Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2020, 09:39   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.418
Standaard electrisch vliegen

Het komt eraan in 2020 proof of concept
vraag mij af hoe snel hij gaat vliegen 450 zoals propeller aangedreven vliegtuigen of 700km/u door die nieuwe ontwikkelde elektrische turbines ?

8MW energie...
Die airbus is nu wel een 'proof of concept' met één motor vervangen door elektrische motor , in faze 2, 2 motoren vervangen zodat in feite je hier kan spreken van een 'hybride'

dat concept vliegt dus niet op batterij, maar met een 'turbine generator aan boord'

https://www.airbus.com/innovation/fu...fan-x.html#ove

Laatst gewijzigd door brother paul : 2 januari 2020 om 09:45.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 11:08   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Fijn dat een oude draad van oktober 2018 weer opgewarmd wordt:

Citaat:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=245778

Electrisch vliegen in 2027 volgens Easyjet

Volgend jaar al testen met een 9-zitter, enz...

Korte passagiersvluchten zoals Amsterdam-Londen in de nabije toekomst (10 jaar), 150 zitjes. Vluchten van minder dan 300 miles (482 km).

Citaat:
EasyJet makes progress with electric aircraft plan

Reuters

LONDON, Oct 29 (Reuters) - British airline easyJet's plan to fly electric passenger jets on some of its routes by 2027 is making progress, it said on Monday, with a partner moving to the next stage of engine development.

Last year, Europe's No.2 low cost carrier after Ryanair said it was aiming to use environmentally-friendly, lower-noise electric aircraft by 2027 through a partnership with U.S. start-up Wright Electric.

Wright is now working on an electric engine for a nine-seater plane that will fly next year, after success with a two-seater, giving the airline confidence in the future of electric flying.

"Electric flying is becoming a reality and we can now foresee a future that is not exclusively dependent on jet fuel," easyJet CEO Johan Lundgren said.

EasyJet wants electric planes to fly routes of about 500 kilometers within the decade, which means it could use the aircraft on London to Amsterdam, Europe's second busiest route.

The airline is already targeting a 10 percent cut in carbon emissions per passenger per kilometer by 2022 by using more fuel-efficient jets, such as the new Airbus A320neo.

An electric plane that would result in lower emissions, noise and travel costs would be very attractive to all airlines given that jet fuel is one of their biggest costs, and the price of it has risen sharply this year.

A number of high-profile engineering companies are working on developing such an aircraft.
https://ww.electrek.co/2018/10/29/el...lectric-plane/

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2020 om 11:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2020, 21:04   #3
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
(...)
dat concept vliegt dus niet op batterij, maar met een 'turbine generator aan boord'

https://www.airbus.com/innovation/fu...fan-x.html#ove
Wat voor ding is die power generator? Dat kan ik nergens vinden.

Die moderne turbofanmotoren doen het niet zo slecht qua energierendement.
Als ik voortga op deze bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Turbofan zou het rendement ervan rond 34% liggen.

Een dieselmotor bij constante belasting doet beter. Zou die power generator aan boord dan een dieselmotor zijn?

Airbus zegt dat het project past in de doelstelling om een reductie met 50% te realiseren tegen 2050. Misschien een mooie doelstelling maar dat brengt geen zoden aan de dijk: 1% op totale uitstoot, verwaarloosbaar.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2020, 22:32   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Wat voor ding is die power generator? Dat kan ik nergens vinden.

Die moderne turbofanmotoren doen het niet zo slecht qua energierendement.
Als ik voortga op deze bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Turbofan zou het rendement ervan rond 34% liggen.

Een dieselmotor bij constante belasting doet beter. Zou die power generator aan boord dan een dieselmotor zijn?

Airbus zegt dat het project past in de doelstelling om een reductie met 50% te realiseren tegen 2050. Misschien een mooie doelstelling maar dat brengt geen zoden aan de dijk: 1% op totale uitstoot, verwaarloosbaar.
t"is gewoon een prototype dat ze maken met een zware 2mw electrogenerator vnormaal voor het leger, aan boord om zo een elekrische motor in vlucht te kunnen testen in samenwerking met 3 gewone verbrandingsmotoren

dat is dus STEP 1
testen van een elektische turboprop
Ze hebben dus een 'hybride' gemaakt;..

de normen in de luchtvaart zijn zodanig zwaar, dat een motor X...duizend uren moet getest worden vooraleer je die mag gebruiken in de lucht
Je zou anders gewoon een automotor kunnen nemen en die monteren in een 'ULM", maar meestal draaien die allemaal op 'merken' die hun 'duurzaamheid' bewezen hebben in de luchtvaart; Soms vriest het daar boven, je vliegt door hagelbuien, je vangt af en toe een bliksem, je hebt stijle hellingshoeken die je moet aankunnen, en die techniek moet allemaal blijven werken. Niet dat ik niet denk dat zo'n elektrische motor daar ook maar enigszins last van zou hebben

Ze zijn nog absoluut niet bezig met elektrisch vliegen op batterijen of fuelcellen. Het is dus gewoon step 1, vliegen op electriciteit en kijken of daar efficientiewinsten uit te halen zijn

Laatst gewijzigd door brother paul : 3 januari 2020 om 22:39.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2020, 14:13   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ze zijn nog absoluut niet bezig met elektrisch vliegen ...
Toch wel met kleine vliegtuigen.
De productie van zulke vliegtuigen is al bezig. Google kun je.

Vwala:
https://www.pipistrel-aircraft.com/a...aurus-electro/

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2020 om 14:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2020, 14:15   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Toch wel met kleine vliegtuigen.
De productie van zulke vliegtuigen is al bezig. Google kun je.
je spreekt hier wel van de straalmotor te vervangen, dat is complete other level
een turbine die mach3 draait bvb en het vliegtuig aan 800km/u door de lucht trekt, ipv 300-400km/u met een propellorke

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 januari 2020 om 14:17.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2020, 14:27   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je spreekt hier wel van de straalmotor te vervangen, dat is complete other level
een turbine die mach3 draait bvb en het vliegtuig aan 800km/u door de lucht trekt, ipv 300-400km/u met een propellorke
Jij had het over electrisch vliegen:

https://www.pipistrel-aircraft.com/a...aurus-electro/

Noorwegers zullen bij de eerste zijn bij de grotere vliegtuigen:

Citaat:
https://www.bbc.com/future/article/2...lectric-planes

Norway wants those aircraft makers to come up with a 25-to-30-seat airliner powered by electric motors, with the first of them introduced into service as early as 2025.

“We are sure that an aircraft like that can be electrified,” says Falk-Peterson.

Electric-powered aircraft are enjoying a boom at the moment; last year, the consulting firm Roland Berger found there were more than 100 electric-powered aircraft projects underway around the world.

Slovenia’s Pipistrel is only one of them. Spokesman Taja Boscarol says the company are now making “several four-seaters, the most notable probably being the Taurus G4, the first fully electric four-seat aircraft in the world.

“Since then we developed some other four-seat prototypes with alternative means of propulsion, such as a hydrogen-powered four-seat aircraft. We have also developed a hybrid engine for a four-seat aircraft. The engine is fully functional, and the aircraft will take off in 2019, according to plan.”
De Taurus G4 was er al 2011:
https://www.pipistrel-usa.com/extreme-10/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2020, 18:45   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

En Paul er zijn ook andere Limburgers die het kunnen weten:

Citaat:
https://forum.politics.be/showpost.p...70&postcount=6

Vandeput: “Er is maar één probleem: we hebben dat zelf niet in de hand. Maar ik deel je visie. De grote vervoersspanning in Limburg zit tussen Hasselt en Genk. De rest van Limburg zou dat beter een keer beseffen. Of je nu vanuit het westen of het zuiden komt, je kan eenvoudig in Hasselt raken. Vanuit het noorden en het Maasland, raak je vlot in Genk. Als we als provincie echt vooruit willen, moeten we inzetten op een goede verbinding tussen Hasselt en Genk. Vandaaruit heb je aansluiting met de rest van de wereld. Spartacus moet in de eerste plaats duurzaam zijn. Of sporen dan de beste methode is, groot vraagteken. Maar het moet duurzaam zijn en een grote regelmaat en hoge frequentie hebben. Als er ergens een verbinding moet komen waar je vier keer per uur kan op- of afstappen, dan is het tussen Hasselt en Genk. Alleen dan krijg je mensen overtuigd om met de wagen uit het centrum te blijven.”

Dries: “Daarin volg ik helemaal, voor de last mile heb je goede alternatieven. Wie zegt dat we in 2050 niet elektrisch vliegen vanaf het vliegveld in Zwartberg? In Scandinavië wordt klein vervoer van tien tot twaalf mensen al op die manier geregeld. We moeten daarover durven nadenken.”
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 19:40   #9
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Elektrisch vliegen heeft het grote voordeel tov kerosine men is veel sneller beneden als de brandstof op is .Het is dus dringend dat men veel minder zware batterijen gaat uitvinden
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be