Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2004, 22:34   #1
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard Wat denk de BUB hiervan?

Citaat:
Le flamingantisme est la négation même de la constitution, l'ennemi fatal, et cela quoiqu'il fasse; il est le négateur même de l'existence de la Belgique comme nation
Bon, dit citaat ben ik onlangs ergens tegengekomen. Mijn vraag is nu, wat denkt u, in het bijzonder de BUB'er in u, hiervan? Vas-y!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 09:11   #2
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Buiten "et cela quoiqu'il fasse" (dat ik niet goed begrijp in deze context) is deze uitdrukking volledig correct wanneer het gaat over de hedendaagse Vlaamse Beweging.

Zelfs het VB zal dit niet ontkennen.

Er zit wel een taalfout in uw titel. Waarom schrijven flaminganten zo dikwijls fouten in hun eigen taal?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 09:34   #3
ossaert
Minister-President

Standaard

Dat is geen taalfout, maar een tikfout... Kent u het verschil?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 10 december 2004, 09:40   #4
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het idee dat men in andere talen ook veel fouten schrijft. In Spanje en Portugal vond ik dagelijks schrijffouten. Daar kan het natuurlijk liggen aan de lage scholing van de mensen. Wat het ook kan zijn, hier in onze contreien, is dat de gesproken taal niet zo nauw verbonden is met de geschreven taal. En snel tikken op je toetsenbord helpt natuurlijk ook.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 10 december 2004 om 09:43.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 09:42   #5
ossaert
Minister-President

Standaard

'Contreien', Willem.... ... en een tikfout is inderdaad geen taalfout.
Oud 10 december 2004, 09:45   #6
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Nou...uh...dank u wel, in mijn geval is het vooral omdat ik meer dan 15 jaar geen Nederlands geschreven heb.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 22:57   #7
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Méér dan 15 jaar geen Nederlands geschreven? Wat dan wel? Frans ofzo?

Goeie flamingant, bent u !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 23:20   #8
BELGIAN WARRIOR
Banneling

BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding

Standaard

hehehe, och ja, we mogen nog eens lachen
BELGIAN WARRIOR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 01:16   #9
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Bon, dit citaat ben ik onlangs ergens tegengekomen. Mijn vraag is nu, wat denkt u, in het bijzonder de BUB'er in u, hiervan? Vas-y!
Het is juist. FLaminganten zijn vijanden van onze staat.
Oud 11 december 2004, 01:32   #10
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Ik denk dat Vlaams-nationalisten dat wel openlijk zeggen dat ze België willen opblazen en meer van dat fraais. Dat is niets nieuws. Nochtans houdt flamingantisme in de ruimste zin van het woord geen anti-Belgisch gevoel in. Vele Vlaamsgezinden van het eerste uur kun je moeilijk verdenken van aversie van de Belgische Staat, integendeel. Daarom dat de huidige houding van sommige hardline separatisten om iedereen die Vlaamsgezind is, doch niet antibelgisch "geen flamingant" te noemen zeker niet gepast is.
Oud 11 december 2004, 01:49   #11
chinees
Vreemdeling

chinees's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar chinees
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann

Idd en dit zolang tot 'de staat' zal ophouden te bestaan wat niet zo lang meer zal duren.

[font=Arial Black][size=7][/size][/font]
[font=Impact][size=7]BELGIE BARST[/size][/font]
chinees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 02:07   #12
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chinees

Idd en dit zolang tot 'de staat' zal ophouden te bestaan wat niet zo lang meer zal duren.

Veel geblaat (emoticons), weinig wol (inhoud).
Oud 11 december 2004, 02:09   #13
chinees
Vreemdeling

chinees's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar chinees
Standaard

Citaat:
Veel geblaat (emoticons), weinig wol (inhoud).
chinees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 02:11   #14
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chinees

Ik moet altijd aan 'De Wachttoren' denken als ik deze toffe () berichtjes lees.
Oud 11 december 2004, 13:12   #15
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Ik denk dat Vlaams-nationalisten dat wel openlijk zeggen dat ze België willen opblazen en meer van dat fraais.
Ik kom er inderdaad openlijk voor uit dat ik een onafhankelijk Vlaanderen wil!

Citaat:
Vele Vlaamsgezinden van het eerste uur kun je moeilijk verdenken van aversie van de Belgische Staat, integendeel.
Volgens mij - als ik het mij nog goed herriner - hebben de eerste Vlaams-nationalisten geprobeerd - en het is hen gelukkig gelukt - om een federaal België te bekomen. Pas de laatste jaren gaat men voor een onafhankelijk Vlaanderen!

Citaat:
Daarom dat de huidige houding van sommige hardline separatisten om iedereen die Vlaamsgezind is, doch niet antibelgisch "geen flamingant" te noemen zeker niet gepast is.
Graag voorbeelden hiervan.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 13:42   #16
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja natuurlijk! Communautaire problemen bestaan gewoon niet.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 15:03   #17
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Het flamingantenprobleem moet worden opgelost zoals men een ziekte bestrijdt. Dan zullen er geen communautaire problemen meer zijn.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 15:10   #18
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Het flamingantenprobleem moet worden opgelost zoals men een ziekte bestrijdt. Dan zullen er geen communautaire problemen meer zijn.
Er zijn communautaire problemen en de Flaminganten durven ze tenminste hardop te zeggen!

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 15:52   #19
ossaert
Minister-President

Standaard

De woorden die ik hierboven citeerde, werden geschreven in 1914 in een artikel uit het Leuvense studentenblad 'L'Avant-Garde' , het officiële orgaan van de Franstaligen daar. Het artikel in kwestie was een 'proclamation' van de Waalse gilde-presides en had als titel 'Sus au flamingantisme'. Het bovenstaande citaat was het besluit van de bekendmaking, die verder ook nog volgende waarheden proclameerde (29-01-1914):

Citaat:
Parmi la jeunesse universitaire wallonne rien ne se rencontre plus couramment que le dédain ou l'ironie supérieure �* l'égard du flamingantisme, de ses idées, de ses doctrines, de ses "revendications".
Citaat:
Pour cela, parce que les classes supérieures doivent, non pas, selon une formule trop célébrée, parler la langue du peuple et s'abaisser jusqu"�* lui, mais au contraire, l'éléver vers elles et l'instruire [...].
Citaat:
Et depuis ces abominables victoires [i.e. de eerste maatregelen tot vernederlandsing van het onderwijs], n'y a-t-il pas quelque chose de pitoyablement honteux �* constater chez tant de jeunes gens qui par ailleurs sont d'une intelligence élevée et d'une érudition assez étendue, l'ignorance absolue qui va jusqu'�* l'ahurissemnt de cette verité élémentaire:

LE FLAMINGANTISME EST LA NEGANTION DE LA CONSTITUTION, L'ENNEMI FATAL ET CELA QUOIQU'IL FASSE; IL EST LE NEGATEUR MEME DE L'EXISTENCE DE LA BELGIQUE COMME NATION. [sic!]
In hetzelfde nummer stonden overigens ook een heel verontwaardigd stuk over 'Les Wallons exclus des emplois publics', omdat ze geen Nederlands konden spreken.

Bijna een maand later, werd de Vlaamse Beweging opnieuw aangevallen, in een artikel over 'Le flamingantisme: Ses théories - ses principes - ses doctrines' en opnieuw werd de botte bijl bovengehaald (27-02-1914):

Citaat:
Peu importe d'ou il dérive; peu importe qu'il ne soit en définitive qu'un retour offensif du vieil orangisme, ou encore l'une des manifestations les plus curieuses du pangermanisme; [...]
Citaat:
"In Vlaanderen Vlaamsch!" dit-il; sur le sol flamand, aucune liberté linguistique: le malheureux qui a vu le jour sur cette terre d'oppression sera pour toujours attaché �* la glèbe flamingante, et elle le suivra comme un lèpre: "il faut que le lion de Flandre règne sur lui sans partage".
Citaat:
Tous les vrais belges seront alors avec nous parce qu'ils sont tous attachés avant tout �* la Patrie, �* la constitution et �* la liberté.
In een ander artikel, opnieuw van dattum (27-02-1914):

Citaat:
[...] loin d'être mortelle, la Culture Française est le meilleur de sa vie même [...].
Citaat:
Nous pourrions donc laisser aux flamands le soin de défendre et de régler eux-mêmes leur bonheur ou leur malheur; nous ne le pouvons pas, car le flamingantisme n'est pas seulement ou une erreur passagère, ou un défaut de tactique regrettable: c'est une véritable mouvement de haine qui croît chaque jour non seulement contre la culture française et contre la constitution, maus aussi contre la Wallonie.
Citaat:
Par ailleurs, ce flamingantisme est peut-être plus que l'autre mortel �* l'existence nationale: n'entretient-il pas dans l'âme des Wallons cette intime persuasion que le peuple flamingant veut opprimer la Wallonnie et que ne pouvait pas encore l'opprimer �* son gré, il s'est mis �* l'affut, décidé �* ne négliger aucune occasion de nous vexer.
Bon, wat kunnen we hieruit afleiden? Wel, bovenstaande tekst geeft duidelijk aan hoe men aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog dacht over de Vlaamse Beweging aan Franstalige kant, en hoe men 'la Patrie' inkleurde. Bovendien tonen ze ten dele aan hoe weinig er sindsdien veranderd is: veel van dergelijke uitspraken zijn, ietwat gewijzigd weliswaar, nog steeds te horen en te lezen in de Franstalige media. Toegegeven, het aperte superioriteitsgevoel is iets weggezakt, maar anders? Wat me ook opviel, is dat je veel van dergelijke zaken niet enkel aan Franstalige kant hoort, maar ook in het belgicistische kamp. Toch vreemd hoe de wereld loopt, niet?

Laatst gewijzigd door ossaert : 11 december 2004 om 15:53.
Oud 11 december 2004, 16:06   #20
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be