Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe gaat u België splitsen?
Er is vandaag een (ruime) meerderheid van de Belgen voor separatisme gewonnen, een referendum volstaat 0 0%
Er is vandaag een (ruime) meerderheid van de Vlamingen voor separatisme gewonnen, een referendum volstaat 13 38,24%
Vandaag is er inderdaad nog geen meerderheid voor de splitsing van België, maar wanneer die er wél is, moeten we een referendum doen 4 11,76%
Het kan zijn dat er nooit een meerderheid gevonden wordt om België te splitsen, als democratische separatist ben ik bereid dat te aanvaarden 2 5,88%
De staatshervormingen moeten doorgaan tot België verdwijnt (zonder referendum) 1 2,94%
De Vlaamse politici moeten onmiddellijk hun numerieke meerderheid gebruiken om het land te splitsen, ongeacht de mening van de bevolking 1 2,94%
Een afscheiding van Vlaanderen kan enkel door een (gewapende) revolutie 2 5,88%
Ik ben separatist en vind dat we best geen rekening houden met wat het volk wil 1 2,94%
Ik ben geen separatist 10 29,41%
Geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2004, 14:13   #1
BELGIAN WARRIOR
Banneling

BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding

Standaard Separatisme en het volk

Deze peiling gaat niet over de vraag of je België wil splitsen, het gaat om de vraag of je denkt dat er een meerderheid bij de bevolking voor te vinden is, en -indien niet- welke andere opties je dan verkiest.
BELGIAN WARRIOR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 14:14   #2
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Welke peiling?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 14:25   #3
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Welke peiling?
De peiling in deze topic.
Oud 6 december 2004, 15:24   #4
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Die stond er eerst niet...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 16:59   #5
Hrafnar
Banneling

Hrafnar's schermafbeelding

Standaard

Op het ogenblik dat een meerderheid van hetzij de Walen, hetzij de Vlamingen (en voor mijn part ook de Duitstalige gemeenschap) vindt dat zij alleen verder wil, volstaat een bindend referendum in het desbetreffende gewest.
Hrafnar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 17:08   #6
Piet Hein
Minister

Standaard

[size=7]belgie barst[/size]
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 17:11   #7
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

[quote=axel nort][size=7]Nooit zal belgie barsten[/size][/QUOTE]
Oud 6 december 2004, 17:14   #8
PAJOT
Banneling

Standaard

Ik ben aanhanger van een andere niet-genoemde methode : het blokkeren van de staat.

De instellingen van de staat kunnen wij bezetten via democratische weg. Verschillende posten worden aldus bezet door Vlaams-nationalisten of Vlaams-gezinden. Zo wordt aanvang genomen met een verrottingsstrategie.

Elke federale hervorming - met het oog om de levensduur van België te verlengen - moet weggestemd worden en afgedaan als halfslachtig. Onze verregaande eisen worden als enige oplossing aanvaard. Is voor elke nieuwe staatshervorming immers niet 2/3 meerderheid nodig in elk landsdeel ??

De onwerkbaarheid van de instellingen en de onwil tot halfslachtige hervormingen zal uiteindelijk leiden tot de confederale staat of op termijn -indien niet onmiddellijk- de onafhankelijke Vlaamse staat.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 20:31   #9
Piet Hein
Minister

Standaard

[quote=Yann]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
[size=7]belgie barst[/size][/QUOTE]
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 20:34   #10
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Ik zou graag hebben dat zij die menen dat een meerderheid van de Belgen (Vlamingen) gewonnen is voor een splitsing van het land eens één representatieve peiling toont.
Oud 6 december 2004, 20:48   #11
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Ik zou graag hebben dat zij die menen dat een meerderheid van de Belgen (Vlamingen) gewonnen is voor een splitsing van het land eens één representatieve peiling toont.
Stel zo'n moeilijke vragen niet.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 11:51   #12
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Die taalextremisten zoeken maar vanalles uit om de brave mensen voor hun kar te spannen...
ik ben geen separatist...
ik wil het wangedrocht België niet vervangen zien door nog een groter wangedrocht dat het NL-talig gebied van België omvat...
Oud 7 december 2004, 12:29   #13
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

ik heb er geen idee van hoeveel procent van de Vlaamse bevolking momenteel voor een splitsing is: kijkend naar de continuë opmars van het VB en de trouwheid van onze kiezers, zijn steeds meer mensen voor separatisme, en ik denk dat door een grootschalige sensibiliseringscampagne met voordelen en nadelen (al zijn die er enkel voor de Walen en hun koningshuis) te houden, er op redelijke termijn wel een referendum moet gehouden kunnen worden (heb dus voor 2e optie gestemd)
Oud 7 december 2004, 13:44   #14
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Deze peiling gaat niet over de vraag of je België wil splitsen, het gaat om de vraag of je denkt dat er een meerderheid bij de bevolking voor te vinden is, en -indien niet- welke andere opties je dan verkiest.
Bruno, jij weet net zo goed als ik dat niemand precies weet hoeveel mensen voor of tegen separatisme zijn. Alles heeft te maken met perceptie.

De enigste betrouwbare bron is een referendum om uitsluiting te krijgen, en dat is nou net wat het Belgische establishment niet toestaat. Reden voor ons om er vraagtekens bij te plaatsen.
Oud 7 december 2004, 13:48   #15
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Ik wil het wangedrocht België niet vervangen zien door nog een groter wangedrocht dat het NL-talig gebied van België omvat...
Ik ook niet, hoewel het een eerste stap in de goede richting is. Maar het einddoel blijft de Dietse Staat!

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 13:55   #16
Tantist

Standaard

Citaat:
Die taalextremisten zoeken maar vanalles uit om de brave mensen voor hun kar te spannen...
ik ben geen separatist...
ik wil het wangedrocht België niet vervangen zien door nog een groter wangedrocht dat het NL-talig gebied van België omvat...
Maar wel door een volkomen natuurlijke Euregio he
Oud 7 december 2004, 14:06   #17
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik zou dat graag ook eens zien voor zij die beweren dat België samen moet blijven, of nog beter: unitair moet worden.

Want al die zegeberichtjes van belgicisten hier zijn gebaseerd op peilingen met een te lage steekproef om representatief te zijn. Verdorie, ik herinner me uit 2003 nog een peiling van 4 (!!!) man die ze aanhaalden.

En de bronnen waarin die peilingen verschijnen, zijn ook niet te betrouwen.

De enigste representatieve peiling is een referendum, en net dat wil het Belgische establishment niet. Di Rupo wil het niet, omdat dan de mogelijkheid zou bestaan dat men moet stemmen over de vraag of België moet verder bestaan. Blijkbaar zijn de machthebbers nog niet zo zeker over die uitslag als hun mallootjes aan de basis, ondanks de ene "goede" peiling achter de andere.

Kunnen jullie die discrepantie verklaren? Of is d�*t een te moeilijke vraag?
Oud 7 december 2004, 15:04   #18
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Ik ook niet, hoewel het een eerste stap in de goede richting is. Maar het einddoel blijft de Dietse Staat!
ook geen dietse staat maar een harmonieuze samenleving zonder het racisme, het nazisme en het separatisme van een snotneuzen organisatie van meeloperkes met de vlaamse stank... snotneuzen die nog niet droog zijn achter de oren, nog geel gekleurde binnenzijde van onderbroekjes hebben, en helmaal geen eigen mening... gedicteerd door voorzitter voor het leven mummie dillen.....
Oud 7 december 2004, 17:39   #19
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook geen dietse staat maar een harmonieuze samenleving.
Harmonieuzer als een unitaire Dietse Staat kan toch niet? Dé ultieme volksstaat in dewelke het Dietse volk zijn identiteit hernieuwd ziet. (die Volksgemeinschaft zo u wil )

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 17:50   #20
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik zou dat graag ook eens zien voor zij die beweren dat België samen moet blijven, of nog beter: unitair moet worden.

Want al die zegeberichtjes van belgicisten hier zijn gebaseerd op peilingen met een te lage steekproef om representatief te zijn. Verdorie, ik herinner me uit 2003 nog een peiling van 4 (!!!) man die ze aanhaalden.

En de bronnen waarin die peilingen verschijnen, zijn ook niet te betrouwen.

De enigste representatieve peiling is een referendum, en net dat wil het Belgische establishment niet. Di Rupo wil het niet, omdat dan de mogelijkheid zou bestaan dat men moet stemmen over de vraag of België moet verder bestaan. Blijkbaar zijn de machthebbers nog niet zo zeker over die uitslag als hun mallootjes aan de basis, ondanks de ene "goede" peiling achter de andere.

Kunnen jullie die discrepantie verklaren? Of is d�*t een te moeilijke vraag?
Natuurlijk, hun eigen wallingantische (flamingantische) macht is gebaseerd op regionalisme. En, hebt u al een antwoord op mijn vraag?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be