Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2019, 14:17   #1
Anna List
Banneling

Standaard Walbanië zendt zijn zonen uit :

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190930_04636603

Citaat:
Michel Lelièvre komt vervroegd vrij
Vandaag om 14:00 door cel, evdg

Foto: Photo News
Michel Lelièvre, die in Ittre een gevangenisstraf uitzit van 25 jaar voor zijn aandeel in de affaire-Dutroux, komt vervroegd vrij. Dat heeft de strafuitvoeringsrechtbank beslist.

Lelièvre kreeg in 2004 25 jaar cel als lid van de bende-Dutroux. Hij werd toen schuldig bevonden aan een lange reeks aanklachten, waaronder die van foltering en opsluiting van vier meisjes.
Lees ook: Michel Lelièvre, de kleine psychopaat
Nu komt hij dus vervroegd vrij. Aan die vrijlating zijn wel enkele voorwaarden verbonden. Zo moet hij binnen de zes maanden een woning vinden. Lelièvre zou aan die voorwaarde kunnen voldoen. Hij heeft naar eigen zeggen een akkoord met een immokantoor dat hem een appartement heeft beloofd indien hij de gevangenis mag verlaten.
De strafuitvoeringsrechtbank besliste ook dat Lelièvre kan vrijkomen zonder enkelband. Toch mag hij niet gaan en staan waar hij wil: zo mag hij bepaalde trein- en metrotrajecten niet nemen en mag hij niet in Limburg, Nederlands Limburg, Luik, Luxemburg, Vlaams-Brabant en Henegouwen komen. Ook een aantal straten in het centrum Brussel zijn verboden terrein. Lelièvre mag ook slechts korte periodes naar het buitenland.
Lelièvre noch zijn advocate was aanwezig in de strafuitvoeringsrechtbank. Jean Lambrecks, de vader van de vermoorde Eefje, was er wél. Hij kantte zich eerder deze maand nog tegen een mogelijke vrijlating.
Michelle Martin, de ex van Dutroux, werd in 2012 vervroegd vrijgelaten onder voorwaarden. Martin was veroordeeld tot 30 jaar cel. Dutroux zelf diende recent een verzoek in om vervroegd vrij te komen. De strafuitvoeringsrechtbank behandelt zijn verzoek op 17 oktober. Dutroux werd wel veroordeeld tot een levenslange celstraf en 10 jaar terbeschikkingstelling van de regering.

Lees ook
Vandaag om 14:02

Michel Lelièvre, in alles de kleine Dutroux
Citaat:
Michel Lelièvre, de kleine psychopaat
Vandaag om 14:02 door mark eeckhaut

Foto: Belga
Een psychopaat, maar dan een kleintje. Zo omschreven de gerechtspsychiaters Michel Lelièvre (48), handlanger van Dutroux, op het proces in 2004 in Aarlen.
De 'kleine' Michel. Zo noemden zijn vrienden uit de cité van Tamines Michel Lelièvre begin de jaren negentig. Blijkbaar hadden ze het niet zo slecht gezien want de psychiaters op het assisenproces in Aarlen gebruikten dezelfde woorden om het karakter van Lelièvre te schetsen. Gerechtspsychiater Maurice Korn noemde hem ‘een kleine psychopaat en een kleine drugsverslaafde'.
Volgens de psychiaters betekende Lelièvre alleen in combinatie met andere personen een gevaar voor de samenleving. Net zoals Michelle Martin onder de knoet van haar echtgenoot en meester-manipulator Marc Dutroux zat, kon ook Lelièvre zich nooit ontworstelen aan de greep die Dutroux sinds 1995 op hem had.
Fascinatie voor Dutroux
Dutroux was de chef naar wie Lelièvre opkeek. Dat bleek overduidelijk op het proces. 'Hij was gefascineerd door Dutroux. Zelfs na jaren in de gevangenis blijft Lelièvre een diepe angst en fascinatie koesteren voor Dutroux', zeiden de pyschiaters in 2004.
Zijn drugsverslaving en zijn angst voor Dutroux, dat zijn de twee redenen die Lelièvre aangaf als reden waarom hij Dutroux geholpen heeft bij de ontvoeringen van An, Eefje, Sabine en Laetitia. 'Voor ik Dutroux kende, was ik een bon-vivant. Nu ben ik een mort-vivant, een levende dode', zei Lelièvre aan de gerechtspsychiaters die hem onderzochten.
De twee leerden elkaar in 1995 kennen door drugs, het enige waar Lelivère in die periode waarde aan hechtte. 'Dutroux bood me aan zijn huis in Jemeppe-sur-Sambre te huren. Ik had geen geld om de huur te betalen. Dutroux stelde voor dat ik voor hem drugs zou verkopen. Ik heb zijn drugs aangenomen, maar in plaats van ze te verkopen heb ik ze zelf gebruikt. Toen hij geld kwam vragen, kon ik hem dat niet geven. Toen is hij me beginnen lastigvallen. Hij wilde 20.000 frank (500 euro). Hij dreigde ermee dat hij me uit het huis zou zetten. Toen heeft hij me voorgesteld om samen met hem meisjes te ontvoeren. Ik nam hem niet au sérieux. Het heeft geduurd tot de nacht dat hij An en Eefje ontvoerde en ze in de auto sleurde, dat ik wist dat het hem ernst was. Door de drugs had ik alle zin voor realiteit verloren. Achteraf kon ik niet meer terug. Ik was medeplichtig. Ik zat mee in het bad en Dutroux bedreigde me.' (Lelièvre in een verhoor op 5 december 1999 tegen onderzoeksrechter Jacques Langlois)
Stukje toneel gerepeteerd
Lelièvre nam in 1995 de plaats over van Bernard Weinstein als helper van Dutroux, na de ontvoeringen van Julie en Melissa. Toen vermoordde Dutroux Weinstein. Maar de rol van Lelièvre ging in de ontvoeringen van An, Eefje, Sabine en Laetitia vaak verder dan die van willoze uitvoerder, zoals hij het zelf voorstelt.
Hij misbruikte de kinderen niet, maar werkte voluit mee aan de manipulatie die Dutroux in elkaar had gestoken.
De kernpsychopaat Dutroux maakte er een spel van om zijn slachtoffers wijs te maken dat hij in opdracht werkte van een groot netwerk. Lelièvre speelde mee in dat spel. Zo speelde hij bij de aankomst van de ontvoerde Sabine Dardenne in het huis van Dutroux in Marcinelle een perfect stukje toneel om Sabine ervan te overtuigen dat haar ouders geen losgeld wilden betalen aan de imaginaire grote chef. En dat ze daarom in de kelder van Dutroux opgesloten werd.
'We hadden dat vooraf goed gerepeteerd', bekende Dutroux achteraf. Lelièvre hielp Dutroux ook enkele dagen bij de bewaking van An en Eefje.
In pleeggezin op elf maanden
Het leven van Lelièvre is niet over rozen gegaan. Hij werd op 11 mei 1971 geboren in Namen in een achtergesteld milieu. Op de leeftijd van elf maanden werd hij al in een pleeggezin geplaatst. Zijn moeder was verslaafd aan alcohol. Zijn vader heeft hij nooit gekend.
Zijn stiefvader, Christian Lelièvre, van wie hij de naam draagt, werd later veroordeeld voor moord. Lelièvre werd geplaatst bij een opvanggezin met vier natuurlijke en vier pleegkinderen. Daar stapte hij met ruzie op toen hij achttien jaar was. Ondertussen had hij al een paar keer gependeld tussen zijn natuurlijke moeder en zijn opvanggezin. Bij zijn moeder leefde hij in de vierde wereld, bij het opvanggezin waren er strenge godsdienstige regels waaraan hij zich moest houden.
Op zijn 18de trok Lelièvre de wereld in en raakte van de regen in de drop. Met als dieptepunt zijn ontmoeting in 1995 met Dutroux.
Gewetenswroeging
De psychiaters lieten in 2014 in het midden of Lelièvre spijt heeft van zijn daden. 'Hij heeft in de eerste plaats spijt van zijn eigen zwakheid. Hij drukt er ook altijd op dat hij niet verantwoordelijk is voor de dood van de kinderen. Dat was Dutroux. De laatste tijd lijkt hij ook echt gewetensproblemen te krijgen.'

Bij de assisenjury bestond er een zeker begrip voor Lelièvre. Een jurylid wilde weten of Lelièvre zou kunnen hervallen. 'Dat hangt af van het milieu waarin hij terechtkomt', klonk het voorzichtige antwoord van de psychiater. 'Als Lelièvre in een goed milieu terechtkomt, wordt hij een fantastisch mens. Als hij opnieuw een Dutroux tegenkomt, zal het opnieuw misgaan.'
Uiteindelijk gaf de jury hem nog een kans door hem tot 25 jaar te veroordelen. Een straf waarvan hij ondertussen al 23 jaar heeft uitgezeten. Zelfs als Michel Lelièvre vandaag niet buitenkomt met een elektronische enkelband, komt hij in 2021 definitief vrij.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2019, 14:34   #2
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Michel Lelièvre, meer dan het "hersenloze hulpje" van kindermoordenaar Dutroux
Na 23 jaar in de gevangenis wordt Michel Lelièvre vrijgelaten onder voorwaarden. Wie is de man die Dutroux hielp bij de ontvoering van Sabine, Laetitia, An en Eefje?

Caroline Van den Berghe

14:15

Michel Lelièvre (48) is niet meer de man die hij in 1996 was, zegt zijn advocaat. Hij heeft 23 jaar uitgezeten van de 25 jaar effectief die hij kreeg op het proces-Dutroux over de ontvoeringen, verkrachtingen en moorden op jonge meisjes. Hij heeft psychologische begeleiding gekregen en beseft nu, volgens zijn advocaat, welke onherstelbare schade hij heeft aangericht.

Justitie
Michel Lelièvre, handlanger van Dutroux, mag de gevangenis onder voorwaarden verlaten
13:59
Dat besef was er niet op het moment van de feiten, Lelièvre was onder invloed van drugs in een poging om zijn geweten op nul te zetten. Het leven van Lelièvre had er nochtans helemaal anders kunnen uitzien. Tijdens zijn arrestatie zei hij hierover: “Voor ik Dutroux kende, was ik een bon vivant, nu ben ik een ‘mort-vivant’, een levende dode.”
Een moordenaar als stiefvader
Michel Lelièvre werd op 11 mei 1971 geboren in Namen in wat de onderzoekers omschreven als ‘een achtergesteld gezin’. Zijn moeder dronk veel en zijn vader heeft hij nooit gekend. Hij kwam om tijdens een ongeval voor Lelièvre geboren werd. Toen hij amper 11 maanden oud was, werd hij geplaatst in een opvanggezin. Materieel kwam hij niets te kort, maar emotioneel, naar eigen zeggen, wel want veel affectie zou er in het opvanggezin niet zijn geweest.
Toen hij 7 jaar was, vond zijn biologische moeder een nieuwe liefde op café, Christian Lelièvre. De kleine Michel en zijn broer hadden tot dan de familienaam van hun moeder, maar dat veranderde na het huwelijk. Voortaan gingen ze als Lelièvres door het leven.
Michel Lelièvres schoolcarrière verliep zonder noemenswaardige problemen, maar op z’n 18e nam zijn leven een wending. Hij en zijn broer waren getuige van de arrestatie van hun gewelddadige stiefvader. Hij werd verdacht en later ook veroordeeld in een moordzaak. Lelièvre vertelde hierover dat hij door de inval van de politie erg getraumatiseerd was.
De geknipte kompaan voor Dutroux
Via een schoolvriend gebruikte hij toen ook voor het eerst harddrugs. Michel Lelièvre brak met zijn opvanggezin en stond op eigen benen. Dat leek te lukken. Hij werkte een tijdje als jeugdmonitor maar na een verkeersongeval, nam hij weer zijn toevlucht tot de drugs. Door zijn heroïneverslaving belandde hij in de cel en via een van zijn criminele contacten, een Griek, leerde hij Marc Dutroux kennen.
Lelièvre was voor Dutroux de geknipte kompaan. Al zijn hele leven had Dutroux zich weten te omringen met zwakkelingen die hij makkelijk kon manipuleren. Lelièvre paste wonderwel in dat plaatje. Hij was op zoek naar een woning en kon er een van Dutroux huren. Maar Lelièvre had geen geld om Dutroux te betalen. Dutroux stelde voor om drugs te verkopen, maar Lelièvres verslaving was te groot. Hij nam de drugs zelf en stond bij Dutroux nog meer in het krijt.
Het was op dat ogenblik dat Dutroux hem een nieuw voorstel deed: meisjes ontvoeren.
De eerste die bekentenissen aflegt
Na zijn arrestatie in 1996 vertelde hij aan de onderzoeksrechter hoe hij medeplichtig werd aan de misdaden van kindermoordenaar Marc Dutroux: “Hij zei mij dat hij een oplossing had om snel aan geld te geraken. Dat was samen met hem ontvoeringen plegen. Na de ontvoering van An Marchal (17 jaar) en Eefje Lambrecks (19 jaar) op 22 augustus 1995 liet hij mij verstaan dat ik mee met hem in het bad zat.”
Lelièvre kampte door zijn drugsverslaving met ontwenningsverschijnselen en was de eerste die tot bekentenissen overging. Lelièvre bekende dat hij samen met Dutroux ook de toen 12-jarge Sabine Dardenne ontvoerde (op 28 mei 1996) en de 14-jarige Laetitia Delhez (op 9 augustus 1996). Michel Lelièvre heeft altijd beweerd dat hij dat deed door zijn drugsverslaving en uit angst voor Dutroux, van wie hij dacht dat hij hem zou vermoorden. Maar uit het onderzoek bleek dat Lelièvres rol meer was dan die van uitvoerder. Hij maakte Sabine Dardenne na haar ontvoering wijs dat haar ouders geen losgeld wilden betalen aan de ‘grote chef’ en hij hielp ook An en Eefje na hun ontvoering bewaken in het huis van Marc Dutroux.
Lelièvres advocaat pleitte op het assisenproces in Aarlen dat Lelièvre niet meer was dan het ‘hersenloze hulpje’ van Marc Dutroux en dat hij niet betrokken was bij de opsluiting van minderjarigen. Maar de jury volgde die redenering niet. Michel Lelièvre werd veroordeeld voor de ontvoering van Sabine, Laetitia, An en Eefje en hun opsluiting. Met als verzwarende omstandigheid dat de opsluiting van An en Eefje de dood tot gevolg had. Hij kreeg 25 jaar cel
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...-kindermoorde/
Oud 30 september 2019, 14:52   #3
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

maw, ze hadden hem beter geïnterneerd en nooit meer vrij gelaten. maja, dat staat slechter op papier dan 25 jaar gevangenisstraf natuurlijk.
Oud 30 september 2019, 14:57   #4
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Een slag in het gezicht van de ouders van de slachtofferstjes.
Begrijpe wie bedrijpen kan.

;
Oud 30 september 2019, 15:01   #5
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Walgelijke thread titel, maar ja... Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is natuurlijk

On topic, alweer een blunder van jewelste door onze justitie.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54

Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 30 september 2019 om 15:20.
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2019, 15:02   #6
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maw, ze hadden hem beter geïnterneerd en nooit meer vrij gelaten. maja, dat staat slechter op papier dan 25 jaar gevangenisstraf natuurlijk.
Op het dorpsplein vastbinden aan een boom, camera's wegnemen, verlichting uit en nachtje laten hangen. Hij zal het dan zeker nooit meer doen ....
Oud 30 september 2019, 15:13   #7
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

lang leve belgie
Oud 30 september 2019, 15:23   #8
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht

;
.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 september 2019 om 15:24.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2019, 15:25   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

;
.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 september 2019 om 15:26.
Oud 30 september 2019, 15:28   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op het dorpsplein vastbinden aan een boom, camera's wegnemen, verlichting uit en nachtje laten hangen. Hij zal het dan zeker nooit meer doen ....
Madame Dutroux is toch ook al lang op vrije voeten. Die ging nochtans gelyncht worden door de massa. Heb er nooit meer iets over gehoord.

Jonge mensen weten daar ook niet veel of niks meer over.
Oud 30 september 2019, 15:28   #11
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Walgelijke thread titel, maar ja... Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is natuurlijk

Dus hem beter nog 2 jaar laten zitten om hem dan los te moeten laten zonder dat je hem nog enigszins kan controleren? Nu kan je hem tenminste nog 2 jaar in de gaten houden om te zien hoe hij het doet in de buitenwereld.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 30 september 2019 om 15:29.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2019, 15:29   #12
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Belangrijke vraag:

Hoe lang heeft de man effectief in de bak gezeten ?

2004-nu is 15 jaar.
En daarvoor ? De affaire dutroux is van 96...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2019, 15:30   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dus hem beter nog 2 jaar laten zitten om hem dan los te moeten laten zonder dat je hem nog enigszins kan controleren? Nu kan je hem tenminste nog 2 jaar in de gaten houden om te zien hoe hij het doet in de buitenwereld.
Hij kan misschien net als Madam Dutroux kloosterling worden.
Oud 30 september 2019, 15:35   #14
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Belangrijke vraag:

Hoe lang heeft de man effectief in de bak gezeten ?

2004-nu is 15 jaar.
En daarvoor ? De affaire dutroux is van 96...
23 jaar van de 25 die hij kreeg. Dus ofwel staat hij nu buiten ofwel binnen 2 jaar. Nu heb je er wel nog 2 jaar controle op. Als je nog 2 jaar wacht staat hij buiten en doet hij wat hij wil.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2019, 16:47   #15
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
23 jaar van de 25 die hij kreeg. Dus ofwel staat hij nu buiten ofwel binnen 2 jaar. Nu heb je er wel nog 2 jaar controle op. Als je nog 2 jaar wacht staat hij buiten en doet hij wat hij wil.
Zo is het.
Oud 30 september 2019, 16:53   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

;

Als ik van Lelièvre was dan zei ik, steek uw voorwaarden in uw reet, ik blijf nog wel anderhalf jaar zitten, dan is de straf volledig voorbij, geen voorwaarden en condities meer.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 30 september 2019 om 16:53.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2019, 16:56   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Langer.

Er word meestal een termijn (drie a vijf jaar) gezet waarin, bij overtreding van de condities/voorwaarden, de rest van de straf valt.

Daarom zei ik in een andere post:

Citaat:
Als ik van Lelièvre was dan zei ik, steek uw voorwaarden in uw reet, ik blijf nog wel anderhalf jaar zitten, dan is de straf volledig voorbij, geen voorwaarden en condities meer.
Oud 30 september 2019, 18:05   #18
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Nog ne Waal erbij die op kosten van de Vlamingen zal leven...
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2019, 18:08   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht

Wat is er mis met de titel mss??

Citaat:
Toch mag hij niet gaan en staan waar hij wil: zo mag hij bepaalde trein- en metrotrajecten niet nemen en mag hij niet in Limburg, Nederlands Limburg, Luik, Luxemburg, Vlaams-Brabant en Henegouwen komen. Ook een aantal straten in het centrum Brussel zijn verboden terrein. Lelièvre mag ook slechts korte periodes naar het buitenland
Oud 30 september 2019, 18:19   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Nog ne Waal erbij die op kosten van de Vlamingen zal leven...
En vooral hij moet niet inburgeren.....Walen zijn vrijgesteld....die moeten ook geen Nederlands leren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be