Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 september 2021, 19:29   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.233
Standaard Mini jumpstarters.

Die jumpstarters waren vroeger van die kolossale batterijen. Nu heb je die ook in mini (li-ion?) uitvoering.
Iemand enige ervaring mee? Start dat werkelijk een auto?
Je kan ze ook als powerbank gebruiken.

Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 19:47   #2
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.770
Standaard

ik heb daar uit eigen hand ervaring mee:

ooit een roadtrip gedaan in de USA en we wilden persé de grootste jeep huren die er te krijgen was bij de maatschappij. Werd een Ford Expedition. Bij de eerste avond dat we op een camping zonder elektriciteit kampeerden, vroegen we ons af of de batterij van onze grote jeep het zou aankunnen om onze koelbox de nacht door te blijven koelen. We kregen het antwoord in de morgen: neen dus. Batterij zo plat als iets, we kregen zelfs de deuren bijna niet meer open. Na een uurtje rondbedelen op die camping zijn we gered door een Amerikaan met zo'n klein ding. Werkte perfect, zonder enige twijfel de motor in gang getrokken
__________________
Hitler was een socialist.


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 19:55   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ik heb daar uit eigen hand ervaring mee:

ooit een roadtrip gedaan in de USA en we wilden persé de grootste jeep huren die er te krijgen was bij de maatschappij. Werd een Ford Expedition. Bij de eerste avond dat we op een camping zonder elektriciteit kampeerden, vroegen we ons af of de batterij van onze grote jeep het zou aankunnen om onze koelbox de nacht door te blijven koelen. We kregen het antwoord in de morgen: neen dus. Batterij zo plat als iets, we kregen zelfs de deuren bijna niet meer open. Na een uurtje rondbedelen op die camping zijn we gered door een Amerikaan met zo'n klein ding. Werkte perfect, zonder enige twijfel de motor in gang getrokken
Ah goed, dan koop ik me zo eentje. Ik heb een bijna oldtimer die last heeft van een almaar leeglopende batterij.
Thx.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 20:02   #4
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ah goed, dan koop ik me zo eentje. Ik heb een bijna oldtimer die last heeft van een almaar leeglopende batterij.
Thx.
kan altijd dat uw ouwe bak meer stroom gaat trekken om te kunnen starten hé. In nieuwe, moderne auto's zijn de batterijen steeds kleiner geworden. In mijn Jag is de batterij nog een kwart van de originele accugrootte of zo. Maar van echt hoog valt zo'n ding niet, dus eens testen kan geen kwaad denk ik.

Eens de accu afkoppelen hé en proberen te starten met dat ding
__________________
Hitler was een socialist.


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 20:18   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
kan altijd dat uw ouwe bak meer stroom gaat trekken om te kunnen starten hé. In nieuwe, moderne auto's zijn de batterijen steeds kleiner geworden. In mijn Jag is de batterij nog een kwart van de originele accugrootte of zo. Maar van echt hoog valt zo'n ding niet, dus eens testen kan geen kwaad denk ik.

Eens de accu afkoppelen hé en proberen te starten met dat ding
Bahja, het is niet duur en ik kan het nog altijd als powerbank gebruiken voor mijn ipad en foon.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 20:51   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.572
Standaard

Die "boostertjes" waarvan sprake zijn in staat om gedurende een 2-3-tal seconden een zeer hoge stroom te geven (ordegrootte 800A)....

Als je dat even uitrekent is dat eigenlijk zeer weinig Ampere-uren vandaar dat zo een boosterdingetje van,pakweg,20Ah of zoiets inderdaad enkele startpogingen aankan.Wel tussendoor een minuutje of zo wat koeltijd geven...

Bij een motor die verder in goede staat is en niet steenkoud bevroren staat zijn die 3 seconden voldoende om de motor een paar keer "rond" te krijgen en het ganse startproces te initieren....

Bij hevige koude en/of een motor met problemen (bvb startmotorproblemen) is het maar te hopen dat de nog aanwezige batterij ook nog een beetje kan meehelpen ....Dat is eigenlijk de originele funktie van zo een ding,je "boost" de beschikbare batterij een beetje....(ja ,je mag dat dus op de reeds aanwezige batterij verbinden als die nog wat spanning geeft....

In garages en op werven waar ze misschien nogal veel autos en zware machines moeten helpen starten is zo een mini-boostertje niet echt geschikt (tenzij je aanvaardt een paar keer per jaar een nieuw te kopen)...Daar hebben ze inderdaad zware jumpstarters die eigenlijk "gewone" startbatterijen (tegenwoordig ook al eens een Li-on) in een stevige grote kast zijn,al dan niet op wieltjes.......Dat is niet "boosten",dat is echt "jumpen"....Dat is niet voor noodgevallen,dat is dagdagelijks gereedschap.

Laatst gewijzigd door kelt : 23 september 2021 om 20:59.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 22:06   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.370
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ah goed, dan koop ik me zo eentje. Ik heb een bijna oldtimer die last heeft van een almaar leeglopende batterij.
Thx.
is t uwen alternateur dan nie, die ver naar de boem is ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 22:13   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Die "boostertjes" waarvan sprake zijn in staat om gedurende een 2-3-tal seconden een zeer hoge stroom te geven (ordegrootte 800A)....

Als je dat even uitrekent is dat eigenlijk zeer weinig Ampere-uren vandaar dat zo een boosterdingetje van,pakweg,20Ah of zoiets inderdaad enkele startpogingen aankan.Wel tussendoor een minuutje of zo wat koeltijd geven...

Bij een motor die verder in goede staat is en niet steenkoud bevroren staat zijn die 3 seconden voldoende om de motor een paar keer "rond" te krijgen en het ganse startproces te initieren....

Bij hevige koude en/of een motor met problemen (bvb startmotorproblemen) is het maar te hopen dat de nog aanwezige batterij ook nog een beetje kan meehelpen ....Dat is eigenlijk de originele funktie van zo een ding,je "boost" de beschikbare batterij een beetje....(ja ,je mag dat dus op de reeds aanwezige batterij verbinden als die nog wat spanning geeft....

In garages en op werven waar ze misschien nogal veel autos en zware machines moeten helpen starten is zo een mini-boostertje niet echt geschikt (tenzij je aanvaardt een paar keer per jaar een nieuw te kopen)...Daar hebben ze inderdaad zware jumpstarters die eigenlijk "gewone" startbatterijen (tegenwoordig ook al eens een Li-on) in een stevige grote kast zijn,al dan niet op wieltjes.......Dat is niet "boosten",dat is echt "jumpen"....Dat is niet voor noodgevallen,dat is dagdagelijks gereedschap.
Probleem dat ik heb is dat de gewone autobatterij soms volkomen ontladen raakt (er is een onvindbaar lek) en dan is hij naar de vaantjes. Je kan hem opladen, dan start hij maar als je dan onderweg de motor aflegt dan is het over and out.
Anyway is besteld en ik zal het eens proberen zoals Eduard zei: starten zonder normale batterij.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 22:15   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
is t uwen alternateur dan nie, die ver naar de boem is ?
Nopes, het is de batterij die ontladen raakt. Er wordt niet regelmatig mee gereden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2021, 05:35   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nopes, het is de batterij die ontladen raakt. Er wordt niet regelmatig mee gereden.
Daarvoor verkoopt men ook van die "druppelladertjes" (ook wel maintenance ladertjes) genoemd.Die kun je desnoods maanden aan een batterij laten hangen...Die houdt de auto/moto batterij op een "float-spanning" en voorkomt de nemesis van de "lood-zuur" batterij,namelijk "harde" sulfatering.


Maar zoals U al schreef,er is nog een ander probleem in dat voertuig blijkbaar....ik lees iets van "onvindbare lekken"(ik neem aan dat U ontlaadstroom bedoeld)

Laatst gewijzigd door kelt : 24 september 2021 om 05:39.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2021, 06:40   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.370
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Daarvoor verkoopt men ook van die "druppelladertjes" (ook wel maintenance ladertjes) genoemd.Die kun je desnoods maanden aan een batterij laten hangen...Die houdt de auto/moto batterij op een "float-spanning" en voorkomt de nemesis van de "lood-zuur" batterij,namelijk "harde" sulfatering.


Maar zoals U al schreef,er is nog een ander probleem in dat voertuig blijkbaar....ik lees iets van "onvindbare lekken"(ik neem aan dat U ontlaadstroom bedoeld)
Ja dat wou ik ook zeggen, ik vrees ook dat zo een oud beestje constant starten met zo een jumpstarter ook niet echt een goed idee is. Maar dat is louter een gevoel.

Oude electronica kennede, ... laat ne computer 15 jaar aan een stuk door draaien, no problem, maar als ge hem af moet zetten en dan terug moet starten ... cross your fingers.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be