![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Blijkbaar zoekt men een nieuwe naam voor voor Master wegens racistisch
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Master_(graad) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben er ook tegen: wij studeerden als laatsten af als licentiaat, plots moest dat wijken voor die Engelse term door de universitaire hervorming
Het had wel één voordeel: docenten van de univ vertelden me dat het niveau sinds die hervorming sterk was gedaald, afstuderen als licentiaat betekende dat je harder had moeten werken voor je diploma, dan degenen die de titel "master" kregen ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
|
![]() Geachte heer Wagenaer
Beter ware: Men zoekt een nieuwe naam voor "master" (kandidaat) en "bachelor" (licentiaat) wegens vreemdtalig. bachelor = gezel master (meester) = hooggeleerde doctor (dokter) = opperhooggeleerde Hoogachtend |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() ehm, sorry, maar Licentiaat is Master. Kandidaat was een (half) diploma van twee eerste jaren studie.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad is wat vroeger "kandidaat" was, nu "licentiaat" geworden, en wat vroeger "licentiaat" was, nu "master" geworden, en aangezien het onderwijs ondertussen allemaal verslechterd is, duurt die kandidatuur nu 3 jaar in plaats van 2, want men moet eerst nog leren lezen en schrijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Staatssecretaris
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
|
![]() Citaat:
Terecht opmerking! Ik heb de twee begrippen van vreemde oorsprong op de verkeerde plek gezet. Veel belangrijker zijn de nieuw vastgelegde rein Nederlandstalige begrippen. bachelor (kandidaat) = gezel master (meester, licentiaat) = hooggeleerde doctor (dokter) = opperhooggeleerde Hoogachtend |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Alleszins, heel die Bologna-hervorming is heel slinks, en zonder enig debat doorgevoerd. Men kwam daar plots in 2001 mee af, maar het bleek al twee jaar eerder geruisloos beslist (in Bologna dus). Er was ook heel wat kritiek op in de pers, maar zoals gezegd: alles was twee jaar eerder in alle stilte beslist.
Ik heb er als student ook nog tegen betoogd (de enige keer dat ik betoogd heb met de Militant-Linkse Studenten ![]() ![]()
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 20 juni 2020 om 14:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Master & Commander
Is dat geen geschiktere benaming? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het probleem in vele talen is dat twee totaal verschillende begrippen, in het Latijn aangegeven door magister en dominus, verward worden met eenzelfde woord "meester". Magister is "meester in een kunde", een LEERmeester, terwijl dominus een heerser is, een beveel-meester.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt nu professionele en academische bachelors, in de oude categorie van de kandidaten van de universiteiten, en van diverse andere opleidingen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
![]() Citaat:
Eén van de redenen die ik me meen te herinneren, was dat dit het niveau naar omlaag zou halen (wat inmiddels ook gebleken is) De toenemende invloed van het Engels stoorde ons ook (én ook onze toenmalige proffen, ik hoor prof De Ridder er nog tegen fulmineren) Tevens waren wij hevige tegenstanders van de semex (semester-examens, in mijn tijd waren er alleen examens op 't einde van het jaar, en zo wilden wij het houden)
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 20 juni 2020 om 19:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Maar als daar 'Master of Science' staat daarentegen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Na de humaniora: 2 jaar "kandidatuur" gevolgd door 2 jaar "licentiaat". Nu is dat geworden: 3 jaar "bachelor" wat in Frankrijk "licence" genoemd wordt en ik dus "licentiaat" noemde in het Nederlands, gevolgd door 2 jaar "master" (in Frankrijk Maîtrise) In Frankrijk worden die jaren genoteerd: L1, L2 en L3, en dan M1 en M2. Maar wat in die 3 jaar gedaan werd, komt overeen met wat er vroeger in de twee kandidatuursjaren gedaan werd, wegens zwaar gedaald niveau in de humaniora. Je kan L1 zelfs vergelijken met het laatste jaar humaniora van 30 jaar geleden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ja, dat is een algemene tendens in het onderwijs: diploma inflatie. Elke 10-20 jaar moet je een jaar langer op de schoolbanken zitten om hetzelfde niveau te halen, vanwege de steeds maar dalende kwaliteit en efficientie van het onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die iets kan een MBA zijn, een MaNaMa, een tweede master, of PhD. Blijkbaar is dat nu de norm...ik vind dat geen goede evolutie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |