Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2020, 09:45   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.312
Standaard Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet.

Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet.

Iets wat veel mensen niet meer zullen meemaken dat het systeem van zelfrijdende wagens volledig en veilig op punt gezet zal geworden zijn.

Op huidig ogenblik is- en blijft het science fiction.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 10:22   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet.

Iets wat veel mensen niet meer zullen meemaken dat het systeem van zelfrijdende wagens volledig en veilig op punt gezet zal geworden zijn.

Op huidig ogenblik is- en blijft het science fiction.
Een zelfrijdende auto is een hulpmidden.
De bestuurder blijft verantwoordelijk.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 10:23   #3
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet.

Iets wat veel mensen niet meer zullen meemaken dat het systeem van zelfrijdende wagens volledig en veilig op punt gezet zal geworden zijn.

Op huidig ogenblik is- en blijft het science fiction.
Een zelfrijdende auto is vele malen veiliger dan een niet zelfrijdende auto en dat verschil zal in doe toekomst alleen maar toenemen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 10:27   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Een zelfrijdende auto is vele malen veiliger dan een niet zelfrijdende auto en dat verschil zal in doe toekomst alleen maar toenemen.
volledig mee eens, maar 100% autonoom is nog een ander paar mouwen.

het dilemma vd plots overstekende voetganger is onoplosbaar m.i.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:01   #5
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 16.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Een zelfrijdende auto is een hulpmidden.
De bestuurder blijft verantwoordelijk.
Dan moet de bestuurder ook kunnen kiezen dat autonoom gedrag van de auto uit te schakelen. Ondertussen zijn er wagens die je niet meer toelaten te parkeren in hoog gras omwille van verkeerd interpreterende parkeersensoren waar je niet omheen kan.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:14   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

De bijna-zelfrijdende auto level 4 is aangekondigd tegen 2025.

Maar ook vandaag kunnen level 2-3 deelsautonome systemen voetgangers herkennen en er desnoods voor stoppen en uitwijken (binnen de natuurkundige wetten, vele snappen dit niet)

Deze voetgangerstesten worden reeds in de praktijk getest in EuroNCAP SAFETY ASSIST, en er worden punten gegeven
Iedereen kan die filmpjes googlen:

https://www.youtube.com/watch?v=x7Hp...ture=emb_title

vanaf minuut 2 tot einde

via: https://ww.electrek.co/2019/12/04/te...ns-test-video/

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2020 om 11:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:18   #7
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
Standaard

Het grootste probleem voor de zelfrijdende auto blijft een probleem op vlak van moraliteit eerder dan een probleem op vlak van technologie.

Ik wil dat de auto te allen tijde mijn veiligheid laat primeren en mijn leven niet opoffert om het leven van een derde te sparen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:20   #8
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het grootste probleem voor de zelfrijdende auto blijft een probleem op vlak van moraliteit eerder dan een probleem op vlak van technologie.

Ik wil dat de auto te allen tijde mijn veiligheid laat primeren en mijn leven niet opoffert om het leven van een derde te sparen.
het is idd geen probleem van technologie. probleem is dat de menselijke onvoorspelbaarheid niet te omvatten valt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:25   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het grootste probleem voor de zelfrijdende auto blijft een probleem op vlak van moraliteit eerder dan een probleem op vlak van technologie.

Ik wil dat de auto te allen tijde mijn veiligheid laat primeren en mijn leven niet opoffert om het leven van een derde te sparen.
In de regel zal dat ook zo zijn.
De auto zal dat veel beter kunnen dan de bestuurder.
Want die rijdt in de regel alles in frut, in de eerste plaats zichzelf.
Denk aan al die enkelvoudige ongevallen.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2020 om 11:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:28   #10
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In de regel zal dat ook zo zijn.
De auto zal dat veel beter kunnen dan de bestuurder.
Want die rijdt in de regel alles in frut, ook zichzelf.
Het antwoord op die vraag ligt niet enkel bij de autoconstructeur maar ook bij de (lokale) wetgever hé.

Als ik in een auto zit en er verschijnen plots drie kinderen op de baan. De afstand is te kort om te remmen. Moet mijn auto:
1) de berm inrijden om de kinderen te vermijden met risico op verwondingen of zelfs de dood van de bestuurder
2) de veiligheid van de bestuurder laten primeren en gewoon zo veel als mogelijk remmen, met onvermijdelijk een botsing met de kinderen?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:32   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dan moet de bestuurder ook kunnen kiezen dat autonoom gedrag van de auto uit te schakelen. Ondertussen zijn er wagens die je niet meer toelaten te parkeren in hoog gras omwille van verkeerd interpreterende parkeersensoren waar je niet omheen kan.
Ik ga ervan uit dat het gebeurd zodra men de bediening aanraakt.
Uw cruise control werkt toch ook zo.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:34   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het antwoord op die vraag ligt niet enkel bij de autoconstructeur maar ook bij de (lokale) wetgever hé.

Als ik in een auto zit en er verschijnen plots drie kinderen op de baan. De afstand is te kort om te remmen. Moet mijn auto:
1) de berm inrijden om de kinderen te vermijden met risico op verwondingen of zelfs de dood van de bestuurder
2) de veiligheid van de bestuurder laten primeren en gewoon zo veel als mogelijk remmen, met onvermijdelijk een botsing met de kinderen?
Je vergeet
3) remmen en uitwijken en dus in de berm of tegen een obstakel rijden (indien niet vermijdbaar) met hoogstens een zeer lichte botsing waar de bestuurder nog niet het minste schrammetje heeft.
Mss heeft de wagen een kras tot een ferme bluts. Mss was de botsing zelfs te min om de airbags te doen afgaan.

De computer heeft al deze parameters -van de uitwijk-omgeving-, ook die van passieve veiligheid van de auto.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2020 om 11:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:36   #13
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je vergeet
3) uitwijken en dus in de berm of tegen een obstakel rijden met hoogstens een zeer lichte botsing waar de bestuurder nog niet het minste schrammetje heeft.
Mss heeft de wagen een kras tot een ferme bluts. Mss was de botsing zelfs te min om de airbags te doen afgaan.

De computer heeft al deze parameters, ook die van passieve veiligheid van de auto.
3) is niet altijd een optie. Er is niet steeds een veilige uitwijkmogelijkheid.

Wat moet de auto doen in situaties waar uitwijken een groot risico (niet per se een zekerheid) vormt voor de bestuurder?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:40   #14
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 16.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik ga ervan uit dat het gebeurd zodra men de bediening aanraakt.
Uw cruise control werkt toch ook zo.
Als men zou kunnen zou men en je zelfs verantwoordelijk stellen voor de
fouten van Google in geval van botsing. Ik hoorde in ieder geval veel ergenis over de technogie in een moderne Peugeot. Automatisering is niet per definitie beter.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:41   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Een zelfrijdende auto is vele malen veiliger dan een niet zelfrijdende auto en dat verschil zal in doe toekomst alleen maar toenemen.
Het antwoord is tweeledig.
In optimale opstandigheden is een zelfrijdende auto veiliger dan een bestuurder.
Maar de optimale opstandigheden bestaan niet op de openbare weg.
Daarom moet er steeds een samenwerking zijn tussen computer en mens.
Binnen de luchvaart en de scheepvaart staat men al veel verdere met de automatische piloot, maar daar heeft men het verstand om toe te geven dat de piloot steeds de eerste beslisser is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:45   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
3) is niet altijd een optie. Er is niet steeds een veilige uitwijkmogelijkheid.
Dat zal de computer "in milliseconden berekenen"

Citaat:
Wat moet de auto doen in situaties waar uitwijken een groot risico (niet per se een zekerheid) vormt voor de bestuurder?
De auto zal gebruik maken van zijn passieve veiligheid en de minst risicovolle botsing nemen (in de eigen rijstrook), m.a.w. of vb op de snelweg zal de wagen "op de onvermijdelijke voorligger" inrijden. En niet uitwijken naar een andere rijstrook om daar een 100% kettingbotsing te veroorzaken, waar het risico factor xx groter is.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:51   #17
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat zal de computer "in milliseconden berekenen"


De auto zal gebruik maken van zijn passieve veiligheid en de minst risicovolle botsing nemen (in de eigen rijstrook), m.a.w. of vb op de snelweg zal de wagen "op de onvermijdelijke voorligger" inrijden. En niet uitwijken naar een andere rijstrook om daar een 100% kettingbotsing te veroorzaken, waar het risico factor xx groter is.
Maar de vraag is wat hij moet berekenen. En dat is een morele vraag en geen technologische.

Maximale veiligheid bestuurder <-> maximaal vermijden van slachtoffers

Die twee zijn vaak niet te combineren.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:52   #18
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
Standaard

Een auto rekent snel maar maakt geen ethische beslissingen hé. Dat moet de menselijke autobouwer doen.

De vraag is welke ethische beslissingen moeten worden genomen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 12:03   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar de vraag is wat hij moet berekenen. En dat is een morele vraag en geen technologische.

Maximale veiligheid bestuurder <-> maximaal vermijden van slachtoffers

Die twee zijn vaak niet te combineren.
Meestal overwegend naar het tweede - maximaal vermijden van ongevalgevolgen - want een (zeer) lichtgewonde bestuurder weegt niet op tegen een of meerdere zwaargewonden of dode(n). imho.

Zeker in het geval van een kwetsbare weggebruiker voetganger of fietser (wat je eerste stelling was).

Op wat snellere wegen (auto(snel)wegen) ga je die beiden in de regel nooit tegenkomen, ook op gewone wegen (90 kmh) staan meestal verbodsborden voor fietsers en aanverwanten (bij verplicht fietspad).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik wil dat de auto te allen tijde mijn veiligheid laat primeren en mijn leven niet opoffert om het leven van een derde te sparen.
En als je zelf voetganger of fietser bent? Of in een andere wagen zit (ook als passagier) ? En dus zelf het slachtoffer van de ongevalsituatie kunt zijn? Jij bent de derde...

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2020 om 12:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 12:10   #20
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Meestal overwegend naar het tweede want een (zeer) lichtgewonde bestuurder weegt niet op tegen een of meerdere zwaargewonden of dode. imho.
En in dat geval zullen mensen geen zelfrijdende auto's willen kopen. Niemand wil een voertuig kopen dat de bestuurder opoffert om derden te redden.

Dat zal uiteindelijk het grote probleem van zelfrijdende auto's worden: het morele aspect.

Of nog een ander voorbeeld: een zelfrijdende vrachtwagen. De kans dat wanneer een vrachtwagen botst met een auto, de autobestuurder er veel slechter aan toe is dan de vrachtwagenbestuurder is erg groot.

Ik wil vrachtwagenchauffeurs niet uitleggen dat ze in een voertuig moeten stappen dat in geval van een mogelijke botsing, de vrachtwagen zal opofferen omdat de autobestuurder meer schade dreigt op te lopen.

Citaat:
Zeker in het geval van een kwetsbare weggebruiker voetganger of fietser (wat je eerste stelling was).

Op wat snellere wegen (auto(snel)wegen) ga je die beiden nooit tegenkomen, ook op gewone wegen (90 kmh) staan meestal verbodsborden voor fietsers en aanverwanten (bij verplicht fietspad).
Hier ga je ervan uit dat de fietser of de voetganger de verkeersregels ook respecteert.

Een artikel van nog geen twee maanden geleden (fietser op autosnelweg):

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191020_04672886
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be