Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2019, 07:31   #1
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard UF verliest zetel in Vlaams Parlement

Er werd weinig over gesproken, maar het is toch ook wel een nederlaag voor de Franstalige politici die nog steeds dromen van een uitbreiding van het Brussels gewest met grote delen van Vlaams-Brabant.

Het Union des Francophones (UF) is een kartellijst van MR, Défi, PS, CDH en onafhankelijken die ijvert voor de uitbreiding van het Brussels gewest en ook voorstander is van invoering van faciliteiten voor meerdere gemeenten in Vlaams-Brabant, vooral dan de randgemeenten.

Sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 begint het UF toch steeds meer terrein te verliezen en dat was vorige week niet anders. Ze haalden nog 28.804 stemmen of 4,1% in Vlaams-Brabant en daarmee verliezen ze hun vertegenwoordiging in het Vlaams Parlement. Sinds 1995 zetelde Christian Van Eyken van het FDF onafgebroken in het Vlaams Parlement.

Opvallend is dat het UF overal in de Vlaamse Rand verliest, ook in de 6 faciliteitengemeenten rond Brussel. Er is geen enkele gemeente waar ze nog de absolute meerderheid halen en in Wemmel is de N-VA zelfs groter dan het UF. Daar halen ze nog 19,3%. Ook in de randgemeenten die geen faciliteiten hebben verliezen ze; in vele gemeenten halen ze geen 10% meer, in sommige randgemeenten, zoals Grimbergen, Vilvoorde of Hoeilaart halen ze zelfs de drempel van de 5% niet meer.

In elk geval, toch wel een nederlaag voor het Franstalig imperialisme. Franstalig Brusselse politici, zoals Maingain, zullen er alvast niet tevreden mee zijn.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2019, 10:10   #2
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Er werd weinig over gesproken, maar het is toch ook wel een nederlaag voor de Franstalige politici die nog steeds dromen van een uitbreiding van het Brussels gewest met grote delen van Vlaams-Brabant.

Het Union des Francophones (UF) is een kartellijst van MR, Défi, PS, CDH en onafhankelijken die ijvert voor de uitbreiding van het Brussels gewest en ook voorstander is van invoering van faciliteiten voor meerdere gemeenten in Vlaams-Brabant, vooral dan de randgemeenten.

Sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 begint het UF toch steeds meer terrein te verliezen en dat was vorige week niet anders. Ze haalden nog 28.804 stemmen of 4,1% in Vlaams-Brabant en daarmee verliezen ze hun vertegenwoordiging in het Vlaams Parlement. Sinds 1995 zetelde Christian Van Eyken van het FDF onafgebroken in het Vlaams Parlement.

Opvallend is dat het UF overal in de Vlaamse Rand verliest, ook in de 6 faciliteitengemeenten rond Brussel. Er is geen enkele gemeente waar ze nog de absolute meerderheid halen en in Wemmel is de N-VA zelfs groter dan het UF. Daar halen ze nog 19,3%. Ook in de randgemeenten die geen faciliteiten hebben verliezen ze; in vele gemeenten halen ze geen 10% meer, in sommige randgemeenten, zoals Grimbergen, Vilvoorde of Hoeilaart halen ze zelfs de drempel van de 5% niet meer.

In elk geval, toch wel een nederlaag voor het Franstalig imperialisme. Franstalig Brusselse politici, zoals Maingain, zullen er alvast niet tevreden mee zijn.

De gevolgen van de nakende Vlaamse Onafhankelijkheid laten zich al voelen.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 2 juni 2019 om 10:11.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2019, 10:14   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
'Een onafhankelijk Vlaanderen in 2019 is zeker geen hersenschim'

Oud 2 juni 2019, 10:14   #4
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
En inderdaad de franstaligen die uitgeweken zijn naar Vlaanderen en dachten daar het in het frans te kunnen uitzingen kiezen meer en meer bij een mogelijke splitsing van het land voor Vlaanderen...

Ten andere ik denk dat de meeste franstaligen totaal niet zouden opgezet zijn met de gedroomde francofone uitbreiding van Bruxelles; een Bruxelles dat ze zelfs ontlopen zijn door in Vlaams Brabant te komen wonen...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 2 juni 2019 om 10:18.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2019, 10:33   #5
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En inderdaad de franstaligen die uitgeweken zijn naar Vlaanderen en dachten daar het in het frans te kunnen uitzingen kiezen meer en meer bij een mogelijke splitsing van het land voor Vlaanderen...

Ten andere ik denk dat de meeste franstaligen totaal niet zouden opgezet zijn met de gedroomde francofone uitbreiding van Bruxelles; een Bruxelles dat ze zelfs ontlopen zijn door in Vlaams Brabant te komen wonen...
Er is toch nog werk aan de winkel. In een grote winkelketen in ST. P.L.(Vlaams Brabant) doe ik een aankoop en aan de uitgang wordt er mij een tegoedbon in de handen gestoken van iets, en krijg ik een Franse uitleg. Op de vraag of hij geen Nederlands kan/wil spreken, vraagt hij of het in het Engels mag. Ik stel hem (in Duits) Duits voor maar dat verstond hij blijkbaar niet. Ik zei hem vervolgens dat hij toch wel de taal van de streek, Nederlands, mocht spreken tegen de klanten...
Oud 3 juni 2019, 05:02   #6
^_^
Parlementslid

Standaard

Het moordproces tegen Christian Van Eycken start blijkbaar vandaag.
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 07:57   #7
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ook frastaligen hebben stilaan door dat de lasten ten opzichte van de lusten die ze ervaren als inwoner van het Vlaams gewest al bij al nog meevallen.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 08:03   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Er is toch nog werk aan de winkel. In een grote winkelketen in ST. P.L.(Vlaams Brabant) doe ik een aankoop en aan de uitgang wordt er mij een tegoedbon in de handen gestoken van iets, en krijg ik een Franse uitleg. Op de vraag of hij geen Nederlands kan/wil spreken, vraagt hij of het in het Engels mag. Ik stel hem (in Duits) Duits voor maar dat verstond hij blijkbaar niet. Ik zei hem vervolgens dat hij toch wel de taal van de streek, Nederlands, mocht spreken tegen de klanten...
auf Deutsch?

gij slecht karakter!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 18:31   #9
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Ook frastaligen hebben stilaan door dat de lasten ten opzichte van de lusten die ze ervaren als inwoner van het Vlaams gewest al bij al nog meevallen.
Dat, en ook dat ze misschien beseffen dat ze meer kunnen wegen op de Vlaamse democratie door eraan deel te nemen. Want laat ons eerlijk wezen, in het 24-jarig bestaan heeft UF nooit iets bereikt.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 18:42   #10
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit klinkt als muziek in de oren.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 20:17   #11
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

N-VA is in Wemmel de grootste partij! Volgens mij zijn de Franstaligen allang niet meer een meerderheid in alle faciliteitengemeenten rond Brussel. Ik zie UF praktisch overal achteruitgaan.

Er is precies wat meer communautaire vrede in de randgemeenten na de eerdere gemeenteraadsverkiezingen In Kraainem is er nu - tot groot ongenoegen van Défi - een tweetalige burgemeester.

Drogenbos is ook een andere randgemeente met gematigde Franstaligen die zich op termijn integreren. Het Nederlandstalig onderwijs doet het er ook vrij goed. Kraainem daarentegen is nu eerder geïnternationaliseerd dan verfranst. Franstaligen die zich integreren en geen exuberante eisen stellen, blijven welkom. Imperialistische Défi-onruststokers blijven wel beter weg.

De schaarse Franstalige berichtgeving over het Francofoon verlies is mij echter opgevallen.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 20:24   #12
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
N-VA is in Wemmel de grootste partij! Volgens mij zijn de Franstaligen allang niet meer een meerderheid in alle faciliteitengemeenten rond Brussel. Ik zie UF praktisch overal achteruitgaan.

Er is precies wat meer communautaire vrede in de randgemeenten na de eerdere gemeenteraadsverkiezingen In Kraainem is er nu - tot groot ongenoegen van Défi - een tweetalige burgemeester.

Drogenbos is ook een andere randgemeente met gematigde Franstaligen die zich op termijn integreren. Het Nederlandstalig onderwijs doet het er ook vrij goed. Kraainem daarentegen is nu eerder geïnternationaliseerd dan verfranst. Franstaligen die zich integreren en geen exuberante eisen stellen, blijven welkom. Imperialistische Défi-onruststokers blijven wel beter weg.

De schaarse Franstalige berichtgeving over het Francofoon verlies is mij echter opgevallen.
Eens Vlaanderen onafhankelijk is zal de verfransing volledig stilvallen .

Een rede te meer om zo vlug mogelijk de Vlaamse onafhankelijkheid uit te roepen in het Vlaams parlement.
Oud 3 juni 2019, 20:28   #13
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
auf Deutsch?

gij slecht karakter!
Maar een goet hard (sic).
Oud 3 juni 2019, 20:32   #14
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:

Een rede te meer om zo vlug mogelijk de Vlaamse onafhankelijkheid uit te roepen in het Vlaams parlement.
Indien Brussel voor Vlaanderen zou kiezen, ga je wel met een aanzienlijke Franstalige minderheid zitten binnen de Vlaamse Republiek. Maar zoiets hoeft geen probleem te zijn. Wanneer we van die annexionistische Franstalige politici af zijn, kunnen we op een volwassen manier omgaan met een Franstalige aanwezigheid. Het minderhedenverdrag ratificeren zou een goede zaak zijn, maar ik loop vooruit op de feiten ..
Oud 3 juni 2019, 20:53   #15
DucDEnghien

Standaard

Citaat:

Uw onafhankelijksheidverklaring zit al over tijd : 8 dagen om precies te zijn.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 21:11   #16
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Maar een goet hard (sic).
Als ik even een verwaande dichter mag citeren: Goet he
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 21:18   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eventjes rondlopen in Menen en je zult onmiddellijk merken dat de Franse taal heel sterk aanwezig is. Ik weet niet of Vlaamse onafhankelijkheid veel zal veranderen aan dat aspect. In het Nederlands-Duits grensgebied hoor je ook dat Nederlanders zich aanpassen aan de Duitsers. Zelden omgekeerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2019, 07:37   #18
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eventjes rondlopen in Menen en je zult onmiddellijk merken dat de Franse taal heel sterk aanwezig is. Ik weet niet of Vlaamse onafhankelijkheid veel zal veranderen aan dat aspect. In het Nederlands-Duits grensgebied hoor je ook dat Nederlanders zich aanpassen aan de Duitsers. Zelden omgekeerd.
Niet te pessimsitisch ,Jan .

In het zuiden van de VS ;Florida, Texas , Californië vreesden men tot voor kort ook voor een totale verspaansing.

Die is er niet gekomen want de nieuwste generatie Spaanstalige leren vlot Engels ,omdat zij beseffen in een Engelstalig land te wonen.

Dat zal ook gebeuren in een zelfstandig Vlaanderen.
Oud 4 juni 2019, 11:18   #19
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In het Nederlands-Duits grensgebied hoor je ook dat Nederlanders zich aanpassen aan de Duitsers. Zelden omgekeerd.
Een kleine(re) taal kan zich soms ook dominant opstellen tegenover een sterkere taal. Enschede is bijvoorbeeld een Nederlandse stad die op een boogscheut van Duitsland ligt. Dichtbij gelegen Duitse buurgemeenten zijn aantrekkelijk voor Nederlanders om er zich te vestigen vanwege lagere vastgoedprijzen en meer ruimte. Wanneer een stad nabijgelegen en anderstalig hinterland heeft, zal dat hinterland - in een vrije economische ruimte - te maken hebben met een bevolkingsinstroom uit de nabijgelegen stad.

Citaat:
In de Duitse staten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen is het in toenemende mate mogelijk Nederlands te leren. Het Nederlands wordt in de grensstreek op veel scholen onderwezen en er zijn zelfs tweetalige scholen. Veel Duitsers die dicht bij de grens wonen spreken een woordje Nederlands. Ook vestigen zich aan de Duitse kant van de grens veel Nederlanders vanwege de lagere huizenprijzen. In sommige dorpen wonen meer Nederlanders dan Duitsers. Nederlandse ouders plaatsen hun kinderen dikwijls op scholen in Nederland, dit tot ergernis van Duitse dorpsgenoten. Duitse scholen proberen daarom hun scholen voor Nederlandse kinderen aantrekkelijker te maken door de lessen deels in het Nederlands te verzorgen. Volgens het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken wonen er zo'n 156.000 Nederlanders in Duitsland waarvan een deel in de grensstreken.

Vooral in het toerisme en het zakenleven is beheersing van het Nederlands belangrijker voor de Duitsers geworden. In Bad Bentheim, een van de plaatsen waar veel Nederlanders gaan wonen, wordt geadverteerd in het Nederlands en staan bij huizen borden 'Te Koop' zonder Duitse vertaling. Enkele andere plaatsen waar zich veel Nederlanders vestigen, zijn Kleef, Emmerik, Nordhorn en hun omgeving. Vooral in nieuwbouwwijken ontstaan Nederlandse enclaves; hier nemen sommige Nederlanders niet de moeite om pompbedienden of winkelpersoneel in het Duits aan te spreken of vermijden dat door hun boodschappen in Nederland te doen. Nederlandstalige kranten als De Twentsche Courant Tubantia en Dagblad van het Noorden worden ook over de Duitse grens bezorgd.
Oud 4 juni 2019, 12:41   #20
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
Het moordproces tegen Christian Van Eycken start blijkbaar vandaag.
Ja, en het ging weer snel hoor.

"Ik hoop dat men mij vrij spreekt".
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be