Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2025, 10:22   #1
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Een Europese defensie is bittere noodzaak

Omdat Amerika de NAVO bij de vuilnis heeft gezet, is dit bondgenootschap een lege doos geworden .
Europa zal nu in een snel tempo haar eigen defensie op poten moeten zetten.
Het trio Macron , Mertz en Starmer zullen de leiding geven aan deze defensiemacht.
Dit betekent niet een Europees leger van de EU , maar een effectieve samenwerking van productie van wapensystemen en van verdeling van taken en een effectieve aansturing.

citaat NRC:
De Franse president Emmanuel Macron was snel uit de startblokken. Hij belegde na ‘München’ spoedberaad en probeerde tijdens een bezoek aan Washington Trump milder te stemmen. Het was niet vreemd dat de Franse president het voortouw nam. Het past bij zijn ambitie en Europa had geen andere voor de hand liggende woordvoerder beschikbaar. Bovendien is ‘strategische autonomie’ voor Europa een Frans idee waar de tijd nu rijp voor is. De ontmoeting met Trump verliep ogenschijnlijk in een vriendschappelijke sfeer, maar het resultaat was mager. Trump wilde zich niet vastpinnen op een Amerikaanse bijdrage aan veiligheidsgaranties voor Oekraïne.

Intussen loopt in Berlijn een nieuwe leider zich warm. Friedrich Merz, hard op weg kanselier te worden, heeft onderkend dat de wereld veranderd is en dat Europa én dus ook Duitsland een nieuwe rol moet spelen. Het defensiefonds dat zijn voorganger initieerde wil hij vullen met 200 miljard euro. Na zijn verkiezingszege, zondagavond, vroeg hij zich op tv af of de NAVO in juni, als de leiders in Den Haag bijeenkomen, nog in zijn huidige vorm bestaat. Mogelijk moet Europa sneller een eigen defensiecapaciteit opbouwen, opperde hij. Merz, kortom, klonk opvallend Frans. Daarmee tekent zich een nieuwe fase in Duits-Franse-samenwerking af.

Twee dagen na Macron was het de beurt aan de Britse premier Keir Starmer om Trump te temmen. Hij ging naar Washington met een uitnodiging van koning Charles voor Trump op zak en vlak voor zijn bezoek kondigde hij een verhoging van het Britse defensiebudget aan. De ontmoeting was, voor zover zichtbaar, nog amicaler dan de ontvangst van Macron. Importheffingen hoeft het VK voorlopig niet te vrezen, maar Trump deed wéér geen concessie omtrent de toekomst van Oekraïne.

Starmer had al toenadering tot de EU gezocht, maar met de komst van Trump verandert ook de rol van het Verenigd Koninkrijk ingrijpend. Nu de veiligheid van Europa in het geding is, is een hernieuwde toenadering tot Europa logischer dan dromen van mondiale aspiraties. Het VK blijft Europees, constateerde FT-columnist Janan Ganesh, droogjes. Geografie doet er toe. Het VK, voorspelt hij, zal de komende tijd schaarse middelen moeten aanwenden om de gaten in de Europese verdediging op te vullen en Oekraïne te schragen.

Deze zondag zal Starmer zijn Europese collega’s bijpraten op een ingelaste top waaraan 18 landen deelnemen. Donderdag komen dan de EU-27 bijeen in Brussel. Op de EU-agenda staat, afgaande op een voorlopige versie van de slotverklaring, de gebruikelijke steunbetuiging aan Oekraïne, die gezien Amerikaanse obstructie alleen maar aan gewicht wint. Daarnaast zullen de Europese begrotingsregels opgerekt worden om hogere uitgaven voor defensie mogelijk te maken. Ook wil de EU onderzoeken of een deel van de honderden miljarden die gereserveerd zijn voor regionaal beleid omgeleid kunnen worden naar defensie. Kaja Kallas werft intussen voor een nieuw miljarden-steunpakket voor Oekraïne waarover donderdag ook een besluit moet vallen.

Hoe dan ook is het voor de komende weken de vraag of het trio Macron-Merz-Starmer een nieuwe stevige Europese poot binnen de NAVO van de grond kan tillen om zo een geordende verlaging van het Amerikaanse aandeel in de Europese verdediging mogelijk te maken. Lukt dat niet, dan is de vraag wat van Atlantische samenwerking overblijft.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/02/28...epunt-a4884856

Laatst gewijzigd door cato : 1 maart 2025 om 10:25.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2025, 10:36   #2
Pol Dolf
Minister-President

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

EEN europees leger waarbij rusland uiteraard niet uitgenodigd wordt
Oud 1 maart 2025, 10:47   #3
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
EEN europees leger waarbij rusland uiteraard niet uitgenodigd wordt
Rusland is meer Aziatisch en heeft geen Europese beschaving.
Oud 1 maart 2025, 10:58   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Gisteren naar de Afspraak gekeken. De Gucht had overschot van gelijk.
1. Trump is een gevaarlijke narcist en hij is in de US bezig een fascistisch regime op stapel te zetten.
2. Trump is volledig onbetrouwbaar. Hij veegt zijn voeten aan afspraken en wisselt elke dag van mening.
3. We moeten de atoomparaplu van het UK en Frankrijk op Europees vlak organiseren (en volgens mij mogelijk versterken).

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 1 maart 2025 om 10:59.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2025, 11:14   #5
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Gisteren naar de Afspraak gekeken. De Gucht had overschot van gelijk.
1. Trump is een gevaarlijke narcist en hij is in de US bezig een fascistisch regime op stapel te zetten.
2. Trump is volledig onbetrouwbaar. Hij veegt zijn voeten aan afspraken en wisselt elke dag van mening.
3. We moeten de atoomparaplu van het UK en Frankrijk op Europees vlak organiseren (en volgens mij mogelijk versterken).
De mening van De Klucht is compleet irrelevant. Althans voor de Amerikanen. En voor de Europeanen ook.

Een paar maanden geleden hing de EU aan de lippen van het US-regime, omdat de EU en de US als politieke entiteiten dezelfde onzin uitbraakten. En het was toen COMPLEET onmogelijk om afstand te nemen van de US.
De argumenten dat bijvoorbeeld Duitsland een vazallenstaat was (gezien de US militaire basissen) werden weggehoond.

What a difference a president makes....

Au fond is Trump OOK irrelevant, en gewoon het uiterlijk kenmerk van een ontwakende Amerikaanse bevolking, die inziet dat het collectivisme "voorbij" is. Die inziet dat de puist op de maatschappij de politieke en de managers-klasse is, en NIET de bevolking die hunkert naar vrijheid.

De Klucht vertegenwoordigt een oude politieke klasse, wiens houdbaarheidsdatum al LANG voorbij is.
Oud 1 maart 2025, 11:16   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De mening van De Klucht is compleet irrelevant. Althans voor de Amerikanen. En voor de Europeanen ook.

Die van u en die van mij ook. Nochtans zit gij hier te posten.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 1 maart 2025 om 11:17.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2025, 11:16   #7
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Een Europese defensie is bittere noodzaak
Huh? Ik dacht dat we de strijd tegen ongehoorzame plastieke dopjes gewonnen hadden..?

Europa en haar prioriteiten.. en dan verschieten dat ze de zwaksten van de klas zijn..
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2025, 11:36   #8
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Huh? Ik dacht dat we de strijd tegen ongehoorzame plastieke dopjes gewonnen hadden..?

Europa en haar prioriteiten.. en dan verschieten dat ze de zwaksten van de klas zijn..
We gaan het ijzererts halen bij ons rijdende voertuigen, brons gelijk vroeger van de standbeelden die er nog staan, de onderdelen voor den electronica, t'ja ik weet het niet hé, tenzij ze al de pc ophalen bij ons thuis.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2025, 13:59   #9
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die van u en die van mij ook. Nochtans zit gij hier te posten.
Ik krijg het platform niet dat de klucht wél krijgt.
En niemand spreekt hem tegen. Daarom post ik hier. Om te laten weten aan iedereen die mijn posts leest dat de mening van de klucht irrelevant is.
Dus heb ik toch een platform. Voor die 100 lezers op een drukke moment.
Oud 1 maart 2025, 16:20   #10
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Van in de andere ('Wake Up Call EU') draad:

Ik wil graag = met plezier betalen voor:

- een degelijke computer

&

- een degelijke digitale 'bril'

&

- een degelijke 'joystick'

voor de bediening van een degelijke drone waar ik bommen & granaten mee kan droppen (die ik uiteraard ook allemaal zélf bekostig).

Ik wil daar gerust al mijn vakantiegeld én mijn eindejaarspremie voor gebruiken.

En als dat nog niet genoeg zou zijn, kan & mag er nog een vast bedrag van mijn maandloon af.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2025, 16:29   #11
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Elk nadeel heeft zijn voordeel: er is sinds de brexit niet meer eenheid geweest tussen de Britten en de EU.

Voor de rest: als zotte voorstellen toch rondvliegen, kunnen we geen ruil voorstellen? Hongarije en Slovakije uit de EU en de NAVO en Oekraïne erin.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2025, 17:24   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht

Een paar maanden geleden hing de EU aan de lippen van het US-regime, omdat de EU en de US als politieke entiteiten dezelfde onzin uitbraakten. En het was toen COMPLEET onmogelijk om afstand te nemen van de US.
De argumenten dat bijvoorbeeld Duitsland een vazallenstaat was (gezien de US militaire basissen) werden weggehoond.

What a difference a president makes....

Au fond is Trump OOK irrelevant, en gewoon het uiterlijk kenmerk van een ontwakende Amerikaanse bevolking, die inziet dat het collectivisme "voorbij" is. Die inziet dat de puist op de maatschappij de politieke en de managers-klasse is, en NIET de bevolking die hunkert naar vrijheid.

De Klucht vertegenwoordigt een oude politieke klasse, wiens houdbaarheidsdatum al LANG voorbij is.
Zo lang wij, zoals in het verleden, vertikken om een stevig bedrag aan defensie in ons staatsbudget op te nemen en alleen maar willen denken aan een zeer gulle sociale zekerheid, zo lang zullen wij moeten bevreesd zijn voor de Russische dictator. En nu al evenzeer voor een Amerikaanse bullebak. Economisch is de EU een grootmacht. Dan moeten wij ons evenzeer als grootmacht gedragen wanneer het op defensie aankomt. Zo niet vallen we ten prooi aan zwaarbewapende economische dwergen uit Moskau. Onder goedkeurend gemompel van de Amerikaanse bullebak die letterlijk zegt dat wij de EU hebben opgericht om de USA te kloten.
Oud 1 maart 2025, 17:26   #13
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Elk nadeel heeft zijn voordeel: er is sinds de brexit niet meer eenheid geweest tussen de Britten en de EU.

Voor de rest: als zotte voorstellen toch rondvliegen, kunnen we geen ruil voorstellen? Hongarije en Slovakije uit de EU en de NAVO en Oekraïne erin.
Ooit zal Oekraïne wel bij de EU geraken, maar nooit bij de Navo. Dat laat Rusland nooit toe, met of zonder Poetin. Ik heb daar trouwens enig begrip voor, want als Oekraïne morgen bij de Navo komt, staan er overmorgen kernkoppen opgesteld richting Moskou. Begin jaren zestig gingen de VS ook niet akkoord toen de Sovjets kernkoppen wilden installeren op Cuba.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 1 maart 2025 om 17:27.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2025, 18:02   #14
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Europese defensie? Zowat alle landen in Europa zitten financieel aan de grond en hebben een deel van hun defensie aan Oekraïne geschonken. Het Europees kalf is verdronken.
Oud 1 maart 2025, 19:31   #15
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Europese defensie? Zowat alle landen in Europa zitten financieel aan de grond en hebben een deel van hun defensie aan Oekraïne geschonken. Het Europees kalf is verdronken.
Het zal niet verlopen zoals jij het (graag) ziet gebeuren. De EuropeseCommissie is zinnens deze maal toe te laten dat de bestedingen van de lidstaten aan defensie buiten de begrotingen worden gehouden.
Oud 1 maart 2025, 19:39   #16
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ooit zal Oekraïne wel bij de EU geraken, maar nooit bij de Navo. Dat laat Rusland nooit toe, met of zonder Poetin. Ik heb daar trouwens enig begrip voor, want als Oekraïne morgen bij de Navo komt, staan er overmorgen kernkoppen opgesteld richting Moskou. Begin jaren zestig gingen de VS ook niet akkoord toen de Sovjets kernkoppen wilden installeren op Cuba.
En als Poetin Oekraïne inneemt en er kernkoppen installeert is het wel goed ?
Oud 1 maart 2025, 19:55   #17
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht

een prima deal !
Oud 1 maart 2025, 20:13   #18
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
En als Poetin Oekraïne inneemt en er kernkoppen installeert is het wel goed ?
dat zeg ik toch niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2025, 22:46   #19
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het zal niet verlopen zoals jij het (graag) ziet gebeuren. De EuropeseCommissie is zinnens deze maal toe te laten dat de bestedingen van de lidstaten aan defensie buiten de begrotingen worden gehouden.
Als het buiten de begroting wordt gelaten is het gratis?
Oud 1 maart 2025, 23:13   #20
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Oei, vertrouwelijke informatie op het internet zwieren, ergens familie daar in dat hoerenkot van de europese unie in Brussels.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be