Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 oktober 2021, 11:28   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard Wilmes wil Waalse hangmatcultuur weg.

Citaat:

INTERVIEW. Sophie Wilmès (MR) verliet deze week boos de onderhandelingstafel: “Ik begrijp écht niet waarom sancties voor werklozen taboe blijven”

Sophie Wilmès (MR) deed ons deze week met verstomming slaan. De schijnbaar altijd kalme en serene vicepremier was het boos afgetrapt tijdens de nachtelijke begrotingsonderhandelingen. En zelfs vandaag wordt ze nog een beetje kwaad als ze terugdenkt aan de maatregel waar de PS zelfs niet over wilde spreken: het sanctioneren van langdurig werklozen die een opleiding weigeren. “Er zijn 150 knelpuntberoepen. Zeg nu niet dat daar niets tussenzit dat u interesseert!”

Sophie Wilmès, naast vicepremier voor de MR ook minister van Buitenlandse Zaken, gaapt even. “Sorry sorry!” Ze heeft de laatste week amper geslapen. Als journalist hoor je geregeld dat Wilmès een niet te onderschatten debater is aan de onderhandelingstafel, maar die Wilmès krijgen u en ik zelden te zien. Tot nu. Was het de vermoeidheid? Of wilde ze komaf maken met de insinuaties dat ze alleen maar scène maakte omdat voorzitter Bouchez dat in haar oortje had gehijgd? In ieder geval: Wilmès was en is nog steeds ‘on fire’.

Waarom heeft u maandagnacht de tafel verlaten?

“Tijdens een begrotingsonderhandeling zijn er altijd momenten waarop de spanning hoog oploopt. Ik heb inderdaad hevig gestreden om de maatregel waarbij ondernemers geen RSZ-bijdragen moeten betalen voor hun eerste werknemer niet uit te hollen. Mijn voorstel - dat uiteindelijk ook aanvaard is - pakte het misbruik aan, maar raakte niet aan de kern van die goede maatregel. En dat is belangrijk, want het heeft impact op 50.000 mensen, in de handel, de bouw, de horeca - allemaal die sectoren die zeer zwaar geïmpacteerd waren door de coronacrisis. Hen nu raken, c’est non!”
Nochtans: zowel het Planbureau als het Rekenhof hebben al gezegd dat die maatregel weinig nut heeft en niet aantoonbaar tot meer jobs heeft geleid. De sociale partners - inclusief de werkgevers - waren het er zelfs over eens dat er fors in geknipt kon worden. Waarom wil u guller zijn dan de werkgevers vragen?

“Het is de regering die beslist, niet de sociale partners. Zelfstandigenorganisatie UCM heeft zich zeer duidelijk uitgesproken tégen een afbraak van deze maatregel en daar hebben wij ook rekening mee gehouden. Je kan niet - in volle herstel - plots het businessmodel gaan veranderen van alle ondernemers die op die maatregel rekenen. We zullen er allicht nog over spreken, maar het compromis dat we nu bereikt hebben - waarbij we het bedrag plafonneren om misbruik te vermijden - is een goede zaak.”

Maar waarom moet die steun eindeloos lang doorlopen? Op termijn kost dit 1 miljard euro per jaar.

“Wil u heel het interview over deze maatregel blijven spreken? (lacht) Dit is niet de reden dat het budget ontspoort hé. Ik kijk altijd naar hoe de uitgaven evolueren, maar ik zou graag evenveel hervormingszin zien voor alle andere uitgavenposten die blijven stijgen, die géén jobs opleveren.”

In de maatschap?*pij zijn er op alle vlakken sancties voor mensen die de regels niet willen volgen. Ik begrijp echt niet waarom men dat zo koppig blijft weigeren op het vlak van werkloos?*heid.

Er was ook veel te doen rond de maatregel die uw voorzitter per se wilde binnenhalen: langdurig werklozen verplichten om een opleiding te volgen voor een knelpuntberoep. Wie weigert, verliest een deel van zijn uitkering.

“(Fel) Dat is niet dé maatregel van dé MR-voorzitter, dat is een maatregel van dé MR. Het is ook mijn standpunt, dat ik aan tafel verdedig. We hebben in België 300.000 werklozen, 150.000 vacatures voor knelpuntberoepen. Wat was ons voorstel? Als u al twee jaar werkloos bent - (steekt vingers op) twéé jaar hé! - en we vragen u twee keer - twéé keer - om een opleiding te volgen voor een knelpuntberoep... (windt zich op) En attention, er zijn 150 knelpuntberoepen, u gaat mij niet vertellen dat daar niets tussenzit dat die mensen interesseert. Wel, als u dan nog weigert, dan moeten we niet meer zeggen: 'o, ik kan u sanctioneren’. Nee, dan moet je zeggen: ‘ik ga u sanctioneren!’ Ik begrijp écht niet dat we het daarover niet eens zijn geraakt.”
En er was geen enkele manier om de PS daarvan te overtuigen?

“Nee! Geen enkele! Iedereen heeft natuurlijk zijn ideologie, maar dit is zo elementair! In de maatschappij zijn er op alle vlakken sancties voor mensen die de regels niet willen volgen. Ik begrijp echt niet waarom men dat zo koppig blijft weigeren op het vlak van werkloosheid.”
Anderzijds, dat uw voorzitter vooraf publiekelijk met de spierballen rolde was ook niet de beste manier om de PS te overtuigen. De toon was: we gaan ze sanctioneren, die luie werklozen.

“Kijk, het merendeel van de mensen werkt wél mee, maar er zijn altijd mensen die niet willen meespelen. Wie gelooft - of doet alsof hij gelooft - dat iedereen altijd en overal van goede wil is, die is blind voor de realiteit.”
Gelooft u dat de regering 80% werkzaamheidsgraad gaat halen zonder zo’n maatregelen?

“Voor alle duidelijkheid: ik verdedig het akkoord dat we gesloten hebben, dat zijn goede maatregelen. Maar ik blijf ook trouw aan mijn fundamentele overtuiging. Ik denk dat we beter nog verder waren gegaan. Dat was helaas niet mogelijk, maar het is ook niet het laatste begrotingsconclaaf. We zullen in de toekomst nog maatregelen moeten nemen.”
Uw partij verzette zich ook sterk tegen het afschaffen van het belastingvoordeel voor de tweede, derde, vierde woning. Waarom moet een tweede woning nog bevoordeeld worden, zeker nu de woonbonus voor de eerste woning is afgeschaft?

“Voor veel mensen is een tweede woning een investering voor hun oude dag. We moeten op federaal vlak toch niet ineens de belastingen gaan verhogen, omdat enkele regio’s zonder overleg beslissen om het voordeel voor de eerste woning in te perken?”

Maar er moet toch enige logica in het beleid zitten? Uw partij bestuurt evengoed mee in Wallonië.

“En in Brussel besturen we niet mee. Ik zit op het federale niveau. Als men wil, kunnen we terug evolueren naar een federale regering die beslissingen neemt voor het hele land. Maar vandaag zijn het gedeelde bevoegdheden. Ik ben persoonlijk grote voorstander om de eerste woning minder te belasten op regionaal vlak, maar daarom moeten we op federaal niveau een goede maatregel niet gaan afschaffen.”

https://www.hln.be/binnenland/interv...jven~a1f8bde6/

Een Waalse politica die boos word omdat men de hangmat cultuur niet wil afbouwen.
En die boos word omdat men federaal aan de gewestelijke bevoegdheden wil raken.

Wilmes lijkt duidelijk de rol van oppositie binnen de regering op zich te hebben genomen en meer te denken aan de belastingbetalende Vlamingen, daar haar Waalse kiezers.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 11:38   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Een Waalse politica die boos word omdat men de hangmat cultuur niet wil afbouwen.

Wilmes lijkt duidelijk de rol van oppositie binnen de regering op zich te hebben genomen en meer te denken aan de belastingbetalende Vlamingen, daar haar Waalse kiezers.
Ah ja, boos weglopen en dan braafjes buigen voor de PS. In heel die begroting is er niets te vinden waardoor het verschil tss werken en niet werken groter wordt. Integendeel, het verschil wordt kleiner. Haar woorden zijn er, maar de daden helemaal niet. Dat krijg je als je aan het handje van de Sossen loopt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 12:20   #3
edwinp
Banneling

Standaard

op de VRT mocht een softe griet samen met 2 (superslechte) voorbeelden van sukkelaars die helemaal niet profiteren de stimulatie demoniseren,

Zoals gewoonlijk voert men dan koosjere figuren met pech op het toneel en geen marginale beroepsprofiteurs die in familiaal verband alle vormen van bijstand uitzuigen

domiliciefraude
attestfraude
ocmwfraude
alle andere vormen van fraude

duizenden zaken om op te kuisen
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 12:44   #4
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Werklozen zijn de heilige graal van FGTB, PS en PTB/PVDA, het zijn hun kiezers.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 13:50   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ah ja, boos weglopen en dan braafjes buigen voor de PS. In heel die begroting is er niets te vinden waardoor het verschil tss werken en niet werken groter wordt. Integendeel, het verschil wordt kleiner. Haar woorden zijn er, maar de daden helemaal niet. Dat krijg je als je aan het handje van de Sossen loopt.
De vraag is meer, waarom die Waalse politica er niets aan gedaan heeft, toen ze zelf premier was.
Oud 16 oktober 2021, 16:37   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag is meer, waarom die Waalse politica er niets aan gedaan heeft, toen ze zelf premier was.
Een eerste minister van een demissionair Kabinet kan- en mag in Belgie niks meer dan op de meubelen letten hoor.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 09:23   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Een eerste minister van een demissionair Kabinet kan- en mag in Belgie niks meer dan op de meubelen letten hoor.....
Wilmès was mede-onderhandelaar van de MR tijdens de onderhandelingen over het regeerakkoord.
Zij moest Bouchez rustig en kalm houden, als er voorstellen van de MR door de PS en Ecolo/Groen! werden afgewimpeld.

Bouchez maakte zich vooral kwaad, omdat de linkse partijen niets wilde weten van aanpassingen aan de werkloosheidsuitkeringen en de ziektewet. Bouchez dreigde zelfs om de stekker er uit te trekken.
Wilmès werd daarop door de MR aangeduid als babysitster omdat ze toen premier was en van dat postje verlost wilde worden.

Met andere woorden, Wilmès is gaan lopen van de begrotingsonderhandelingen om dezelfde reden dat Bouchez ging lopen van de regeringsonderhandelingen.
Oud 17 oktober 2021, 10:43   #8
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zij zal vooral denken aan de belastingbetalende Belgen. Wat in haar geval vooral Franstalige Belgen zullen zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 12:19   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wilmès was mede-onderhandelaar van de MR tijdens de onderhandelingen over het regeerakkoord.
Zij moest Bouchez rustig en kalm houden, als er voorstellen van de MR door de PS en Ecolo/Groen! werden afgewimpeld.

Bouchez maakte zich vooral kwaad, omdat de linkse partijen niets wilde weten van aanpassingen aan de werkloosheidsuitkeringen en de ziektewet. Bouchez dreigde zelfs om de stekker er uit te trekken.
Wilmès werd daarop door de MR aangeduid als babysitster omdat ze toen premier was en van dat postje verlost wilde worden.

Met andere woorden, Wilmès is gaan lopen van de begrotingsonderhandelingen om dezelfde reden dat Bouchez ging lopen van de regeringsonderhandelingen.
Dus Mouvement Reformateur is eigenlijk Mouvement Rapide

Als ze allemaal gaan lopen hé

Laatst gewijzigd door kelt : 17 oktober 2021 om 12:20.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 13:14   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dus Mouvement Reformateur is eigenlijk Mouvement Rapide

Als ze allemaal gaan lopen hé
wou een duim ophoog geven, maar werkt blijkbaar niet.

Laatst gewijzigd door Jantje : 17 oktober 2021 om 13:15.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be