Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2020, 20:51   #1
Kylero
Gouverneur

Kylero's schermafbeelding

Standaard Amper nog besmettingen in China. Wat doen zij beter dan wij?

Amper nog besmettingen in China: wat doen zij beter dan wij?
09/10/2020

AFP / Noel Celis
Terwijl het aantal besmettingen in ons land zorgwekkend hard blijft stijgen, stelt China al meer dan 50 dagen geen lokale besmettingen meer vast en verloopt het leven er opnieuw normaal. “Ze snappen helemaal niet waarom Europa en Amerika het virus niet onder controle krijgen”, klinkt het.

De coronacijfers in ons land zijn ronduit slecht. Afgelopen maandag werden er maar liefst 4.601 nieuwe gevallen geregistreerd, een absolute piekdag tot nog toe. In China, daarentegen, werden er sinds 16 augustus (54 dagen geleden) geen lokale besmettingen meer gemeld. “Er zijn elke dag wel een tiental besmettingen die gemeld worden, maar dat zijn telkens reizigers die vanuit het buitenland naar China reizen, daar in quarantaine geplaatst worden en getest worden”, legde China-correspondent Leen Vervaeke vanmorgen uit in ‘De ochtend’ op Radio 1.

Beperkte maatregelen
Het leven verloopt er weer zo goed als normaal, al volgen ze enkele regels zeer strikt op. “Er zijn nog steeds een paar maatregelen, maar die vallen heel goed mee, in vergelijking met de eerdere lockdown. In de stad Peking moet je nog mondmaskers dragen in het openbaar vervoer en in winkels, maar niet meer op straat, hoewel de meesten dat toch nog blijven doen. Cafés en restaurants zijn wel open en je mag er ook in groep naartoe. Mensen gebruiken nog steeds die gezondheidscode op hun telefoon, zeker als ze zich verplaatsen naar een andere stad. Dat is vooral om, mocht er toch een nieuwe besmetting zijn, heel snel te kunnen nagaan wie allemaal in de buurt van die geïnfecteerde is geweest”, klinkt het. Wat doet China dan beter of anders dan wij? “Het grote verschil is dat ze heel snel ingrijpen. Ze wachten hier niet tot er 200 of 300 besmettingen per dag zijn. Men grijpt onmiddellijk in als er zich een cluster aan besmettingen voordoet en probeert die in de kiem te smoren. Bij een uitbraak wordt de hele omgeving onmiddellijk in lockdown gebracht, met harde hand, zonder uitzondering. Meteen worden honderdduizenden mensen getest. Dat is zeer efficiënt, maar waarschijnlijk iets te hardhandig om toe te passen in een democratisch systeem”, besluit ze.

https://nl.metrotime.be/2020/10/09/m...beter-dan-wij/
Oud 9 oktober 2020, 20:58   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Chinezen leven niet in een democratie waar gezond verstand wenselijk is.
Dictatuur is misschien de drastische oplossing voor DIT probleem. In casu China waar het toevallig - zo te lezen - goed afloopt.
Sommigen zullen zeggen dat ze er zeer snel groepsimmuniteit hebben opgebouwd.
En toch bedank ik er voor.
Ook een democratie moet in staat zijn om doeltreffende maatregelen op te leggen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 9 oktober 2020 om 21:00.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2020, 21:14   #3
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Hier is leeft men in een democratie waar het gezond verstand, het gezond lichaam links laat liggen..

Niet veel beter dus
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2020, 21:27   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Hier is leeft men in een democratie waar het gezond verstand, het gezond lichaam links laat liggen..

Niet veel beter dus
vooral links.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2020, 21:35   #5
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht

Niet veel beter dus
zoals gisteren op de Oude Markt in Leuven en enkele weken geleden aan de Overpoortstraat in Gent. Niets dramatisch, totdat die jongelingen "de bomma" eens gaan bezoeken natuurlijk in het WE, met alle mogelijke gevolgen vandien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2020, 21:40   #6
Kylero
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dictatuur is misschien de drastische oplossing voor DIT probleem. In casu China waar het toevallig - zo te lezen - goed afloopt.
Ook een democratie moet in staat zijn om doeltreffende maatregelen op te leggen.
Welke democratie?
Oud 9 oktober 2020, 22:49   #7
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle Aziatische landen doen het beter dan wij. Dat ligt aan de mentaliteit. Het zijn in de eerste plaats zo geen lompe boeren als wij. Wie al in Japan is geweest of Korea zal wel weten wat ik bedoel.

Als jonge mensen er beseffen dat ze voorzichtig moeten zijn voor hun ouders zullen ze daar ook rekening mee houden want er is nog respect voor ouderen en andere mensen. Hier is respect helemaal verdwenen. We zitten met een generatie opgescheept die hun ouders orders geven. Ze zijn opgevoed als waren het unieke mensen en al waren ze allemaal prinsen en prinsessen.

Hier worden oudere mensen alle dagen half lam geslagen door onze narcistische egoïstische jeugd. Durf hier aan geen jongere vragen om zijn masker op te zetten of ze slaan je halfdood. Zelfs de eerste minister durft er niks meer over te zeggen...Hij schijt in zijn broek en gaat alleen nog streng zijn voor de oude brave mensen. Wat een lafbekken.

Dan komt er nog eens bij dat sommige Aziatische landen een algemeen Alcoholverbod hebben opgelegd. Nergens kon je nog een druppel Alcohol kopen. Dat was zo in Laos Thailand en Cambodja gedurende twee maanden.

In het westen is Alcohol onschendbaar....het is zowat de meest schadelijke en gevaarlijke harddrug die er bestaat maar daar mag je niks over zeggen of je krijgt ruzie.

Ik zag ze weer bezig de zatte boeren in nu weer in Leuven.....Maar volgens de politie zal er waarschijnlijk weer niks aan de hand zijn geweest gezien er blijkbaar geen enkele zatlap een jointje rookte.
Zolang ze dat Alcohol druggebruik hier niet aan banden gaan leggen zal het nooit beteren.
Verkoop in Leuven in de café's alleen nog chocomelk Cola en koffie en ge zijt van alle problemen verlost. De Junks zullen op hun honger blijven zitten.

En vergis U niet...de Fred drinkt er graag ene of meer maar het begint hier letterlijk de spuigaten uit te lopen en genoeg is genoeg.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 oktober 2020 om 22:57.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2020, 22:57   #8
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Alle Aziatische landen doen het beter dan wij. Dat ligt aan de mentaliteit. Het zijn in de eerste plaats zo geen lompe boeren als wij. Wie al in Japan is geweest of Korea zal wel weten wat ik bedoel.

Als jonge mensen er beseffen dat ze voorzichtig moeten zijn voor hun ouders zullen ze daar ook rekening mee houden want er is nog respect voor ouderen.

Hier worden oudere mensen alle dagen half lam geslagen door onze narcistische egoïstische jeugd.

Dan komt er nog eens bij dat sommige Aziatische landen een algemeen Alcoholverbod hebben opgelegd. Nergens kon je nog een druppel Alcohol kopen.

In ons Westen is Alcohol onschendbaar....het is zowat de meest schadelijke en gevaarlijke harddrug die er bestaat maar daar mag je niks over zeggen of je krijgt ruzie.

Ik zag ze weer bezig de zatte boeren in Leuven.....Maar volgens de politie zal er waarschijnlijk weer niks aan de hand zijn geweest gezien er blijkbaar geen enkele zatlap een jointje rookte.
Zolang ze dat Alcohol druggebruik hier niet aan banden gaan leggen zal het nooit beteren.
En vergis U niet...de Fred drinkt er graag ene of meer.
Een familielid van ons woonde enkele jaren in China.
Inderdaad: er is daar een TOTAAL andere mentaliteit.
Er is, zoals in de meeste Aziatische landen, véél respekt voor de ouderen.
Als het nodig is, aanvaarden ze een ijzeren discipline.

Xi Jinping is de tegenpool van Trump, over gans de lijn.

Laatst gewijzigd door Boduo : 9 oktober 2020 om 23:00.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2020, 23:01   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
zoals gisteren op de Oude Markt in Leuven en enkele weken geleden aan de Overpoortstraat in Gent. Niets dramatisch, totdat die jongelingen "de bomma" eens gaan bezoeken natuurlijk in het WE, met alle mogelijke gevolgen vandien.

Die zijn allemaal kwaad dat de café's vroeger gaan sluiten....Wie gaat er nu om 11 uur slapen hoorde ik er sommigen zeggen.

Ik vraag me af wanneer die eigenlijk nog studeren ? Dat studeren lijkt bijzaak te zijn geworden ? Kunnen die zich permitteren ten eerste financieel maar ook lichamelijk om zich alle dagen zat te zuipen ?

Studeren die allemaal voor bierbrouwer of zo ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 oktober 2020 om 23:02.
Oud 9 oktober 2020, 23:03   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een familielid van ons woonde enkele jaren in China.
Inderdaad: er is daar een TOTAAL andere mentaliteit.
Er is, zoals in de meeste Aziatische landen, véél respekt voor de ouderen.
Als het nodig is, aanvaarden ze een ijzeren discipline.

Xi Jinping is de tegenpool van Trump, over gans de lijn.
Eenmaal je er lange tijd hebt gewoond kan je hier niet meer aarden. Er is veel meer respect voor alles. Ook voor de openbare ruimten. In een Aziatische metro zie je geen vuiltje op grond liggen en Graffiti's in metrostellen al helemaal niet.
Iets afbreken dat toebehoort aan de gemeenschap is er omzeggens ondenkbaar.
Het is er zelfs in grote steden 50xveiliger als hier. Een bankoverval bestaat er niet en al zeker geen oude dame op grond gooien om haar handtas te stelen.
Op alle gebied steken ze ons aan een razendsnel tempo voorbij.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 oktober 2020 om 23:07.
Oud 9 oktober 2020, 23:09   #11
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die zijn allemaal kwaad dat de café's vroeger gaan sluiten....Wie gaat er nu om 11 uur slapen hoorde ik er sommigen zeggen.

Ik vraag me af wanneer die eigenlijk nog studeren ? Dat studeren lijkt bijzaak te zijn geworden ? Kunnen die zich permitteren ten eerste financieel maar ook lichamelijk om zich alle dagen zat te zuipen ?

Studeren die allemaal voor bierbrouwer of zo ?
Lol... Ik ga meestal pas gaan slapen als de zon opstaat.
Maar ik probeer zo weinig mogelijk te klagen.
't zijn moeilijke tijden voor iedereen.
Oud 9 oktober 2020, 23:10   #12
Kylero
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Eenmaal je er lange tijd hebt gewoond kan je hier niet meer aarden. Er is veel meer respect voor alles. Ook voor de openbare ruimten. In een Aziatische metro zie je geen vuiltje op grond liggen en Graffiti's in metrostellen al helemaal niet.
Iets afbreken dat toebehoort aan de gemeenschap is er omzeggens ondenkbaar.
Het is er zelfs in grote steden 50xveiliger als hier. Een bankoverval bestaat er niet en al zeker geen oude dame op grond gooien om haar handtas te stelen.
Op alle gebied steken ze ons aan een razendsnel tempo voorbij.
2
Oud 9 oktober 2020, 23:30   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Net daarom. Dus gedraag je er een beetje naar. Alles begint en eindigt met respect.
Oud 9 oktober 2020, 23:33   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge zijt duidelijk geen cafébaas die zijn best heeft gedaan om de zaken ordentelijk te laten verlopen maar nu moet sluiten. En als het zo doorgaat zal alles weer moeten sluiten.

https://www.youtube.com/watch?v=q0_QAWBaxtY
Oud 9 oktober 2020, 23:42   #15
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge zijt duidelijk geen cafébaas die zijn best heeft gedaan om de zaken ordentelijk te laten verlopen maar nu moet sluiten. En als het zo doorgaat zal alles weer moeten sluiten.

https://www.youtube.com/watch?v=q0_QAWBaxtY
Ik kan alle begrip opbrengen voor de horeca, wees gerust.
Wat zij nu meemaken, dat wens ik niemand toe.

Maar de reden waarom ze de cafés viseren is eigenlijk de schuld van de klanten.
Overdag worden de regels meestal nog mooi gerespecteerd maar hoe later op de avond, na de nodige alcohol, verdwijnen die regels soms als sneeuw voor de zon met alle gevolgen vandien.
En daar kunnen de uitbaters amper iets aan doen en dat vind ik spijtig.
En hoe bruiner de kroeg, hoe erger.
En dat is zo een beetje overal zo.
Wat alcohol, je hoeft zelfs niet dronken te zijn, maakt de remmen wat losser en van het een komt het andere, meestal zelfs onbewust.
Ik zelf ik drink geen alcohol en ik kan het verschil op café goed zien.
16.00, 21.00, en 24.00 uur.

Laatst gewijzigd door kojak : 9 oktober 2020 om 23:49.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2020, 23:49   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat alcohol, je hoeft zelfs niet dronken te zijn, maakt de remmen wat losser en van het een komt het andere, meestal zelfs onbewust.
Alcohol....Alcohol....en nog eens Alcohol. Blijkbaar hebben we niet de leukste drug legaal gemaakt. Hoog tijd om eens een onderzoek in te stellen naar de paters trappisten. Want blijkbaar zorgt dat goedje dat die dealen voor heel wat miserie.

Ge moet eens een het verschil zien en horen bij een familiefeest voor het aperitieven en na het aperitieven. Uiteraard ga je dat alleen merken als je zelf niet drinkt.

Maar ja Alcohol is geen drug zeker ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 oktober 2020 om 23:52.
Oud 9 oktober 2020, 23:59   #17
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Alcohol is een drug.

Maar dat wil nu ook niet zeggen dat alcohol met mate (en met maten) nu ook niet meer mag. Daar heb ik niets op tegen.
Ik had in mijn vorige posting wat gelet op mijn woorden.
'je hoeft zelfs niet dronken te zijn' en wat verder 'onbewust'

Er zijn ook mensen die zich elke dag Lazarus drinken op café, maar dat is een volk apart, eigenlijk een minderheid.
Oud 10 oktober 2020, 01:12   #18
Kylero
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Alcohol....Alcohol....en nog eens Alcohol. Blijkbaar hebben we niet de leukste drug legaal gemaakt. Hoog tijd om eens een onderzoek in te stellen naar de paters trappisten. Want blijkbaar zorgt dat goedje dat die dealen voor heel wat miserie.

Ge moet eens een het verschil zien en horen bij een familiefeest voor het aperitieven en na het aperitieven. Uiteraard ga je dat alleen merken als je zelf niet drinkt.

Maar ja Alcohol is geen drug zeker ?
Alcohol drinkt men al veel langer dan wat de paters brouwen hoor. Natuurlijk moet je u niet als een dwaas lazarrus gaan zuipen.
Oud 10 oktober 2020, 03:49   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kylero Bekijk bericht
Amper nog besmettingen in China: wat doen zij beter dan wij?
Ik zou alles wat daarover uit China komt met een emmer zout nemen. Zij hebben corona waarschijnlijk doodgewoon al achter de rug. Zij staan waarschijnlijk een half jaar "voor" op ons, en binnen een half jaar, als we nu niet te onnozel doen, is het ook waarschijnlijk grotendeels voorbij.

Maar goed, het is niet onmogelijk dat ze het ginder geelimineerd hebben voor ze aan hun groepsimmuniteit zaten. Het feit echter dat er zo nu en dan nog een gevalletje is laat mij vermoeden van niet, tenzij ze ginder nog steeds een drastisch systeem van opsporing hebben.

Dat systeem lijkt, alles bij elkaar, in Zuid Korea ook te werken. Daarvoor moet je echter een meewerkende bevolking hebben.

Citaat:
Terwijl het aantal besmettingen in ons land zorgwekkend hard blijft stijgen, stelt China al meer dan 50 dagen geen lokale besmettingen meer vast en verloopt het leven er opnieuw normaal. “Ze snappen helemaal niet waarom Europa en Amerika het virus niet onder controle krijgen”, klinkt het.
Kijk, ik denk dat vele mensen zich vergissen: ik denk dat bij ons, in tegenstelling tot ginder, een groot deel van de bevolking DIT NIET ERG VINDT. Ik denk dat, in tegenstelling tot de Chinezen of zo - misschien - veel mensen NIET wakker liggen van corona, en zeker de jeugd niet. Ik denk dat vele mensen min of meer begrepen hebben dat hun persoonlijk risico alles bij elkaar zo groot niet is.

Ik denk zelfs dat de maatregelen op dat vlak contra productief zijn: men heeft mensen zodanig betutteld, en hen gedwongen kosten te maken voor een risico dat ze best wilden nemen, dat ze nu de omgekeerde reactie hebben, en de kosten willen inhalen, zelfs met een groter risico dan ze normaal zouden nemen.

Een beetje zoals U een maand verbieden van een pint te pakken, dat maakt dat ge nadien zelfs een pint gaat halen midden in de krokodillen, wat je normaal niet zou doen omdat je dat normaal wat te riskant zou vinden.

VOOR DE MEESTE MENSEN IS CORONA WAARSCHIJNLIJK EEN PERFECT AANVAARDBAAR RISICO. Dat is objectief zo, en dat is nu waarschijnlijk mentaal ook zo. De meesten kan het gewoon niet schelen en al die zever over slechte toestand en cijfers en zo zijn zij zo beu als koude pap.

Ik merk die attitude bij mijn collega's ook. Bij ons zijn de regels verscherpt en onze piraten koffie pauzes en zo zijn nu onmogelijk geworden. Niemand is daar tevreden over. We doen het omdat we moeten, maar geen kat WIL dat doen. Wij weten allemaal wel dat we eventueel zwaar ziek kunnen worden, maar we willen allemaal dat risico nemen om het leuk te houden. We kunnen nu niet vanwege dwingelandij, we hebben dat tot nu toe gedaan, goed bewust van het risico dat we namen.

Waarschijnlijk is dat het verschil. Wij geven er niet veel om. Ja, we kunnen eraan dood gaan, maar de kans is klein genoeg opdat we dat risico nemen, omdat het belangrijker is van plezier te hebben dan van blijven te leven.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 oktober 2020 om 03:50.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2020, 07:16   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan alle begrip opbrengen voor de horeca, wees gerust.
Wat zij nu meemaken, dat wens ik niemand toe.

Maar de reden waarom ze de cafés viseren is eigenlijk de schuld van de klanten.
Ze viseren de cafes om iets te doen. Jesticulatie.

Het is gewoon onmogelijk om een ziektekiem die niet in evenwicht is met een bevolking tegen te houden van te propageren. Zolang we ons daar niet bij neerleggen, gaan we heksenprocessen houden.

Wat wij nu doen, is niet anders dan toen men in de middeleeuwen schuldigen zocht omdat er een sprinkhanenplaag was he.

De meeste transmissies gebeuren niet in een cafe, maar gebeuren omdat mensen sociale wezens zijn die om de maatschappij en zichzelf te laten functioneren, contact met anderen nodig hebben.

Dat tijdelijk opzij zetten stelt de propagatie gewoon maar een beetje uit, maar dat is niet vol te houden. Dus gaat het propageren. Op cafe, op 't werk, thuis, op school, als we sporten, als we samen dingen doen. En als we daar een tijdje mee ophouden - met veel miserie en schade - gaat het even uitgesteld worden. Dan gaan we terug leven zoals mensen, en dan gaat het weer propageren.

Daar is niks aan te doen, behalve een vaccin, maar dat vaccin ligt nog veel te ver in de toekomst (minstens nog 6 maanden) opdat de propagatie nog zo lang kan tegengehouden worden.

Met andere woorden, alle miserie die wij ons aandoen is nutteloos.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be