![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Omdat Amerika de NAVO bij de vuilnis heeft gezet, is dit bondgenootschap een lege doos geworden .
Europa zal nu in een snel tempo haar eigen defensie op poten moeten zetten. Het trio Macron , Mertz en Starmer zullen de leiding geven aan deze defensiemacht. Dit betekent niet een Europees leger van de EU , maar een effectieve samenwerking van productie van wapensystemen en van verdeling van taken en een effectieve aansturing. citaat NRC: De Franse president Emmanuel Macron was snel uit de startblokken. Hij belegde na ‘München’ spoedberaad en probeerde tijdens een bezoek aan Washington Trump milder te stemmen. Het was niet vreemd dat de Franse president het voortouw nam. Het past bij zijn ambitie en Europa had geen andere voor de hand liggende woordvoerder beschikbaar. Bovendien is ‘strategische autonomie’ voor Europa een Frans idee waar de tijd nu rijp voor is. De ontmoeting met Trump verliep ogenschijnlijk in een vriendschappelijke sfeer, maar het resultaat was mager. Trump wilde zich niet vastpinnen op een Amerikaanse bijdrage aan veiligheidsgaranties voor Oekraïne. Intussen loopt in Berlijn een nieuwe leider zich warm. Friedrich Merz, hard op weg kanselier te worden, heeft onderkend dat de wereld veranderd is en dat Europa én dus ook Duitsland een nieuwe rol moet spelen. Het defensiefonds dat zijn voorganger initieerde wil hij vullen met 200 miljard euro. Na zijn verkiezingszege, zondagavond, vroeg hij zich op tv af of de NAVO in juni, als de leiders in Den Haag bijeenkomen, nog in zijn huidige vorm bestaat. Mogelijk moet Europa sneller een eigen defensiecapaciteit opbouwen, opperde hij. Merz, kortom, klonk opvallend Frans. Daarmee tekent zich een nieuwe fase in Duits-Franse-samenwerking af. Twee dagen na Macron was het de beurt aan de Britse premier Keir Starmer om Trump te temmen. Hij ging naar Washington met een uitnodiging van koning Charles voor Trump op zak en vlak voor zijn bezoek kondigde hij een verhoging van het Britse defensiebudget aan. De ontmoeting was, voor zover zichtbaar, nog amicaler dan de ontvangst van Macron. Importheffingen hoeft het VK voorlopig niet te vrezen, maar Trump deed wéér geen concessie omtrent de toekomst van Oekraïne. Starmer had al toenadering tot de EU gezocht, maar met de komst van Trump verandert ook de rol van het Verenigd Koninkrijk ingrijpend. Nu de veiligheid van Europa in het geding is, is een hernieuwde toenadering tot Europa logischer dan dromen van mondiale aspiraties. Het VK blijft Europees, constateerde FT-columnist Janan Ganesh, droogjes. Geografie doet er toe. Het VK, voorspelt hij, zal de komende tijd schaarse middelen moeten aanwenden om de gaten in de Europese verdediging op te vullen en Oekraïne te schragen. Deze zondag zal Starmer zijn Europese collega’s bijpraten op een ingelaste top waaraan 18 landen deelnemen. Donderdag komen dan de EU-27 bijeen in Brussel. Op de EU-agenda staat, afgaande op een voorlopige versie van de slotverklaring, de gebruikelijke steunbetuiging aan Oekraïne, die gezien Amerikaanse obstructie alleen maar aan gewicht wint. Daarnaast zullen de Europese begrotingsregels opgerekt worden om hogere uitgaven voor defensie mogelijk te maken. Ook wil de EU onderzoeken of een deel van de honderden miljarden die gereserveerd zijn voor regionaal beleid omgeleid kunnen worden naar defensie. Kaja Kallas werft intussen voor een nieuw miljarden-steunpakket voor Oekraïne waarover donderdag ook een besluit moet vallen. Hoe dan ook is het voor de komende weken de vraag of het trio Macron-Merz-Starmer een nieuwe stevige Europese poot binnen de NAVO van de grond kan tillen om zo een geordende verlaging van het Amerikaanse aandeel in de Europese verdediging mogelijk te maken. Lukt dat niet, dan is de vraag wat van Atlantische samenwerking overblijft. https://www.nrc.nl/nieuws/2025/02/28...epunt-a4884856 Laatst gewijzigd door cato : 1 maart 2025 om 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() EEN europees leger waarbij rusland uiteraard niet uitgenodigd wordt
![]() |
#3 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gisteren naar de Afspraak gekeken. De Gucht had overschot van gelijk.
1. Trump is een gevaarlijke narcist en hij is in de US bezig een fascistisch regime op stapel te zetten. 2. Trump is volledig onbetrouwbaar. Hij veegt zijn voeten aan afspraken en wisselt elke dag van mening. 3. We moeten de atoomparaplu van het UK en Frankrijk op Europees vlak organiseren (en volgens mij mogelijk versterken).
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322 ‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’ Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 1 maart 2025 om 10:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Een paar maanden geleden hing de EU aan de lippen van het US-regime, omdat de EU en de US als politieke entiteiten dezelfde onzin uitbraakten. En het was toen COMPLEET onmogelijk om afstand te nemen van de US. De argumenten dat bijvoorbeeld Duitsland een vazallenstaat was (gezien de US militaire basissen) werden weggehoond. What a difference a president makes.... Au fond is Trump OOK irrelevant, en gewoon het uiterlijk kenmerk van een ontwakende Amerikaanse bevolking, die inziet dat het collectivisme "voorbij" is. Die inziet dat de puist op de maatschappij de politieke en de managers-klasse is, en NIET de bevolking die hunkert naar vrijheid. De Klucht vertegenwoordigt een oude politieke klasse, wiens houdbaarheidsdatum al LANG voorbij is.
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die van u en die van mij ook. Nochtans zit gij hier te posten.
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322 ‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’ Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 1 maart 2025 om 11:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() We gaan het ijzererts halen bij ons rijdende voertuigen, brons gelijk vroeger van de standbeelden die er nog staan, de onderdelen voor den electronica, t'ja ik weet het niet hé, tenzij ze al de pc ophalen bij ons thuis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
En niemand spreekt hem tegen. Daarom post ik hier. Om te laten weten aan iedereen die mijn posts leest dat de mening van de klucht irrelevant is. Dus heb ik toch een platform. ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van in de andere ('Wake Up Call EU') draad:
Ik wil graag = met plezier betalen voor: - een degelijke computer & - een degelijke digitale 'bril' & - een degelijke 'joystick' voor de bediening van een degelijke drone waar ik bommen & granaten mee kan droppen (die ik uiteraard ook allemaal zélf bekostig). Ik wil daar gerust al mijn vakantiegeld én mijn eindejaarspremie voor gebruiken. En als dat nog niet genoeg zou zijn, kan & mag er nog een vast bedrag van mijn maandloon af. ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Elk nadeel heeft zijn voordeel: er is sinds de brexit niet meer eenheid geweest tussen de Britten en de EU.
Voor de rest: als zotte voorstellen toch rondvliegen, kunnen we geen ruil voorstellen? Hongarije en Slovakije uit de EU en de NAVO en Oekraïne erin.
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 1 maart 2025 om 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Europese defensie? Zowat alle landen in Europa zitten financieel aan de grond en hebben een deel van hun defensie aan Oekraïne geschonken. Het Europees kalf is verdronken.
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zal niet verlopen zoals jij het (graag) ziet gebeuren. De EuropeseCommissie is zinnens deze maal toe te laten dat de bestedingen van de lidstaten aan defensie buiten de begrotingen worden gehouden.
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat zeg ik toch niet.
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het buiten de begroting wordt gelaten is het gratis?
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() Oei, vertrouwelijke informatie op het internet zwieren, ergens familie daar in dat hoerenkot van de europese unie in Brussels.
|
![]() |
![]() |