Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2020, 19:35   #1
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard NL onderzoek bevestigt: corona via lucht overdraagbaar

https://m.hln.be/wetenschap-planeet/...baar~a3c0322c/

Citaat:
Nederlands onderzoek bevestigt: corona via lucht overdraagbaar

Onderzoekers van het Erasmus MC in Rotterdam hebben met een onderzoek met fretten wetenschappelijk aangetoond dat het Covid-19-virus door de lucht overdraagbaar is. Daarmee is voor het eerst bewijs geleverd dat social distancing nodig is, stelt moleculair viroloog Sander Herfst van het Erasmus MC. Het onderzoek werd gedaan voor bekend werd dat op twee nertsenfokkerijen in Nederlandse Brabant corona is uitgebroken onder dieren.

Er werd wereldwijd al vanuit gegaan dat het coronavirus niet alleen via direct (van mens op mens) of indirect (via bijvoorbeeld een deurklink) contact, maar ook via de lucht overdraagbaar was.

Maar bewezen was het nog niet, zegt Herfst. “Het maakt van een vermoeden een wetenschappelijk onderbouwd feit. Daarnaast is het ook wel eens goed om het bewijs aangeleverd te krijgen dat we met z’n allen goed bezig zijn’’, verwijst de onderzoeker naar de social distancing-maatregelen waar Nederland en ook België nu al een tijdje onder gebukt gaan, zoals het houden van 1,5 meter afstand.

Besmette fretten

Het Erasmus MC gebruikte voor het onderzoek fretten, die gevoelig blijken voor infectie met Covid-19. Op het moment van het dieronderzoek in het laboratorium was overigens nog niet bekend dat op twee nertsenfokkerijen in Brabant corona is uitgebroken bij dieren. Nertsen en fretten behoren beide tot de familie van de marterachtigen.

Fretten die in direct contact werden gebracht met een geïnfecteerde soortgenoot, raakten in korte tijd besmet met corona, zegt Herfst. Bij fretten die op minstens tien centimeter afstand van elkaar werden gehouden duurde het een paar dagen, maar uiteindelijk raakten ook zij besmet. “In beide gevallen leidt het tot een robuuste luchtweginfectie bij de ontvangende dieren’’, constateerde Herfst.

Besmetting met een luchtwegvirus door de lucht kan op twee manieren gebeuren. Ten eerste via druppels (zoals door niezen en hoesten), waarbij de virusdeeltjes door de zwaartekracht binnen een meter van de verspreider al neerdalen. De tweede optie zijn kleine aerosolen, die lang in de lucht kunnen blijven zweven en zelfs uren later nog ingeademd kunnen worden door een ander persoon, die vervolgens geïnfecteerd kan worden.

Vervolgstudies

Of de overdracht bij het coronavirus door de lucht plaatsvindt via druppels, aerosolen of door beide weten de Rotterdamse onderzoekers nog niet. “In vervolgstudies zullen we daarom nader gaan onderzoeken of overdracht via de lucht ook over grotere afstand, en dus alleen via aerosolen, mogelijk is.”

Het onderzoek van Erasmus MC is nog niet peer reviewed (door vakgenoten gecontroleerd). Herfst stelt echter dat de bevindingen zeer betrouwbaar zijn.
Eh beh.

Nu het verbaast me niet echt, had wel reeds een vermoeden ^^

Het zou zich bvb ook aan pollutie-deeltjes vasthechten, die op hun beurt op mens/dier belanden.

Mja, niet zo'n goed nieuws feitelijk. Ik zal voortaan m'n haar maar onder zo'n regenkapje steken zeker. Of een sjaal op mijn kop hihi.

Laatst gewijzigd door bembem : 26 april 2020 om 19:45.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2020, 19:43   #2
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Rotterrdam hebben ze dus het warm water uitgevonden.
Dat verwondert hier iemand ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2020, 19:59   #3
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Either way het is nog maar eens gebleken, indien iedereen een masker draagt -> probleem grotendeels opgelost. As spit will remain inside. Wie bvb kucht of hoest & z'n hand vr de mond houdt, zal met het dragen van een masker vermijden dat het zich via diezelfde hand verder verspreidt naar voorwerpen, oppervlakken, andere handen enz.
Oud 26 april 2020, 20:04   #4
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar ja, dan moet men eerst inzien dat bedekken van neus-mond cruciaal is in deze. Deze week was ik bvb in de Aldi (het was er druk). Awel behalve ik & 2 andere zielen, droeg niemand iets van masker of dergelijke. Tja.........

Laatst gewijzigd door bembem : 26 april 2020 om 20:07.
Oud 26 april 2020, 20:36   #5
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Either way het is nog maar eens gebleken, indien iedereen een masker draagt -> probleem grotendeels opgelost. As spit will remain inside. Wie bvb kucht of hoest & z'n hand vr de mond houdt, zal met het dragen van een masker vermijden dat het zich via diezelfde hand verder verspreidt naar voorwerpen, oppervlakken, andere handen enz.
Het probleem van verspreiding is dan idd opgelost, alleen zal iedereen dan de rest van z'n leven én alle komende generaties 'n mondmasker moeten dragen.
Liefst van al nog gewoon binnenblijven en nooit meer buitenkomen.
Oud 26 april 2020, 21:34   #6
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Het probleem van verspreiding is dan idd opgelost, alleen zal iedereen dan de rest van z'n leven én alle komende generaties 'n mondmasker moeten dragen.
Liefst van al nog gewoon binnenblijven en nooit meer buitenkomen.
Virologen trachten een goed vaccin te ontwikkelen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2020, 22:23   #7
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Wisten we dit niet al lang? Lijkt me logisch.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2020, 22:25   #8
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Immuniteit blijkt een probleem, dus elk jaar een spuitje. Bill Gates gaat tevreden zijn.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2020, 22:30   #9
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Die komt er bijna zeker niet.

https://twitter.com/statesdj/status/1252698777296797698
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2020, 06:09   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Die niet, dat wel.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2020, 06:18   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In Rotterrdam hebben ze dus het warm water uitgevonden.
Dat verwondert hier iemand ?
2
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2020, 06:19   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Maar ja, dan moet men eerst inzien dat bedekken van neus-mond cruciaal is in deze. Deze week was ik bvb in de Aldi (het was er druk). Awel behalve ik & 2 andere zielen, droeg niemand iets van masker of dergelijke. Tja.........
Wat wilt ge ? Een grote expert heeft gezegd dat het nutteloos, en zelfs gevaarlijk is voor het klootjes volk. Het "volstaat" om afstand te houden he
Oud 27 april 2020, 06:29   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat wilt ge ? Een grote expert heeft gezegd dat het nutteloos, en zelfs gevaarlijk is voor het klootjes volk. Het "volstaat" om afstand te houden he
2
Oud 27 april 2020, 06:30   #14
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het een alarmerend bericht, hoewel ik dat eigenlijk al wist!
Oud 27 april 2020, 06:35   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik vind het een alarmerend bericht, hoewel ik dat eigenlijk al wist!
Wat is er dan alarmerend aan?
Hoe kan iets, dat je al weet, een alarm veroorzaken?
Oud 27 april 2020, 06:47   #16
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Een virus dat niet via de lucht overdraagbaar is kan zich nooit zo snel verspreiden als het corona virus. Daarom is het dan ook crimineel misdadig dat bepaalde experten verklaarden dat mondmaskers totaal overbodig waren.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2020, 07:11   #17
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Als iets via de lucht overdraagbaar is, heeft een mondmasker juist minder zin. Het zou zin hebben mocht het enkel via druppels zijn. Of denken er hier dat je geen lucht inademt als jet een mondmasker draagt?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2020, 07:19   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Als iets via de lucht overdraagbaar is, heeft een mondmasker juist minder zin. Het zou zin hebben mocht het enkel via druppels zijn. Of denken er hier dat je geen lucht inademt als jet een mondmasker draagt?
Ten eerste is in dit experiment enkel maar aangetoond dat het niet NOODZAKELIJK via objecten moet gaan. Direct op elkaar niezen is denk ik ook deel van het contact.

Maar wat je zegt klopt niet: maskers FILTEREN (onvolledig) de lucht die je inademt. Het verschil in masker kwaliteit is juist de graad van filteren, maar zelfs een chirurgisch masker filtert. Hierdoor verlaag je de virale blootstelling.

En dan zijn het dus ook de gezonde dragers die beschermd worden door een masker. En dan is "afstand houden" maar een heel matige bescherming, omdat de aerosol nog een tijd blijft hangen als de bron al weg is, en ook diffundeert.

Mensen opsluiten in een lokaal gedurende uren, zelfs met 1.5 m afstand, is dan een bijna zekere besmetting (scholen !). En dan helpen maskers wel (een beetje). Omdat de bron die ze draagt, minder aerosols zal produceren, en omdat de gezonde persoon deels gefilterde lucht inademt.

Maar als het waar is dat er aerosol overdracht is (wat dus tot hier toe bij hoog en bij laag ontkend werd), dan:

- is het dus te begrijpen dat deze lockdowns zo slecht werken, want de "afstandsmaatregel" is dan maar heel minimaal effectief

- was het bijzonder dom van geen maskers te dragen

- zal het zo goed als onmogelijk zijn om uw job te hervatten als er ander personeel in dezelfde ruimtes aanwezig is

- zijn scholen DE manier om de ziekte te verspreiden

- snappen we nu waarom in bejaardentehuizen het zo geweldig tekeer gaat als er daar geen maskers waren
Oud 27 april 2020, 08:03   #19
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

De mondmaskerpropaganda begint stilaan mijn voeten uit te hangen, nog meer dan het virus zelf. Als het veiliger is, ok, maar voor mij is dit de rode lijn. Ik ga niet werken met een mondmasker aan. Nu besef ik wel dat niet iedereen de luxe heeft om een job op te zeggen, maar ik denk toch dat er veel in dat geval de brui zullen aan geven.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2020, 08:20   #20
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
De mondmaskerpropaganda begint stilaan mijn voeten uit te hangen, nog meer dan het virus zelf. Als het veiliger is, ok, maar voor mij is dit de rode lijn. Ik ga niet werken met een mondmasker aan. Nu besef ik wel dat niet iedereen de luxe heeft om een job op te zeggen, maar ik denk toch dat er veel in dat geval de brui zullen aan geven.
Wat mij betreft zou iedereen zelf de keuze mogen maken: met of zonder masker. Maar als je dan ziek wordt en je hebt de keuze gemaakt om zonder masker buiten te gaan of te gaan werken dan heb je daardoor meteen ook afstand gedaan van een ziekenhuisbed. Thuis uitzieken en hopen dat het overgaat.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be