Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2020, 19:46   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Belastingbetaler moet 6,5 miljoen schadevergoeding betalen voor nutteloze coronatests

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/pol...?ocid=msedgdhp

Het is een Waalse firma (uit Luik), die een deal afsloot met onze mondmaskerminister.
Achteraf bleek dat de testresultaten niet brachten wat beoogd werd.

Wij kunnen hiervoor 6.5 miljoen euro ophoesten, of één euro per Vlaming.

Het Luikse biotechbedrijf ZenTech werd enkele maanden geleden de hemel ingeprezen omwille van zijn snelle immuuntesten op corona. De Belgische staat bestelde 3,65 miljoen stuks. Maar de deal ontaardde in ruzie en wordt nu helemaal afgeblazen.

Het Luikse ZenTech had een serologische test – ook wel immuuntest genoemd – ontwikkeld waarmee snel kan worden nagegaan of iemand antilichamen tegen het coronavirus in het bloed heeft. Een positieve uitslag wil hoogstwaarschijnlijk zeggen dat u Covid-19 gehad heeft en over een vorm van afweer beschikt.

De Belgische staat besliste in april om 3,65 miljoen serologische tests te bestellen. Maar ZenTech werd voor de eerste leveringen van ruim 1 miljoen tests niet meteen betaald en vond dat de overheid de contractuele voorwaarden niet naleefde. Het bedrijf trok naar de rechter in kort geding. Die verplichtte de staat binnen de vijf dagen het contract na te komen. Zoniet moest ze per dag vertraging 10.000 euro betalen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 19:49   #2
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Vlaams geld dat in zakken van Luikse oplichters verdwijnt, what's new ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 00:17   #3
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Antistoffen verdwijnen na 2 maanden, dan zijn ze inderdaad niet nuttig.

"ZenTech vermoedt dat de niet-betalingen te maken hebben met een gewijzigde visie op het nut van serologische testen en verwijst naar de uitspraken van Philippe De Backer (Open Vld), bevoegd voor coronagerelateerde bestellingen, begin juli. Toen bleek dat de minister de bestelling wilde herzien. Recente analyses wezen uit dat antilichamen na enkele maanden verdwenen, wat de testen minder nuttig maken voor het beleid."
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 04:55   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht

"ZenTech vermoedt dat de niet-betalingen te maken hebben met een gewijzigde visie op het nut van serologische testen en verwijst naar de uitspraken van Philippe De Backer (Open Vld), bevoegd voor coronagerelateerde bestellingen, begin juli. Toen bleek dat de minister de bestelling wilde herzien. Recente analyses wezen uit dat antilichamen na enkele maanden verdwenen, wat de testen minder nuttig maken voor het beleid."
Dat is niet de schuld van dat bedrijf he. Als ik een auto bestel, en nadien besef ik dat ik met die auto niet op het fietspad mag rijden waar ik wilde gaan, dan is dat mijn probleem he. Als een werkende auto geleverd wordt zoals ik die besteld heb, maar ik ben van idee veranderd over mijn nut van een auto, dan moet ik niet afkomen dat dat een slechte auto is, en zijn alle penaliteiten voor het niet honoreren van een geplaatste bestelling van kracht he.

Het zijn, als ik het goed begrijp, geen slecht werkende tests, het gaat hem eerder om het verkiezen van zo geen tests meer te willen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 04:59   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik zou daarmee oppassen, om te stellen dat het niet nuttig is als test. In tegendeel, voor mij is dat nog steeds heel nuttig om een "tweede kijk" te hebben op een covid-19 infectie, en om bijvoorbeeld een schatting te hebben van de sensitiviteit van de PCR testen of van andere testen. Het is heel nuttig dat men "achteraf" (ook al is het niet "6 maanden achteraf") met een onafhankelijke test kan nagaan of men covid-19 had. De PCR test is immers niet zo enorm sensitief, en het tijdsvenster waarin die sensitief is, is redelijk klein (een dag voor symptomen, tot 5 dagen na begin symptomen).
En het "opvolgen" van anti lichamen verloop in de tijd is OOK heel interessant (en ja, trouwens afhankelijk van het soort test !)

Maar ja, veel systematisch onderzoek lijkt men niet te doen he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 05:15   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik concludeer hieruit dat er overhaast tewerk gegaan is met de bestelling.
Oud 23 september 2020, 06:01   #7
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel flaters van die blauwe verraderspartij moeten we als Vlamingen nog verkroppen? Denkt die De Backer eigenlijk nog na voor hij zo'n beslissingen neemt of worden er daar bruine enveloppen met cash geld als smeermiddel doorgegeven?
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2020, 06:08   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Hoeveel flaters van die blauwe verraderspartij moeten we als Vlamingen nog verkroppen? Denkt die De Backer eigenlijk nog na voor hij zo'n beslissingen neemt of worden er daar bruine enveloppen met cash geld als smeermiddel doorgegeven?
Ik vrees voor het laatste.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be