Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2020, 10:21   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard De Wever heeft 100 procent gelijk aldus PS-kenner Claude Demelenne

PS-kenner Claude Demelenne: 'De Wever heeft 100 procent gelijk'

'Veel Franstaligen koesteren een hypocriete vorm van Belgische vaderlandsliefde', zegt de linkse essayist Claude Demelenne.

Uit Knack van 01/01/2020
30/12/19 om 16:00
Bijgewerkt om 13:45
Bron : Knack

Door Han Renard!

De link (voor Schoof)

https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...b45c7a80c82bf&

Het artikel

De politieke impasse op federaal niveau zorgt ervoor dat ook aan Franstalige kant bij sommigen de vertwijfeling toeslaat. Wat voor zin heeft het nog om zich aan dit België vast te klampen? 'Sinds de verkiezingen van 26 mei geloof ik er niet meer in', zegt Claude Demelenne, auteur van verscheidene boeken over de PS. 'Aan de ene kant zit je met een van de meest linkse en zelfs extreemlinkse regio's van Europa, aan de andere kant met een van de meest rechtse en zelfs extreemrechtse regio's van Europa. Natuurlijk, de politieke verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen hebben altijd bestaan, maar de kloof is nog nooit zo groot geweest als bij de laatste verkiezingen. Bart De Wever heeft 100 procent gelijk als hij zegt dat we twee democratieën vormen.'
Zoals bij een scheiding moet er alimentatie komen voor de financieel zwakste partij.
Verwoordt Demelenne een breed gedeeld gevoel onder Franstaligen? 'Ik kom uit Luik', antwoordt hij. 'Als ik daar met familie en vrienden over de toekomst van België praat, voel ik toch een nieuw soort fatalisme. Tegelijk koesteren veel Franstaligen een nogal hypocriete vorm van Belgische vaderlandsliefde. Ze zijn namelijk maar om één reden aan België gehecht: de sociale zekerheid. Ze weten dat als België uit elkaar spat, de gevolgen voor Wallonië dramatisch zijn.'

Maar Demelenne gelooft niet dat België eensklaps zal ophouden te bestaan. 'Om te beginnen zal Europa dat niet aanvaarden', aldus Demelenne. Wel denkt hij dat België steeds meer een lege huls zal worden. 'Over enkele jaren zal er hooguit een Belgische vitrine overblijven. En dat geeft niets, we hebben toch geen andere keuze meer.'

Demelenne is ervan overtuigd geraakt dat een proces richting wat hij 'softe onafhankelijkheid' en Bart De Wever 'confederalisme' noemt, de enige optie is die België nog heeft. Voor Demelenne kunnen vrijwel alle federale bevoegdheden inclusief de sociale zekerheid worden gesplitst, op voorwaarde dat er goede financiële afspraken met Wallonië worden gemaakt om het inkomstenverlies na het wegvallen van de transfers te compenseren. 'Zoals bij een scheiding moet er een vorm van alimentatie komen voor de financieel zwakste partij in het koppel. Als die financiële kwestie geregeld is, kan er volgens mij voor de meeste Franstaligen over alles worden onderhandeld.'
Al ziet Demelenne natuurlijk ook wel dat geen enkele Franstalige partij op dit moment bereid is om de discussie over een confederaal België aan te vatten. 'Ze zullen proberen nog een paar jaar tijd te winnen, met alle gevaren van dien. Het grootste probleem is eigenlijk dat de Franstaligen doodsbang zijn en daardoor niet in staat zijn tot enig initiatief. Daarom zou het verstandig zijn als de N-VA zich wat harder zou inspannen om de Franstaligen uit te leggen dat een bijna-onafhankelijk Vlaanderen Wallonië heus niet de nek wil omdraaien. Zelfs diehard flaminganten weten dat Vlaanderen niets te winnen heeft bij een straatarm Wallonië.'

Blijkbaar zijn er in Franstazlig België toch nog mensen met gezond verstand en een nuchtere kijk op de zaken.

Het enige dat mij stoort is dat ook hij ervan uit gaat dat Vlaanderen moet blijven sponsoren.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2020, 10:56   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Die auteur vergeet nog het belangrijkste.
Als de boedelscheiding onder de regie van het VB zou gebeuren, dan zal de alimentatie lager liggen, zowel wat jaarlijks bedrag betreft, als wat aantal jaren aangaat.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2020, 11:01   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die auteur vergeet nog het belangrijkste.
Als de boedelscheiding onder de regie van het VB zou gebeuren, dan zal de alimentatie lager liggen, zowel wat jaarlijks bedrag betreft, als wat aantal jaren aangaat.
Dat zou een reden zijn om op het VB te stemmen.
Oud 1 januari 2020, 11:15   #4
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

'Veel Franstaligen koesteren een hypocriete vorm van Belgische vaderlandsliefde', zegt de linkse essayist Claude Demelenne.

Uit Knack van 01/01/2020

Door Han Renard!

De link (voor Schoof)

Het artikel

De politieke impasse op federaal niveau zorgt ervoor dat ook aan Franstalige kant bij sommigen de vertwijfeling toeslaat. Wat voor zin heeft het nog om zich aan dit België vast te klampen? 'Sinds de verkiezingen van 26 mei geloof ik er niet meer in', zegt Claude Demelenne, auteur van verscheidene boeken over de PS. 'Aan de ene kant zit je met een van de meest linkse en zelfs extreemlinkse regio's van Europa, aan de andere kant met een van de meest rechtse en zelfs extreemrechtse regio's van Europa. Natuurlijk, de politieke verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen hebben altijd bestaan, maar de kloof is nog nooit zo groot geweest als bij de laatste verkiezingen. Bart De Wever heeft 100 procent gelijk als hij zegt dat we twee democratieën vormen.'
Zoals bij een scheiding moet er alimentatie komen voor de financieel zwakste partij.
Verwoordt Demelenne een breed gedeeld gevoel onder Franstaligen? 'Ik kom uit Luik', antwoordt hij. 'Als ik daar met familie en vrienden over de toekomst van België praat, voel ik toch een nieuw soort fatalisme. Tegelijk koesteren veel Franstaligen een nogal hypocriete vorm van Belgische vaderlandsliefde. Ze zijn namelijk maar om één reden aan België gehecht: de sociale zekerheid. Ze weten dat als België uit elkaar spat, de gevolgen voor Wallonië dramatisch zijn.'

Maar Demelenne gelooft niet dat België eensklaps zal ophouden te bestaan. 'Om te beginnen zal Europa dat niet aanvaarden', aldus Demelenne. Wel denkt hij dat België steeds meer een lege huls zal worden. 'Over enkele jaren zal er hooguit een Belgische vitrine overblijven. En dat geeft niets, we hebben toch geen andere keuze meer.'

Demelenne is ervan overtuigd geraakt dat een proces richting wat hij 'softe onafhankelijkheid' en Bart De Wever 'confederalisme' noemt, de enige optie is die België nog heeft. Voor Demelenne kunnen vrijwel alle federale bevoegdheden inclusief de sociale zekerheid worden gesplitst, op voorwaarde dat er goede financiële afspraken met Wallonië worden gemaakt om het inkomstenverlies na het wegvallen van de transfers te compenseren. 'Zoals bij een scheiding moet er een vorm van alimentatie komen voor de financieel zwakste partij in het koppel. Als die financiële kwestie geregeld is, kan er volgens mij voor de meeste Franstaligen over alles worden onderhandeld.'
Al ziet Demelenne natuurlijk ook wel dat geen enkele Franstalige partij op dit moment bereid is om de discussie over een confederaal België aan te vatten. 'Ze zullen proberen nog een paar jaar tijd te winnen, met alle gevaren van dien. Het grootste probleem is eigenlijk dat de Franstaligen doodsbang zijn en daardoor niet in staat zijn tot enig initiatief. Daarom zou het verstandig zijn als de N-VA zich wat harder zou inspannen om de Franstaligen uit te leggen dat een bijna-onafhankelijk Vlaanderen Wallonië heus niet de nek wil omdraaien. Zelfs diehard flaminganten weten dat Vlaanderen niets te winnen heeft bij een straatarm Wallonië.'

Blijkbaar zijn er in Franstazlig België toch nog mensen met gezond verstand en een nuchtere kijk op de zaken.

Het enige dat mij stoort is dat ook hij ervan uit gaat dat Vlaanderen moet blijven sponsoren.
Ik zou de redenering omdraaien. Een onafhankelijk Vlaanderen moet meeprofiteren van hun Marshall plan...
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2020, 11:21   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Ik zou de redenering omdraaien. Een onafhankelijk Vlaanderen moet meeprofiteren van hun Marshall plan...
Dat zou inderdaad de insteek moeten zijn.
Doordat ze zelf verantwoordelijk moeten worden voor hun inkomsten ...
Oud 1 januari 2020, 11:45   #6
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Uit Knack van 01/01/2020

Door Han Renard!

De link (voor Schoof)

Het artikel

Ik ben het voor een stuk met hem eens maar voor een groot deel ook weer niet. Vooral zijn visie waarin hij zegt dat een splitsing voor Wallonië een ramp zou zijn.

Ik denk daar eigenlijk juist het tegendeel van.

Ik aanzie Wallonië eerder zoals een kind dat al decennia gedragen wordt op de arm. Natuurlijk, als je dat kind plots neer zet kan dat niet lopen maar pak het niet terug op de arm en laat het zitten. Het zal leren rechtop te staan en leren zelfstandig lopen. Ze hebben troeven genoeg ze moeten ze alleen leren uitspelen, veranderen van mentaliteit. Nu is hun mentaliteit er een van, "ik stempel want in deze regio is er geen werk", in plaats van werk te zoeken in andere regio's of werk te creëren in eigen regio.

Ze moeten hun eeuwigdurende luiheid leren opzij zetten en aan de slag gaan. In dat opzicht hebben beide partijen er baat bij dat België zou splitsen. Als België niet splitst laat het Waalse kind zich nog honderden jaren verder op de Vlaamse arm dragen en leert nooit zelfstandig lopen.

Laatst gewijzigd door Garry : 1 januari 2020 om 11:53.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2020, 12:15   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Als we splitsen kan Wallonie beginnen met de herstelbetalingen.

Alimentatie betalen aan Wallonie... - lol -
Oud 1 januari 2020, 12:32   #8
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als we splitsen kan Wallonie beginnen met de herstelbetalingen.

Alimentatie betalen aan Wallonie... - lol -
Als ze morgen alimentatie zouden krijgen, of een halve euro meer zouden krijgen van Frankrijk dan van Vlaanderen, zijn de walen de eerste om de stekker uit België te trekken en niemand van hen die er nog om zal rouwen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2020, 12:33   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

100% gelijk hebben is onmogelijk.
Oud 1 januari 2020, 12:35   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
100% gelijk hebben is onmogelijk.
Wat je hier dus zegt is fout.
Oud 1 januari 2020, 12:36   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als ze morgen alimentatie zouden krijgen, of een halve euro meer zouden krijgen van Frankrijk dan van Vlaanderen, zijn de walen de eerste om de stekker uit België te trekken en niemand van hen die er nog om zal rouwen.
De Vlaamse slaaf zal het waarschijnlijk nog graag doen ook.

We zijn onafhankelijk mannen, maar Wallonie blijft baas over het Vlaamse geld...
Oud 1 januari 2020, 12:38   #12
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben het voor een stuk met hem eens maar voor een groot deel ook weer niet. Vooral zijn visie waarin hij zegt dat een splitsing voor Wallonië een ramp zou zijn.

Ik denk daar eigenlijk juist het tegendeel van.

Ik aanzie Wallonië eerder zoals een kind dat al decennia gedragen wordt op de arm. Natuurlijk, als je dat kind plots neer zet kan dat niet lopen maar pak het niet terug op de arm en laat het zitten. Het zal leren rechtop te staan en leren zelfstandig lopen. Ze hebben troeven genoeg ze moeten ze alleen leren uitspelen, veranderen van mentaliteit. Nu is hun mentaliteit er een van, "ik stempel want in deze regio is er geen werk", in plaats van werk te zoeken in andere regio's of werk te creëren in eigen regio.

Ze moeten hun eeuwigdurende luiheid leren opzij zetten en aan de slag gaan. In dat opzicht hebben beide partijen er baat bij dat België zou splitsen. Als België niet splitst laat het Waalse kind zich nog honderden jaren verder op de Vlaamse arm dragen en leert nooit zelfstandig lopen.
2

Maar vergeet niet dat de Franse mentaliteit het veroverd gebied leeg zuigt en het pas daarna teruggeeft...
Diplomatie noemen ze dat.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2020, 12:38   #13
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
2

En weet maar goed dat Frankrijk even gul als de Belgische francofonie zal eisen dat Vlaanderen ruimschoots inspringt als Vlaanderen wil dat zij Wallonië zouden onderhouden... Jullie denken toch niet dat de Fransen iets doen voor niets...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 1 januari 2020 om 12:41.
Oud 1 januari 2020, 12:40   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat je hier dus zegt is fout.
Neen, tenzij Bart De Wever toch de Paus is.
Oud 1 januari 2020, 12:42   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah ok, u hebt 100% gelijk.
Oud 1 januari 2020, 12:42   #16
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat een voortdurend gezwets... Ben je zeker dat je niet ergens ooit op je kop gevallen bent...

Misschien wordt het hoogtijd dat je eens bij een psychiater passeert...
Oud 1 januari 2020, 12:43   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
2

En weet maar goed dat Frankrijk even gul als de Belgische francofonie zal eisen dat Vlaanderen ruimschoots inspringt als Vlaanderen wil dat zij Wallonië zouden onderhouden... Jullie denken toch niet dat de Fransen iets doen voor niets...
Eisen?

De bedelnap uitsteken is niet eisen, dat is bedelen.

Bedelaars met een grote smoel, wat gaan we nu nog meemaken.
Oud 1 januari 2020, 12:46   #18
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Vlaamse slaaf zal het waarschijnlijk nog graag doen ook.

We zijn onafhankelijk mannen, maar Wallonie blijft baas over het Vlaamse geld...
Je moet het hen wel nageven. Leep en arrogant zijn ze wel.
Maar ik vrees dat er teveel front is in vlaanderen om zich nogmaals in 't zak te laten zetten. Alhoewel met met bepaalde hoerpartijen weet je nooit. En 190 jaar slaafsheid wis je niet zo maar uit.
Oud 1 januari 2020, 12:47   #19
Mindset
Minister-President

Standaard

[quote=Xenophon;9211227]Eisen?

Bedelaars met een grote smoel, wat gaan we nu nog meemaken.[/QUOTE

Het enige wat ze krijgen is een job in Vlaanderen. Als ze genoeg gekwalificeerd zijn uiteraard.
Oud 1 januari 2020, 13:15   #20
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Eisen?

Bedelaars met een grote smoel, wat gaan we nu nog meemaken.
Bedelaars of niet, ze eisen...
Wat deed Magnette anders???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be