![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Er werd weinig over gesproken, maar het is toch ook wel een nederlaag voor de Franstalige politici die nog steeds dromen van een uitbreiding van het Brussels gewest met grote delen van Vlaams-Brabant.
Het Union des Francophones (UF) is een kartellijst van MR, Défi, PS, CDH en onafhankelijken die ijvert voor de uitbreiding van het Brussels gewest en ook voorstander is van invoering van faciliteiten voor meerdere gemeenten in Vlaams-Brabant, vooral dan de randgemeenten. Sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 begint het UF toch steeds meer terrein te verliezen en dat was vorige week niet anders. Ze haalden nog 28.804 stemmen of 4,1% in Vlaams-Brabant en daarmee verliezen ze hun vertegenwoordiging in het Vlaams Parlement. Sinds 1995 zetelde Christian Van Eyken van het FDF onafgebroken in het Vlaams Parlement. Opvallend is dat het UF overal in de Vlaamse Rand verliest, ook in de 6 faciliteitengemeenten rond Brussel. Er is geen enkele gemeente waar ze nog de absolute meerderheid halen en in Wemmel is de N-VA zelfs groter dan het UF. Daar halen ze nog 19,3%. Ook in de randgemeenten die geen faciliteiten hebben verliezen ze; in vele gemeenten halen ze geen 10% meer, in sommige randgemeenten, zoals Grimbergen, Vilvoorde of Hoeilaart halen ze zelfs de drempel van de 5% niet meer. In elk geval, toch wel een nederlaag voor het Franstalig imperialisme. Franstalig Brusselse politici, zoals Maingain, zullen er alvast niet tevreden mee zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De gevolgen van de nakende Vlaamse Onafhankelijkheid laten zich al voelen. Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 2 juni 2019 om 10:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ten andere ik denk dat de meeste franstaligen totaal niet zouden opgezet zijn met de gedroomde francofone uitbreiding van Bruxelles; een Bruxelles dat ze zelfs ontlopen zijn door in Vlaams Brabant te komen wonen... Laatst gewijzigd door marie daenen : 2 juni 2019 om 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
|
![]() Het moordproces tegen Christian Van Eycken start blijkbaar vandaag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() gij slecht karakter! ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Dat, en ook dat ze misschien beseffen dat ze meer kunnen wegen op de Vlaamse democratie door eraan deel te nemen. Want laat ons eerlijk wezen, in het 24-jarig bestaan heeft UF nooit iets bereikt.
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit klinkt als muziek in de oren.
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() N-VA is in Wemmel de grootste partij! Volgens mij zijn de Franstaligen allang niet meer een meerderheid in alle faciliteitengemeenten rond Brussel. Ik zie UF praktisch overal achteruitgaan.
Er is precies wat meer communautaire vrede in de randgemeenten na de eerdere gemeenteraadsverkiezingen In Kraainem is er nu - tot groot ongenoegen van Défi - een tweetalige burgemeester. Drogenbos is ook een andere randgemeente met gematigde Franstaligen die zich op termijn integreren. Het Nederlandstalig onderwijs doet het er ook vrij goed. Kraainem daarentegen is nu eerder geïnternationaliseerd dan verfranst. Franstaligen die zich integreren en geen exuberante eisen stellen, blijven welkom. Imperialistische Défi-onruststokers blijven wel beter weg. De schaarse Franstalige berichtgeving over het Francofoon verlies is mij echter opgevallen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een rede te meer om zo vlug mogelijk de Vlaamse onafhankelijkheid uit te roepen in het Vlaams parlement. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Maar een goet hard (sic).
![]()
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() Indien Brussel voor Vlaanderen zou kiezen, ga je wel met een aanzienlijke Franstalige minderheid zitten binnen de Vlaamse Republiek. Maar zoiets hoeft geen probleem te zijn. Wanneer we van die annexionistische Franstalige politici af zijn, kunnen we op een volwassen manier omgaan met een Franstalige aanwezigheid. Het minderhedenverdrag ratificeren zou een goede zaak zijn, maar ik loop vooruit op de feiten ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Uw onafhankelijksheidverklaring zit al over tijd : 8 dagen om precies te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik even een verwaande dichter mag citeren: Goet he
![]()
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eventjes rondlopen in Menen en je zult onmiddellijk merken dat de Franse taal heel sterk aanwezig is. Ik weet niet of Vlaamse onafhankelijkheid veel zal veranderen aan dat aspect. In het Nederlands-Duits grensgebied hoor je ook dat Nederlanders zich aanpassen aan de Duitsers. Zelden omgekeerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het zuiden van de VS ;Florida, Texas , Californië vreesden men tot voor kort ook voor een totale verspaansing. Die is er niet gekomen want de nieuwste generatie Spaanstalige leren vlot Engels ,omdat zij beseffen in een Engelstalig land te wonen. Dat zal ook gebeuren in een zelfstandig Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |