commentaar op geven, aldus het persbureau.

Als Northvolt zijn schulden bij de fiscus niet op tijd aflost, betekent dat niet dat het bedrijf failliet gaat. Het betekent vooral dat de schuldeiser kan overwegen om een faillissementsaanvraag in te dienen bij de rechtbank. "Over of, en zo ja: wanneer, wij een faillissementsaanvraag gaan indienen wil ik niet speculeren", zegt Tomas Envall van de Zweedse belastingdienst.

Er bestaat de hoop dat het bedrijf de Europese auto-industrie naar een nieuw tijdperk had kan meenemen, denkt Luman van ING. Als voordeel noemt hij dat aandeelhouders zoals BMW en Volvo ook klanten zijn bij Northvolt. "Er is dus een vraag."

Strengere EU-regels "cruciaal"

Wat er gebeurt in Brussel is ook belangrijk voor de Scandinavische batterijmaker. Europese automakers moeten steeds groener worden, anders kunnen ze enorme boetes krijgen. Merken zoals Renault en Fiat protesteerden eerder deze week tegen de steeds strengere EU-regels voor CO2-uitstoot.

Volgens Luman is het cruciaal dat Europese beleidsmakers juist vasthouden aan het huidige beleid. "Alleen als de strenge doelen voor uitstoot blijven, groeit de vraag naar elektrische auto's in Europa. Dat is niet alleen belangrijk voor Northvolt. Als Europese automakers willen concurreren met bijvoorbeeld China moeten ze nu aanpassingen maken. Onderdeel daarvan is lagere uitstoot."
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2024 om 11:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2024, 14:14   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.437
Standaard

Ongelofelijk eigenlijk,gans dat verhaal van Northvolt.
Al jaren bakken ze slechte ,dure,pannenkoeken.
Omdat niet genoeg mensen die pannenkoeken lusten lopen ze nu naar de Maffiabazen om te vragen dat die de mensen in hun "special way",aanmoedigen hun pannenkoeken te vreten....

...terwijl Chinese pannenkoeken al jaaaaaaren veel beter smaken.......


In plaats van g*dvrd*mme eens out of the box the denken en juist NIET te proberen NAbakken wat de concurrentie doet (wat we vroeger altijd de Chinezen verweten remember?)betrekken ze er de maffia (de overheid) in....

Laatst gewijzigd door kelt : 19 oktober 2024 om 14:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2024, 14:27   #4
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.134
Standaard

Sihame El Kaouakibi praktijken met enkele nullen meer. Northvolt heeft succesvol subsidies en investeringsgeld opgehaald. De rest van het verhaal is voor het gerecht.
__________________


Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2024, 18:14   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Wat Europa goed kan is plannetjes maken voor de toekomst tot pakweg 2035, zelfs een jaarlijkse productie van tot 2.014 GWh staat op dat prentje in bijlage... kijk vooral naar de data 202X

Buiten het bijna failliete (Zweedse) Northvolt en enkele kleine visjes die nog niet opgestart zijn zie ik daar geen enkel Europees productiebedrijf dat gestart is.

Vooral Chinezen, Japan en Korea en natuurlijk USA met Tesla die ook maar onlangs mochten uitbreiden.

Bij een paar namen had ik twijfels en moest ik googlen, maar dan leest men dat het Chinezen zijn (zoals SVolt), mss heb ik wat overzien:

- SCB echt Zwitsers hoopt op Solid State batterij productie (SSB), staat nog in de sterren...
- AMTE Power in Schotland zou zelfs Nederlands zijn, zelfde verhaal met SSB enkel labo.
- Italvolt gelegen in Italië dan, oei hetzelfde verhaal als Northvolt, eigenaar een Zweed...)
Citaat:
https://battery-news.de/en/2024/01/1...er-of-failing/

Battery Production|19. January 2024

Italvolt Gigafactory in Danger of Failing

The Italian gigafactory project Italvolt, owned by Swedish entrepreneur Lars Carlstrom, appears to be on the verge of collapse. According to the business newspaper Milano Finanza, the Milan court has placed the company under crisis management, led by Antonino Ficalora.

Carlstrom not giving up on the project

The problems began with the supervisory board’s request to open liquidation proceedings and escalated due to difficulties with creditor Pininfarina, the designer of the original gigafactory project in Scarmagno. Carlstrom is now trying to save the company in court. He claims he wants to continue running the business.

Uncovered losses of nearly four million euros

Italvolt is facing bureaucratic hurdles and delays that are jeopardizing investment commitments. Its financial situation is tense: At the end of 2022, the company had debts of 5.5 million euros and assets of just under ten million euros. By March 2023, however, the balance sheets showed uncovered losses of more than 3.8 million euros.

Source:
https://www.quattroruote.it/news/ind...ura_crisi.html
Toekomst-prentje via https://battery-news.de/en/europe-ba...ll-production/
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  230601_BP-1.png‎
Bekeken: 497
Grootte:  349,1 KB
ID: 120053  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2024 om 18:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2024, 05:49   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.437
Standaard De ineenstoring....

Het was best een logisch plan,voorgesteld door de Europese Commissie een 5 tal jaar geleden,en waarvoor best wel indrukwekkende steunmaatregelen opzij gezet werden...

Zie de kaart die een medeforummer hier eerder postte.....Overigens zijn verdere informaties over het "European Battery Initiative" eenvoudig te vinden op het Wereldwijze Inter Web...


Maar,het is verpletterend duidelijk dat zelfs met het plaatsen van een state-of-the-Art fabriek je daarvoor nog geen functionerende batterijen ,laat staan tegen aanvaardbare kost,kunt produceren...

De 5 a 10 jaar achterstand die de Europese industrie opgelopen heeft tegen Osst-Azie,specifiek China,of zelfs tegen reeds zoveel jaar eerder gestarte samenwerkingen als Tesla en Panasonic,CATL etc....tonen zich in al hun verschrikking....

Want het ganse leerproces moet nog gedaan worden,waar de andere al lang doorheen gereden zijn.......Te weinig....Te laat...

En zo zien we dat ook in Frankrijk de batterijfabriek van ACC bij Douvrin (regio Douai) disfunctioneel is en waarschijnlijk zal sluiten..

https://www.youtube.com/watch?v=mB9mKSnXucE

Van de voorzienen reusiachtige 3 produktiehallen is er maar 1 enigszins in werking en die produceert consistent op ultramoderne wijze 50% UITVAL.....




We voelen allemaal wel een debacle opkomen.
De Europese autofabrikanten KUNNEN niet eens redelijk geprijsde batterijpakketten uit Europa bekomen mochten ze dat zelfs maar willen....Of het zal moeten zijn uit een "Chinese subsidiary"....hetgeen exact is wat er gebeurt..

Laatst gewijzigd door kelt : 21 oktober 2024 om 05:50.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 14:05   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Faillissement is nu officieel aangevraagd.

5000 werknemers staan binnenkort op straat als er geen koper/overnemer gevonden wordt.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03...t-aangevraagd/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 14:27   #8
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.134
Standaard

In het onderzoek wordt een conceptueel kader vastgelegd en worden diverse “schakeringen van groen” in de economie gedefinieerd. Er wordt bij de analyse een aanpak op basis van de activiteit in gesuggereerd, uitgaande van criteria van vergelijkbaarheid, meetbaarheid en relevantie. In dat verband wordt aanbevolen gebruik te maken van het “Eurostat EGSS”-handboek.

In een tweede deel van het onderzoek worden twee sectoren met een positieve groene dynamiek onder de loep genomen. Er wordt in aangetoond dat er een uitgesproken effect is van het milieubeleid, zoals de Europese energieprestatierichtlijn voor gebouwen, op de Belgische bouwsector. Financiële stimuli en overheidscampagnes hebben de consumenten en de bedrijven ertoe aangezet te gaan investeren in hernieuwbare energie. Sommige activiteiten zijn daardoor belangrijker geworden dan in het verleden, terwijl andere aan belang hebben ingeboet of zijn verdwenen. Nieuwe activiteiten zijn ontstaan en van andere is de taakinhoud of –verantwoordelijkheid veranderd. Er laat zich enige schaarste aan voldoende geschoolde arbeidskrachten, zoals ingenieurs en gekwalificeerde arbeiders, gevoelen.

Tot slot, worden er een aantal beleidsaanbevelingen meegegeven. De auteurs pleiten voor een actief arbeidsmarktbeleid ter ondersteuning van de jobtransities en de in- en uitstroom op de arbeidsmarkt. Zij geven de voorkeur aan flexibele arbeidsovereenkomsten en een veilige arbeidsorganisatie. Een doeltreffende regeling inzake levenslang leren is onontbeerlijk om te zorgen voor voldoende geschoolde arbeidskrachten voor de groene economie. Het spreekt vanzelf dat in alle sectoren ‘groene transities’ optreden omwille van de toenemende productie van groene producten en diensten en de aanpassing van de productieprocessen. Al deze veranderingen beïnvloeden de behoeften op de arbeidsmarkt. Voor de groene transities moet dan ook, net als voor de overige belangrijke uitdagingen, een plaats worden ingeruimd in het arbeidsmarktbeleid. Het technisch onderwijs moet worden aangemoedigd om de werkgelegenheid in de groene economie te promoten en er is een pro-actief arbeidsmarktbeleid nodig dat inspeelt op (toekomstige) veranderingen inzake regelgeving, activiteiten en technieken.

Auteurs: Valentijn Bilsen, Stephanie Devisscher, Debbie Sanders, Miriam Van Hoed, Marc Bosmans, Florian Leblanc en Antoon Soete (IDEA Consult)

https://werk.belgie.be/nl/over-de-fo...en/groene-jobs

Groene jobs bestaan niet. Zelfs al smijt je met miljarden naar groene jobcreatie, ooit ga het onderspit delven tegen de BRICS of Mercosur.
__________________


Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 12 maart 2025 om 14:34.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 14:40   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht

Groene jobs bestaan niet. Zelfs al smijt je met miljarden naar groene jobcreatie, ooit ga het onderspit delven tegen de BRICS of Mercosur.
uit USA energiedepartement vertaald:

Citaat:
https://www-energy-gov.translate.goo...on%20jobs%20in

Welke energiebron creëert de meeste banen?

Banen die verband houden met de opwekking van hernieuwbare energie bieden nu drie keer zoveel werkgelegenheid als banen die verband houden met traditionele energiebronnen. Technologieën voor hernieuwbare energie, zoals zonnepanelen, windturbines, waterkrachtcentrales en geothermische systemen, zijn goed voor meer dan 84% van de netto nieuwe banen in de elektriciteitsopwekking in 2022.

Banencreatie en economische groei | Ministerie van Energie

Department of Energy
bepaalde groene jobs zijn op enkele jaren al terugbetaald.

Fossiele jobs zorgen enkel voor miserie en meer kans op oorlog.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2025 om 14:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 14:43   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.720
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
uit USA energiedepartement vertaald:
En dus moet die energie duurder betaald worden, want 3 keer meer manuren per Kw nodig.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 14:45   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dus moet die energie duurder betaald worden, want 3 keer meer manuren per Kw nodig.
Dan zal het zeker nodig zijn.

Alvast beter als het geld weg te smijten aan fossiel.
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05...elgie-stijgen/

België geeft opnieuw meer subsidies voor fossiele brandstoffen na jarenlange daling

België gaf in 2021 15,5 miljard euro uit aan directe en indirecte subsidies voor fossiele brandstoffen zoals aardgas, diesel, stookolie en kerosine. Dat blijkt uit een doorrekening van de federale overheidsdiensten Financiën en Leefmilieu. Daarmee komt een einde aan een jarenlange daling van die subsidies. Enkele opvallende kostenposten zijn de gunstige regimes voor aardgas, tankkaarten en bedrijfswagens.

Vincent Merckx, wo 22 mei 2024
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2025 om 14:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 15:21   #12
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
uit USA energiedepartement vertaald:



bepaalde groene jobs zijn op enkele jaren al terugbetaald.

Fossiele jobs zorgen enkel voor miserie en meer kans op oorlog.
Als alle miljarden die nu kwijt zijn gegaan werden gespendeerd aan echte groene banen dan was Zweden netto uitvoerder van elektriciteit geweest.
__________________


Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 12 maart 2025 om 15:23.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 16:10   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Als alle miljarden die nu kwijt zijn gegaan werden gespendeerd aan echte groene banen dan was Zweden netto uitvoerder van elektriciteit geweest.
Zweden is netto uitvoerder van electriciteit, zonder op te zoeken.

In Zweden zijn er alvast groene banen in overvloed, zonder op te zoeken.

Of toch 1 prentje van Europa.
Citaat:


Share of renewable energy in gross final energy consumption in selected European countries

https://en.wikipedia.org/wiki/Renewa...European_Union
En nog een linkje :
Citaat:
https://lowcarbonpower.org/region/Sweden

Sweden's electricity generation in 2024 showcases an impressive commitment to low-carbon energy, with more than 96% of its electricity coming from clean sources. Hydropower leads the way, contributing around 40% of the total electricity, followed by nuclear power at about 30%, and wind power at almost 25%. Solar energy makes up just over 1% of the mix. This robust green framework not only supports Sweden domestically but also positions the country as a significant net exporter of clean electricity, helping neighboring nations reduce their emissions. Looking forward, the challenge for Sweden lies in expanding this clean electricity reliance into sectors like transport, heating, and industry to further mitigate climate impacts and ensure a sustainable future.
edit, en de grafiek van netto-stroomexporteur (continu sinds 2011)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  lowcarbonpower.org-Electricity Balance of Trade in Sweden.png‎
Bekeken: 75
Grootte:  132,2 KB
ID: 120759  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2025 om 16:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 16:12   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.720
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zweden heeft dan ook een grote kerncentrale voor een kleine bevolking.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 16:24   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zweden heeft dan ook een grote kerncentrale voor een kleine bevolking.
Zweden heeft er nog drie met *6 kernreactoren. Je bedoelt alvast Finland?

*Edit: nog 6 kernreactoren operationeel bij 3 kerncentrales:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Sweden
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2025 om 16:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 16:31   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.720
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zweden heeft er nog drie met 7 kernreactoren. Je bedoelt alvast Finland?
Ik bedoel Zweden.
7 kernreactoren/ 7.5 gigawatt voor 22.5 mensen per km²...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 16:36   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik bedoel Zweden.
7 kernreactoren/ 7.5 gigawatt voor 22.5 mensen per km²...

Citaat:
Zweden heeft dan ook een grote kerncentrale voor een kleine bevolking.
OK, Zweden heeft wel 3 kerncentrales, 6 kernreactoren zouden nog operationeel zijn.

Dubbelcheck via WNA:
https://world-nuclear.org/informatio...ies-o-s/sweden
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2025 om 16:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 17:03   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Terug on topic...

Om een misverstand te vermijden, Northvolt Germany, of fabriek nog in aanbouw in Duitsland (Heide) is dus (nog) niet betroffen, want blijft nog financieel onafhankelijk van Northvolt AB Zweden. In elk geval wordt er verder gebouwd door Northvolt Drei Project GmbH.

Citaat:
https://www.ln-online.de/der-norden/...GQ3FHILRE.html

Der Batteriehersteller Northvolt hat nun auch in seinem Mutterland Schweden Insolvenz angemeldet. Der Betrieb in Deutschland werde aber fortgesetzt, sagt ein Sprecher von „Northvolt Germany“. Dennoch wächst in Schleswig-Holstein die Sorge um den Bau der Batteriefabrik in Heide.

Wolfram Hammer 12.03.2025,

Bei „Northvolt Germany“ wurde man nach eigener Aussage ebenfalls heute darüber informiert, „dass die Muttergesellschaft Northvolt AB in Stockholm einen Antrag auf Insolvenz nach schwedischem Recht gestellt hat“. Vorausgegangen seien „intensive Verhandlungen mit interessierten Investoren, die aufgrund der angespannten Finanzlage nicht mehr rechtzeitig abgeschlossen werden konnten“.

Dennoch versucht ein Sprecher von „Northvolt Germany”, zu beruhigen: Die „Northvolt Drei Project GmbH“ - sie ist für den Bau in Heide zuständig, sei „als eigenständige GmbH nicht Teil des Insolvenzantrags und steht in Kontakt mit dem nun eingesetzten Verwalter für Northvolt AB in Schweden“. Der Betrieb in Deutschland werde fortgesetzt. „Northvolt Germany hat die Bundes- und Landesregierung über alle Entscheidungen unterrichtet und steht in engem Austausch mit allen Akteuren.“

In Schweden übernimmt nun ein Treuhänder

In der Presseerklärung des Mutterkonzerns klingt die Lagebeschreibung dramatisch. Man sehe sich mit erheblichen internen Herausforderungen beim Hochfahren der Produktion konfrontiert. Und trotz der Ausschöpfung aller verfügbaren Optionen zur Aushandlung und Umsetzung einer finanziellen Umstrukturierung einschließlich des Chapter-11-Verfahrens und der Liquiditätsunterstützung durch Kreditgeber und wichtige Geschäftspartner sei das Unternehmen nicht in der Lage gewesen, die notwendigen finanziellen Bedingungen für eine Fortführung in seiner jetzigen Form sicherzustellen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2025 om 17:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2025, 19:25   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Bosch toont interesse in Northvolt (Zweden)

Citaat:
https://www.ndr.de/nachrichten/schle...thvolt652.html

Wie neemt Northvolt over? Duitse bedrijven lijken geïnteresseerd

Status: 03.04.2025 09:19

Het herstructureringsproces volgens de Amerikaanse wetgeving is beëindigd en duizenden werknemers moeten vertrekken. De curator is op zoek naar een koper voor Northvolt en heeft blijkbaar ook in Duitsland interesse gewekt.

door Christian Öchsle

Op 28 maart om 09:17 uur landde een privévliegtuig van het type Challenger 3500 op de enige landingsbaan van vliegveld SFT, ongeveer 200 kilometer ten zuiden van de poolcirkel en net buiten de stad Skellefteå. Volgens onderzoek van NDR Data in het OpenSky-netwerk komt het vliegtuig met de registratie HB-JLE uit Stuttgart. Het bedrijf behoort tot Scintilla AG, dat op zijn beurt weer tot de Duitse Bosch Groep behoort.

Verslaggever Magnus Lindkvist van de krant "Norran" ontdekte het Bosch-vliegtuig op de luchthaven van Skellefteå.

Pas in de avond vertrekt het vliegtuig weer richting Baden-Württemberg. Zweedse media breken zich momenteel het hoofd over de reden voor het korte bezoek uit de thuishaven van autofabrikanten als Mercedes-Benz en talloze toeleveranciers in de auto-industrie. De Zweedse lokale krant "Norran" citeert een medewerker van Northvolt die zei dat een "zeer interessante acteur" vrijdag een "vertrouwelijk" bezoek bracht aan de Gigafactory Northvolt Ett - zonder daarbij een naam te noemen.

Is Bosch de redding voor Northvolt?

Is een van de grootste toeleveranciers voor de automobielindustrie ter wereld geïnteresseerd in de Zweedse batterijfabrikant? Hoewel Bosch zegt dat de verkoopcijfers in 2024 tegenvallen, wist het bedrijf wel groei te boeken op het gebied van elektromobiliteit, vooral in de elektrische autorepubliek China. Hoewel het bedrijf in 2018 besloot om niet te beginnen met de productie van batterijen, zijn veel klanten van de leverancier inmiddels overgestapt op de productie van elektrische voertuigen. Bosch presenteert momenteel op de Hannover Messe oplossingen voor de productie van hoogwaardige accu's.

Toen hem werd gevraagd, wilde Bosch het bezoek aan Skellefteå, Zweden, noch bevestigen noch ontkennen. "Ik vraag om uw begrip dat wij geen commentaar op de kwestie zullen geven", aldus de persdienst. Zoals de krant "Norran" verder meldt, zou Mercedes-Benz ook Northvolt in Zweden hebben bezocht. Reactie van de autofabrikant uit Stuttgart: "Wij geven geen commentaar op speculaties."

Ook de VW Groep zal de ontwikkelingen in de insolventieprocedure nauwlettend in de gaten houden: enerzijds is Volkswagen met een belang van circa 21 procent de grootste aandeelhouder van Northvolt, anderzijds betrekt de vrachtwagendivisie van Scania alle accu's voor haar elektrische vrachtwagens bij Northvolt. Scania heeft Northvolt onlangs financieel ondersteund tijdens het herstructureringsproces in de Verenigde Staten en heeft ook de divisie zware industrie van Northvolt overgenomen.

- - - -
Wer übernimmt Northvolt? Deutsche Firmen offenbar interessiert

Stand: 03.04.2025 09:19 Uhr

Das Sanierungsverfahren nach US-Recht wurde beendet, tausende Mitarbeiter müssen gehen. Der Insolvenzverwalter sucht einen Käufer für Northvolt - und hat offenbar auch in Deutschland Interesse geweckt.

von Christian Öchsle

Um 9.17 Uhr am Morgen des 28. März landet eine Privat-Maschine des Typs Challenger 3500 auf der einzigen Landebahn des Flughafens SFT - etwa 200 Kilometer südlich des Polarkreises und direkt vor den Toren der Stadt Skellefteå. Nach Recherchen von NDR Data im OpenSky-Netzwerk kommt das Flugzeug mit der Kennung HB-JLE aus Stuttgart. Es gehört der Scintilla AG und die wiederum zum deutschen Bosch-Konzern.

Reporter Magnus Lindkvist von der Zeitung "Norran" hat die Maschine von Bosch auf dem Flughafen in Skellefteå entdeckt.

Erst am Abend hebt die Maschine wieder in Richtung Baden-Württemberg ab. Schwedische Medien rätseln nun über den Anlass des Kurzbesuchs aus der Heimat von Fahrzeugbauern wie Mercedes-Benz und zahlreichen Autozulieferern. Die schwedische Lokalzeitung "Norran" zitiert einen Northvolt-Mitarbeiter, wonach am Freitag ein "sehr interessanter Akteur" der Gigafactory Northvolt Ett einen "vertraulichen" Besuch abgestattet haben soll - ohne einen Namen zu nennen.

Ist Bosch die Rettung für Northvolt?

Hat einer der weltweit größten Autozulieferer Interesse am schwedischen Batteriehersteller? Obwohl Bosch nach eigenen Angaben auf ein umsatzschwaches 2024 zurückblickt, konnte der Konzern im Bereich Elektromobilität Wachstum verzeichnen - vor allem in der E-Auto-Republik China. 2018 entschied das Unternehmen zwar, nicht in die Batterieherstellung einzusteigen, doch mittlerweile sind zahlreiche Kunden des Zulieferers auf die Produktion von Elektrofahrzeugen umgestiegen. Aktuell präsentiert Bosch auf der Hannover Messe Lösungen für die hochleistungsfähige Batterieproduktion.

Auf Nachfrage wollte Bosch den Besuch im schwedischen Skellefteå weder bestätigen noch dementieren. "Ich bitte um Verständnis, dass wir den Sachverhalt nicht kommentieren", heißt es von der Pressestelle. Wie die Zeitung "Norran" weiter berichtet, soll auch Mercedes-Benz Northvolt in Schweden besucht haben. Reaktion der Stuttgarter Autobauer: "Zu Spekulationen äußern wir uns nicht."

Auch der VW-Konzern dürfte derzeit ganz genau hinschauen, was beim Insolvenzverfahren passiert: Einerseits ist Volkswagen mit etwa 21 Prozent größter Anteilseigner von Northvolt, andererseits bezieht die Lkw-Sparte Scania alle Batterien für ihre Elektro-Lastwagen von Northvolt. Scania hatte Northvolt zuletzt im Sanierungsverfahren in den USA finanziell unterstützt und auch die Schwerindustrie-Sparte von Northvolt übernommen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be