![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.312
|
![]() Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet.
Iets wat veel mensen niet meer zullen meemaken dat het systeem van zelfrijdende wagens volledig en veilig op punt gezet zal geworden zijn. Op huidig ogenblik is- en blijft het science fiction. ![]()
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
De bestuurder blijft verantwoordelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.395
|
![]() Citaat:
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() Citaat:
het dilemma vd plots overstekende voetganger is onoplosbaar m.i. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 16.810
|
![]() Dan moet de bestuurder ook kunnen kiezen dat autonoom gedrag van de auto uit te schakelen. Ondertussen zijn er wagens die je niet meer toelaten te parkeren in hoog gras omwille van verkeerd interpreterende parkeersensoren waar je niet omheen kan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
|
![]() De bijna-zelfrijdende auto level 4 is aangekondigd tegen 2025.
Maar ook vandaag kunnen level 2-3 deelsautonome systemen voetgangers herkennen en er desnoods voor stoppen en uitwijken (binnen de natuurkundige wetten, vele snappen dit niet) Deze voetgangerstesten worden reeds in de praktijk getest in EuroNCAP SAFETY ASSIST, en er worden punten gegeven Iedereen kan die filmpjes googlen: https://www.youtube.com/watch?v=x7Hp...ture=emb_title vanaf minuut 2 tot einde via: https://ww.electrek.co/2019/12/04/te...ns-test-video/ Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2020 om 11:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
|
![]() Het grootste probleem voor de zelfrijdende auto blijft een probleem op vlak van moraliteit eerder dan een probleem op vlak van technologie.
Ik wil dat de auto te allen tijde mijn veiligheid laat primeren en mijn leven niet opoffert om het leven van een derde te sparen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
|
![]() Citaat:
De auto zal dat veel beter kunnen dan de bestuurder. Want die rijdt in de regel alles in frut, in de eerste plaats zichzelf. Denk aan al die enkelvoudige ongevallen. Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2020 om 11:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
|
![]() Citaat:
Als ik in een auto zit en er verschijnen plots drie kinderen op de baan. De afstand is te kort om te remmen. Moet mijn auto: 1) de berm inrijden om de kinderen te vermijden met risico op verwondingen of zelfs de dood van de bestuurder 2) de veiligheid van de bestuurder laten primeren en gewoon zo veel als mogelijk remmen, met onvermijdelijk een botsing met de kinderen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Uw cruise control werkt toch ook zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
|
![]() Citaat:
3) remmen en uitwijken en dus in de berm of tegen een obstakel rijden (indien niet vermijdbaar) met hoogstens een zeer lichte botsing waar de bestuurder nog niet het minste schrammetje heeft. Mss heeft de wagen een kras tot een ferme bluts. Mss was de botsing zelfs te min om de airbags te doen afgaan. De computer heeft al deze parameters -van de uitwijk-omgeving-, ook die van passieve veiligheid van de auto. Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2020 om 11:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
|
![]() Citaat:
Wat moet de auto doen in situaties waar uitwijken een groot risico (niet per se een zekerheid) vormt voor de bestuurder? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 16.810
|
![]() Citaat:
fouten van Google in geval van botsing. Ik hoorde in ieder geval veel ergenis over de technogie in een moderne Peugeot. Automatisering is niet per definitie beter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
In optimale opstandigheden is een zelfrijdende auto veiliger dan een bestuurder. Maar de optimale opstandigheden bestaan niet op de openbare weg. Daarom moet er steeds een samenwerking zijn tussen computer en mens. Binnen de luchvaart en de scheepvaart staat men al veel verdere met de automatische piloot, maar daar heeft men het verstand om toe te geven dat de piloot steeds de eerste beslisser is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
|
![]() Citaat:
Maximale veiligheid bestuurder <-> maximaal vermijden van slachtoffers Die twee zijn vaak niet te combineren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
|
![]() Een auto rekent snel maar maakt geen ethische beslissingen hé. Dat moet de menselijke autobouwer doen.
De vraag is welke ethische beslissingen moeten worden genomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
|
![]() Citaat:
Zeker in het geval van een kwetsbare weggebruiker voetganger of fietser (wat je eerste stelling was). Op wat snellere wegen (auto(snel)wegen) ga je die beiden in de regel nooit tegenkomen, ook op gewone wegen (90 kmh) staan meestal verbodsborden voor fietsers en aanverwanten (bij verplicht fietspad). En als je zelf voetganger of fietser bent? Of in een andere wagen zit (ook als passagier) ? En dus zelf het slachtoffer van de ongevalsituatie kunt zijn? Jij bent de derde... Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2020 om 12:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
|
![]() Citaat:
Dat zal uiteindelijk het grote probleem van zelfrijdende auto's worden: het morele aspect. Of nog een ander voorbeeld: een zelfrijdende vrachtwagen. De kans dat wanneer een vrachtwagen botst met een auto, de autobestuurder er veel slechter aan toe is dan de vrachtwagenbestuurder is erg groot. Ik wil vrachtwagenchauffeurs niet uitleggen dat ze in een voertuig moeten stappen dat in geval van een mogelijke botsing, de vrachtwagen zal opofferen omdat de autobestuurder meer schade dreigt op te lopen. Citaat:
Een artikel van nog geen twee maanden geleden (fietser op autosnelweg): https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191020_04672886 |
||
![]() |
![]() |