Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2020, 18:49   #1
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard Schade aan hersenen door Covid 19

Aangezien het een artikel in het prestigieuze tijdschrift Nature betreft lijkt het me niet iets dat zomaar als een samenzweringstheorie van de hand gedaan kan worden.

How COVID-19 can damage the brain

Laatst gewijzigd door Bach : 20 september 2020 om 18:54.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2020, 19:32   #2
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Als je ziet over welke percentages van de onderzochten gaat, en wetende dat de hele groep onderzochten zelf dito is tov de bevolking, lijkt dit me niet iets dat op een weegschaal met bereik niks>fataal binnen het meetbare / de resolutie valt.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2020, 20:04   #3
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Ik stel vast dat Nature de bevindingen belangrijk genoeg vond om te publiceren.

Het onderzoek naar het Oxford vaccin dat we verondersteld worden te gaan nemen blijkbaar toont nu een tweede geval van een op zich zeldzame en ernstige "transverse myelitis". Dit is tevens een neurologisch probleem.

Zou er een verband zijn?
Oud 21 september 2020, 05:57   #4
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij krijgt men neurologische problemen van het Covid19-nieuws te volgen.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2020, 08:26   #5
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Volgens mij krijgt men neurologische problemen van het Covid19-nieuws te volgen.
Je zou er bijna paranoïde van worden. Je merkt ook heel wat conspiracy theorieën rond Covid 19.

Ik ben er ook niet immum voor schat ik.

Men heeft het de laatste tijd voornamelijk over 'besmettingen'. Vroeger had men het meer over 'doden' in de media. Ik vraag me af waarom deze shift. Ik stel vast dat het aantal (vastgestelde) besmettingen de laatste week met 65 procent gestegen is. Echter, het aantal doden is in diezelfde periode nagenoeg identiek gebleven (+ 0,1 %) en staat op 2,7 per dag ( we zaten een paar maanden terug op het honderdvoudige!). Dan vraag ik me af... Is men door die media shift van 'doden' naar 'besmettingen' niet weeral aan het pogen de bevolking te manipuleren?

Laatst gewijzigd door Bach : 21 september 2020 om 08:27.
Oud 21 september 2020, 08:30   #6
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij hebben ze in de Wetstraat allemaal al Corona gehad.
Oud 22 september 2020, 09:34   #7
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Aangezien het een artikel in het prestigieuze tijdschrift Nature betreft lijkt het me niet iets dat zomaar als een samenzweringstheorie van de hand gedaan kan worden.

Alcohol geeft ook schade aan de hersenen en toch zijn er mensen die zich comazuipen.

Als je wil leven zonder risico op een ziekte dan moet je jezelf in de kelder opsluiten.

Als de ziekenhuisopnames bij de volgende golf minder en minder worden zal covid-19 (de ziekte) wegebben. Het coronavirus zal echter blijven.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 09:34   #8
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Je kan geen schade hebben aan iets dat je niet hebt hé!
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 10:56   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht

Als je wil leven zonder risico op een ziekte dan moet je jezelf in de kelder opsluiten.
Bij voorkeur een droge kelder wil je niet stijf staan van de reuma na enige tijd
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 10:56   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Je kan geen schade hebben aan iets dat je niet hebt hé!
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 19:54   #11
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Het feit dat een van de eerste symptomen is dat je reukzin verliest, is al een indicatie dat er iets aan de hersenen zou schorten en dus in die trant.

Nu die hersenschade blijkt vaak pas later, wanneer mensen herstellen of hersteld zijn. Vaak gaat het om mensen van 40, 50 jaar die problemen hebben met namen, in discussies van alles vergeten en zaken dubbel vertellen enz. Kortom de registratie van deze gevallen is nog uitdijend.

Men is nu aan het kijken of dit zou komen door chronische ontstekingen in de hersenen.

Hoewel er hier lacherig wordt over gedaan, is dit allerminst om te lachen als je er zoiets blijvend aan over houdt.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 22 september 2020 om 19:57.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 10:29   #12
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Lachaert gelooft nog in Vivaldi,dat lijkt me een bewijs.
Oud 23 september 2020, 11:48   #13
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het feit dat een van de eerste symptomen is dat je reukzin verliest, is al een indicatie dat er iets aan de hersenen zou schorten en dus in die trant.
niet echt, het verlies van de reukzin heeft niets te maken met de hersenen, wel met een infectie van de nonneuronale cellen die instaan voor metabole en structurele ondersteuning van neuroncellen

https://hms.harvard.edu/news/how-cov...ses-loss-smell
Oud 23 september 2020, 18:52   #14
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zou er bijna paranoïde van worden. Je merkt ook heel wat conspiracy theorieën rond Covid 19.

Ik ben er ook niet immum voor schat ik.

Men heeft het de laatste tijd voornamelijk over 'besmettingen'. Vroeger had men het meer over 'doden' in de media. Ik vraag me af waarom deze shift. Ik stel vast dat het aantal (vastgestelde) besmettingen de laatste week met 65 procent gestegen is. Echter, het aantal doden is in diezelfde periode nagenoeg identiek gebleven (+ 0,1 %) en staat op 2,7 per dag ( we zaten een paar maanden terug op het honderdvoudige!). Dan vraag ik me af... Is men door die media shift van 'doden' naar 'besmettingen' niet weeral aan het pogen de bevolking te manipuleren?
De doden vallen pas een paar weken na de besmettingen zeker ?

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 18:56   #15
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dan hebben ze groepsimuniteit.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 19:11   #16
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De doden vallen pas een paar weken na de besmettingen zeker ?
Deze discrepantie tussen doden en besmettingen is reeds weken bezig. Het moet zijn dat er in het begin van de crisis veel meer besmettingen waren dan nu maar die werden niet geregistreerd. Ofwel is het virus minder dodelijk geworden (onwaarschijnlijk). Ofwel zijn de risicogevallen reeds dood. Maar geen van die verklaringen lijkt me voldoende om de grote discrepantie te verklaren tussen toen en nu. We zitten op een honderdste van het aantal doden maar aan twee derde van het aantal besmettingen van de ergste dag (dat was iets van 1800) een paar maanden terug.

De vraag blijft....vanwaar de shift in de media van doden naar besmettingen? Wil men het gevaar overdrijven om ervoor te zorgen dat mensen uit angst de maatregelen volgen? Dan is men dus weeral de bevolking als een te manipuleren subject aan het behandelen.

Of heeft men een geneesmiddel gevonden? Daar mag dan wel wat meer aandacht naar toe gaan. Ik zou liefst een vaccin vermeiden.

Laatst gewijzigd door Bach : 23 september 2020 om 19:14.
Oud 23 september 2020, 19:13   #17
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Ik begin mij meer en meer af te vragen of dat coronavirus wel een natuurlijke oorsprong heeft of dat virus ontsnapt is uit één of ander Chinees laboratorium.

Het is iets te toevallig dat in Wuhan zo een laboratorium is, waar ze ook coronavirussen bestuderen, o ja niet ver van die vermaledijde dierenmarkt...

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 19:19   #18
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik begin mij meer en meer af te vragen of dat coronavirus wel een natuurlijke oorsprong heeft of dat virus ontsnapt is uit één of ander Chinees laboratorium.

Het is iets te toevallig dat in Wuhan zo een laboratorium is, waar ze ook coronavirussen bestuderen, o ja niet ver van die vermaledijde dierenmarkt...
Ik denk eerder dat dat virus niet eens in Wuhan zijn oorsprong kent. Het is daar dat het werd opgemerkt en beschreven. De oorsprong zou niet in Wuhan maar in het zuiden van China liggen maanden eerder las ik een paar maanden geleden (Brits onderzoek). Maar het zou nog ouder kunnen zijn.

U weet toch ook dat Corona een ideale gelegenheid is voor wat extra China bashing. Dan dient men niet te veel aandacht te geven aan feiten die de labo theorie tegenspreken.
Oud 23 september 2020, 19:27   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze discrepantie tussen doden en besmettingen is reeds weken bezig. Het moet zijn dat er in het begin van de crisis veel meer besmettingen waren dan nu maar die werden niet geregistreerd. Ofwel is het virus minder dodelijk geworden (onwaarschijnlijk). Ofwel zijn de risicogevallen reeds dood. Maar geen van die verklaringen lijkt me voldoende om de grote discrepantie te verklaren tussen toen en nu. We zitten op een honderdste van het aantal doden maar aan twee derde van het aantal besmettingen van de ergste dag (dat was iets van 1800) een paar maanden terug.
Dat is uiteraard gemakkelijk uit te leggen: tijdens maart-april waren de vastgestelde besmettingen maar 1/15 de of zo van de werkelijke besmettingen. Nu zit men daar dichter bij.

Immers, uit serologische "enquetes" schat men dat minstens 800 000 mensen anti-lichamen hebben. Aangezien sommigen geen antilichamen hebben of die weer verliezen, kan men dus met de natte vinger zeggen dat in maart-april ongeveer een miljoen mensen (of misschien meer) covid-19 hebben opgedaan. Maar er zijn toen maar 65 000 gevallen bevestigd door een test. Dat is een factor 16.

We hebben toen 10 000 doden gehad, maar de infecties waren DOMINANT georienteerd naar ouderen toe (de jongere bevolking zat opgesloten). Hierdoor hadden we toen dus een sterftegraad van 1%.

We weten nu dat de sterftegraad op een normale bevolking eerder 0.5% is in die periode. Wat dus wil zeggen dat we oftewel toen 2 miljoen besmetten gehad hebben, of eerder de epidemie richting oude mensen hebben gestuurd, die oververtegenwoordigd waren in het aantal besmettingen.

Dat klopt ook als men weet dat de besmettingsgraad in WZC rond de 60% zat, terwijl in de algemene bevolking dus een kleine 10% was.

Tegenwoordig, met dat meer uitgebreid testen, zitten het aantal cases dichter bij het aantal echte besmettingen. Hoeveel, weet ik niet. Zeg, een factor 2. Er zouden dus 2 keer zoveel echte besmettingen nu zijn dan men vaststelt bijvoorbeeld. (destijds was dat 16 keer meer echte besmettingen).

Dat wil zeggen dat men het aantal cases van destijds met 8 (16 / 2) moet vermenigvuldigen om dat te vergelijken met het aantal cases nu.

Aangezien we destijds de ouderen oververtegenwoordigd hebben in de besmetten (door de jonge bevolking op te sluiten en dus de epidemie richting ouderen te orienteren), kunnen we aannemen dat er nu misschien een oververtegenwoordiging is van jongeren (inhaalbeweging). Dat zou willen zeggen dat de dodelijkheid nu eerder 0.3% of zo is.

Als we maar de helft van de echte gevallen meten, dan is de waargenomen dodelijkheid dan eerder 0.6%. Het duurt ongeveer 3 weken om van covid te sterven, dus moeten we kijken naar de besmettingsgraad 3 weken geleden.

We zaten dan in Belgie aan 40 gevallen per miljoen inwoners per dag. We zitten nu aan 0.25 doden per dag per miljoen inwoners.

Dat is 0.6%.

Zie eens hoe goed dat klopt !

edit: hieruit kan je dus ook een ruwe schatting maken van het aantal doden dat we nog kunnen verwachten. Als we nog 2 miljoen infecties erbij moeten doen voor we groepsimmuniteit hebben (we zouden dan aan 30% zitten in 't totaal) en we blijven met een 0.3% dodelijkheid (omdat de ouderen er al aan geweest zijn) dan verwachten we nu nog ongeveer 6000 doden in deze tweede golf.

Deze zou dan twee keer zoveel besmettingen veroorzaken als in maart-april, maar ongeveer half zoveel doden. Dat is mijne "pronostiek" voor de tweede golf.

Als we met minder groepsimmuniteit rond komen, bijvoorbeeld 20%, dan moeten we nog 1 miljoen besmetten hebben, en dan zullen we dus iets van 3000 doden hebben. Tenzij er weer bosjes ouderen aan gaan, maar je zou hopen dat het gros daarvan al gesneuveld is.

Als we al veel dichter bij groepsimmuniteit zaten, en Zweden is daar misschien een aanwijzing voor, dan gaat het uiteraard stukken lichter zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 september 2020 om 19:36.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 19:33   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
niet echt, het verlies van de reukzin heeft niets te maken met de hersenen, wel met een infectie van de nonneuronale cellen die instaan voor metabole en structurele ondersteuning van neuroncellen

https://hms.harvard.edu/news/how-cov...ses-loss-smell
Heel interessant, bedankt om het te posten ! Ik dacht dat het een infectie van de zenuw was.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be