Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Politieke uitspraken prins Filip
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Politieke uitspraken prins Filip Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen terecht i.v.m. de politieke uitspraken van prins Filip in het weekblad Story.

Discussietools
Oud 1 december 2004, 13:48   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard Een Miljoen Vlamingen Bedrogen

Het Vlaams Blok gebruikte vorige verkiezingen de slogan "VRIJE MENINGSUITING!".
Gisteren hebben ze zich officieel tegenstander van diezelfde vrije meningsuiting verklaard. Ik vind dit een schandelijk kiezersbedrog.
Patriot! is offline  
Oud 1 december 2004, 13:51   #2
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

hoeveel van dergelijke onderwerpen gaat u nog openen vandaag?
muys is offline  
Oud 1 december 2004, 13:51   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Tot het duidelijk is.
Patriot! is offline  
Oud 1 december 2004, 13:52   #4
Jampie
Minister

Standaard

Inderdaad, twee vliegen in één klap. De ene Flup vernietigd zichzelf door idiote uitspraken. De andere Flup geeft weer blijk van zijn inconsequentie door er tegen te protesteren.
Jampie is offline  
Oud 1 december 2004, 13:52   #5
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
hoeveel van dergelijke onderwerpen gaat u nog openen vandaag?
Laat dat kleuterke toch zijn hobby.
Pieter de Coninck is offline  
Oud 1 december 2004, 13:52   #6
BELGIAN WARRIOR
Banneling

BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding

Standaard

Weet iemand wat doublethink is?
BELGIAN WARRIOR is offline  
Oud 1 december 2004, 13:55   #7
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Het hof gelooft nu ook in euthanasie.
Pieter de Coninck is offline  
Oud 1 december 2004, 13:59   #8
R. Heydrich
Banneling

R. Heydrich's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Tot het duidelijk is.
Het is ons reeds al lang duidelijk dat gij een professionele leugenaar zijt.
R. Heydrich is offline  
Oud 1 december 2004, 14:03   #9
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

ik ga het nog éénmaal proberen, naast vrije meningsuiting is er ook zoiets als plichtsbesef. wanneer je een bepaalde functie uitoefend kan je niet verwachten dat je zomaar alles mag zeggen.

wanneer ik zeg dat van mij iedereen zat met de auto mag rijden, is dat mijn eigen mening en mag ik die ook uiten. wanneer ik morgen echter minister van verkeer ben en ik uit een dergelijke mening moet ik daar de gevolgen uit trekken en mijn functie laten gaan. en dit laatste is geen beperking van de vrije meningsuiting maar louter gezond verstand en plichtsbesef.

prins filip bekleedt een functie, en met die functie komt ook plicht, de plicht om politiek neutraal te blijven en geen uitspraken te doen over politieke partijen en al zeker niet suggereren dat indien die partij aan de macht zou komen je zou proberen in te grijpen in de politieke besluitvorming. nu hoor ik jullie weer komen met het argument dat het niet letterlijk in de wet staat dat de prins dergelijke dingen niet mag zeggen, maar je mag niet vergeten dat er naast de letter van de wet ook nog zoiets bestaat als de geest van de wet, en het is wel redelijk duidelijk dat de geest van de wet ons zegt dat de koninklijke familie ten alle tijde neutraal blijft en niet tussenkomt in politieke aangelegenheden.
muys is offline  
Oud 1 december 2004, 14:08   #10
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ga het nog éénmaal proberen, naast vrije meningsuiting is er ook zoiets als plichtsbesef. wanneer je een bepaalde functie uitoefend kan je niet verwachten dat je zomaar alles mag zeggen.

wanneer ik zeg dat van mij iedereen zat met de auto mag rijden, is dat mijn eigen mening en mag ik die ook uiten. wanneer ik morgen echter minister van verkeer ben en ik uit een dergelijke mening moet ik daar de gevolgen uit trekken en mijn functie laten gaan. en dit laatste is geen beperking van de vrije meningsuiting maar louter gezond verstand en plichtsbesef.

prins filip bekleedt een functie, en met die functie komt ook plicht, de plicht om politiek neutraal te blijven en geen uitspraken te doen over politieke partijen en al zeker niet suggereren dat indien die partij aan de macht zou komen je zou proberen in te grijpen in de politieke besluitvorming. nu hoor ik jullie weer komen met het argument dat het niet letterlijk in de wet staat dat de prins dergelijke dingen niet mag zeggen, maar je mag niet vergeten dat er naast de letter van de wet ook nog zoiets bestaat als de geest van de wet, en het is wel redelijk duidelijk dat de geest van de wet ons zegt dat de koninklijke familie ten alle tijde neutraal blijft en niet tussenkomt in politieke aangelegenheden.

Kan je dat vergelijken met het VB, dat naar eigen zeggen "de vrije meningsuiting" hoog in het vaandel draagt, maar binnen de eigen partij nogal wat zogenaamde 'revisionisten' buiten heeft geschopt of op een zijspoor heeft gezet? Louter en alleen omdat ze hun mening hebben geuit?
Yossarian is offline  
Oud 1 december 2004, 14:19   #11
FM
Burger

FM's schermafbeelding

Standaard

Als een werknemer een contract tekent waarin staat dat hij zijn politieke mening niet mag zeggen, dan mag hij zijn mening ook niet uiten op zijn werk, daarbuiten wel! Als de persoon in kwestie dat wel doet, riskeert hij zijn job te verliezen!
De grondwet (of het 'contract' van de koning/kroonprins) verbiedt de koning/kroonprins een politieke mening te uiten 'op hun werk'. Onder elkaar of met vrienden mogen zij hun mening zeggen zoveel ze willen! Als de Prins verkozen is, mag hij wat mij betreft zoveel zeggen als hij wil! Maar tis niet omdat hij uit de foef van een koningin komt (om het effe cru te stellen) dat hij zomaar het recht heeft tot spreken!

Vive la republique!
FM is offline  
Oud 1 december 2004, 14:28   #12
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Kan je dat vergelijken met het VB, dat naar eigen zeggen "de vrije meningsuiting" hoog in het vaandel draagt, maar binnen de eigen partij nogal wat zogenaamde 'revisionisten' buiten heeft geschopt of op een zijspoor heeft gezet? Louter en alleen omdat ze hun mening hebben geuit?
het is inderdaad die persoon zijn vrije mening om er revisionistische ideeen op na te houden, het vlaams belang zal hem dan ook niet verbieden die mening uit te dragen, maar indien het vlaams belang vindt dat die mening niet wordt gedragen door de partij kan ze hem altijd uit de partij verwijderen.

de vld is ook voor de vrije meningsuiting, maar indien iemand binnen die partij plots communistische ideeen gaat verkopen zullen zij hem hoogst waarschijnlijk ook verwijderen. dat is geen inkrimping van de vrije meningsuiting omdat niemand die persoon verbiedt zijn mening verder te uiten, zij het dan niet meer in naam van de partij waarvan hij lid was.
muys is offline  
Oud 1 december 2004, 14:31   #13
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FM
Als een werknemer een contract tekent waarin staat dat hij zijn politieke mening niet mag zeggen, dan mag hij zijn mening ook niet uiten op zijn werk, daarbuiten wel! Als de persoon in kwestie dat wel doet, riskeert hij zijn job te verliezen!
De grondwet (of het 'contract' van de koning/kroonprins) verbiedt de koning/kroonprins een politieke mening te uiten 'op hun werk'. Onder elkaar of met vrienden mogen zij hun mening zeggen zoveel ze willen! Als de Prins verkozen is, mag hij wat mij betreft zoveel zeggen als hij wil! Maar tis niet omdat hij uit de foef van een koningin komt (om het effe cru te stellen) dat hij zomaar het recht heeft tot spreken!

Vive la republique!
Dat staat nergens in de grondwet. U bent weer aan het raaskallen, zoals al uw flamingantische vriendjes.
Hans1 is offline  
Oud 1 december 2004, 14:31   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

En wat leve de Republiek? Een bananenrepubliek, zeker.
Hans1 is offline  
Oud 1 december 2004, 14:33   #15
FM
Burger

FM's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de vld is ook voor de vrije meningsuiting, maar indien iemand binnen die partij plots communistische ideeen gaat verkopen zullen zij hem hoogst waarschijnlijk ook verwijderen. dat is geen inkrimping van de vrije meningsuiting omdat niemand die persoon verbiedt zijn mening verder te uiten, zij het dan niet meer in naam van de partij waarvan hij lid was.
Bij de VLD is er vrije meningsuiting, tot er een mandataris zich vervoegt met het comité tegen het vreemdelingenstemrecht!
FM is offline  
Oud 1 december 2004, 14:34   #16
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
het is inderdaad die persoon zijn vrije mening om er revisionistische ideeen op na te houden, het vlaams belang zal hem dan ook niet verbieden die mening uit te dragen, maar indien het vlaams belang vindt dat die mening niet wordt gedragen door de partij kan ze hem altijd uit de partij verwijderen.

Met dit verschil dat een vld-er die communistische ideeën verkoopt niet strafbaar is. Iemand (ongeacht zijn partij) die revionisme verkoopt is dat wel.
Jampie is offline  
Oud 1 december 2004, 14:34   #17
FM
Burger

FM's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
En wat leve de Republiek? Een bananenrepubliek, zeker.
Nee, voor het ogenblik zijn we een bananenmonarchie, dat heeft uwe goede vriend juist bewezen
FM is offline  
Oud 1 december 2004, 14:36   #18
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Met dit verschil dat een vld-er die communistische ideeën verkoopt niet strafbaar is. Iemand (ongeacht zijn partij) die revionisme verkoopt is dat wel.
inderdaad, maar ik wou gewoon uitleggen hoe de verwijdering van die persoon uit de partij niets vandoen had met de beperking van zijn mening.
muys is offline  
Oud 1 december 2004, 14:36   #19
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Het Vlaams Blok gebruikte vorige verkiezingen de slogan "VRIJE MENINGSUITING!".
Gisteren hebben ze zich officieel tegenstander van diezelfde vrije meningsuiting verklaard. Ik vind dit een schandelijk kiezersbedrog.
Hup, allemaal naar BUB nu. Als deze aan macht komen moet iedereen elke dag een rood petje opzetten, een gele trui en een zwarte broek dragen.

Laatst gewijzigd door Geertje : 1 december 2004 om 14:55.
Geertje is offline  
Oud 1 december 2004, 14:53   #20
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat begrijp ik volkomen. Maar zodoende geeft het VB toch expliciet toe dat het "recht op een vrije mening" niet absoluut is - in dit geval: niet strokend met de partijlijn, wat tot consequenties leidt. Waarom beschouwt VB dat recht op andere momenten dan WEL als absoluut, bv. wanneer er racisme en aanzetten tot haat in het spel zijn?
Yossarian is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be