Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2019, 16:33   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.658
Standaard Electrische sneeuwscooters aan de poolcirkel

Voorlopig nog een omgebouwde ICE-scooter.

Moesten de Belgen op Antarctica hun verplaatsingen nog doen op sneeuwscooters (op benzine), dan heb ik alvast een tip voor electrische sneeuwscooters:

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=hWE6r5lun1s

Our electric snowmobile, eSled, is the next generation vehicle for exploring the unique nature of the Arctic.
En sowieso al getest met touristische trips in Finland aan de poolcirkel:

https://auroraemotion.com/

Niet verschieten van de specs (80 kW motor die maar 10 kg weegt):

Alle uitleg van de Finnen: (Engels) en B. Nyland als Tesla fan was erbij.

>> https://www.youtube.com/watch?v=KijqI-MkBRk

Voorlopig nog klein Li-ion batterijpack van 10 kWh (want omgebouwde ICE-sneeuwscooter), met temperatuurmanagement!

Staan ook buiten, en kunnen extreme -35°C probleemloos aan.

Opladen zelfs DC snelladen mogelijk, of trager interne lader aan 6,6 kW AC laadpunt.

10 kWh opladen gaat dan natuurlijk snel.

Met 10 kWh geeft dat 40 km praktisch rijbereik. (snelheid aanpassen indien nodig)

In "alle stilte", zonder uitlaatgassen.
TCO veel goedkoper dan ICE, voor 1 Euro stroom is die E-sneeuwscooter volledig opgeladen.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2019 om 16:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 16:52   #2
Boa
Burgemeester
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 506
Standaard

Een sneeuwscooter die zelfs als ie niet gebruikt wordt boven de 20 graden moet blijven is waardeloos. Maar natuurlijk wel leuk voor influencers op YouTube.
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 16:52   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voorlopig nog een omgebouwde ICE-scooter.

Moesten de Belgen op Antarctica hun verplaatsingen nog doen op sneeuwscooters (op benzine), dan heb ik alvast een tip voor electrische sneeuwscooters:



En sowieso al getest met touristische trips in Finland aan de poolcirkel:

https://auroraemotion.com/

Niet verschieten van de specs (80 kW motor die maar 10 kg weegt):

Alle uitleg van de Finnen: (Engels) en B. Nyland als Tesla fan was erbij.

>> https://www.youtube.com/watch?v=KijqI-MkBRk

Voorlopig nog klein Li-ion batterijpack van 10 kWh (want omgebouwde ICE-sneeuwscooter), met temperatuurmanagement!

Opladen zelfs DC snelladen mogelijk, of trager interne lader aan 6,6 kW AC laadpunt.

10 kWh opladen gaat dan natuurlijk snel.

Met 10 kWh geeft dat 40 km praktisch rijbereik. (snelheid aanpassen indien nodig)

In alle stilte, zonder uitlaatgassen.
TCO veel goedkoper dan ICE, voor 1 Euro stroom is die E-sneeuwscooter volledig opgeladen.
Denk dat ze ook een ander model gebruiken.

https://www.golb.be/wp-content/uploa...6092007010.jpg
En over iets grote afstanden reizen..

Citaat:
Tussen de Prinses Elisabethbasis en dat kamp is het twintig uur reizen met een sneeuwmobiel. Vanaf het tentenkamp is het nog drie uur.
https://www.demorgen.be/nieuws/belge...pool~b3b0d2c2/

Om de 40km even alles opzetten om de accus bij te laden en dan pas verder kunnen?
Denk niet dat die mannen gaan kunnen lachen in die koude.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 17:01   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.658
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Een sneeuwscooter die zelfs als ie niet gebruikt wordt boven de 20 graden moet blijven is waardeloos. Maar natuurlijk wel leuk voor influencers op YouTube.
Jij weet het dus beter als die ingenieur, lol.

Het zijn de batterijcellen die best op 20 graden gehouden worden naargelang buitentemperatuur, niet de scooter.

Zoals men een boiler op ~55/60 graden (instelbaar) gehouden wordt voor warm water, die is ook waardeloos?

Blijkbaar is dat technisch geen probleem bij zeer goede islolatie en techniek.

Niets waardeloos aan, want duurzaamheid en rijbereik primeert.

Natuurlijk kan men die scooter al laten voorverwarmen aan de laadkabel, zodat men met 100% lading kan vertrekken met optimaal voorverwarmde batterij wat navenant meer rijbereik betekend.

Natuurlijk ambetant te begrijpen voor zuurpruimen.

Have Fun:
https://auroraemotion.com/

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2019 om 17:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 17:09   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Een sneeuwscooter die zelfs als ie niet gebruikt wordt boven de 20 graden moet blijven is waardeloos. Maar natuurlijk wel leuk voor influencers op YouTube.
Bij -30°C en -40°C zal een ICE ook wel problemen opleveren.
Denk dat je die dan ook wel extra zal moeten beschermen tegen de koude bij niet gebruik.
Die maken ook gebruik van accus en weet niet diret bij welke temperatuur benzine begint te stollen.
Maar je metalen onderdelen van je motor zouden ook wel eens last kunnen krijgen van de koude.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 17:10   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.658
Standaard

Have Fun!

Citaat:
https://auroraemotion.com/

We offer the first electric snowmobile safaris in the world

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2019 om 17:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 17:18   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij weet het dus beter als die ingenieur, lol.

Blijkbaar is dat technisch geen probleem bij goede islolatie en techniek.

Niets waardeloos aan, want duurzaamheid en rijbereik primeert.

Natuurlijk kan men die scooter al laten voorverwarmen aan de laadkabel, zodat men met 100% lading kan vertrekken.

Natuurlijk ambetant te begrijpen voor zuurpruimen.

Have Fun:
https://auroraemotion.com/
't Ja, hoeveel ICE's staan er hier in de winter niet in pan door de koude?
En bij warm weer staan er dan weer veel met een oververhitte motor.

Dat is dus geen punt.
Ik wil de dieselrijders die bij -10 aan de kant staan wegens panne niet te eten geven.

Maar ook weer hier opnieuw, beschikbaarheid van oplaadmogelijkheden.
Benzine kan je zelf meenemen, elektriek niet.
Allé, je kan wel de nodige materialen meenemen op stroom terplaatse te kunnen opwekken, maar gaat meer ruimte vragen en meer tijd voor je verder kan rijden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 17:27   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Have Fun!
Kijk eens naar de betrekkelijk korte afstanden!!!
En de zeer korte reistijden!!!

Citaat:
Moesten de Belgen op Antarctica hun verplaatsingen nog doen op sneeuwscooters (op benzine), dan heb ik alvast een tip voor electrische sneeuwscooters:
Die spreken over 20 uur reistijd en meer dan 100 kilometers.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 17:32   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Bij -30°C en -40°C zal een ICE ook wel problemen opleveren.
Denk dat je die dan ook wel extra zal moeten beschermen tegen de koude bij niet gebruik.
Die maken ook gebruik van accus en weet niet diret bij welke temperatuur benzine begint te stollen.
Maar je metalen onderdelen van je motor zouden ook wel eens last kunnen krijgen van de koude.
In sommige streken laat men de motor 24 uur draaien tegen de bijtende koude.
Of men zet er brandende potten bij.

In andere gevallen soms electrische verwarmhoezen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 17:34   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.658
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar ook weer hier opnieuw, beschikbaarheid van oplaadmogelijkheden.
Benzine kan je zelf meenemen, elektriek niet.
Electriek kan men terplaatse opwekken, benzine niet.

In de regel werken alle benzinestations op (net)stroom, benzinestations moet men regelmatig bevoorraden.

Geladen batterijen kan men evenzo meenemen.

Citaat:
https://www.kreiselelectric.com/en/p...eries-touring/


PHOTOVOLTAIC BATTERY
In addition to being used during driving, the eight electric range extender modules also provide an efficient storage medium for electricity generated by stationary PV systems. Capacity: 2.5 kWh each, nominal voltage: 21.6 V, weight: 13 kg each.
Daar is plaats voor extra 8 Li-ions van 2,5 kWh elk.

Citaat:
Allé, je kan wel de nodige materialen meenemen op stroom terplaatse te kunnen opwekken, maar gaat meer ruimte vragen en meer tijd voor je verder kan rijden.
Aha.

Maar als eens alles terplaatse is en je daar kunt laden, hoef je het niet meer mee te nemen.

Zo bouwt/plant men zelfs (Tesla) Superchargerstations die helemaal geen netstroom meer nodig hebben, enkel als backup in noodgevallen.
Citaat:
https://www.theverge.com/2019/9/26/2...y-battery-pack

The company also said it wanted to outfit Superchargers with solar panels from SolarCity (which at the time was still a few years away from being acquired by Tesla), with the goal of “generat[ing] more energy from the sun over the course of a year than is consumed by Tesla vehicles using the Supercharger,” resulting in “a slight net positive transfer of sunlight generated power back to the electricity grid.”

“I think this day will actually go down as being quite historic, I think at least on par with SpaceX docking with the Space Station earlier this year,” CEO Elon Musk said at the 2012 unveiling.

Of course, free Supercharging eventually went away, only reappearing from time to time as an incentive for new buyers. Only about six of the stations were hooked up to a solar panel setup in 2017, and Tesla hasn’t shown off a fully off-grid Supercharger setup. There are a few more stations with solar panels, but it’s clear Tesla’s still a long way off from fulfilling the picture Musk painted back in 2012.
Benzinestations moet men wel regelmatig bevoorraden, dus...

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2019 om 17:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 17:47   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In sommige streken laat men de motor 24 uur draaien tegen de bijtende koude.
Of men zet er brandende potten bij.

In andere gevallen soms electrische verwarmhoezen.
In sommige streken bouwd men zelfs een elektrische verwarming in onder de motorkap.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 17:50   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.658
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In sommige streken laat men de motor 24 uur draaien tegen de bijtende koude.
Of men zet er brandende potten bij.

In andere gevallen soms electrische verwarmhoezen.
Volgend jaar is 2020:

Citaat:
https://www.webasto-comfort.com/nl-n...he-verwarming/

Eindelijk elektrisch!

Betaalbaar en milieuvriendelijk: de innovatieve nieuwe eThermo Top Eco-parkeerverwarming met montagemogelijkheid voor voertuigen op brandstof verspreidt de comfortabele warmte van Webasto in uw auto. Het systeem werkt op elektriciteit om snel uw voorruit te ontdooien en de motor voor te verwarmen.

De eThermo Top Eco- parkeerverwarming is leverbaar vanaf Q3 2019.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2019 om 18:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 18:04   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.658
Standaard

En dat beetje goed geisoleerde batterijcellen (in een batterijpack) op temperatuur houden met een antivriesvloeistof is al helemaal geen stroomverbruik indien men ook beseft dat men heel het jaar door warmwaterboilers op 60°C houdt...

En als die EV ook nog in de garage staat waar de warmwaterboiler hangt al helemaal niet.

Uiteraard moet men dat batterijpack pas voorverwarmen als het zich loont (minder totaalverbruik) en dus voldoende afstand die men gaat afleggen, zie best fora over Tesla. Of gewoon de handleiding van de wagen.

(regeneratie is ook uitgeschakeld bij nog te koude batterij onderweg)

of:
Citaat:
https://tomharrisonjr.com/tesla-mode...s-e8db94afb1eb

Pre-heating isn’t just for comfort

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2019 om 18:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 18:14   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

We zullen er eens aan denken als we op de poolcirkel eens zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 18:15   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Electriek kan men terplaatse opwekken, benzine niet.

In de regel werken alle benzinestations op (net)stroom, benzinestations moet men regelmatig bevoorraden.

Geladen batterijen kan men evenzo meenemen.



Daar is plaats voor extra 8 Li-ions van 2,5 kWh elk.


Aha.

Maar als eens alles terplaatse is en je daar kunt laden, hoef je het niet meer mee te nemen.

Zo bouwt/plant men zelfs (Tesla) Superchargerstations die helemaal geen netstroom meer nodig hebben, enkel als backup in noodgevallen.


Benzinestations moet men wel regelmatig bevoorraden, dus...

Micele,

zolang het allemaal gaat over conventineel gebruik van een voertuig door een privé persoon, is een EV met eigen energieopwekking iets fantastisch.
En zelfs een geweldige vooruitgang voor de leefomgeving.
Al die zaken zijn mogelijk, zo lang het om bebouwde omgevingen gaat en er een open ruimte is om zonnepanelen en windmolens hun job te laten doen.


Maar ....
In een bos kan je geen zonnepanelen gebruiken en zijn windmolens vaak al even nutteloos.
En als je naar extreem gebruik gaat van een voertuig, kom je zelfs met de huidige moderne ICE's in de problemen.
Al die electronica die in de moderne voertuigen steekt veroorzaken niets anders dan problemen.
Als ze mij morgen verbieden om nog met mijn ice in de stad te komen, neem ik de E-smart van mijn schoondochter wel. Die geraakt makkelijk heen en terug en is gemakkelijk te parkeren, mijn schoondochter mag dan met de fiets gaan werken.
Maar voor mijn hobby is die gewoon niet bruikbaar, zelfs de Amarok niet.
Vorige keer die zijn computer een beetje verzopen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2019, 17:49   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.658
Standaard

De zwaardere E-Snowmobiles zijn er al, rijbereik tot 140 km met 27 kWh batterijpack, dat is al 3,5 x draadstarter:

Veel leesplezier en veel prentjes, eentje is de moeite om te plakken:

Citaat:
https://ww.electrek.co/2019/06/11/ta...c-snowmobiles/





Depending on the configuration, it results in a range of 96 km (60 miles) to 140 km (87 miles). It may sound short to some for a 27 kWh battery pack, but Taiga is taking into account that its vehicles are going to be used in cold weather.

Taiga is aware that it will not fit the needs of all snowmobile riders, but they argue that it is more than enough for many use cases and with tons of advantages.

Less emission and pollution is the most obvious, but with no transmission nor oil, there’s virtually no maintenance. It means less time spent in the garage and more time riding.

No more gas means savings and more convenience. If you are only using the machine on the weekends, you can easily charge on a regular outlet at home.

If you’d like to be able to go back out faster, you can use a 240-volt level two charger and if you are on the go, you can bring the Taiga electric snowmobile to a fast-charging station for a charge to 80% in 20 minutes.

Taiga’s electric snowmobiles start at $15,000 USD before taxes and incentives. You can reserve one today and they expect deliveries to start late next year.
Snellere acceleratie op sneeuw als de Porsche Taycan Turbo op de weg...

Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2019 om 18:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be