Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2022, 12:25   #1
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard Grootste oorzaak van Vlaamse fietsdoden

... Autobestuurders die geen voorrang verlenen.

Geen verrassing, doch ik wilde het bij deze nog eens goed inpeperen.

https://www.hln.be/binnenland/autobe...oden~aec16904/
Oud 29 april 2022, 16:47   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht

Is dat ze?
Heb je ook gezien welke fietsers oververtegenwoordigd zijn, terwijl ze een minderheid zijn onder de fietsers?

Automobilisten schatten de snelheid van de fietsers gewoon verkeerd in.

PS: Ik had deze week, minstens 3 fietsers ondersteboven kunnen rijden en dan ook nog in mijn recht zijn, dit op drie totaal verschillende plaatsen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2022, 16:50   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat ze?
Heb je ook gezien welke fietsers oververtegenwoordigd zijn, terwijl ze een minderheid zijn onder de fietsers?

Automobilisten schatten de snelheid van de fietsers gewoon verkeerd in.

PS: Ik had deze week, minstens 3 fietsers ondersteboven kunnen rijden en dan ook nog in mijn recht zijn, dit op drie totaal verschillende plaatsen.
Je moet als fietser ook niet onnozel doen, zelfs al heb je voorrang. Zelfs in de auto neem ik mijn voorrang niet zonder effe te kijken.
Oud 29 april 2022, 20:57   #4
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kijk, ik ben zowel fietser als automobilist en als beide partijen eens wat meer begrip zouden tonen voor elkaar dan zou er al veel vermeden kunnen worden. Wat betreft voorrang zal ik die in een rol als fietser NOOIT nemen als ik niet 100% zeker weet dat de automobilist mij gezien heeft. Missen is menselijk en ik wil die dus niet mordicus nemen. Ik riskeer er immers mijn leven mee. Het devies is dus altijd oogcontact zoeken met de bestuurder en vervolgens eens vriendelijk knikken als je de voorrang krijgt.

Idem als bestuurder van een wagen. Als ik een fietser zie dan geef ik die altijd voorrang, zelfs al is die volgens het reglement van mij. Ik wil immers geen fietser op mijn auto zien terecht komen.

Dode hoekongevallen komen wat mij betreft ook nog teveel voor. Kinderen moeten ingepeperd worden dat ze altijd maar dan ook altijd achter een vrachtwagen moeten blijven. Ga er nooit maar dan ook nooit naast rijden. Ik begrijp niet dat dit niet het eerste is wat mensen zeggen tegen hun kinderen als ze beginnen fietsen

En als laatste, die e-bikes zijn een zegen om het woon werkverkeer met de fiets te kunnen doen, maar het probleem is dat de meeste gebruikers daar gewoon niet mee overweg kunnen. Fietsen aan 20 per uur is een wereld van verschil met fietsen aan 45 per uur.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 29 april 2022 om 20:58.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2022, 21:30   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Kijk, ik ben zowel fietser als automobilist en als beide partijen eens wat meer begrip zouden tonen voor elkaar dan zou er al veel vermeden kunnen worden. Wat betreft voorrang zal ik die in een rol als fietser NOOIT nemen als ik niet 100% zeker weet dat de automobilist mij gezien heeft. Missen is menselijk en ik wil die dus niet mordicus nemen. Ik riskeer er immers mijn leven mee. Het devies is dus altijd oogcontact zoeken met de bestuurder en vervolgens eens vriendelijk knikken als je de voorrang krijgt.

Idem als bestuurder van een wagen. Als ik een fietser zie dan geef ik die altijd voorrang, zelfs al is die volgens het reglement van mij. Ik wil immers geen fietser op mijn auto zien terecht komen.

Dode hoekongevallen komen wat mij betreft ook nog teveel voor. Kinderen moeten ingepeperd worden dat ze altijd maar dan ook altijd achter een vrachtwagen moeten blijven. Ga er nooit maar dan ook nooit naast rijden. Ik begrijp niet dat dit niet het eerste is wat mensen zeggen tegen hun kinderen als ze beginnen fietsen

En als laatste, die e-bikes zijn een zegen om het woon werkverkeer met de fiets te kunnen doen, maar het probleem is dat de meeste gebruikers daar gewoon niet mee overweg kunnen. Fietsen aan 20 per uur is een wereld van verschil met fietsen aan 45 per uur.
Als brommerrijder sinds 1988, autogebruiker sinds 1990 en motorrijder sinds 1998 heb ik het geluk het "strijdperk' langs 2 kanten te zien.
Sinds augustus 2020 ben ik terug fietser. Maar dan met een specialleke.

Ik ga compleet akkoord met uw analyse.

Even mijn persoonlijke mening toevoegen.
  • 25km/u Ebikes zijn vlotte fietsers/snorfietsers.
  • Speedelecs zijn brommers met een ander type van gashendel.
Oud 29 april 2022, 21:41   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als brommerrijder sinds 1988, autogebruiker sinds 1990 en motorrijder sinds 1998 heb ik het geluk het "strijdperk' langs 2 kanten te zien.
Sinds augustus 2020 ben ik terug fietser. Maar dan met een specialleke.

Ik ga compleet akkoord met uw analyse.

Even mijn persoonlijke mening toevoegen.
  • 25km/u Ebikes zijn vlotte fietsers/snorfietsers.
  • Speedelecs zijn brommers met een ander type van gashendel.
Een paar weken geleden op een T-kruispunt. Veel verkeer. Ik wacht geduldig op mijn beurt file achter mij. De auto’s links van mij ook, ook daar een file.
Het is eindelijk mijn beurt, ik sla linksaf en moet alles toeslaan voor een fietser die in volle vaart uit links komende de linkse autofile voorbijsteekt.
5 cm scheelde het. Ik heb een dashcam voor zo’n dingen.
Oud 29 april 2022, 22:00   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een paar weken geleden op een T-kruispunt. Veel verkeer. Ik wacht geduldig op mijn beurt file achter mij. De auto’s links van mij ook, ook daar een file.
Het is eindelijk mijn beurt, ik sla linksaf en moet alles toeslaan voor een fietser die in volle vaart uit links komende de linkse autofile voorbijsteekt.
5 cm scheelde het. Ik heb een dashcam voor zo’n dingen.
Awel, dashcam, youtube, youtube, dashcam. Heb een vruchtbare toekomst.

Maar ja, ik zie die dingen ook.
En besef maar al te goed dat de grootste hoop van het kiesvee zelfs als voetganger een gevaar is.
Oud 30 april 2022, 07:18   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Awel, dashcam, youtube, youtube, dashcam. Heb een vruchtbare toekomst.

Maar ja, ik zie die dingen ook.
En besef maar al te goed dat de grootste hoop van het kiesvee zelfs als voetganger een gevaar is.
Zebrapad!!!

Wij leerden vroeger:

Kijk naar links, dan naar rechts, terug naar links en terwijl je oversteekt kijk je terug naar rechts.

Geen oogcontact met de automobilist, dan steek je gewoon niet over.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 07:56   #9
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Weet ge wat... We maken van heel den Belgiek een fietsstraat. Allemaal braaf achter de velokes blijven rijden, niet voorbijsteken en zeker niet claxoneren. De fietser niet opjagen.

Alle gekheid op een stokje, zowel de automobilist als de fietser vertonen te weinig respect voor elkaar.

Ze denken allebei de koning van de weg te zijn. Dat is de huidige tendens.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 10:04   #10
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Geen oogcontact met de automobilist, dan steek je gewoon niet over.
Voila, zo simpel kan het eigenlijk zijn. Een autobestuurder kan altijd even verstrooid zijn. Niemand is altijd 100 procent bezig met de weg, dat is des mensen. Dus als je niet onder een auto wil terechtkomen, zoek je gewoon het oogcontact. Je hebt er immers niets aan dat je in je recht bent als je onder de grond ligt
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 30 april 2022, 14:20   #11
Patrick M
Provinciaal Statenlid

Standaard

Fietser moeten ook op bepaalde plaatsen voorrang geven maar ze doen het niet en rijden gewoon verder.

Naam: fietsers.jpg
Bekeken: 436
Grootte: 77,6 KB
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 18:30   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Weet ge wat... We maken van heel den Belgiek een fietsstraat. Allemaal braaf achter de velokes blijven rijden, niet voorbijsteken en zeker niet claxoneren. De fietser niet opjagen.

Alle gekheid op een stokje, zowel de automobilist als de fietser vertonen te weinig respect voor elkaar.

Ze denken allebei de koning van de weg te zijn. Dat is de huidige tendens.
Een fietser die denkt dat ie sterker is dan een auto, die verdient een Darwin Award.

Ik ga er van uit dat de doorsnee automobilist de (motor)fietser nooit heeft gezien, en dat oogcontact levensbelangrijk is.
Oud 30 april 2022, 18:32   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Fietser moeten ook op bepaalde plaatsen voorrang geven maar ze doen het niet en rijden gewoon verder.

Bijlage 116152
Dan hebben we in het ergste geval een platte fietser en een getraumatiseerde automobilist die de rest van het leven een schuldgevoel meedraagt.
Oud 4 mei 2022, 08:00   #14
Uitverveling
Vreemdeling

Standaard

Hier vlakbij heeft men de zijbermen en fietspaden van een gewestweg heraangelegd. Omdat er een dubbele riolering is geplaatst. Voor de werken was er een duidelijke afbakening tussen fietspad en rijweg. Na de werken is er enkel een doorlopende witte lijn die het onderscheid maakt. Dus de rijweg is voor veel automobilisten van 2 naar 3 rijvakken gegaan. Bijna geen enkele fietser durft er nog te fietsen. Ook is er nergens nog iets van controle te bespeuren dus de 70 km/uur is blijkbaar standaard +100 km/uur geworden. Traject controle is te duur en zolang er geen slachtoffers zijn gevallen is het een veilige weg dus niet noodzakelijk (de woorden van het kabinet van de bevoegde Minister). Want ze hebben er pas 2 gezet. In een zone 50 waar een hoge piet van de politie woont en in de straat van de nieuwe burgemeester.

Antwoord van de Burgemeester, de bevoegde Schepen en zelfs van het kabinet van de bevoegde Minister: vlot doorgaand verkeer op gewestwegen is nuttig en noodzakelijk voor de economie en van prioritair belang. Lees dus de veiligheid van de fietsers is minder belangrijk dan winstbejag.
Uitverveling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2022, 08:52   #15
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uitverveling Bekijk bericht
Hier vlakbij heeft men de zijbermen en fietspaden van een gewestweg heraangelegd. Omdat er een dubbele riolering is geplaatst. Voor de werken was er een duidelijke afbakening tussen fietspad en rijweg. Na de werken is er enkel een doorlopende witte lijn die het onderscheid maakt. Dus de rijweg is voor veel automobilisten van 2 naar 3 rijvakken gegaan. Bijna geen enkele fietser durft er nog te fietsen. Ook is er nergens nog iets van controle te bespeuren dus de 70 km/uur is blijkbaar standaard +100 km/uur geworden. Traject controle is te duur en zolang er geen slachtoffers zijn gevallen is het een veilige weg dus niet noodzakelijk (de woorden van het kabinet van de bevoegde Minister). Want ze hebben er pas 2 gezet. In een zone 50 waar een hoge piet van de politie woont en in de straat van de nieuwe burgemeester.

Antwoord van de Burgemeester, de bevoegde Schepen en zelfs van het kabinet van de bevoegde Minister: vlot doorgaand verkeer op gewestwegen is nuttig en noodzakelijk voor de economie en van prioritair belang. Lees dus de veiligheid van de fietsers is minder belangrijk dan winstbejag.
Ah, over welke weg hebt u het? Mijn ervaring is dat ze net het tegenovergestelde aan het doen zijn, al gaat dat wat traag vooruit naar mijn goesting.
Oud 4 mei 2022, 09:51   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ah, over welke weg hebt u het? Mijn ervaring is dat ze net het tegenovergestelde aan het doen zijn, al gaat dat wat traag vooruit naar mijn goesting.
Idd, in onze provincie doen ze ook het tegenovergestelde.

Oude aanliggende fietspaden worden (ruim) gescheiden fietspaden.

Een mooi voorbeeld is een stuk N73 waar het laatste ontbrekend middenstuk van 3,6 km tussen Peer en Bree nu eindelijk voltooid gaat worden: (zie figuur)

Citaat:
https://wegenenverkeer.be/werken/aan...%93-grote-baan

Vrijliggende fietspaden, nieuw wegdek en gescheiden riolering

Het projectgebied langs de N73 situeert zich heel concreet tussen het rondpunt van de Laarderweg – Bedrijfsstraat – Erperheidestraat en de rotonde van de Toekomsstraat – Vosheidestraat, waar respectievelijk de industriezones Laarderheide en Peerderbaan gelegen zijn. De N73 wordt in die zone volledig vernieuwd. De gemeentewegen Reppelerweg, Weverstraat en Bessenstraat (grondgebied Oudsbergen) worden binnen dit project mee heraangelegd.

Speerpunt van de wegvernieuwing van de N73 Baan naar Bree - Grote Baan zijn de nieuwe fietspaden aan weerskanten van de rijweg. Het gaat om enkelrichtingsfietspaden in asfalt die over zo goed als het volledige projectgebied vrijliggend worden aangelegd. Tussen de rijweg en het fietspad komt een brede groenstrook. Aan de Reppelerweg in Bocholt, ter hoogte van de voormalige Reppel fabriek, komt bovendien een middeneiland met fietsoversteekplaats.

In de volledige projectzone wordt ook de rijweg in asfalt vernieuwd en de bushaltes omgevormd tot bushavens zodat De Lijn niet meer op de rijweg moet halthouden. Op het kruispunt met de Reppelerweg in Bocholt komt een linksafslagstrook voor verkeer vanuit Peer en Oudsbergen.

Rioolbeheerder Fluvius legt ondergronds een gescheiden rioleringsstelsel aan dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert.

Voor ruim gescheiden fietspaden moet er altijd grotendeels grond onteigend worden, dat heeft zo zijn tijd nodig...
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210913_94183830

Fietspaden met groenstrook langs N73

Oudsbergen/Peer/Bocholt - De aanleg van veilige fietspaden langs de gewestweg N 73 in Ellikom werd 15 jaar geleden al aangekondigd. Het onteigeningsdossier zorgde voor vertraging. Maar nu er is goed nieuws. “De voorbereidingen voor de aanleg van deze missing link langs de N73 tussen Peer en Bree start vandaag”, zeggen de Oudsbergse burgemeester Marco Goossens, de Peerse schepen Raf Nelis en zijn Bocholter collega Erik Vanmierlo.

Maandag 13 september 2021
Ik neem aan dat de Vmax op de onbebouwde stukken voor en achter Ellikom terug 90 kmh worden zoals het laatste stuk naar Peer.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 mei 2022 om 10:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2022, 10:44   #17
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben een ferfent fietser
Alle verplaatsingen binnen 't stad en binnen de gemeente doe ik met de fiets.

Mijn devies ?
Zeer goed uitkijken.
Tegen een auto verlies je als fietser altijd. Ook al ben je in je recht.

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 4 mei 2022 om 10:44.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2022, 17:42   #18
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:

Zegt wie?
Toch niet die zogezegde zelfverklaarde verkeerspecialist Kris Peeters die misschien van veel zaken verstand heeft maar in ieder geval niet van mobiliteit.

Wat ook: in dit land wordt er helemaal geen onderzoek gedaan naar hoe en waarom ongevallen gebeuren.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2022, 10:46   #19
Patrick M
Provinciaal Statenlid

Standaard

Naast zeebrapaden loopt er dikwijls een oversteekplaats voor fietser.
Maar de fietser heeft witte driehoekjes op de oversteekplaats langs beide zijden en dat betekend dat de fietsers voorrang moet geven.
Maar de fietsers willen of kunnen het niet begrijpen dat ze voorrang moeten geven.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2022, 10:51   #20
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Naast zeebrapaden loopt er dikwijls een oversteekplaats voor fietser.
Maar de fietser heeft witte driehoekjes op de oversteekplaats langs beide zijden en dat betekend dat de fietsers voorrang moet geven.
Maar de fietsers willen of kunnen het niet begrijpen dat ze voorrang moeten geven.
Kijk, u mag net zoals Blue Sky dat doet met automobilisten, alle fietsers over 1 kam scheren, maar dat zal niet veel helpen hoor. Het blijft onzin.

Als automobilist geef ik fietsers soms voorrang terwijl ze die niet hebben en als fietser geef ik soms voorrang aan autos terwijl ze die niet hebben. Met hoffelijkheid kom je gewoon al een heel eind, maar veel verkeersgebruikers (fietsers of automobilisten) veranderen nu eenmaal in asociale klootzakken als ze een voertuig besturen.

Ik heb de laatste 10 jaar meer dan 100,000 km op mijn fiets gezeten en de akkefietjes met andere weggebruikers kan ik op 1 hand tellen. En dan heb je idioten die bij elke rit wel een akkefietje hebben. Het ligt dus niet aan het type voertuig dat je bestuurt, het ligt simpelweg aan de bestuurder zelf.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be