![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Buiten "et cela quoiqu'il fasse" (dat ik niet goed begrijp in deze context) is deze uitdrukking volledig correct wanneer het gaat over de hedendaagse Vlaamse Beweging.
Zelfs het VB zal dit niet ontkennen. Er zit wel een taalfout in uw titel. Waarom schrijven flaminganten zo dikwijls fouten in hun eigen taal? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Dat is geen taalfout, maar een tikfout... Kent u het verschil?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Ik heb het idee dat men in andere talen ook veel fouten schrijft. In Spanje en Portugal vond ik dagelijks schrijffouten. Daar kan het natuurlijk liggen aan de lage scholing van de mensen. Wat het ook kan zijn, hier in onze contreien, is dat de gesproken taal niet zo nauw verbonden is met de geschreven taal. En snel tikken op je toetsenbord helpt natuurlijk ook.
Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 10 december 2004 om 09:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() 'Contreien', Willem....
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Nou...uh...dank u wel, in mijn geval is het vooral omdat ik meer dan 15 jaar geen Nederlands geschreven heb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Méér dan 15 jaar geen Nederlands geschreven? Wat dan wel? Frans ofzo?
Goeie flamingant, bent u ! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() hehehe, och ja, we mogen nog eens lachen
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat Vlaams-nationalisten dat wel openlijk zeggen dat ze België willen opblazen en meer van dat fraais. Dat is niets nieuws. Nochtans houdt flamingantisme in de ruimste zin van het woord geen anti-Belgisch gevoel in. Vele Vlaamsgezinden van het eerste uur kun je moeilijk verdenken van aversie van de Belgische Staat, integendeel. Daarom dat de huidige houding van sommige hardline separatisten om iedereen die Vlaamsgezind is, doch niet antibelgisch "geen flamingant" te noemen zeker niet gepast is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Vreemdeling
|
![]() ![]() Citaat:
Idd en dit zolang tot 'de staat' zal ophouden te bestaan wat niet zo lang meer zal duren. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [font=Arial Black][size=7][/size][/font] [font=Impact][size=7]BELGIE BARST[/size][/font] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het flamingantenprobleem moet worden opgelost zoals men een ziekte bestrijdt. Dan zullen er geen communautaire problemen meer zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |||||||||
Minister-President
|
![]() De woorden die ik hierboven citeerde, werden geschreven in 1914 in een artikel uit het Leuvense studentenblad 'L'Avant-Garde' , het officiële orgaan van de Franstaligen daar. Het artikel in kwestie was een 'proclamation' van de Waalse gilde-presides en had als titel 'Sus au flamingantisme'. Het bovenstaande citaat was het besluit van de bekendmaking, die verder ook nog volgende waarheden proclameerde (29-01-1914):
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bijna een maand later, werd de Vlaamse Beweging opnieuw aangevallen, in een artikel over 'Le flamingantisme: Ses théories - ses principes - ses doctrines' en opnieuw werd de botte bijl bovengehaald (27-02-1914): Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 11 december 2004 om 15:53. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |