![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Banneling
|
België is een oud land, één van de oudste van de wereld en dus bijlange niet zo kunstmatig als de flaminganten beweren. Maar misschien is het wel ouder dan men meestal denkt. Ik heb het hier niet over het territorium "Belgica" van de Romeinen dat dateert van enkele jaren vóór Christus of over de Zuidelijke Nederlanden die onstonden als één geheel op het einde van de 15de eeuw.
Ik heb het over de eerste Belgische revolutie van december 1789 waarbij de Oostenrijkers werden verjaagd door Vonck en Vander Noot. "De Verenigde Staten van België" zijn toen maar een jaar onafhankelijk kunnen blijven, maar het was een begin van een lang onafhankelijkheidsstreven dat meer dan 40 jaar zou duren en zou leiden tot de tweede revolutie van 1830 die het constitutioneel koninkrijk België in het leven riep door het verjagen van de Hollandse bezetter. Vandaar mijn vraag: wanneer begon de Belgische revolutie? In 1789 of in 1830? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Burgemeester
|
De Belgische revolutie heeft nooit bestaan. Wat was er dan zo revolutionair aan uuw zogenaamde Belgische revolutie van 1830? Om van een revolutie te spreken moeten er per definitie toch serieuze veranderingen plaatsvinden?
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De Staten waarover Hans I het heeft en waartoe hij duidelijk heeft geput uit enkele oude, 19e eeuwse belgicistische schoolboekjes, heette niet "de Verenigde Staten van België", maar in het Nederlands van die tijd "de Vereenigde Nederlandsche Staten". Ook treffen we in de Nederlandse teksten een andere vorm aan, nl. "de Vereenigde Nederlandsche Provincien". In het Frans echter werd dat "les Etats-Belgiques-Unis". In sommige barbaristische vertaling treffen we dan ook de benaming "de Vereenigde Belgische Staten" aan. Echter... Wat de doorluchtige voorzitter van de Bubbelclub natuurlijk negeert (of misschien gewoon niet weet), is dat het woord "Belgique(s)" in die tijdsperiode gewoon de Franse naam was, uit het Latijn afkomstig, voor "de Nederlanden". Pas later hebben belgicisten in de Frans als barbaristische Nederlandse omzetting een soort voorteken van een Belgisch gevoel gezien. Welnu, dat was het helemaal niet. In die tijd stond de Latijnse benaming "Belgium" en het Franse woord "Belgique(s)" voor "de Nederlanden". |
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Over uw Vlaendren van die tijd zullen we maar zedig zwijgen. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ik begin me af te vragen hoe de Bub in godsnaam aan die 2% (als het al zoveel was) stemmen geraakt is ...
|
|
|
|
#7 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik sprak er niet verder over omdat dat niet mijn punt was. |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Hans1 : 8 augustus 2004 om 23:07. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Banneling
|
Wat heeft dat daar nu mee te maken?
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Welke zuidelijke Nederlanden? Of fixeert u de geschiedenis weer ergens op een punt dat u het beste toelijkt? Mijn "Vlaendren"? Wat valt er trouwens zedig te zwijgen over dat "Vlaendren"? Graag een woordje uitleg. |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Er is niets verkeerd aan dat zo te vermelden. Van Flandria was er toen, spijtig voor u, nog lang geen sprake. Het huidige "Vlaanderen" is dan ook een kunstmatige uitbreiding van het graafschap uit de Middeleeuwen. Deze uitbreiding dateert van de 19de eeuw, maar werd was gevulgariseerd op het einde van de 20ste eeuw via de media. |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Banneling
|
Ja, niet elk land heeft zo'n rijke en vergaande wortels, hè. U lacht weer eens groen.
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Reeds eerder heb ik u gevraagd wat er nu "kunstmatig" is aan dit alles? U heeft nog steeds niet kunnen antwoorden. Blijkbaar onderkent u nu dat er in de 19e eeuw toch een evolutie is geweest, iets wat u anders voortdurend ontkent. Maar vergeet mijn vraag naar dat "kunstmatige" deze keer niet te vergeten. Ik ben benieuwd naar uw antwoord. |
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Net zo min verwijst de huidige naam naar het Romeinse Belgica. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Banneling
|
Elke staat is ergens kunstmatig, gemaakt door mensen. Uw Vlaendren bij uitstek. Ik heb dat reeds uitgelegd in mijn vorige post. België is heel wat ouder dan uw Vlaendren (waarmee ik dus Noord-België bedoel). U hebt er blijkbaar veel moeite mee om dat toe te geven.
|
|
|
|