Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2021, 04:44   #1
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard Re volaliteit: Pax Romana & Pax Americana?

Ik stel dat de mensheid even veel leert van politieke historici vandaag als van gisterens artifect archeologen in de Arabische zandbak van Rub' al Khali.

Citaat:
As this passage from Gibbon’s “The History of the Decline and Fall of the Roman Empire” shows, we have reason to look at Roman history for warnings:
“The provinces, long oppressed by the ministers of the republic, sighed for the government of a single person, who would be the master, not the accomplice, of those petty tyrants. The people of Rome, viewing, with a secret pleasure, [Augustus’] humiliation of the aristocracy, demanded only bread and public shows; and were supplied with both by the liberal hand of Augustus. The rich and polite Italians, who had almost universally embraced the philosophy of Epicurus, enjoyed the present blessings of ease and tranquility, and suffered not the pleasing dream to be interrupted by the memory of their old tumultuous freedom.”
Pax Romana, the period of relative peace at the height of Roman power lasted about 200 years. We are over 70 years into Pax Americana (from the end of WW II).
Iedereen spreekt over het toekomstige einde, terwijl die zelfde 'iedereen' zich blijkbaar onbewust is van vandaags realiteit.
Rare mensheid met die mentale blindheid...
Oud 14 januari 2021, 06:02   #2
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

De bestorming van het Capitool gaat van de VS een surveillance staat op steroïden maken. Spiegelbeeld China.
Oud 14 januari 2021, 06:21   #3
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De bestorming van het Capitool gaat van de VS een surveillance staat op steroïden maken. Spiegelbeeld China.
Misschien kan dit je helpen, nummer 10?
Oud 14 januari 2021, 12:19   #4
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik stel dat de mensheid even veel leert van politieke historici vandaag als van gisterens artifect archeologen in de Arabische zandbak van Rub' al Khali.

Pax Romana, the period of relative peace at the height of Roman power lasted about 200 years. We are over 70 years into Pax Americana (from the end of WW II).
Iedereen spreekt over het toekomstige einde, terwijl die zelfde 'iedereen' zich blijkbaar onbewust is van vandaags realiteit.
Wat is volgens jou dan precies vandaags realiteit waarvoor de mensheid blind is?

Mag ik je commentaar interpreteren als een knik in de richting van verschuiving van macht naar één persoon, gekoppeld met het voeden van het epicurisme van de gemiddelde amerikaan? Dat lijkt iets te gemakkelijk in het licht van het net getoonde kiezersengagement en democratische/ institutionele weerstand tegen Trump's poging.

Of gaat het over de respectieve Paxen?

Aan de ene kant is de Pax Romana een al dan niet direct gevolg van het omgooien van de Republiek voor een Keizerrijk, met een Augustus die alles naar zich toetrok. En aan de andere zijde is er een republiek USA met een uitermate republikeins geboren Pax van reeds 70 jaar oud. Ik denk dan niet dat daar een parallel te vinden is.

Extra: na wat zoeken voeg ik je bron nog toe. Het is een interessante discussie. Wat vond je van de rest?

5 Reasons Why America Will Not Collapse Like the Roman Empire
https://bigthink.com/paul-ratner/5-r...e-roman-empire
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 12:28   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht

Wat er in de US momenteel aan het gebeuren is vertoont veel gelijkenissen met de situatie die tot de Burgeroorlog geleid heeft. Een deel van de bevolking (het Zuiden) heeft een economische achterstand op een ander deel (het Noorden). Men verzint allerlei complotten en men start een oorlog denkende dat een oorlog eigenlijk een spelletje is dat ze even rap gaan winnen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 14 januari 2021 om 12:29.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be