Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2022, 08:15   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Ongevallen met speedpedelecs nemen fors toe

Ongevallen met speedpedelecs nemen fors toe: “Horen in bebouwde kom op straat”

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220630_95788847

Brussel - De verkoop van speedpedelecs boomt, maar ook de ongevallen nemen fors toe. Vooruit wil dat de Vlaamse regering actie onderneemt. “Speedpedelecs horen binnen de bebouwde kom op straat, niet op het fietspad.”

Ik vind dart Vooruit hier een punt heeft.
We moeten hier dringend een debat over durven voeren.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 08:19   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Speedeleks zijn Brommers classe B, maar met een andere gashendel.

Zelfde regels als voor brommers dus.

Maar da's te moeilijk voor onze politici.
Oud 1 juli 2022, 09:37   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Inderdaad
Alle gemotoriseerde ‘dingen’ tot 25 km/u = Klasse A
Tot 45 km/u = Klasse B
Zo simpel is het.
Oud 1 juli 2022, 09:48   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Ik volg u hier in.
Oud 1 juli 2022, 09:48   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Inderdaad
Alle gemotoriseerde ‘dingen’ tot 25 km/u = Klasse A
Tot 45 km/u = Klasse B
Zo simpel is het.
Inderdaad, zo simpel zou het kunnen zijn.
Oud 1 juli 2022, 10:03   #6
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ongevallen met speedpedelecs nemen fors toe: “Horen in bebouwde kom op straat”

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220630_95788847

Brussel - De verkoop van speedpedelecs boomt, maar ook de ongevallen nemen fors toe. Vooruit wil dat de Vlaamse regering actie onderneemt. “Speedpedelecs horen binnen de bebouwde kom op straat, niet op het fietspad.”

Ik vind dart Vooruit hier een punt heeft.
We moeten hier dringend een debat over durven voeren.
Dat zoiets toegelaten is op de openbare weg is mij een raadsel......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 10:10   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat zoiets toegelaten is op de openbare weg is mij een raadsel......
Maar wat is nu het verschil tussen iemand die op een gewone fiets aan 45 km/u rijdt, en iemand die dat doet met een motortje ?

Stel dat iemand een exoskelet heeft, waardoor hij sterkere benen heeft, en dus zonder problemen op een gewone fiets 45 km/u gaat rijden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 juli 2022 om 10:11.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 10:28   #8
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar wat is nu het verschil tussen iemand die op een gewone fiets aan 45 km/u rijdt, en iemand die dat doet met een motortje ?

Stel dat iemand een exoskelet heeft, waardoor hij sterkere benen heeft, en dus zonder problemen op een gewone fiets 45 km/u gaat rijden.
45 ? In een redelijke afdaling haalt een modale wielertoerist vlotjes 75. Ga je meer eens vergewissen aan de Bruine put.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 juli 2022 om 10:30.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 10:54   #9
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Na jaren en duizenden km op de fiets haal ik behoorlijke snelheden en als de omstandigheden goed zijn tik ik soms wel eens de 45 aan. Door mijn jarenlange ervaring ben ik wel vrij vaardig ook en kan ik met die snelheid overweg.

Geef iemand die normaal is van 20 per uur te rijden een speedpedelec en die rijdt zonder enige moeite aan 45 per uur. Die heeft echter niet de vaardigheid van een doorwinterde wielertoerist. Die kan ook de 45 per uur halen op een drukke weg, dat kan je als wielertoerist absoluut niet.

Speedpedelecs aan 45 per uur vergelijken met een wielertoerist aan 45 per uur gaat echt niet op, geloof mij. Ik vind die pedelecs levensgevaarlijk tussen andere fietsers. Dat zijn brommers, zo simpel is het.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 11:25   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Na jaren en duizenden km op de fiets haal ik behoorlijke snelheden en als de omstandigheden goed zijn tik ik soms wel eens de 45 aan. Door mijn jarenlange ervaring ben ik wel vrij vaardig ook en kan ik met die snelheid overweg.

Geef iemand die normaal is van 20 per uur te rijden een speedpedelec en die rijdt zonder enige moeite aan 45 per uur. Die heeft echter niet de vaardigheid van een doorwinterde wielertoerist. Die kan ook de 45 per uur halen op een drukke weg, dat kan je als wielertoerist absoluut niet.

Speedpedelecs aan 45 per uur vergelijken met een wielertoerist aan 45 per uur gaat echt niet op, geloof mij. Ik vind die pedelecs levensgevaarlijk tussen andere fietsers. Dat zijn brommers, zo simpel is het.
2
Oud 1 juli 2022, 11:46   #11
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Speeedpedelecs zouden moeten verboden worden of op zijn minst niet meer dan 20 km halen. Heb het voorgehad in Barcelona. Licht groen voor voetgangers en kijk nog eens links of er niets afkomt en van de moment ik van de trottoir wil beginnen overstappen zoeft aan een onwaarschijnlijke snelheid een man met een pedelec millimeters van mij.

Doorgaans in stad zijn de fietsers al super agressief maar dit is nog vele graden erger.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 11:53   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

speedelec in een fietsstraat, mag ook maar maximaal 30km/u rijden; is er hier eentje van zijn step geplukt en geverbaliseerd en step aangeslagen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 12:34   #13
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Speedpedelecs aan 45 per uur vergelijken met een wielertoerist aan 45 per uur gaat echt niet op
Inderdaad! En wielertoeristen zijn er vooral in weekend, speedpedelecs elke dag. Ik fiets zelf dagelijks zo'n 2u woonwerk traject en schat verhouding speedpedelecs/wielertoeristen minstens op 5/1. En als je kijkt naar echt snelle wielertouristen, is dat eerder 10x meer speedelecs die aan 40+ voorbij vliegen dan wielertouristen...
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 12:36   #14
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Euh.. volgens de wegcode zijn het ook bromfietsen cat. B. Wat is het probleem dan feitelijk ? Bij wegen met een snelheidslimiet van boven de 50 km/u, verplicht het fietspad te volgen; bij een snelheidslimiet van 50 of lager heeft men de keuze om fietspad of rijbaan te volgen. Uiteraard dient men in fietsstraten, zone 30 of op jaagpaden, zich aan de 30 km/u limiet te houden.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 12:45   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zou wel graag hebben dat ze een fietsbel hebben en die gebruiken om voetgangers te waarschuwen dat ze er aan 45 per uur aankomen. Dat geheel terzijde.
Oud 1 juli 2022, 16:37   #16
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.nicematin.com/faits-dive...sa-mere-778112

In Nice deze week op de Promenade des Anglais langs de zee is een jongetje van 5 doodgereden onder de ogen van zijn moeder door een roekeloze man aan hoge snelheid met zijn speedelec.
De Oekraïense moeder was met haar kind de oorlog ontvlucht dat zo nog aan een wreed einde komt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be